Er det egentlig noen forskjell på 1080 p/i på pcer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Er det egentlig noen forskjell på 1080 p/i på pcer?

Har en følgende egenbygd pc:
    - Gainward Geforce 8800GT 512 md skjermkort
    - OCZ XP-8000 DDR2 ram 4gb
    - Asus P35 hovedkort
    - Intel Core2Quad Q6600 2,4ghz cpu

Når jeg kobler pcen til min HD-ready tv med oppløsning på 1366x768 via HDMI, kan jeg velge oppløsning på enten 720 eller 1080.
    Det står ingenting der om dette er progressivt eller interlaced.

Tven min støtter jo kun 720p eller 1080i, men når man velger oppløsning så velger man jo enten 720 eller 1080. Ingen spørsmål om det skal sendes progressivt eller interlaced.

Er det slik, at pcer kun sender ut et signal og at det for tven er det samme om det er progressivt eller interlaced?

Ser mange sier at de skal spille av hd-materiale med 1080p, men hvordan vet de da egentlig om pcen sender ut 1080 p eller i ?

Håper noen lærde der ute kan forklare dette.

Takker for alle svar

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener når du velger oppløsning under skjerminstillinger på en pc blir bildet progressivt uansett.
    Altså 1280x720 og 1900x1080 skal være progressivt.

Dersom noen av disse oppløsningene hadde vært sendt fra pc interlaced tror jeg man hadde opplevd mye hakking, men det er ikke min erfaring.

EDIT:

1080i opplever jeg mye mer hakking enn fra 720p eller 1080p når jeg ser hdmateriale

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Nei jeg bare lurte siden tven min egentlig kun takler 720p og 1080i, men at jeg får knallskarpt og bra bilde når jeg velger 1080 som skjerminnstilling på pcen. Mulig pcen sender progressivt da, men at tven ikke "skjønner" hva slags 1080 signal den får inn, og godtar det ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En pc kan sende ut interlaced om du vil også. De fleste skjermkort har drivere som støtter dette. Men default er progressive selvsagt.

Hvis TV'en din godtar 1080p inn, men bare støtter 1080i, er det en sjanse for at den interlacer bilde selv, og så skalerer det til 768 etterpå (noe den uansett må gjøre da det er det antall fysiske piksler du har). Ev, kanskje de har vært smart og har hoppet over interlacingen på 1080p signalet...det må du nesten sjekke med produsent om. er ingen standarder for slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    En pc kan sende ut interlaced om du vil også. De fleste skjermkort har drivere som støtter dette. Men default er progressive selvsagt.

Hvis TV'en din godtar 1080p inn, men bare støtter 1080i, er det en sjanse for at den interlacer bilde selv, og så skalerer det til 768 etterpå (noe den uansett må gjøre da det er det antall fysiske piksler du har). Ev, kanskje de har vært smart og har hoppet over interlacingen på 1080p signalet...det må du nesten sjekke med produsent om. er ingen standarder for slikt.
    Takker for svar!

Jeg kan jo teste med å sette min Sony s550 til å sende 1080p signal for å se om jeg får noe bilde. Per nå sender den ut 720p til skjermen min, noe jeg synes ser meget bra ut

Uansett så har vel ikke dette så mye å si for meg, i og med at skjermen min har 768 fysiske linjer, så vil det jo ikke bli 1080 av dem uansett hva slags input skjermen får..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •