Frekvens ut fra skjermkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvens ut fra skjermkort

Hei

Jeg har et lite spørsmål. Har en HTPC som jeg til nå har brukt til å se på DVD. Har da satt frekvensen ut fra skjermkortet til 60hz. Men nå har jeg også begynt å bruke den til HD filmer. Skal jeg da sette frekvensen til 24hz. Jeg har en Samsung M86. Hovedkorten er ASUS med innebygget skjermkort geforce 8300. Det skal ha støtte for 24p. Men hvis jeg setter frekvenset til 24hz, vil ikke det gå utover DVD da?

Noen som kan forklare meg dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Det ideelle er jo at oppdateringsfrekvensen til skjermen alltid er det samme som bildefrekvensen til filmen, eller et multiplum av den. Det vil si at en strengt tatt bør skifte frekvens avhengig av hva man skal se. PAL DVD og TV=50Hz, NTSC DVD 60Hz, Bluray og de fleste mkv-filer = 24Hz. Et hvert avvik i frekvensene vil medføre periodisk hakking som kan observeres ved rolige panoreringer og rulletekster (også kal judder).

Det som er synd er at ingen avspillere for PC ser ut til å ha noe god løsning for dette. Vista skal visst ha noe innebygget korreksjon i Media Center for å kompensere for hakkingen, uten å endre oppdateringsfrekvensen. Men kan ikke si at jeg har observert noe av denne funksjonen. Det finnes også et DirectShow filter som heter Reclock som visstnok skal løse problemet.

I tillegg har Geforce-drivere noe som heter inverse telecine. Det går ut på å reversere 24p->50/60p konverteringen som gjøres når film overføres til TV og DVD. Det vil si at du skal kunne se DVD på 24Hz og for å gjenskape den opprinnelige filmopplevelsen.

I mitt oppsett har jeg funnet en løsning som er enkel og akseptabel. Jeg har lastet ned et verktøy Resolution Changer (http://www.softpedia.com/get/System/...Changer.shtml), som er et kommandolinje-verktøy for å sette oppløsning og oppdateringsfrekvens. Jeg har så laget 3 snarveier på desktopen for hhv. 24,50 og 60 Hz. Jeg kan poste disse snarveiene om du er interessert.

Håper det var mer oppklarende en forvirrende

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reclock har jeg prøvd ved DVD avspilling. Så det kan også brukes til avspilling av HD-filer? Setter man opp reclock akkurat som ved DVD? Hvilken frekvens skal jeg ha ut på skjermkortet til LCD-TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med Reclock er at hvis du kjører s/pdif ut av PC, hakker lyden.
    Fungerer bare når PC'en tar seg av dekodingen.
    Men etter at jeg fikk meg en Sony W4000 har jeg ikke hatt behov for reclock lenger, bare jeg stiller frekvensen til den samme som kilden, som janh påpeker. Funker sikkert like bra på Samsungen?

Jeg kjører Mediaportal, og der har jeg en plugin som forandrer frekvensen automatisk.
    Så hvis jeg f.eks starter en NTSC DVD, forandrer TV'en frekvensen til 60 Hz. Eller 24pf hvis det er kilden.
    Når filmen er ferdig, går den tilbake til 50 Hz, som jeg har satt som default.
    Dermed ingen hakking overhodet, og ingen mas med å skifte manuelt.

MVH

Tommy

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra. Jeg kjører også mediaportal. Det skal jeg prøve. Hva heter pluginen?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janh
    Hei
    Det ideelle er jo at oppdateringsfrekvensen til skjermen alltid er det samme som bildefrekvensen til filmen, eller et multiplum av den. Det vil si at en strengt tatt bør skifte frekvens avhengig av hva man skal se. PAL DVD og TV=50Hz, NTSC DVD 60Hz, Bluray og de fleste mkv-filer = 24Hz. Et hvert avvik i frekvensene vil medføre periodisk hakking som kan observeres ved rolige panoreringer og rulletekster (også kal judder).

Det som er synd er at ingen avspillere for PC ser ut til å ha noe god løsning for dette. Vista skal visst ha noe innebygget korreksjon i Media Center for å kompensere for hakkingen, uten å endre oppdateringsfrekvensen. Men kan ikke si at jeg har observert noe av denne funksjonen. Det finnes også et DirectShow filter som heter Reclock som visstnok skal løse problemet.

I tillegg har Geforce-drivere noe som heter inverse telecine. Det går ut på å reversere 24p->50/60p konverteringen som gjøres når film overføres til TV og DVD. Det vil si at du skal kunne se DVD på 24Hz og for å gjenskape den opprinnelige filmopplevelsen.

I mitt oppsett har jeg funnet en løsning som er enkel og akseptabel. Jeg har lastet ned et verktøy Resolution Changer (http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/Resolution-Changer.shtml), som er et kommandolinje-verktøy for å sette oppløsning og oppdateringsfrekvens. Jeg har så laget 3 snarveier på desktopen for hhv. 24,50 og 60 Hz. Jeg kan poste disse snarveiene om du er interessert.

Håper det var mer oppklarende en forvirrende
    Noen videre spørsmål rundt temaet.

1. Vil dages skjermer faktiskt støtte native 24hz fra skjermkortet ?

2. Vil 48hz være et bedre kompromis en inverse telecine ?

3. Film er jo 23.97xx, burde man sette tilsvarende eksakt hz ?

4. Hvordan sikrer du deg at HDMI/DVI/TV scaler og andre elementer ikke overstyrer ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •