Styring av hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Styring av hjemmekino

Hei!

lurer på om noen har litt peiling på det med styring av hjemmekino++
    holder på med oppussing av kjellerstua nå,og tenkte at det hadde jo vært arti å kunne styre projektor,lerret,lys++ via én fjernkontroll/PC
    er nybegynner når det gjelder hjemmekino.
    er det bare å kjøpe en X-10 startpakke fra Clas Ohlson,er denne ok el. bør jeg kjøpe noe annet?noen som kan fortelle meg litt om hva annet jeg trenger og hvor/hvordan utstyret skal kobles opp?hva vil noe slikt koste?

er veldig takknemlig for svar!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøpe en reciever med ok fjernkontroll, og lære den opp til å styre det fjernstyrte lerretet, den fjernstyrte dimmeren, projektor, og ellers det du måtte ønske :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    avshop.no har jo en X10 pakke du kan se nærmere på. Har ikke noen X10 komponenter selv enda.
    Men kjøpte en RF HTPC fjernkontroll fra USA som også har X10 støtte slik at jeg kan styre "alt" fra en fjernkontroll...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett litt på de to startpakkene til avshop.no..tror ikke jeg trenger kobling til pc ennå,siden det står at man kan legge inn macroer direkte på fjernkontrollen..noen som vet hvor mange lys/apparater man kan styre med den medfølgende fjernkontrollen?og hva som er den store forskjellen på å legge inn macroer direkte på fjernkontrollen iforhold til å programmere den via pc'en?

takker for svar forresten!

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg vil nok anbefale at du kjører det via PC-en, siden det gir så mye større muligheter. En makro i X-10 kan kun styre det, men hvis du har PC-en med Girder og gjerne en USB-UIRT i tillegg (som jeg har, se www.usb-uirt.com) kan du virkelig få de morsomme effektene. Som i min kino: Én knapp på en hvilken som helst fjernkontroll som er programmert inn i Girder (det er den store fordelen - X-10s egne fjernkontroller er stygge, klumpete og umulige å bruke i mørket) gjør at prosjektøren slår seg på (Girders x-10-plugin), lerretet går ned (Girders x-10-plugin), receiveren slår seg på og kjøres først helt ned og så opp til passe volum, og riktig signalkilde kobles inn (Girders UIRT-plugin), pc-en går over i skjermsparer (bare Girder) (med en CRT-prosjektør som må varmes opp en halvtimes tid før man begynner å se er det en nødvendighet), det spilles en trudelutt (begynnelsen fra Star Wars-temaet - Girder) og receiveren slås av igjen (Girders USB-UIRT-plugin).

Som du ser, står USB-UIRT-en for det som er av IR-signaler som må sendes.

Når filmen skal begynne, får en annen knapp dette i gang:
    PC-en går over fra skjermsparer til ZoomPlayer, receiveren slås på og får passe volum og riktig signalkilde (UIRT), lysene i kinoen slås på (X-10) og ZoomPlayer spiller THX-sympfonien. Deretter er det bare å sette inn DVD-platen, eller hva man nå vil spille.

Etter filmen slås prosjektøren av, lerretet går opp og THX-symfonien spilles baklengs. Lyset går på og blir stående på i 2 min, og så blir det slått av igjen.

Så PC, X-10 og USB-UIRT gir utrolig mange muligheter. Man kan programmere inn nesten alle slags fjernkontroller i UIRT-en, og dermed kan Girder kjøre ut signalet når det trengs. Vi bruker det pluss X-10-enheter på soverommet til en meget avansert klokkeradio med lys somn tillegg. :P

Hovedforskjellen mellom X-10-makroer og Girder er at man har enormt mye større muligheter ved å kjøre via PC og Girder, pluss at det er enklere å programmere (syns iallfall jeg). Til den styringen du skal gjøre, vil jeg tro at det vil holde med startpakken pluss persiennestyringen (som brukes til lerretet - koster rundt 700 kr, tror jeg) og en USB-UIRT til 500 kr, sånn omtrent.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags programmerings-språk bruker man i Girder?kan LITT programmering i JAVA,vil dette bli vanskelig?eller legger man inn data i menyer?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stort sett helt enkle valg av alternativer fra listebokser, så programmering i ordets egentlige forstand er det ikke. Heldigvis! For jeger omtrent like flink til å programmere som faren til en viss kronprinsesse er til å holde kjeft...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe!
    ok,da høres jo dette overkommelig ut

tusen takk for brae svar!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på.... Hva er USB-UIRT og Girder? ops:
    forstår ikke helt hvordan signalene mottas av komponentene...
    noen linker?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burre skrev:
    noen linker?
    står en del om det på Mastiff sin hjemmeside

noen som vet om det finnes x-10 stikkontakter som ikke bygger så mye ut på veggen?har bare funnet en "svær" lampemodul(se bildet) som må settes inn i/utenpå den ordinære stikkontakten..hadde vært mye penere om man kunne bytte ut den ordinære stikkontakten med en x-10 stikkontakt som er innbygd i veggen :?

lurer også på om det finnes en x-10 termostat hvor man f.eks kan stille inn at temperaturen skal være 20gr til et visst klokkeslett,for så å senke temperaturen automatisk ved det gitte klokkeslettet.. :roll: vet at dette sikkert kan gjøres via PC..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo vurdere et Gira bus-system, et desentralisert bus-system for styring av hjemmet. Der får du blant annet en dimmer som du setter istedenfor bryter, boks som er lik den ovenfor, innbyggbare switcher for veggbokser (til f.eks stikkontakter), markisestyringer, avanserte porttelefonsystemer etc., og alt er fjernkontrollerbart(over RF)... Kom nettopp hjem fra kurs :wink:

Men den Usb-uirt`en, kan ikke den kun brukes på ir? Hvordan integrerer man da X-10, som sender på RF?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den Usb-uirt`en, kan ikke den kun brukes på ir? Hvordan integrerer man da X-10, som sender på RF?
    sendes ikke x-10 gjennom strømnettet? slik jeg har forstått det, må alt styres fra en PC med girder, om man skal ha både X-10 og IR...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo ikke ha fjernkontrollen koblet i en stikkontakt :wink:

Og Mastiff, var inne på siden din, og er vel målløs... :shock:
    ... :shock: :wink:
    Dette er jo helt rått! :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, Mirage!

Og dere har begge rett, X-10-signaler kan gå både gjennom strømnettet (som det gjør når det kommer fra en pc via CM11A) og gjennom RF-signaler (fra en håndholdt fjernkontroll).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM11A? Jeg syntes dette virket veldig interessant... Klarer jeg meg kun med Girder og Usbuirt? Hva trenger jeg for å kunne integrere RF-styrte enheter med dette?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-styrte enheter er verre. CM-11A kjører signalene gjennom strømnettet. Men det er som regel det som skjer med all bruk av X-10, man har bare én enhet som fungerer som RF-mottaker og sender signalet videre via strømnettet, så den enheten som er adressaten (f.eks. A-5) tar imot signalet via strømnettet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var d jeg var redd for. For som man var inne på tidligere, så er jo X-10 komponentene ganske(altfor) store... Som sagt, har vært på Funkbus-kurs før i dag, og begynte å leke mad tanken om å integrere noen komponenter i kinoen. Tenkte også jeg skulle rive i en slik usbuirt, hvis den er så bra som du sier. Men er i utgangspunktet skeptisk til bruk av Ir for styring av større systemer.
    Ubegrunnet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke en IR-X10 omformer også? da trenger man jo ikke den CM11a modulen.. Tror den het IR7243 eller noe sånt.. Vet du hva jeg snakker om, Mastiff? Da kan man jo ha X-10 via USB-UIRTen? OG bruke den plug-inen i Girder for styring... :roll:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat den har jeg ikke vært borti. Men å styre X-10 fra USB-UIRT er ikke noe problem i det hele tatt, jeg gjør det selv. Signalet går fra en IR-fjernkontroll, inn i UIRT-en, fra den og til Girder, og fra Girder og til CM-11A-en. Riktignok sitter de to på forskjellige pc-er i mitt hus, så den er innom nettverket også, men forsinkelsen er omtrent ikke-eksisterende. Denne måten å styre opplegget på er helt suveren. Hvis man bare skal ta imot IR-signaler, og ikke sende dem, trenger man ikke en UIRT, da holder det med en enkel mottaker, f.eks. en IRMan. Jeg tror de selges av et firma her i "Gnore". (Vendur, eller noe sånt.)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne var det jeg tenkte på.. Men det er jo bare en annen måte å gjøre det på.. Sikkert kjekk om man ikke har en PC med girder å styre fra.. :roll:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •