HTPC eller NAS? Trenger løsning med særdeles mye diskplass.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC eller NAS? Trenger løsning med særdeles mye diskplass.

Kanskje et litt merkelig spørsmål.

Jeg driver å funderer på å sette opp et stort disk-lagrings-system slik at jeg kan legge mine 1000+ filmer tilgjengelig på mitt private hjemmenett, jeg kommer også til å lagre bilder musikk og datafiler på systemet.

Jeg tenker i utgangspunktet på en NASløsning men dette blir dyrt, alternativet er muligens en HTPC-løsning med et HK som støtter store mengder disker. Er det noen her som har tanker om dette eller har tips om gode tråder her på forumet om det? (linker please - søkefunksjonen er ikke helt 100!)

Et annet spørsmål er dette med "ripping". det er mange filmer som skal kopieres over på disk, finnes det gode automatiseringprogrammer for dette, hvem lager dem (linker?)

I første omgang snakker vi DVD men etterhvert også BD.

På forhånd takk.
    Lars.

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert en serverløsning? Hovedkortene som er designet for serverbruk er som regel lagd for å behandle mange HD'er. Men har som regel en tendens til å bråke endel. Det finnes endel servere på komplett som er ferdige, det eneste du da trenger er flere hardisker.

Det med NAS har jeg hørt mye negativt om. f.eks. at det er vanskelig å få de til å fungere ordentlig og i tillegg så er tilgangstiden ganske høy(treg fart...)

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe
    Har du vurdert en serverløsning? Hovedkortene som er designet for serverbruk er som regel lagd for å behandle mange HD'er. Men har som regel en tendens til å bråke endel. Det finnes endel servere på komplett som er ferdige, det eneste du da trenger er flere hardisker.

Det med NAS har jeg hørt mye negativt om. f.eks. at det er vanskelig å få de til å fungere ordentlig og i tillegg så er tilgangstiden ganske høy(treg fart...)
    ????????????????

Det er ingen vits i for deg å kjøpe et dyrt hovedkort beregnet på servere ettersom du ikke skal flytte mye data, bare lagre det. Kjøp et sata kontrollerkort om du trenger flere porter, eller et raid kort om du skulle ønske å bruke RAID. Tilgangstid og hurtighet trenger du ikke bekymre deg over ettersom du neppe ser mer enn en film av gangen. *Mye viktigere: Tenk igjennom hvor mye du er villig til å miste ved et evnetuelt diskkrasj, og beskytt dataene dine slik at du slipper å bruke alt for mye tid på å rekonstruere data/legge inn filmer på nytt. Speiling (Raid 1) mener jeg ikke forsvarer kostnadene når data er så lite kritiske som filmer, men RAID 5 kan nok forsvares. Da kan du benytte eksempelvis to av tre disker til filmene, og den siste til å rekonstruere om noe skulle gå galt. Ikke bruk RAID som er innebygget på hovedkortet, om HK skulle ryke etter noen år sitter du med skjegget i postkassa fordi hk trolig er umulig å oppdrive og dremed er arrayen ditto vanskelig å gjenopprette.

Ellers er linux og lvm en elegant og billig løsning om du trenger mye plass. Her er det bare å hekte på (billige) disker etterhvert som behovet øker, interface spiller ingen rolle og hele array'en vil bli sett som en stor disk. Linux har også ekstensiv feilsjekkings- og korrigeringsprogramvare som vil gjøre deg i stand til å forutsi et diskkræsj. Denne type softwareløsninger koster gjerne skjorta hos MS & co, ettersom dette hører til det proffe servermarkedet. Dermed kan du enkelt bytte ut dårlige disker før det smeller. Et diskkræsj er heller ikke alltid fatalt med lvm, men dette er uansett mindre sikkert enn raid 5. I mine øyne er lvm det beste valget for ditt bruk pga rimelighet, ekspansjonsmuligheter og fleksibilitet, men det fordrer også litt større know-how.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler å sette sammen en billig pc med mye lagringsplass. Bruk Windows Home Server som operativsystem, denne er veldig lett å konfigurere. Det er lett å legge til eller fjerne disker og det er mulig å duplisere data til ulike disker for å hindre tap av viktige filer. Fungerer utmerket opp mot vista og Xp pcer samt xbox360, ps3, squeezebox osv. Windows Home Server får du kjøpt som OEM utgave til litt over 1000 kr, krever ikke annet enn en at du bruker sata disk til operativsystemet.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    ????????????????

Det er ingen vits i for deg å kjøpe et dyrt hovedkort beregnet på servere ettersom du ikke skal flytte mye data, bare lagre det. Kjøp et sata kontrollerkort om du trenger flere porter, eller et raid kort om du skulle ønske å bruke RAID. Tilgangstid og hurtighet trenger du ikke bekymre deg over ettersom du neppe ser mer enn en film av gangen. *Mye viktigere: Tenk igjennom hvor mye du er villig til å miste ved et evnetuelt diskkrasj, og beskytt dataene dine slik at du slipper å bruke alt for mye tid på å rekonstruere data/legge inn filmer på nytt. Speiling (Raid 1) mener jeg ikke forsvarer kostnadene når data er så lite kritiske som filmer, men RAID 5 kan nok forsvares. Da kan du benytte eksempelvis to av tre disker til filmene, og den siste til å rekonstruere om noe skulle gå galt. Ikke bruk RAID som er innebygget på hovedkortet, om HK skulle ryke etter noen år sitter du med skjegget i postkassa fordi hk trolig er umulig å oppdrive og dremed er arrayen ditto vanskelig å gjenopprette.

Ellers er linux og lvm en elegant og billig løsning om du trenger mye plass. Her er det bare å hekte på (billige) disker etterhvert som behovet øker, interface spiller ingen rolle og hele array'en vil bli sett som en stor disk. Linux har også ekstensiv feilsjekkings- og korrigeringsprogramvare som vil gjøre deg i stand til å forutsi et diskkræsj. Denne type softwareløsninger koster gjerne skjorta hos MS & co, ettersom dette hører til det proffe servermarkedet. Dermed kan du enkelt bytte ut dårlige disker før det smeller. Et diskkræsj er heller ikke alltid fatalt med lvm, men dette er uansett mindre sikkert enn raid 5. I mine øyne er lvm det beste valget for ditt bruk pga rimelighet, ekspansjonsmuligheter og fleksibilitet, men det fordrer også litt større know-how.
    Dette svarret var meget innholdsrikt (må lese mer i morra).

Du setter fokus på raidløsninger noe jeg har tenkt mye på. Det er heller ikke av interesse å kjøre flere filmer samtidig men det blir heller ikke aktuelt å komprimere filmene noe videre eller kjøre dem over på DivX format etc. Ettersom filmene i all hovedsak skal vises på en 50" Pio. KURO er kvalitet viktig, lyden er naturlighvis viktig også men ikke kritisk.

Litt bakgrunn for løsningen:
    Jeg skal bygge en kino i kjelleren (stor sak) men pt. har jeg bygget en 7.1 kino på soverommet der alt er innfelt i vegger, inkl. TV'n, det er derfor interessant å kunne benytte dette anlegget i ettertid også. Filmene (orginalene) vil kjøres i kjellerkinoen og kopiene (på disk) blir kjørt på sove-kinoen og ellers i huset. Som du skjønner er jeg en smule freak men vi alle vårt! :-D

Nå har jeg pakket et stort antall julegaver til fattige barn i Ukraina og burde vert i seng for lenge siden (mulig det skinner igjennom) :-D

Ville bare svare først! Tusen takk for et meget godt svar og gode råd.

Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe

NAS funker bra det men det koster. jeg har sett på 5TB løsninger men det blir dyrt i lengda. En serverløsning er noe jeg kan tenke på ja, der finnes det mye snadder men også dyr snadder :-D Blir mye forskning på meg i morra.!

Takk for svaret.
    Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Anbefaler å sette sammen en billig pc med mye lagringsplass. Bruk Windows Home Server som operativsystem, denne er veldig lett å konfigurere. Det er lett å legge til eller fjerne disker og det er mulig å duplisere data til ulike disker for å hindre tap av viktige filer. Fungerer utmerket opp mot vista og Xp pcer samt xbox360, ps3, squeezebox osv. Windows Home Server får du kjøpt som OEM utgave til litt over 1000 kr, krever ikke annet enn en at du bruker sata disk til operativsystemet.
    Umiddelbart er jeg en smule skeptisk til "billige" løsninger men det er noe å tenke på det også. Jeg har jobbet med proffsegmentet til MS og tror nok at administrasjonsbiten blir noe tyngre en en WHS løsning, Linux er jo også en mulighet. pris er ikke alfa omega men jeg snakker her om en løsning som ikke bør bikke 50.000.-. Hele annlegget blir til syvende og sist styrt fra 2-3 enheter i nett.

Takk for svaret jeg skal legge hodet i bløt :-D

Lars.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet her er nok om du er villig til å koste på deg hardware-raid, eller om du kan klare deg med WHS. WHS er ikke så ille, men ikke mitt førstevalg.

Jeg bygde en 9.1TB lagringsboks i juni, denne kom på rundt 25k med kabinett, 12x1TB disker, 3ware raidkontroller, og så videre..

Du kan nok glemme å lage deg en HTPC som både er stillegående og har såpass mye lagringsplass, og SAN/NAS-løsninger er fort veldig dyre.
    En slik server som dette kan også plasseres ganske fritt bare du har kablet nettverk til den, eller til nød 802.11n-wlan, du trenger litt båndbredde for å streame bluray.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme utfordring for en stund siden og endte på NAS. Trengte som deg mye lagringsplass til film og musikk for avspilling på HTPC i stuen. Kjøpte en Synology CS407 med 4 WD pro disker på 500Gb, satt opp i raid 5. Kostet ca 9.000,- fra Komplett.

Nå får man feks DS508 med 5 X 1Tb disker. Det gir ca 4Tb i Raid 5.

Mine erfaringer så langt?
    Er meget godt fornøyd med løsningen. Ingen nedetid i det hele tatt. NASen er latterlig enkel å administrere på tross av at den har ganske omfangsrike funksjoner. Streaming av HD film til HTPC går uten problemer. Hvis det er noe poeng så er den utrolig stillegående, jeg har min i boden så det betyr ingenting for meg. En annen ting i disse sparetider er at NASen i full drift ikke bruker mer strøm en 60W pære.

Ikke så bra?
    Den er treg når man skal overføre mange små filer. Feks bilder. Den kan ikke kjøre selvstendige oppgaver som konvertering og utpakking. Hva skjer om noen år når Raid kontrolleren ryker, er det ny å oppdrive?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagde en guide for oppsett av Linux filserver i sommer:

Oppsett av en ytelsesfokusert Linux filserver med Squeezecenter til hjemmebruk - Introduksjon

Kanskje den kan komme til nytte når du har funnet en løsning.
    Selv har jeg ingenting til overs for NAS-løsninger for konsumentmarkedet siden disse i 100 prosent av tilfellene ikke kan konkurrere med en billig PC-løsning på noen områder unntatt muligens brukervennlighet i oppsettsfasen.

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke legge meg bort i diskusjonen rundt valg av operativsystem, men når det gjelder selve lagringen. Når du først prosjekterer et såpass ambisisøst prosjekt, er det første jeg ville tenkt på en viss form for redundans. Hvis en disk skulle dø og medføre at du mister 200 dvd filmer koster dette deg mye mer i arbeid å legge inn på nytt enn det koster deg å ta høyde for slikt på forhånd.

Skal du ha et system som skal stå og gå mer eller mindre uten tilsyn, og hvor du sikrer deg mot datatap ville jeg sett på en Raid5 løsning med reservedisk. Dette er en løsning hvor f.eks. 3 disker brukes til lagring og en til reserve. Skulle en disk dø vil disk 4 gå inn og overta rollen, og du systemet fortsetter og virke som før. Du får beskjed om at en disk har dødd, og bør bytte ut denne raskt. Men selv inntil du får byttet ut denne så virker hele løsningen som før.

Det er veldig mange måter å løse en slik problemstilling på ifh til ditt behov, både fra forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet. Spørsmålet du må stille deg er hvor kritisk er dataen som skal ligge på denne serveren. Tåler du tap av 200 DVD filmer ved diskkræsj eller ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Spørsmålet her er nok om du er villig til å koste på deg hardware-raid, eller om du kan klare deg med WHS. WHS er ikke så ille, men ikke mitt førstevalg.

Jeg bygde en 9.1TB lagringsboks i juni, denne kom på rundt 25k med kabinett, 12x1TB disker, 3ware raidkontroller, og så videre..

Du kan nok glemme å lage deg en HTPC som både er stillegående og har såpass mye lagringsplass, og SAN/NAS-løsninger er fort veldig dyre.
    En slik server som dette kan også plasseres ganske fritt bare du har kablet nettverk til den, eller til nød 802.11n-wlan, du trenger litt båndbredde for å streame bluray.
    En eller annen form for raid blir det, det er sikkert.

Støy fra lagringsløsning er 100% uinteressant.

Er veldig usikker på adminsystem men tror nok at adminsystem vil velge OS og ikke omvendt. Jeg har 25år MS/PC erfaring men for et år siden konverterte jeg til Mac noe som har gitt meg enormt mye mer fritid og ikke minst oppetid. Jeg tror nok at Linuxløsninger innebærer mer innsikt og knoting men kernelen er vanlighvis bankers der i gården. Linux finnes også i et enormt utvalg (systemtilpasset) noe som heller ikke er negativt med tanke på 60+% ubrukte funksjoner på MS-OS i gjennomsnitt.

Nå det er sagt må jeg også si at styrken min ligger i MS (seff) men fordi jeg hadde "baller" til å bytte hele apparatet over til Mac, burde ikke Linux bli for knotette. Jeg tror jeg kommer til å velge en løsning der jeg har en 50/50 deling på pris/administrasjon ettersom det er de punktene som kan true løsningen mest. Min kone skal også bruke dette uten nevneverdige problemer og da er det viktig at det mellom harddisk og GUI funker.

NAS/Raid:
    Vel, man kan gjøre mye med NAS'er! de NAS'er som er laget for privatmarkedet har begrensninger med de andre har kun et pris-issue.
    Kjøper jeg en slik løsning kjøper jeg selvsagt 2 identiske Raid-kontrollere. Å legge inn tusner av filmer på nytt blir bare for dumt.
    En Raid-5 NAS med 7TP (6 med raid 5) koster under 10.000.- det betyr at 17TB vil lande på ca 25.000 + disker, noe som er høyst overkommelig og utrolig enkelt å sette opp, i en alder av 40+ er pc-mekking ikke nevneverdig "gøy" lenger :-D . Problemene er ting som ip-adresser (mange av dem) osv, men problemer får man alltid. Jeg tror dette vil koke ned til administrasjon og GUI.

Nå skal jeg lese bloggen til Marsboer for å få litt "tillitt" til Linux og Lars-Mekker..

Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Bygde to slike for ikke lenge siden til jobben, skal ha en selv også.
    10TB disker i Raid 5.0 (da kan en ryke og du bare bytter den uten å miste noe data).
    Den ene kjører på Fedora Linux (Suse og Ubuntu virket også bra), den andre kjører MS Server 2008 ettersom den også skal være domenekontroller på et underkontor.
    Å sette opp raidkortet var litt knot, men nå har jeg oppskriften
    Begge funker som ei kule

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Software raid er kanskje tingen?

Sitter med samme problemstilling selv, dog med en laver kostnadsramme. Så langt har jeg forlatt ferdig NAS som alternativ både pga pris og fleksibilitet. HTPC'n er akkurat det og ikke en lagringsplass så den står som den gjør, så da er det server igjen som alternativ.
    Det jeg heller mot i øyeblikket er unRaid eller FlexRaid software løsninger.
    Fordeler:
    - Ekstremt fleksible
    - Lav pris
    - Ingen controller issues
    - Lette og små systemer.
    - Bedre beskyttelse mot datatap enn Raid 5*
    Ulemper:
    - Hastighet

*Mister ikke hele "raidet" dersom to disker ryker men max innholdet fra de to diskene.

unRaid er linx basert og er i utgangspunktet ment å boote fra en minnepinne.
    Veldig greit dersom man bare skal ha en filserver men mere hazzel for en som ikke kjenner Linux og vil ha squeeze center med mer inn i systemet også.
    FlexRaid er om mulig enda mer flexibel. Den går på Win og Linux. Du velger fritt mapper/shares som du vil ha paritetslogg på og kan dermed sjonglere villt, til og med med shares på andre maskiner. Ulempen er at den ikke kjører parietetsbergningen automatisk. Det er en slik "live" versjon på trappene. Likevel er kanskje ikke det så farlig når det er en media server som det stort sett bare legges til data. Kjøre paritetsbergening en gang i døgnet, eller ved hver større kopieringsjobb?

Begge kan mikse forskjellige disker i løsningen og diskene er lesbare utenfor raidet. Dette ser jeg som en stor fordel med tanke på det mareritt utvidelse, flytting og backup av et stort raid kan være.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpt deg et kabinett med plass til mange disker. Så går du for et billig hovedkort, cpu og minne. Så er det bare å gå til innkjøp av det antall disker du trenger. Du kan feks kjøpe billige controlelr kort på dealextreme, så kjører du software raid. Alt utenom diskene burde ikke koste mer enn 2000kr.

Da har du noe som er billig, og holder leenge til ditt bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan mye data. Windows, Linux og Mac. I all beskjedenhet. 25+ års erfaring i bransjen.

Jeg har mange (alt for mange) maskiner i huset, og boden er også full. Her går det i PC'er med Windows og Linux, og Mac'er.

Men når jeg hadde samme behovet for deg endte jeg opp på denne: QNAP NAS fra Komplett med et par fete disker.

Fungerer 100% mot alt jeg har av maskiner og Popcorn mediaspiller uten noe arbeid what so ever.

Jeg har satt den opp i RAID fordi jeg gjorde en helv***es jobb i fjor vinter med å rippe all musikken min og 10 dager senere krasjet disken. Det orker jeg ikke gjøre igjen så nå ligger all musikken og filmene speilet på to disker.

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av westerma
    Jeg kan mye data. Windows, Linux og Mac. I all beskjedenhet. 25+ års erfaring i bransjen.

Jeg har mange (alt for mange) maskiner i huset, og boden er også full. Her går det i PC'er med Windows og Linux, og Mac'er.

Men når jeg hadde samme behovet for deg endte jeg opp på denne: QNAP NAS fra Komplett med et par fete disker.

Fungerer 100% mot alt jeg har av maskiner og Popcorn mediaspiller uten noe arbeid what so ever.

Jeg har satt den opp i RAID fordi jeg gjorde en helv***es jobb i fjor vinter med å rippe all musikken min og 10 dager senere krasjet disken. Det orker jeg ikke gjøre igjen så nå ligger all musikken og filmene speilet på to disker.
    Det står i en kommentar på komplett at pro-versjonen strengt tatt ikke er nødvendig. Er du enig i dette? Eventuelt har noe å tilføye. Man kan i såfall kutte en tredjedel av prisen.

De fleste trenger ikke PRO varianten. PRO varianten gir deg NFS for linux, og active directory service.

Kjøp heller II varianten (ikke PRO II) med mer minne, så kan du legge inn debian og overnevnte tjenester selv!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer muligens. Når jeg handlet hadde de kun Pro versjonen inne så jeg tok den.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører alltid ekte 1:1 backup til separat pc plassert et annet sted fremfor RAID men det er nå meg.
    Koster ikke mange kronene å sette opp en dedikert backup pc som tar backup av filserveren over nettet.

Gratis med på lasset får du versjonering av backup, dvs at du godt kan gå tilbake til en fil slik den så ut for 3 uker siden, omtrent uten ekstra disk kostnad.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en rekke NAS-er har blitt veldig mye dyrere i det siste. For prisen av en del av 2-bay NAS-ene får man jo Windows Home Server fra HP eller Fujitsu Siemens. F.eks. Komplett tar 3995 for Fujitsu Siemens Scaleo Home Server som leveres med 2 stk. 500 GB. Ytelsesmessig er de også veldig mye kjappere enn NAS-ene som de kan sammenlignes med prismessig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •