Linuxdistribusjon til HTPC, valgets kval

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Linuxdistribusjon til HTPC, valgets kval

Har lurt litt på hvilken linuxdistro som egner seg best til Audio/Video. En del er jo rettet inn mot mediacenter og Htpc. Hvis noen har tanker eller erfaringer omkring dette så del dem gjerne.

XMBC for linux sliter litt med stabiliteten

Det har vært litt stille fra LinuxMCE leiren i det siste...
    Har dog funnet en alpha av LinuxMce 8.04. (den endelige versjonen vil bli basert på 8.10)

En gammel traver mythbuntu kom nettopp ut i ny drakt. (8.10)

For dem som vil ha det betydelig enklere kan det jo tenkes at den nye Geexbox 1.2 beta 1 er verdt en titt.

Har foreløpig alle dører åpne og HDX 1000 til vurdering.

Kjører foreløpig ubuntu 8.10 med filer på NAS. Har vært innom mythbuntu og linuxmce tidligere uten at det ble total klaff av det.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Installerte Linux Mint med XBMC her tidligere. Distroen er basert på Ubuntu, så det er i bunn og grunn det samme. Kommer med noen tweaks, og pre-installerte codecs. Til HTPC bruk trenger man dog ikke det. Fordelen med å kjøre Ubuntu, eller distribusjoner basert på den er jo at alt kommer ferdigpakket siden det er den største og mest brukte distroen der ute.

Hos meg så har jeg lite å utsette på XBMC. Eneste problemet jeg har for tiden er at må starte dvd'er for så å sette lydinnstillinger osv med OSD. Stiller jeg på lyd og subs før jeg starter filmen, så går den til desktop.

I bunn og grunn, så er det samme hvilken distro man kjører, siden man kan kompilere det man vil. Men som sagt, tror jeg det kan være en fordel å bruke de store distroene, og da spesielt Ubuntu varianter, som sparer deg for litt arbeid.

Så har man da LinuxMCE og andre som kommer ferdig som htpc-distroer( hvis jeg ikke tar helt feil? )

Har også sett på et litt spennende prosjekt som heter "Entertainer". Er i veldig tidlig utvikling, men ser jo spennende ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Har lurt litt på hvilken linuxdistro som egner seg best til Audio/Video. En del er jo rettet inn mot mediacenter og Htpc. Hvis noen har tanker eller erfaringer omkring dette så del dem gjerne.
    Ubuntu funker helt fint for meg, og det er etter mitt syn den enkleste å komme igang med. Du finner også mest howto og guider til den.

En reint "Debian - stable" miljø skal "teoretisk" være mest stabil. (F.eks for en mythtv backend server som du må ha ~100% oppetid på)

Det har egentlig ikke så mye å si vilken distro du velger, bare den passer din stil og det du evt kjenner fra før.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var XBMC Atlantis lansert