Flac eller Apple Lossless

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flac eller Apple Lossless

Hvorfor er flac bedre en Apple Lossless?

Har begynt å rippe CD samling til lossless (flac) med Media Monkey, fungerer veldig fint men mange cd blir ikke funnet i freedb som MM bruker. Mens I Itunes finner all info på nesten alle CD med en gang. Irriterende og medfører masse ekstra arbeid. Musikken jeg ripper skal brukes med Sonos og en NAS

Så er flac mye bedre en apple lossless? Og hvorfor ?

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lossless er lossless, så sånn på kvaliteten skal det ikke være noen forskjell.

FLAC er på sin side et åpent format som støttes godt av alt annet enn iTunes, mens Apple Lossless på sin side er lukket. Apple Lossless har jeg blant annet hatt problemer med å endre tags på i Linux og slike ting, men bruker det likevel pga iPoden.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sverget til innkjøpt rippeprogram som jeg er meget fornøyd med. Det er noen få gamle/uvanlige/norske cder den ikke finner cover på, men det tar jeg manuelt. Uansett har jeg ikke opplevd det som et problem.

dBpoweramp Reference heter programmet.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte selv Apple Lossless pga av at jeg har iMac (iTunes) og iPod, dog er jeg skuffet over at AppleTV ikke godtar formatet, og har derfor gått mer over til VBR (v0) og hører egentlig ikke nevneverdige forskjeller ifra flac/m4a.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg brukte selv Apple Lossless pga av at jeg har iMac (iTunes) og iPod, dog er jeg skuffet over at AppleTV ikke godtar formatet, og har derfor gått mer over til VBR (v0) og hører egentlig ikke nevneverdige forskjeller ifra flac/m4a.
    Dersom du har en "rett iPod" så finnes jo Rockbox!

Med "rett iPod" mener jeg --> qouter jeg dette fra hjemmesiden:
    Rockbox is an open source firmware for mp3 players, written from scratch. It runs on a wide range of players:
    • Apple: 1st through 5.5th generation iPod, iPod Mini and 1st generation iPod Nano
      (not the Shuffle, 2nd/3rd gen Nano, Classic or Touch)
    • Archos: Jukebox 5000, 6000, Studio, Recorder, FM Recorder, Recorder V2 and Ondio
    • Cowon: iAudio X5, X5V, X5L, M5, M5L, M3 and M3L
    • iriver: H100, H300 and H10 series
    • Olympus: M:Robe 100
    • SanDisk: Sansa c200, e200 and e200R series (not the v2 models)
    • Toshiba: Gigabeat X and F series (not the S series)
    Dette suger, siden jeg nettopp har fått en 2nd gen nano på jobb og all musikken er rippet i flac. MEN, så har vi dBpoweramp Reference og batch-converteren som lett kjører .flac-filene over i ALAC (apple lossless) med noen få tastetrykk.

Jeg hater lukkede standarder!

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen

Støtter ikke AppleTV ALAC?? Apple er koko. Bruker selv Macbook som videokilde til projector til tider og har vurdert å gå til anskaffelse av en AppleTv
    for å ha en mer permanent løsning som kan være tilkoblet hele tiden..
    Bruker forøvrig Squeezebox Duet til musikk/webradio.

Ellers Finnes rippeprogrammet MAX til Osx som fint kan rippe til Flac, evt konvertere Fra ALAC til flac. Selv har jeg rippet brorparten av cdene mine Med Soundjuicer i Ubuntu Linux. Dette har fungert udmerket og virker som Spundjuicer bruker samme database som Itunes, det er ihvertfall kun et fåtall av cder SJ ikke har funnet tags til

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Støtter ikke AppleTV ALAC?? Apple er koko. Bruker selv Macbook som videokilde til projector til tider og har vurdert å gå til anskaffelse av en AppleTv
    for å ha en mer permanent løsning som kan være tilkoblet hele tiden..
    Bruker forøvrig Squeezebox Duet til musikk/webradio.

Ellers Finnes rippeprogrammet MAX til Osx som fint kan rippe til Flac, evt konvertere Fra ALAC til flac. Selv har jeg rippet brorparten av cdene mine Med Soundjuicer i Ubuntu Linux. Dette har fungert udmerket og virker som Spundjuicer bruker samme database som Itunes, det er ihvertfall kun et fåtall av cder SJ ikke har funnet tags til
    Nei, ALAC funker ikke på AppleTv. Noe jeg synes er helt sykt for å si det mildt. Jeg har lurt på å vente da jeg forventer at det skal komme en oppdatering som vil ordne på dette, men jeg kommer nok bare til å oppgradere den med en 3. part patch som muliggjør avspilling av de fleste kjente format bl.a. .avi og .flac

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XBMC til appleTV ser ikke så dumt ut...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar

Takk for svar.

Nå har jeg endelig bestemt meg, ripper samlingen til Apple Lossless. Så kan jeg senere lage kopi i 256 acc for min Ipod Touch. I motsetning til mange her så liker jeg Itunes som rippe og avspilling program på PC, coverflow er fett :-D

Et (to) spørsmål til: Viser Sonos og eventuellt Squeezebox Duet cover art som en henter fra Itunes, eller må man legge et bilde (folder.jpg) i hver folder?

SveinS

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du nevner SB og kanskje som så mange andre vil kjøpe en slik.

Det fungerer best med Flac siden det støttes native. Alac må konverteres on-the-fly.

Det er ikke slik at Alac er noe som helst dårlig med SB, men Flac er optimalt.

Edit, med Alac kan du heller ikke hurtigspole. Siden det transkodes krever det også litt mere av Cpuen på boksen hvor Squeezecenter kjøres.

Og ja, SC leser nå cover art fra Itunes er jeg rimelig sikker på.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Siden du nevner SB og kanskje som så mange andre vil kjøpe en slik.

Det fungerer best med Flac siden det støttes native. Alac må konverteres on-the-fly.

Det er ikke slik at Alac er noe som helst dårlig med SB, men Flac er optimalt.

Edit, med Alac kan du heller ikke hurtigspole. Siden det transkodes krever det også litt mere av Cpuen på boksen hvor Squeezecenter kjøres.

Og ja, SC leser nå cover art fra Itunes er jeg rimelig sikker på.
    Takk jeg spoler aldri i enkle låter så det blir ikkeno problem 8)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SveinS
    Takk for svar.

Nå har jeg endelig bestemt meg, ripper samlingen til Apple Lossless. Så kan jeg senere lage kopi i 256 acc for min Ipod Touch. I motsetning til mange her så liker jeg Itunes som rippe og avspilling program på PC, coverflow er fett :-D

Et (to) spørsmål til: Viser Sonos og eventuellt Squeezebox Duet cover art som en henter fra Itunes, eller må man legge et bilde (folder.jpg) i hver folder?

SveinS
    Helt enig med deg, iTunes er faktisk et utrolig brukervennlig og lekkert program. Det eneste som er litt synd er at iTunes kan være litt vanskelig for de som går over fra WMP eller lignende som er vandt med at programmet "overvåker" mappe(r) og legger disse til å bibliotek. PS! iPod Touch støtter alac...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PC VS. Sonos

Jeg har nå rippet alle mine CD'r i Apple Lossless på en ekstern HD. Jeg spiller dem nå av fra en laptop via USB til en Cambrigde Dac Magic til Forsterker.

Det jeg lurer på er: Vil jeg få en forbedring i lyden ved å bytte ut laptoppen i dette opsettet med en Sonos?

Takker for svar på forhånd 8)

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Er det vanskelig, om jeg har rippet alle cd'ene inn med Apple lossless, og etter på f.eks gjøre de om til flac om det skulle bli nødvendig?

Tormod
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hei,

Er det vanskelig, om jeg har rippet alle cd'ene inn med Apple lossless, og etter på f.eks gjøre de om til flac om det skulle bli nødvendig?

Tormod
    Nah, det finnes flere programmer som lar deg konvertere relativt smertefritt. Men det er jo en jobb som må gjøres. Det beste er vel å prøve å styre unna formater som låser deg (les apple lossless) når man skal gjøre jobben første gang.

Newcomer Seppola sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

apple TV

Angående Apple TV og Apple Lossless formatet.
    På wikipedia står det: "Lydformater: AAC (16 til 320 Kbps), MP3 (16 til 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (formatene 2, 3, og 4), Apple Lossless, AIFF og WAV"
    Wikipedia link
    Det står det samme på apples sider.
    Teknisk info om Apple TV av Apple

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seppola
    Angående Apple TV og Apple Lossless formatet.
    På wikipedia står det: "Lydformater: AAC (16 til 320 Kbps), MP3 (16 til 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (formatene 2, 3, og 4), Apple Lossless, AIFF og WAV"
    Wikipedia link
    Det står det samme på apples sider.
    Teknisk info om Apple TV av Apple
    Visse rippede DTS-spor konvertert til multikanal wav kan også avspilles, men jeg får dette kun til å funke med 44k, ikke 24bit/48k. (Stopper i iTunes)

Hvis du konverterer DVD-er til Apple TV (standard utgave, ikke hacket), så bruk korrekte presets i for eksempel handbrake, da Apple TV er veldig kresen på hvilken rekkefølge lydsporene ligger i. Du vil da få stereo og DD-lyd.

Med XBMC kan du dytte ut DTS fra boksen direkte (har kopiert en del DVD-er direkte til et NAS og spiller av disse med DTS via XBMC.)

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SveinS
    Jeg har nå rippet alle mine CD'r i Apple Lossless på en ekstern HD. Jeg spiller dem nå av fra en laptop via USB til en Cambrigde Dac Magic til Forsterker.

Det jeg lurer på er: Vil jeg få en forbedring i lyden ved å bytte ut laptoppen i dette opsettet med en Sonos?

Takker for svar på forhånd 8)
    Nei. Så lenge du har en egen DAC utenfor PC'en er det ikke så nøye hva som sender den digitale lyden inn til DAC'en.

Ser det er en stund siden du spurte nå, men likevel

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •