HTPC eller NAS? Trenger løsning med særdeles mye diskplass. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Mine erfaringer så langt?
    Er meget godt fornøyd med løsningen. Ingen nedetid i det hele tatt. NASen er latterlig enkel å administrere på tross av at den har ganske omfangsrike funksjoner. Streaming av HD film til HTPC går uten problemer. Hvis det er noe poeng så er den utrolig stillegående, jeg har min i boden så det betyr ingenting for meg. En annen ting i disse sparetider er at NASen i full drift ikke bruker mer strøm en 60W pære.

Ikke så bra?
    Den er treg når man skal overføre mange små filer. Feks bilder. Den kan ikke kjøre selvstendige oppgaver som konvertering og utpakking. Hva skjer om noen år når Raid kontrolleren ryker, er det ny å oppdrive?
    DS-408, som i basis er en forenkla DS-508, er VELDIG mye raskere enn gamle CS-407. Sjekk også at du har skrivebuffer aktivert - det hjelper en del spesielt på litt mindre filer. Riktignok er det en viss sjanse for datatap om strømmen går og det som ligger i bufferen ikke er skrevet til disk ennå.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler OpenSolaris med ZFS filsystem. Dette er utrolig sikkert (datasikkerheten er på høyde med SAN i millionklassen) og OpenSolaris er faktisk et helt gratis OS. Man kan fint bruke relativt billige SATA kontrollere og ellers rimelig billig hardware. Ikke la noen lure deg til å tro at dette er noe vanskeligere å sette opp enn en linux server. Da vet de ingenting om ZFS (ta en google runde og se selv...)

Min solaris-server er pt. på 7x750gb + 8x1tb = ca. 13,5 TB native. I brukbar plass har jeg da i underkant av 12TB. Selvsagt helt fult for lenge siden, men det er en annen sak...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Babelfisken
    Sitter med samme problemstilling selv, dog med en laver kostnadsramme. Så langt har jeg forlatt ferdig NAS som alternativ både pga pris og fleksibilitet. HTPC'n er akkurat det og ikke en lagringsplass så den står som den gjør, så da er det server igjen som alternativ.
    Det jeg heller mot i øyeblikket er unRaid eller FlexRaid software løsninger.
    Fordeler:
    - Ekstremt fleksible
    - Lav pris
    - Ingen controller issues
    - Lette og små systemer.
    - Bedre beskyttelse mot datatap enn Raid 5*
    Ulemper:
    - Hastighet

*Mister ikke hele "raidet" dersom to disker ryker men max innholdet fra de to diskene.

unRaid er linx basert og er i utgangspunktet ment å boote fra en minnepinne.
    Veldig greit dersom man bare skal ha en filserver men mere hazzel for en som ikke kjenner Linux og vil ha squeeze center med mer inn i systemet også.
    FlexRaid er om mulig enda mer flexibel. Den går på Win og Linux. Du velger fritt mapper/shares som du vil ha paritetslogg på og kan dermed sjonglere villt, til og med med shares på andre maskiner. Ulempen er at den ikke kjører parietetsbergningen automatisk. Det er en slik "live" versjon på trappene. Likevel er kanskje ikke det så farlig når det er en media server som det stort sett bare legges til data. Kjøre paritetsbergening en gang i døgnet, eller ved hver større kopieringsjobb?

Begge kan mikse forskjellige disker i løsningen og diskene er lesbare utenfor raidet. Dette ser jeg som en stor fordel med tanke på det mareritt utvidelse, flytting og backup av et stort raid kan være.
    Jeg har lest en del om denne løsningen nå og liker konseptet, greit å slippe "HW-kontroller" biten. Issue't er om det snakker godt med distrubisjons waren, Ting og tang skal jo streames både hit og dit, må vel bare lese videre...

lars..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av westerma
    Jeg kan mye data. Windows, Linux og Mac. I all beskjedenhet. 25+ års erfaring i bransjen.

Jeg har mange (alt for mange) maskiner i huset, og boden er også full. Her går det i PC'er med Windows og Linux, og Mac'er.

Men når jeg hadde samme behovet for deg endte jeg opp på denne: QNAP NAS fra Komplett med et par fete disker.

Fungerer 100% mot alt jeg har av maskiner og Popcorn mediaspiller uten noe arbeid what so ever.

Jeg har satt den opp i RAID fordi jeg gjorde en helv***es jobb i fjor vinter med å rippe all musikken min og 10 dager senere krasjet disken. Det orker jeg ikke gjøre igjen så nå ligger all musikken og filmene speilet på to disker.
    jeg ser poenget bortsett i fra mengden enheter jeg trenger. Den du foreslår er selvsag uaktuell pg. kapasitet men jeg har jo et "brennende" ønske om å slippe alt for mye knote-roting. Jeg har ikke regnet på TB behovet mitt enda men antar det blir "dyrt".

Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg kjører alltid ekte 1:1 backup til separat pc plassert et annet sted fremfor RAID men det er nå meg.
    Koster ikke mange kronene å sette opp en dedikert backup pc som tar backup av filserveren over nettet.

Gratis med på lasset får du versjonering av backup, dvs at du godt kan gå tilbake til en fil slik den så ut for 3 uker siden, omtrent uten ekstra disk kostnad.
    Heisan.

Genial blogg du har skrevet marsboer! Jeg har lest hele saken og planlegger et par lesninger til (treig i huet jeg) - jeg kommer nærmere tilbake til saken litt senere. Den ksiste tia har gått med til julegaveinsammlinger og sluttføring av "detaljer på huset" til jul. Vi fikk foresten inn nesten 4000 julegaver som sendes gatebarna i Ukraina nå i jula .. StOOrfornøyd..

Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flintstone
    Jeg anbefaler OpenSolaris med ZFS filsystem. Dette er utrolig sikkert (datasikkerheten er på høyde med SAN i millionklassen) og OpenSolaris er faktisk et helt gratis OS. Man kan fint bruke relativt billige SATA kontrollere og ellers rimelig billig hardware. Ikke la noen lure deg til å tro at dette er noe vanskeligere å sette opp enn en linux server. Da vet de ingenting om ZFS (ta en google runde og se selv...)

Min solaris-server er pt. på 7x750gb + 8x1tb = ca. 13,5 TB native. I brukbar plass har jeg da i underkant av 12TB. Selvsagt helt fult for lenge siden, men det er en annen sak...
    Jeg har gode kunnskaper om Solaris (brukt det en del i jobb). Såhh jeg skal kikke på løsningen din.
    Du sier at: Ikke la noen lure deg til å tro at dette er noe vanskeligere å sette opp enn en linux server.
    Takk, jeg tror folk som mener det ene er vanskligere en det andre oftest tar utgangspunkt i sin egen oppfattning og ikke hva "massene" fint klarer. Det er ikke "enkelt" å bli lege heller men det finnes da en del av dem lika'vel!! Jeg pleier å si: Ingenting er umulig og så langt er det bare kosmisk kroming jeg sliter med (tidsbøying osv..)

God jul Flintstone. -
    Lars.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Hva skjer om noen år når Raid kontrolleren ryker, er det ny å oppdrive?
    Da er det man skulle hatt backup:-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Jeg har gode kunnskaper om Solaris (brukt det en del i jobb). Såhh jeg skal kikke på løsningen din.
    Det høres bra ut!

Bare å PM meg hvis du vil ha mer informasjon om hva jeg kjører og hvordan jeg løser endel ting som man ikke nødvendigvis tenker over. Bl.a. hvordan identifisere hvilken disk som har gått i et software RAID. Gjør man seg bittelitt flid i forkant har jeg en fiffig løsning på dette. I de fleste tilfeller hvor jeg oppdager feil på en disk, viser det seg at det er feil på en SATA kabel (enten ikke satt i godt nok eller dårlig kvalitet - disse blir fort slitt). Slike feil ville ikke nødvendigvis et hardware RAID eller Linux LVM oppdaget.

For å sette løsningen i perspektiv så kan man faktisk gå så langt som å si at man basert på Solaris og ZFS kan få et NAS tilsvarende eller bedre enn det NetApp normalt krever flerfoldige hundre tusen for (så lenge man greier seg med usle 15-20TB selvsagt). Nesten uendelig med snapshots, gode muligheter for speiling med delta på tvers av lokasjoner, og fantastisk redundans og tidlig identifikasjon av data-korrrupsjon (faktisk "self healing").

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For billig serverløsning med raid kan jeg anbefale HPT RocketRaid 2320 ( HighPoint-RocketRAID 2320 ). Denne har 8-disk ( 16 med 2 stk ) raid-5 støtte, og fungerer fint i de fleste OS.

OS, HK, minne, cpu, etc. tilpasses hva annet enn filserver man ønsker maskina som.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hovik
    For billig serverløsning med raid kan jeg anbefale HPT RocketRaid 2320 ( HighPoint-RocketRAID 2320 ). Denne har 8-disk ( 16 med 2 stk ) raid-5 støtte, og fungerer fint i de fleste OS.

OS, HK, minne, cpu, etc. tilpasses hva annet enn filserver man ønsker maskina som.
    Men ikke putt denne kontrolleren på Western Digital disker av den litt eldre sorten (250gb f.eks) og aktiver valget for Staggered Spinup.

Denne funksjonen er ikke støttet i diskene men 2320 klarte likevel å sette parameteren uten å kunne fjerne den. Dermed kunne fire av diskene mine ikke lenger starte av seg selv og western digital ville ikke stille med en ny firmware så diskene måtte jeg bare kaste. 2320 er ellers noe av den største driten jeg har hatt i pcen. Den fungerer forøvrig helt greit når den fungerer og ikke kommer i konflikt med alt anna i pcen. I første pcen tålte den ikke lydkortet. Jeg kunne mao ikke ha i lydkortet og 2320 likt. I den andre pcen min fant jeg aldri ut hva den ikke tålte, men så lenge kortet satt i fikk jeg bare skjermbilde ca 1 av 5 boots med kontrolleren i, noe som gjorde at jeg måtte sitte og restarte helt til jeg endelig fikk kjørt opp OSet som lå på 2320.
    Jeg har også lest at mange har problemer med HP kort i Linux selv om det finnes drivere.

Selvfølgelig var det tilfeldig at den ikke tålte to av mine forøvrig helt moderne pcer, men vær i hvertfall forberedt på at dette kortet KAN være veldig kranglete. Det har heller ikke hardware RAID, så skal du kjøre RAID5 med full ytelse er det bare å glemme dette kortet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den andre pcen min fant jeg aldri ut hva den ikke tålte, men så lenge kortet satt i fikk jeg bare skjermbilde ca 1 av 5 boots med kontrolleren i, noe som gjorde at jeg måtte sitte og restarte helt til jeg endelig fikk kjørt opp OSet som lå på 2320.
    Jeg kjører HP RR 2340, Win server 2008 funker nok helt greit fra selve raidet, men jeg benyttet med av regel #1, ikke ha OSet på raidet.
    (OSet ligger på to speilede 80GB disker)

Jeg har også lest at mange har problemer med HP kort i Linux selv om det finnes drivere.
    Dette stemmer nok, det var litt knot og avhengig av distribusjon må en endre enkelte linjer i installasjonsskriptet (ikke uoverkommelig, men litt knotete som sagt.)

Det har heller ikke hardware RAID, så skal du kjøre RAID5 med full ytelse er det bare å glemme dette kortet.
    kjører 5.1 og alle de 20 brukerne kan fint være inne og gjøre operasjoner samtidig, så da er det greit nok for oss ihvertfall.
    (Jeg går da ut ifra at 2320 tilsvarer 2340 bare med færre utganger).

Den ene maskinen speiler den andre derav backup.
    Den ene kjører MS Server 2008 den andre (foreløpig) Fedora Core 9 med siste kernel.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har heller ikke hardware RAID, så skal du kjøre RAID5 med full ytelse er det bare å glemme dette kortet.
    Kortet har HW raid-5, men høres ut som om du har hatt nok å slite med.

Med CentOS 5.1 på annen disk enn raidet fungerer ting meget bra/kjapt. Fullt mulig å bygge diskserver med raid5 for godt under 10000.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortet har HW raid-5, men høres ut som om du har hatt nok å slite med.

Med CentOS 5.1 på annen disk enn raidet fungerer ting meget bra/kjapt. Fullt mulig å bygge diskserver med raid5 for godt under 10000.
    Nei, kortet har ikke HW-raid, bare liksom HW-raid typisk for billigkortene i denne prisklassen. Men for all del, det er greit for de fleste det, inklusive meg.

For at det skulle vært et HW-raid kort måtte det hatt en dedikert XOR prosessor, noe det ikke har. I tillegg må man ha drivere for å få tilgang til RAIDet på kortet fra OS. Ekte HW-raid er helt transparant for OSet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, kortet har ikke HW-raid, bare liksom HW-raid typisk for billigkortene i denne prisklassen. Men for all del, det er greit for de fleste det, inklusive meg.

For at det skulle vært et HW-raid kort måtte det hatt en dedikert XOR prosessor, noe det ikke har. I tillegg må man ha drivere for å få tilgang til RAIDet på kortet fra OS. Ekte HW-raid er helt transparant for OSet.
    Toms Hardware tar sjelden feil ( HighPoint's RocketRAID 2320 PCIe Controller : PCI Express Battles PCI-X ), men det kan jo godt hende du vet mye bedre.

Man har tilgang til raidet fra raid bios, noe som tyder på HW løsning, ikke SW løsning.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toms Hardware tar sjelden feil ( HighPoint's RocketRAID 2320 PCIe Controller : PCI Express Battles PCI-X ), men det kan jo godt hende du vet mye bedre.

Man har tilgang til raidet fra raid bios, noe som tyder på HW løsning, ikke SW løsning.
    Det indikerer ingenting. Enhver innebygget software-raid løsning på hovedkort har også egen bios, f.eks mitt nvraid.

Men du har rett angående hardware raid. Det er en egen CPU på den for XOR, men kun en 490mhz puslesak som er rimelig veik i forhold til de "ordentlige" kontrollerne noe også tester viser når diskantallet øker i RAID5.
    I tillegg har den ikke egen cache noe som også er obligatorisk på skikkelige kontrollere.

Så du har rett i at det er hardware RAID, men det er snakk om en skikkelig krykkeløsning som overhodet ikke kan sammenlignes med skikkelige kontrollere.

Men likevel så yter den mer enn bra nok for de fleste av oss og er et godt kjøp til prisen om du slipper kompatibilitesproblemene jeg nok har vært mer uheldig enn de fleste med.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flintstone

Synd det med lisensen til ZFS i forhold til å benytte det i Linux ;(

Men ellers har jeg jobbet i mange år med SAN, og kan bekrefte at tilsvarende funksjonalitet koster i millionklassen (HP EVA, EMC, IBM DS/Shark etc)

Den er faktisk også enkel å bruke.

De funksjonaliteter som ligger på å sikre data er også meget gjennomtenkt. Du trenger heller ikke ha dyr hardware med type ECC funksjonalitet m.m

Som sagt, synd SUN valgte å gjøre den inkompatibel med Linux....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite spørsmål til SuperGutta...

Sitter å leser på OpenSolaris (jeg har vært borte leeenge) -
    Hva er dagens grense på diskstørrelse? den var 500GB ikke sant? Noen som også vet hvordan historikken ser ut på OpenSol i forhold til kjapp implemetering av støtte for større disker etc.?

Prøver å oppdatere meg litt på HW biten (kompability and stuff)..

Isolasjon: Glava klør - Rockwoll gir halsbrann!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Isolasjon: Glava klør - Rockwoll gir halsbrann!
    I second that

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •