acer aspire L5100 - Endre diskstørrelsene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

acer aspire L5100 - Endre diskstørrelsene

Har gått til innkjøp av en Acer L5100, men er ikke fornøyd med hvordan diskene er partisonert. Ønsker og minke størrelsen på C, og dermed øke størrelsen på D. Går utifra at jeg først må slette D partisonen så jeg kun har 320 Gig C disk, for så å partisonere på nytt, men hvordan gjøres dette, og hvor bør minimumstørrelse på C være ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a-beck
    Har gått til innkjøp av en Acer L5100, men er ikke fornøyd med hvordan diskene er partisonert. Ønsker og minke størrelsen på C, og dermed øke størrelsen på D. Går utifra at jeg først må slette D partisonen så jeg kun har 320 Gig C disk, for så å partisonere på nytt, men hvordan gjøres dette, og hvor bør minimumstørrelse på C være ?
    Det enkleste er å benytte et "partisjons verktøy" som f.eks Partision Magic (Koster spenn). Har kan du endre størrelse som du vil uten å miste data.

Noen windows har også med et verktøy som heter diskpart som du kan utvide partisjoner med.

Du har også mulighet å sette disker til dynamiske slik at du kan utvide root/c partisjoner.

Personlig starter jeg Ubuntu(Linux) fra cd og benytter "Gparted"

GParted -- Screenshots

Det er gratis, har bedre funksjonalitet og er tryggere en Partision Magic som jeg har hatt blandet erfaring med gjennom årene.

Hvordan og hvor stor c disk du skal ha er helt smak og behag.

Det enkelste er å bare ha en stor c disk siden du ikke får noen ytelse forskjell e.l ved å ha flere partisjoner uansett.

Tatt fra hodet:

XP -> Min 2-3G uten swap/hibernation og om du har tilpasset installsjon.

Vista -> hakke snøring.. 10G ?

Husk at Mine Dokumenter gjerne ligger under C og her vil du lagre en del automagisk.

HUSK BACKUP!!!!!!!! Jeg har mosa mange filsystem gjennom årene..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •