Komponenter til HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komponenter til HTPC

Er i ferd med å bygge en HTPC og grubler (som alle andre ) på hvilke komponenter som er lurt å bruke. Kort om mine krav og behov:

Maskina skal i hovedsak brukes til avspilling av film (DVD, "alle" filformater + Blu-ray på sikt), TV (også opptak), musikk, vise og behandle bilder, nettsurfing m.m. Altså ingen superkrevende oppgaver. Målet er å ha tilstrekkelig kraft men samtidig holde støynivået nede på et minimum.

For øyeblikket skal det hele kobles til en CRT-tv (via phono/scart) og et middelmådig lydanlegg. Derfor ønsker jeg å holde budsjettet for lyd- og bildekomponentene i pc'en nede i første runde og heller oppgradere dette når LCD og lyd ellers er på plass.

Regner med at jeg ender opp med et kabinett som takler standard ATX-kort.

Så til spørsmålene :-) :
    - Bør jeg i første runde gå for et hovedkort med innebygd lyd-/skjermkort og bygge på med egne kort for lyd og bilde etterhvert når LCD og anlegg er på plass? Eller ender man da kun opp med kompromisser og halvgode løsninger på alle komponentene på hovedkortet? Gode eksempler?

- Hvilken egenskaper bør jeg se etter på CPU? Hva er "tilstrekkelig" og hvilke CPU-typer holder temperaturen nede? Kan jeg basere meg på "vifteløs" CPU?

- Hvor mye støyreduksjon er det å hente på vifteløse PSU'er?

- Er 12cm-kabinettvifter veldig mye mindre støyende enn f.eks. 6cm (på grunn av lavere frekvens)?

- Noen gode forslag til støysvake (og pene, funksjonelle og fleksible :-)) HTPC-kabinetter i 2-3000 krones klassen?

- Tenker på å kjøpe en spinpoint-disk fra Samsung (500, 750 eller 1000 MB). Noen motforestillinger eller andre anbefalinger (ref. mine nevnte krav og behov)?

Ok, dette ble mange spørsmål om litt av hvert på en gang. Er kjempehappy om noen i det hele tatt har kommentarer på noe av dette. Har brukt en del lange kvelder på å søke rundt på nettet, men føler nesten at jeg bare blir mer og mer usikker :???: Håper på å kunne snylte litt på folk som har gode (eller dårlige) erfaringer på dette selv :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et oppsett som lyder slik:

1 Stk gigbyte g45
    1 Stk 4 gb ram 1066
    1 Stk e8400
    3 Stk Samsung f1 750 hvor 2 av de i raid 0
    1 Stk Blue ray brenner med hddvd leser fra LG
    1 Stk kort 9 in one
    1 Stk Xp 32 Mediacenter Edition
    1 stk g8600 nvidia 512
    1 stk Asus xonar hdav 1.3
    1 stk 300w vifteløst power
    2 stk 8cm papst
    1 stk lg bluray brenner og hddvd leser

Jeg ville valgt g35 chipset fordi bilde delen blir litt for svak uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for 64bits Vista så får du utnytet alle 4GB ram du dytter inn i maskinen din, 32Bits Vista finner ikke mer en ca 3,25 GB

Og evt bytte ut E8400 til en E7200.. Med en bitteliten overklokk så er den like rask men en del billigere, har den selv og den går på 3,33ghz nå Med orginalkjøleren som følger med, ikke er den noe særlig varm heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbel post

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

64 bits Windows

Ikke gå for 64 bit, du risikerer bare trøbbel med drivere og programvare som ikke støtter dette ordentlig. Gå for 32 bits Vista Home Premium i OEM versjon, da får du mye for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en stund siden det var problemer med det, det er ikke noen som helst problemer hos meg. Kjører Vista Home Premium på en pc og Ultimate på en annen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre fordeler med 64 bits (for øyeblikket)?

Andre som har gode/dårlige erfaringer med 64 bits kontra 32 bits?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kommentarer til dette oppsettet?

Har kommet fram til en foreløpig handleliste for en HTPC. Har hatt fokus på både design, varme, støy og delvis økonomi. Ytelse har kommet deretter, men forhåpentligvis skal det dekke minimumsbehovene. Noen kommentarer til dette basert på at den skal fungere til avspilling av "alle" filmmedier + TV (Canal Digital), men ikke til gaming?

Har sett reviews som sier at kombinasjonen av HK (egentlig det integrerte skjermkortet) og CPU burde takle de fleste film/HDTV/dekoding-utfordringer. Men har også sett de som mener det motsatte (i hvert fall med denne CPU'en). Grunnen til at jeg foreløpig har valgt denne CPU'en er lavt effektforbruk for denne ytelsen. Kommentarer?

SILVERSTONE SST-CW02S Crown
    Asus M3A78-T
    Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM
    KINGSTON 4GB 800MHZ DDR2 NON-ECC CL5
    AMD Athlon 64 X2 4850E
    Corsair Powersupply 450W
    Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI
    Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7203S

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne CPUen klarer alt så lenge du bruker windows og egnede codecs (PowerDVD/CoreAVC)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •