Bitstream og ati hd 4870 - Fremtidig støtte?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bitstream og ati hd 4870 - Fremtidig støtte?

Hei!

Har lest en del om bitstream fra pc'er til recievere for å få støtte for DTS-HD Master og Dolby True HD. Eneste som klarer dette pr. idag er asus Asus Xonar HDAV1.3 lydkortet. Grunnen til at feks ati radeon hd 4870 ikke klarer dette er pga manglende PAP (Protection Audio Path).

Spørsmålet mitt er da om PAP er hardware relatert eller software relatert. Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har lest en del forskjellig på forskjellige steder. Noen sier at det er Microsoft sin feil at de har implementert det in the first place, andre sier at det er mangler i drivere osv.

Vil feks hd 4870 kunne støtte bitstream av DTS-HD Master og Dolby True HD i fremtiden? Hardware støtten "skal" jo være på kortet.
    Må man gå til anskaffelse av et kort som asus xonar?

Takker for svar

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Det finnes jo ikke noen dekoder for lyd i skjærmkortet ditt. Så om du skal sende lyden gjennom skjærmkortet må du uansett ha et lydkort. Og naturlig nok et som støtter hd-lyd om dette er ønsklig.

Asus Xonar er eneste nåværende alternativ. Men om dette, og lignende kort, noensinne vil kunne sende signalene mellom PCIe bus'en vet jeg ikke. For det er irriterende at nevnte lydkort vistnok roter til bildet ved bruk sammen med ATI-kort.'

Om du ikke allerede vet det så må man med Asus kortet ta en hdmi fra skærmkort og innom lydkortet for og legge til lyden og så videre til A/V-reciver.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sitter vel et RealTek HD lydkort i dette skjermkortet.
    Om dette kommer til å støtte bitstreaming er vel tvilsomt, men ikke umulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som obergeru sier, sitter det et realtek lydkort på skjermkortet. Skjermkortet klarer jo fint 7.1 pcm.

Spørsmålet er om PAP (Protection Audio Path) er software relatert med hensyn til pci-express behandlinga, eller om dette er en brikke som er implementert direkte på kortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er nei. Dette kommer aldri for 4870

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av theck1
    Som obergeru sier, sitter det et realtek lydkort på skjermkortet. Skjermkortet klarer jo fint 7.1 pcm.

Spørsmålet er om PAP (Protection Audio Path) er software relatert med hensyn til pci-express behandlinga, eller om dette er en brikke som er implementert direkte på kortet.
    Kan han ikke bare rippe ut sporene fra plata og legge de i en mkv sende de direkte til forsterken uten mix'ern ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor trenger man lydkort for å sende digitallyd direkte fra plate/fil og ut på hdmi ?

Dette burde jo være ren transport av bits i det formatet som finnes på platen (om det er DTS eller TrueHD burde ikke ha betydning).

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga. lisens/DRM problematikk.
    Filmbransjen gjør den samme tabben om og om igjen.
    Fanger forbrukerene til å velge properitære formater, som forbrukerene ikke vil ha.

Så klager de på piratkopiering og nettnedlasting.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Separat kryptering av audio og video?

Olasa, jeg har tenkte de samme tankene selv og irritert meg. Derfor har jeg prøvd å gjette på hvorfor og deler tankene mine her - tanker, ikke fakta.

Anta at det var mulig å trekke ut audiostrømmen og sende den videre kryptert (dvs. aldri dekryptert) til receiver. Dersom det skjer en bearbeiding/dekoding av videostrømmen i PC'en, og det gjør det vel, må den dekrypteres og kanskje krypteres igjen før den sendes til receiveren. Da har du problem med at de to strømmene som sendes til receiveren er kryptert med ulike nøkler.

Jeg ville være overrasket dersom AACS dekker dette tilfellet og at receiveren håndterer at ulike deler av innholdet er kodet med ulike nøkler. Men det er ikke utenkelig, siden innholdsprodusentene bruker varierende nøkler gjennom innholdet for å kunne vannmerke det (oppdage hvem som distribuerer dekryptert materiale). Men vannmerket er variasjon av nøkler gjennom tid og ikke nødvendigvis variasjon av nøkler på ulike strømmer / deler av innholdet.

Dette var bare et forsøk på å resonnere litt. Jeg vet ikke hvordan dette er løst, og har heller ikke sett dette analysert på noen andre nettsider.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •