Har du en HTPC med Canal Digital parabol som du ikke må fikse på jevnlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har du en HTPC med Canal Digital parabol som du ikke må fikse på jevnlig?

Har inntrykk av at mange av de som skrur sammen en HTPC stadig vekk er nødt til å fikse problemer. Derfor søker jeg nå etter noen som kan fortelle at de har et oppsett som de ikke har hatt behov for å skru på de siste månedene.

Det bør ha høy WAF, så kona og ungene kan betjene det enkelt. Inkluder gjerne litt om teknisk løsning (OS, Mediasenter og maskinvare).

Jeg vurderer HTPC for Canal Digital satellitt (går sannsynligvis over til HD) med to tunere (for å ta opp noe annet enn det jeg ser på), blu-ray/DVD og nettverksstreaming av musikk og video fra en server i hjemmenettverk.

Jeg har funnet flere forslag til komponenter og programvare, men nå ønsker jeg å få informasjon om stabile løsninger. Jeg er IT-kyndig og kan gjerne skru litt i starten, men så må det bli stabilt og ikke kreve skruing.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/generell-htp...v-s2-kort.html

..ellers er Vista media center rimelig plug ang play på vanlig DVB-S skal sies, selv om EPG fortsatt er et issue.

Når VMC spiller det du vil den skal spille, uten å være ustabil - så er WAF veldig høy ja (dvs keep it simple er et stikkord om config). Jeg har kjørt dette i flere år og ikke hatt mange hickups men det skal nevnes at jeg ofte reinstallerer for å ha et ganske clean oppsett og unngå gammelt rusk.

Jeg har også installert Mediaportal (for HD kanalene), og der har jeg inntrykk av at du har et helt annet nivå av "vedlikehold" for at løsningen skal spille over tid. Dvs helt klart lavere WAF i mine øyne.

Har ikke testet noen av linux variantene, det kan evt andre uttale seg om men jeg tror generelt at jo flere "vent litt jeg skal bare inn og..." du har i løpet av uken jo lavere WAF vil løsningen få i "heimen"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortenpe
    http://avforum.no/forum/generell-htp...v-s2-kort.html

..ellers er Vista media center rimelig plug ang play på vanlig DVB-S skal sies, selv om EPG fortsatt er et issue.

Når VMC spiller det du vil den skal spille, uten å være ustabil - så er WAF veldig høy ja (dvs keep it simple er et stikkord om config). Jeg har kjørt dette i flere år og ikke hatt mange hickups men det skal nevnes at jeg ofte reinstallerer for å ha et ganske clean oppsett og unngå gammelt rusk.

Jeg har også installert Mediaportal (for HD kanalene), og der har jeg inntrykk av at du har et helt annet nivå av "vedlikehold" for at løsningen skal spille over tid. Dvs helt klart lavere WAF i mine øyne.

Har ikke testet noen av linux variantene, det kan evt andre uttale seg om men jeg tror generelt at jo flere "vent litt jeg skal bare inn og..." du har i løpet av uken jo lavere WAF vil løsningen få i "heimen"
    Kommentar rundt linux løsning.

Jeg har ubuntu/mythtv med en xbox1 trådløskontroller som fjernkontroll.

Satt opp med at alt starter automagisk når du slår på maskinen, men i utgangspunktet slår jeg bare av den når jeg er på ferie.

Nei, det er ikke "perfekt", men med noen forutsettninger så kan du bygge en boks som alldrig trenger vedlikehold.

Løsningen har fungert "perfekt" for meg med noen unntak:

- Jeg har gått tom for diskplass.

- ATI driverne/kort har noen bugs som krever at du starter om aplikasjonen.

- Nvidia drivern/kortet mitt har også noen bugs som av og til krever at du må starte om applikasjonen.

- Vifte har streika.

(Og noen ganger så har jeg selfølgelig fikla og rota til det)

Satt at du:

1. Bruker betydelig tid på å finne riktige komponenter/hw
    2. Bruker nødvendig tid på å sette opp all funksjonalitet først.
    3. Låser maskinen/oppsettet når du føler du er ferdig.

Så burde du få "like god" (eller bedre) "oppetid" en en windows basert løsning som f.eks VMC/Fuji

Angående WAF...

Det er vel din jobb å sette opp løsningen.

- Autologin
    - Autostart av applikasjonen

De skal bare slå den på og bruke en fjernkontroll ting.

- Du skal sette opp den type "fjernkontroll ting" du vil ha og mappe de logisk

Jeg føler av og til folk misstolker WAF med at dama skal gjøre noe som helt annet en å bruke fjernkontrollen og swappe.. Oppsett av løsningen er _vår_ jobb.

Alle HTPC løsninger er identiske i funksjonalitet..

- My tv
    - My video
    - My music

Du bruker noe kontroll ting til å navigere..
    etc.. Alle er vel noelunde like på "waf" ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å tenker på det samme som trådstarter her. Har tenkt å ordne meg slik at jeg har en mediacenter pc, som kan motta CD parabol signal, og gi meg godt bilde, til og med på HD kanalene.

Har sett meg ut Acer Aspire L5100, til 3990,- Har lest at mange har gode erfaringer med denne. Pen å se på er den også.

Har sett meg ut et tv-kort fra komplett som har fått god kritikk der.
    Komplett.no - Digital Everywhere FloppyDTV-S2, Internal, Firewire, DVB-S2 (HD-ready) er kortet.

Noen som vet om dette vil fungere? Hva trengs av tweaking for å få dette opp å gå med Vista MC?

Har også lest noe om at kortet fra CD kan være "parret"? Hvordan finner jeg ut om det er "parret"?

Ønsker alle svar velkommen...

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Increator
    Sitter å tenker på det samme som trådstarter her. Har tenkt å ordne meg slik at jeg har en mediacenter pc, som kan motta CD parabol signal, og gi meg godt bilde, til og med på HD kanalene.

Har sett meg ut Acer Aspire L5100, til 3990,- Har lest at mange har gode erfaringer med denne. Pen å se på er den også.

Har sett meg ut et tv-kort fra komplett som har fått god kritikk der.
    Komplett.no - Digital Everywhere FloppyDTV-S2, Internal, Firewire, DVB-S2 (HD-ready) er kortet.

Noen som vet om dette vil fungere? Hva trengs av tweaking for å få dette opp å gå med Vista MC?

Har også lest noe om at kortet fra CD kan være "parret"? Hvordan finner jeg ut om det er "parret"?

Ønsker alle svar velkommen...
    Har denne pc'en og den fungerer bra på SD kanalene, men skjermkortet som sitter i den støtter ikkke HW acc. så prosessoren jobber på 90-100% på HD kanalene som igjen resulterer i drop frame. Pc'en blir da også veldig varm og viftene går som jetmotor.

morten

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må pgså velge det eksterne tvkortet fordi det er ikke plass inni pc'en. Pluss er at pc'en har Firewire inngang.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener jeg bare kan glemme å tenke på kjøre HD kanalene mine via denne pc'n?

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortet til CD er ikke parret.

Det har skjedd en enorm utvikling på HTPC markedet den siste tiden.
    De ferdigbygde pcene har ikke klart å følge med. Så det beste er å bygge selv.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør å påstå at Windows + RC3 av MediaPortal (kanskje final når du starter opp) er en stabil løsning når man har gjort forarbeidet og holder pølsefingra unna ("if it ain't broken - tweak it!").

Dersom MP crasher kan du sette den til å skrive logger og starte opp igjen -> ingen skade skjedd. Skulle dette være mens du tok opp et program, er det heller ingen problem, da TVServer er et egen program og dermed en prosess som ikke påvirkes.

Happy hunting!

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener jeg bare kan glemme å tenke på kjøre HD kanalene mine via denne pc'n?
    ja det kan du glemme, kommer snart ny utgave av pc'en ifølge nettrykter og den skal ha støtte for hw ACC. Mitt råd vent til den kommer

morten

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen02
    Har denne pc'en og den fungerer bra på SD kanalene, men skjermkortet som sitter i den støtter ikkke HW acc. så prosessoren jobber på 90-100% på HD kanalene som igjen resulterer i drop frame. Pc'en blir da også veldig varm og viftene går som jetmotor.

morten
    Framedrops selv med CoreAVC codec og avslått deblocking ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar. Er det noen som har erfaring med denne pc'n, som har klart å kjøre HD kanaler?
    Vet det er best å bygge selv, har lyst på et pent kabinett, og syns denne acer pc'n er meget pen å se på..
    Og at den billig er vel ingen bakdel det heller. ;p

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar. Er det noen som har erfaring med denne pc'n, som har klart å kjøre HD kanaler?
    Vet det er best å bygge selv, har lyst på et pent kabinett, og syns denne acer pc'n er meget pen å se på..
    Og at den billig er vel ingen bakdel det heller. ;p

Har denne pc'en. Fungerer bra med mkv filer, men HD tv så sliter den, selv med corecavc. Har satt i amd x2 5600 prosessor og den ligger på 90% ved HDtv, noe som resulterer i mye varme og dermed vifter som jetmotorer. Som jeg sa se heller på de nye utgavene kommer sikkert snart til norge

Acer Aspire X1200 Series: Possible HTPC? - AVS Forum

Morten

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •