Problemer med skjermoppløsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med skjermoppløsning

Har koblet media pc'n til reciveren (Nad 755) via Dvi/hdmi og videre fra reciver til tv (37" Lcd) med hdmi. Bilde blir bra med den oppløsningen jeg skal ha. Men hver gang jeg switcher til en annen kilde på reciveren eks. parabol og tilbake til pc blir skjerm oppløsningen forandret til den laveste oppløsningen og jeg må inn å justere på pc'n. Man hører også windows lyden som kommer når man kolber til eller tar ut en kompnent fra pc'n.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Problemet er vel at receiveren "slipper" EDID signalet når den switcher fra pc-hdmi-inputen til en annen hdmi-input.

Pcen og receiveren "snakker" således ikke sammen neste gang du switcher over til pc.

Dette kan fikses med en liten boks som låser EDID når du har satt den oppløsningen du vil ha. Kjært barn har mange navn. Jeg tror det var Geffen som først kom med en såkalt "DVI detective".

Kramer har også en EDID emulator kalt VA-1DVI.

Det finnes også switcher som holder på EDID infoen, evt kopierer EDID innstillingene fra den ene ingangen over på de andre ingangene. Jeg er usikker på hva som er det billigste og mest strømlinjeformede løsnignen, men jeg er 97% sikker på at en EDID emulator fikser biffen.
    Mulig eheitmann.no har slike switcher, men jeg vet ikke.

(ja, veldig irriterende at ikke receiver-produsentene har forutsett dette problemet og inkludert en hardware/software løsning for det)

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •