Athlon XP-M er helt utmerket til HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Athlon XP-M er helt utmerket til HTPC

Athlon XP-M (Mobile) blir ofte brukt til overklokking, men den fungerer også veldig bra til HTPC. Den utvikler bare 35W og med en bra kjøler kan den kjøles ned med en Papst 12 dB vifte. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd med denne prosessoren. Jeg har underklokket den litt og den holder seg stabilt på 37 grader med 12 dB Papst vifte som eneste aktive kjøling. Skal ikke se bort fra at underklokkingen er unødvendig.

Jeg kan naturligvis ikke love at alle prosessorer av denne typen fungerer like bra, men den oppfyllte iallfall alle mine forhåpninger. Håper det er flere enn meg her som synes dette er en spennende prosessor. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Athlon XP-M er helt utmerket til HTPC

Sitat Opprinnelig postet av Placebo
    Athlon XP-M (Mobile) blir ofte brukt til overklokking, men den fungerer også veldig bra til HTPC. Den utvikler bare 35W og med en bra kjøler kan den kjøles ned med en Papst 12 dB vifte. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd med denne prosessoren. Jeg har underklokket den litt og den holder seg stabilt på 37 grader med 12 dB Papst vifte som eneste aktive kjøling. Skal ikke se bort fra at underklokkingen er unødvendig.

Jeg kan naturligvis ikke love at alle prosessorer av denne typen fungerer like bra, men den oppfyllte iallfall alle mine forhåpninger. Håper det er flere enn meg her som synes dette er en spennende prosessor. :wink:
    Jeg kan bekrefte det du sier. Selv så bruker jeg en Mobile på xp3200+ med 1.45volt , med vifte på rundt 8db. Jeg har ikke fått opp den dedikerte HTPC'en min enda, men den blir ihvertfall en tynn klient uten disk, kun enkelt skjermkort og cpu og ram ikke så mye som lager varme mao, regner med å kunne underklokke prosessoren (Har en til liggende) uten å bruke vifte i det hele tatt. Dette anbefales!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3200+ med 1.45 volt høres veldig bra ut! Hva slags hovedkort bruker du? Jeg bruker Abit NF7, men viften på hovedkortet bråket så voldsomt at jeg tok den av. Skal prøve å kjøre den på 5V når jeg får tid.

Det høres ut som en veldig god ide og kjøre HTPCen som klient. Jeg bruker en stillegående Segate 120 GB i HTPCen, men harddisken er uansett den delen som bråker mest. Det ville også være et spennende prosjekt å prøve og plassere alle harddisker i en server og kjøre både HTPC og hoveddatamaskin som klienter, men jeg har desverre ikke råd til å bruke mer penger på dette nå.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Placebo
    3200+ med 1.45 volt høres veldig bra ut! Hva slags hovedkort bruker du? Jeg bruker Abit NF7, men viften på hovedkortet bråket så voldsomt at jeg tok den av. Skal prøve å kjøre den på 5V når jeg får tid.

Det høres ut som en veldig god ide og kjøre HTPCen som klient. Jeg bruker en stillegående Segate 120 GB i HTPCen, men harddisken er uansett den delen som bråker mest. Det ville også være et spennende prosjekt å prøve og plassere alle harddisker i en server og kjøre både HTPC og hoveddatamaskin som klienter, men jeg har desverre ikke råd til å bruke mer penger på dette nå.
    Har et Abit NF7-s. Viften på hovedkortet kan du trygt koble fra. Jeg har dog installert en passiv greie fra Zalman på den, men jeg tror ikke det er nødvendig egentlig. Går nok for et Abit NF7 til klienten, da jeg ikke har bruk for S-ATA til den. Skal du bruke Hoveddata maskin til klient så bør det brukes GB-LAN, da 100mbit blir litt i tregeste laget hvis man er litt kresen. Men ok, har man mye ram og slipper vekslefilen så går det jo greit.
    i tilleg må man ha tunga rett i munnen når man setter dette opp , og så koster hver klient lisens rundt 400-500kr.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt produktjakt men..

hvordan er prisen på en xp-m i forhold til xp å hvor selges de? det er socket A?

kan ikke finne noen mobile cpu'er på komplett osv..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    litt produktjakt men..

hvordan er prisen på en xp-m i forhold til xp å hvor selges de? det er socket A?

kan ikke finne noen mobile cpu'er på komplett osv..
    De selges på Itbutikken. Prisen for en 2400+ på 35W er 789 kr. Jeg tror alle xp-m prosessorene som selges på Itbutikken er socket A, men er ikke sikker på dette. Min 2400+ var iallfall socket A.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på CarTFT for flere alternativer.

Prisene på touch skjerm og 12VDC-DC powersupply med shutdown timer er det som stopper meg fra å bygge en EPIA basert bil-pc for navigering/mp3/DVD for øyeblikket. : :evil:

EDIT
    Følg denne linken for en bra pris

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg har noe med det, men skjermen du har linket til er versjonen uten touch funksjon. 7" med touch funksjon koster 90 euro ekstra fra samme leverandør. Ta heller en titt på www.linitx.com.

Gøran

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Ikke at jeg har noe med det, men skjermen du har linket til er versjonen uten touch funksjon. 7" med touch funksjon koster 90 euro ekstra fra samme leverandør. Ta heller en titt på www.linitx.com.
    Enten så har jeg lesevansker, eller så vet du noe jeg ikke vet.

What is included ? - 7" VGA Touchscreen TFT with Video-support and built-in speakers
    --

peråge

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med Centrino-prossesorer? Kan de matche en P4?

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den danker faktisk helt ut en P4. En Pentium M (Centrino) på 1.7 GHz yter omtrent det samme som en P4 2.4 GHz. Så det er også i høyeste grad et genialt alternativ til en HTPC om man bare kunne kjøpt Pentium M løst noe sted. Noe man foreløpig ikke kan av det jeg har fått med meg.

Edit: Itbutikken.no hadde faktisk Pentium M også, men det var en syk pris på dem. XP-M er nok det beste valget her. Vet ikke om noe hovedkort som tar Pentium M, om ikke Xeon-sokkelen er den samme?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •