Aiw skjermkort til HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aiw skjermkort til HTPC?

Jeg tror jeg blir sprø...

Jeg sitter å prøver å bestemme meg for HTPC oppsett. Foreløpig ser det slik ut:
    -Shuttle SB75G2 Sort
    -Intel P4 2.8 GHz Boxed PC800
    -TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack
    -Samsung s-ata 160 GB 8 MB
    -NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk Sort
    -Microsoft Win XP Pro

MEN skjermkortet blir jeg ikke klok på. Jeg vil ha mulig heten til tv opptak til hardisk, å bruke det som tuner til fremtidig prosjektør, Barna (og far) skal ha muligheten til å spille i stua og jeg skal legge inn musikk og film på HD.

Etter å ha fulgt med her har jeg vel egentlig landet på et ati basert kort.
    Er det noen som kan gi meg enten en forklaring eller en link med en forklaring på alle disse etternavnene disse kortene har? (SE, PRO, Atlantis, XT osv)

Komentarer/synspunkter/info?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg et med TV opptaksmulighetene du trenger, men velg ett uten vifter hvis det er mulig. Atlantis kortene er vel viftefrie (utstyrt med heatpipe). PRO versjonen velger du om du trenger råe ytelser i 3D spill. Til HTPC bruk duger de alle.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Powercolor 9800 AIW SE ville vært mitt valg nå (jeg har Hercules, men da var ikke PC kommet). Det er sinnssykt rimelig, og funksjonene burde være omtrent de samme som andre kort bygd på samme brikken.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en av disse i steden?

http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=15999
    http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=16449

Vurder også denne:

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=300161&cks=PRL

Samme spec som NEC'en + støtte for RAM formatet så burde du være dekket.

Når det gjelder skjermkort så hadde jeg ventet med det akkurat nå, kabinettene jeg foreslo har innebygget skjermkort som fungerer til det meste en liten stund til. (På dårligste innstilling) Da har du en fungerende maskin i stua mens du bestemmer deg for skjermkort-løsning. Grunnen til at du bør vente er at skjermkortprodusentene (ATI og nVidia) i disse dager holder på å lansere neste generasjon skjermkort, nVidia har allerede vist fram sitt, mens ATI er ventet å lette på sløret av sine i løpet av denne uken eller neste. Det betyr prisfall på det gamle og nye spennende modeller.

Ellers må det også nevnes at det har kommet flere SFF Barebone's som baserer seg på Athlon 64 plattformen som vel er et par hakk hvassere enn det Intel har å stille opp med for tiden. Ligger i samme prisleie det også.

De fleste SFF Barebones har ett ledig AGP og ett ledig PCI spor, du bør da se på hva du ønsker av funksjonalitet fra kortene du måtte ende opp med, AIW kortene kan såvidt jeg forstår ikke gjøre stort annet enn å tune kanalene du ønsker å se på, om du i tillegg ønsker å ta opp programmer til harddisk eller gjøre gammle VHS opptak om til MPEG så bør du ha et TV-Kort som støtter komprimering i HardWare slik at CPU ikke blir stresset med det i tillegg. Den har mer enn nok med filter og linjedobling i dScaler.

Altså: AIW kort så har du ett ledig PCI spor til overs, men gjør det jobben? Det er liksom halveis bra på spilling (Hvis du ikke regner med 9800Pro AIW som er svinedyr) og halveis bra på TV.

Eller plukk ut et kort som tilfredstiller dine krav til spilling og et som er bra nok til TV funksjoner. F.eks. et av disse eller en kombinasjon:

TVKort:
    http://komplett.no/k/ki.asp?sku=122810&cks=PRL
    http://komplett.no/k/ki.asp?sku=117283&cks=PRL
    http://komplett.no/k/ki.asp?sku=113241&cks=PRL
    Nevner Terratec fordi jeg har det selv og vet at det fungerer bra med dScaler. Men min XP3200+ klarte ikke å både vise bilde og ta opp i god kvalitet.

AIW kort:
    http://komplett.no/k/ki.asp?sku=123273&cks=PRL
    http://komplett.no/k/ki.asp?sku=120066&cks=PRL
    9800Pro AIW er selvsagt best, men er prisdifferansen forsvarlig? Se uansett bort fra 9800SE AIW, eneste grunnen til at disse er populære er at noen av dem kan flashe biosen og hente 9800Pro ytelse på den måten. Om du ikke skjønte det jeg sa der så er altså ikke det kortet noe for deg.

Rent spillekort:
    http://komplett.no/k/ki.asp?sku=122901&cks=PRL

Som du kan se så vil et Cinergy 600 og 9800Pro kort spare deg ca. en tusenlapp, pluss at du får bedre TV funksjoner, dersom du skulle stå på ditt valg av kabinett så er det også radio på Cinergy 600 kortet.

Se forøvrig denne link for en nogenlunde godkjent framstilling av kortene i ytelse osv.
    http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=201890

Uansett så håper jeg dette var til hjelp. lykke til med valgene.

Mvh,

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Se uansett bort fra 9800SE AIW, eneste grunnen til at disse er populære er at noen av dem kan flashe biosen og hente 9800Pro ytelse på den måten. Om du ikke skjønte det jeg sa der så er altså ikke det kortet noe for deg.
    Og om du ikke vet hva du snakker om, er det bedre å tie stille... :twisted: Å flashe biosen er bare tull på de kortene, det var noe som ble prøvd helt i starten, da de kom. Det hele gjøres nå med en enkel modifisert driver!

Og hvorfor se bort fra det beste tilbudet på markedet? Pris/kvalitet på de kortene knuser stort sett alt annet. :roll:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Se uansett bort fra 9800SE AIW, eneste grunnen til at disse er populære er at noen av dem kan flashe biosen og hente 9800Pro ytelse på den måten. Om du ikke skjønte det jeg sa der så er altså ikke det kortet noe for deg.
    Og om du ikke vet hva du snakker om, er det bedre å tie stille... :twisted: Å flashe biosen er bare tull på de kortene, det var noe som ble prøvd helt i starten, da de kom. Det hele gjøres nå med en enkel modifisert driver!

Og hvorfor se bort fra det beste tilbudet på markedet? Pris/kvalitet på de kortene knuser stort sett alt annet. :roll:

Jeg må bare innrømme at jeg ikke helt ser hvilken del av posten min som klarer å antyde at jeg ikke vet hva jeg snakker om. At modifikasjonen du snakker om kan gjøres i driveren framfor Bios flash forandrer ikke på det faktum at det ikke er alle R9800SE kort som lar seg modifisere. Det er noe du gambler på. Jeg syntes posten min ble lang nok som den var om ikke jeg i tillegg skulle legge meg ut i en lang bios flash driver "how to" mod på et totalt uinterresaant skjermkort. Som trådstarter sa så ønsket han å ta opp til harddisk, da er uansett ikke et rent TV tuner kort interressant uten HW støtte for mpeg.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Næmmen, en hårsår Starter! Dere slo da iallfall oss (MK - jeg er utvandret mandalitt), så bare rolig. :wink: Forskjellen på å flashe en BIOS og å bruke en modifisert driver er ENORM. 1. Man mister garantien ved å flashe uorginal BIOS. 2. Man må virkelig vite hva man gjør for å kunne det. Når det gjelder å bruke modda drivere er det enkelt og ufarlig. Og det er en ganske stor del av SE-kortene som fungerer (mener å ha sett et tall på over 70 % etter de siste meningsmålingene på Overclocking.com eller Rage-forumet. Og gamble? Hr du ikke hørt om returrett? Den er ubetinget innen 14 dager, vet du. Med de oddsene bør man ikke trenge mer enn to kort for å finne et som funker uten artefakter. Og til slutt har ikke AIW HW tte for mpeg? Det trodde jeg aktisk, for når jeg tar opp direkte til MPEG av DVD-valitet på min ynkelige stue-pc (XP1800), bruker den ikke mye av prosessorkraften. Men det kan godt være at jeg tar feil akkurat der. Jeg prøver bare å påpeke at det kortet har et uhyre godt forhold mellom pris og kvalitet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes nok at din kommentar var noe ufin ja, smiley'en du brukte er vanskelig å bli klok på, mens budskapet ditt kom fram til meg som: du er dum, jeg vet bedre enn deg. Det var ikke derfor jeg prøvde å hjelpe Zeppo, for å bli latterliggjort og snakket nedlatende til. Om jeg forstår deg rett nå så prøver du å glatte over det du sa som om det var en harmløs spøk, greit, så lar vi det ligge der. Jeg er hårsår og du vet ikke hvor man bruker de forskjellige smiley'ene.

On Topic:

Flasher du BIOS'en feil så er det bare å flashe den tilbake til den gamle i "blinde", eller bruke et PCI kort. For oss som kan flashe en bios framstår jo det å bytte en driver som det letteste i verden og som du sier knapt sammenlignbart med å flashe. (Det er forøvrig visse ting du får tilgang til ved å flashe som ikke er tilgjengelig med bare modda drivere.) Jeg tror ikke Zeppo hadde spurt oss om råd angående valg av skjermkort dersom han var kjent med disse moddbare kortene/driverne. Dette er grunnen til at jeg valgte å se på R9600XT som er et par hakk raskere enn R9800SE så lenge begge er i original forfatning.

Ellers så løy jeg litt anngående cpu speed på maskinen min, jeg har en XP2500+ som jeg kjører på FSB230MHz og Core 2500MHz. Det gir en PR på ca 4200+. Når jeg snakker om å ta opp til harddisken med mitt utstyr så er det med dScaler skarpfilter og linjedobling i 720x576. Dette er nesten minimum for framvisning på prosjektor etter min mening, og det går ikke bra selv med mitt utstyr. Dersom jeg bruker Cinergys medfølgende programvare så blir det greie nok opptak for Seinfeld episoder uten hakking og 28" TV. Men med en gang jeg kjører dScaler så stjeler denne lyden fra Cinergy programvaren slik at jeg må reinstallere denne for hver gang.

HW komprimering til mpeg, mange kort skryter av HW støtte for MPEG2 (DVD) og de fleste av oss er jo visserlig i stand til å se DVD på datamaskinen, men disse kortene pakker jo ut en mpeg fil, de pakker dem ikke sammen. Å pakke sammen er mye tyngre arbeid for prosessoren. Alternativet til real time mpeg2 komprimering er å lagre filmen rett på harddisk ukomprimert og så pakke filene etterpå.

Om du er fornøyd med resultatet du får er jo ingenting bedre. Og når alt er sagt så kan jeg godt innrømme at R9800SE AIW er et kort jeg hadde kikket alvorlig på for et par måneder tilbake, men jeg opplever det ikke som et særlig interresant kort nå pga; jeg vet ikke hvordan det fungerer med dScaler derfor velger jeg noe som jeg vet fungerer bra: Terratec cinergy600 til TV/Radio funksjoner og et rent spillekort til spilling det blir ca 500-1000kr dyrere en R9800SE AIW men du er garantert ytelse og risikerer ikke ekstra venting og porto omkostninger med bytting. + at om man er helt grønn på data så holder det å putte inn cd'en som fulgte med kortet så er du igang, slipper å lete/nedlaste modda drivere. Ellers så bør man tenke på at skjermkortet kanskje skal oppgraderes en gang i framtiden, da er det jo greit å ha et separat TV kort så man slipper å være låst til bare AIW kort som jo er svinedyre når de introduseres.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :twisted: Twisted Evil - altså, skrudd, ondskapsfull humor. :wink: Hvis jeg derimot hadde brukt :evil: ville det vært noe helt annet. Og jeg glatter aldri over noe - hadde jeg ment at du var dum, ville jeg sagt det.

Men jeg syntes det var litt for galt å påstå at kortene måtte flashes. Og med de første prøve-Biosene til SE-kortene gikk det faktisk så galt at noen kort ble ubrukelige (det ble det iallfall påstått av folk som har vært forholdsvis etterrettelige før). Jeg vet ikke hvorfor, det kan ha vært at de ble så voldsomt overklokket at de ble utbrent.

Men for å holde meg utenfor temaet ( ) er det noe jeg ikke helt forstår: Hvorfor spille inn med linjedobling og filtre når man istedenfor kan spille det av med slike filtre? F.eks. i dScaler, men enda bedre (iallfall for en CRT-prosjektør) med ffdshow og ZoomPlayer. Det burde vel gi samme resultat, eller er det mer jeg ikke forstår? Nå skal det innrømmes at Friends har jeg aldri forstått - de gutta og særlig Phoebe (tror jeg hun heter) vil ikke all verdens filtre klare å gjøre det aller minste skarpe... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da ble jeg vel klokere... :?
    Jeg var av den oppfattning at et awi kort var den enkle og greie løsingen. En alt i ett pakke om du vil. Men jeg ser at jeg må gå litt dypere i materien. TV kort til tvdelen og grafikkkort til data delen må vurderes.

Jo mer jeg leser, jo vanskeligere blir valget.

Finnes det noen gode artikkler på feltet?

Hva er det konkret jeg tjener på to kort?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Zeppo,

For å ta benevnelsene først: De fleste her på forumet vil nok si at du må gå for et Ati basert kort og da fortrinnsvis Radeon familien. Disse kommer i en tallkode benevnelse med ingen eller flere bokstaver bak f.eks: 9600pro eller 9600SE. Ser du blander inn en produsent blant navnene du lurer på nemlig Sapphire.

Generelt kan man si at rekkefølgen i ytelse (Gjelder kun spill) er slik:

9x00XT
    9x00pro
    9x00
    9x00SE

Dette åpner for at et 9600XT kort faktisk er raskere til spill enn et 9800SE.

Når så de forskjellige produsente blander inn sine egne benevnelser som "ultimate edition", "Fireblade edition" eller "EZ". Må jeg innrømme jeg ikke misunner nybegynnere i dag å plukke ut nytt skjermkort, det er en jungel der ute nå.

Under har jeg lagt link til to nesten identiske kort, eneste forskjell er prisen og at produsenten har testet alle "pro" kortene og "lobotomert" (fjernet ytelse) fra "SE" versjonen. På den måten har de en klar produksjonslinje med stor kapasitet når 9800pro kortene blir skjøvet ned i "mid range" markedet der det selges større volum.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300221&cks=PRL
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120066&cks=PRL

Hadde det ikke vært greit om du kunne få like mye ytelse fra "SE" kortet som fra "pro" versjonen? Vel, selvfølgelig! Og det er faktisk mulig ved å bruke uorginale drivere fra blandt annet: www.omegacorner.com

Akkurat slik som Mastiff sa, men det han ikke nevnte var at det ikke er alle "SE" kortene som lar seg modifisere på denne måten. Om det er 10% eller 30% som ikke lar seg modifisere til "pro" er det uansett viktig at du er klar over at det er en gambling og du risikerer å sitte med et reinspikka 9800SE AIW kort. Er det verdt det? Vel, jeg hadde nok gjort det i dag dersom det var det kortet jeg hadde sett på som alternativet, det er jo tross alt mye penger å spare her. Og selv om kortet du hadde fått viste seg å ikke kunne modifiseres så er det fremdeles et meget bra kort til sin bruk.

Diskusjonen mellom Mastiff og meg går på at jeg så på det du sa om at du ville bruke prosjektoren til å vise opptakene dine fra TV-Tuneren, jeg går da ut fra at du ønsker bildet ditt så bra som mulig. (I.o.m. at bildet blir så stort.) Min mening er da at du bør gå for et kort som har støtte for MPEG2 komprimering i selve kortet. (Og da kan du se bort fra alle AIW kortene.) Slik at datamaskinens prosessor slipper å gjøre denne jobben. Disse kortene har som regel benevnelsen "PVR" et eller annet sted i produktnavnet, (Personal Video Recorder eller noe sånt, husker ikke sikkert.) De skal også ha innebygd linjedobler og bildebehandlingsfilter slik at det ikke er behov for dScaler. (Program som gir bedre bilde fra TV kortet.)

Så, det beste bildet får du ved å bruke separat TV-kort og dScaler programvare.

De beste opptakene får du ved å bruke TV-kort med HW støtte for MPEG2 (OBS: dScaler virker ikke med slike kort)

Den beste alt-i-et løsningen er selvfølgelig AIW kortene, men da også uten støtte for dScaler eller HW MPEG2.

Dersom du bor i nærheten av kristiansand kan du jo komme innom og se forskjellen på med og uten dScaler ihverfall. (Send PM)

Håper jeg nå har fått frem at jeg på ingen måte er i mot AIW kortene, men at jeg ut fra din første post oppfattet det som å ikke være et kort for din bruk. Jeg er ingen tilhenger av å bytte kort fordi de ikke lar seg "modde", men en tanke er jo å høre med butikker om angrefrist og teste de forskjellige alternativene før du bestemmer deg for hvilken løsning du vil gå for.

Mvh,

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!
    Nå begynner vel ting å falle på plass. Jeg kommer nok til å gå for et Hauppange PVR 250 til TV delen, og på skjermkort siden ser det ut til å havne på et Radeon 9600 Atlantis av ett eller annet slag.

Det med jungel har du helt rett i Joey1313! Jeg har brukt laaaang tid på å orientere meg! Og uten avforum hadde jeg definitivt brukt myye lenger tid. :shock:

Da er det vel bare å sette i gang med å få kontroll på hva man skal dytte inn av software. Det er jo også en jungel...

Takker for alle svar 8)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat slik som Mastiff sa, men det han ikke nevnte var at det ikke er alle "SE" kortene som lar seg modifisere på denne måten.
    Huff da. At det skulle komme ned på dette nivået, til rene løgner... :wink: Dette skrev jeg over:

Og det er en ganske stor del av SE-kortene som fungerer (mener å ha sett et tall på over 70 % etter de siste meningsmålingene på Overclocking.com eller Rage-forumet. Og gamble? Hr du ikke hørt om returrett? Den er ubetinget innen 14 dager, vet du. Med de oddsene bør man ikke trenge mer enn to kort for å finne et som funker uten artefakter.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Akkurat slik som Mastiff sa, men det han ikke nevnte var at det ikke er alle "SE" kortene som lar seg modifisere på denne måten.
    Huff da. At det skulle komme ned på dette nivået, til rene løgner... :wink: Dette skrev jeg over:

Og det er en ganske stor del av SE-kortene som fungerer (mener å ha sett et tall på over 70 % etter de siste meningsmålingene på Overclocking.com eller Rage-forumet. Og gamble? Hr du ikke hørt om returrett? Den er ubetinget innen 14 dager, vet du. Med de oddsene bør man ikke trenge mer enn to kort for å finne et som funker uten artefakter.
    OoooKey....I do see the error of my ways now.

Det jeg mente (og tydeligvis burde ha skrevet) var:
    Akkurat slik som Mastiff sa, men det han ikke nevnte i sin første post var at det ikke er alle "SE" kortene som lar seg modifisere på denne måten.
    Videre henviser jeg til din statistikk i neste setning, jeg går endog så langt som å antyde at det i disse dager kanskje til og med er opp mot 90% av SE kortene som lar seg modde. Men det har du betimelig unnlatt å quote. :wink: sjøl! :lol:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt! Jeg prøver da å unnlate å si ting som kan brukes mot meg i retten! :shock:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •