Koble opp flere disker under en og samme katalog

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble opp flere disker under en og samme katalog

Kjører Mediaportal med Windows XP som platform, sliter med en løsning på mitt plassproblem for filmer/musikk/bilder, trenger i allefall 4TB for hele DVD samlingen, så med di største diskenen pr. idag på 1,5TB sliter jeg litt med den løsningen jeg ønsker.

Ønsker å mappe opp flere disker opp til en og samme katalog, F.eks. Mine Filmer.
    Ønsker et system som er fleksibelt, hvis jeg trenger en ny disk, så er det bare å linke denne opp med di andre diskene. det må ikke være et system som knerter alle diskene om en skulle feile.

Er det noen som har vært bortig en slik løsning, eller som har noen gode ideer om dette..

Mvh
    Bjørn

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er faktisk veldig enkelt å løse ved hjelp av eksisterende Windows funksjonalitet.

I stedet for å gi en disk en stasjonsbokstav kan du velge å mounte den i en folder. Dette gjøres i:

Control Panel --> Administrative Tools --> Computer Management --> Disk Management --> Høyreklikk på aktuell disk/partisjon og velg Change drive letters and paths

Fjern først den eksisterende stasjonsbokstaven og gå inn igjen i "change drive letters and paths" og velg "add". Velg deretter å mounte disken i folder i stedet for å gi den en stasjonsbokstav. Du vil ikke miste data på disken i denne operasjonen.

På denne måten vil du kunne mounte alle dine partisjoner og disker i den samme rot-mappen, som igjen kan deles ut på nett f.eks.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt kan du lage et raid-5 oppsett og få ekstra sikkerhet på kjøpet.

Using WindowsXP to Make RAID 5 Happen : WindowsXP RAID 5 Features Exploited - Tom's Hardware

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marsboer:
    Av det jeg har funnet ut kan du ikke monte flere disker til en og samme katalog med windows Disk Management....:???: Tar jeg feil?

svortevik:
    Raid 5 under XP, ikke dårlig idé men det blir med litt hjerte i halsen når man legger til disker i ettertid. Men kan tenke jeg setter opp en test på jobb med dette.

Noen andre som har en lur idé...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornS
    marsboer:
    Av det jeg har funnet ut kan du ikke monte flere disker til en og samme katalog med windows Disk Management....:???: Tar jeg feil?
    Det stemmer. Du kan ikke mounte to disker til feks: c:\media

du kan derimot gjøre følgende

c:\media\film01
    c:\media\film02 (her mounter du disk nr. 2)

da har du alle filmer under katalogen c:\media - spredd på flere disker

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kan gjøre med Windows XP helt uten videre er å lage et spanned volume. Du må da inn i disk management, høyreklikke diskene gjøre dem om til dynamiske, etter en restart velger du å utvide eksisterende volum med ledig plass fra annen disk. Deretter velger du selv om du vil mounte til tom mappe eller stasjonsbokstav.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @xoop - hvordan er det dersom en disk ryker? ryker hele volumet under ett?

edit: fant ut:

Spanned volume - Wikipedia, the free encyclopedia

A spanned volume is a formatted partition which data is stored on more than one hard disk, yet appears as one volume. In Windows NT, this is called a volume set. Unlike RAID, spanned volumes have no fault-tolerance, so if any disk fails, the data on the whole volume could be lost.

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel tilsvarende en JBOD-funksjonalitet, Just a Bunch Of Discs, og dør en av diskene da er sjansen meget stor for at alt annet går med i dragsuget. Har man behov for mye plass og har et ønske om at ikke alt innhold skal gå i bøtta ved evt disk-død er nok Raid 5 en av de bedre løsningene. Disker er uansett så billige i dag at å kjøpe 3-4 500gig eller større disker i slengen er overkommelig. Da kan du bygge ut med flere Raid-oppsett, og f.eks. hekte disse opp i katalogene c:\media\film1,2,3 osv. Selv holder jeg på å sette opp en server i boden med 8 stk 750gig disker i 2 Raid 5 konfigurasjoner med 3+1. Det vil si at skulle en av diskene i maskinen dø vil en annen ta over automatisk, og jeg har tid på meg til å bytte ut den aktuelle uten tap av data.

Men dette er en vurdering man må ta om hvor kritisk eller lite kritisk tap av data er. Ønsker man å bruke serveren til backup i tillegg til lagring av filmer, musikk osv, så er det lurt å dimensjonere dette opp i forkant.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg løst dette problemet med RAID. Med f.eks RAID 5 som nevnt over må flere disker dø samtidig for å skape en faktisk fare for tap av data, og ekspansjonsmulighetene er åpenbart enorme etter hvert som datamengden du har øker.
    Raid 5 under XP, ikke dårlig idé men det blir med litt hjerte i halsen når man legger til disker i ettertid. Men kan tenke jeg setter opp en test på jobb med dette.
    Hvorfor? Har byttet døde disker i RAID-oppsett manger ganger, og har aldri oppevd problemer med dette.

Ut av nysgjerrighet lurer jegdog litt på hvorfor du absolutt vil ha alle filmer på én stasjonsbokstav? Tolker innlegget ditt dit hen at det er adresseringen i explorer som betyr noe for deg, ikke hastighet eller sikkerhet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Personlig ville jeg løst dette problemet med RAID. Med f.eks RAID 5 som nevnt over må flere disker dø samtidig for å skape en faktisk fare for tap av data, og ekspansjonsmulighetene er åpenbart enorme etter hvert som datamengden du har øker.
    Hvorfor? Har byttet døde disker i RAID-oppsett manger ganger, og har aldri oppevd problemer med dette.

Ut av nysgjerrighet lurer jegdog litt på hvorfor du absolutt vil ha alle filmer på én stasjonsbokstav? Tolker innlegget ditt dit hen at det er adresseringen i explorer som betyr noe for deg, ikke hastighet eller sikkerhet.

Har faktisk god erfaring med Hardware RAID 5/6, men med å kjøre software RAID under XP, som det refereres til har jeg ingen erfaring med..

Jeg kjører MediaPortal og der ønsker jeg alle mine filmer skal ligge under en katalog, F.eks "Mine Filmer" selv om filmene ligger på flere disker... Dette lar seg løse i gjennom MediaPortal´s engen database, men tvinges da til og vise det i en "Title" struktur.. Dette ødlegger da min struktur jeg har liggende på mine disker med en flat struktur.. F.eks har alle mine James Bond filmer liggene i en felles katalog under "Mine filmer" katalogen..

Den beste og enkleste løsningen og sikker den billigste ville klart og kjøre alt fra en server med RAID 5, men synes hastigheten ved og streame alt fra nett blir dårlig serlig når man ikke har mulighet til å legge opp Gbit nettverk...

Drømmen hadde vært 10TB Flash baserte disker...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drømmen hadde vært 10TB Flash baserte disker...
    Det kommer, du må bare være litt tålmodig :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører software raid-5 som jeg linket til over her.

Er en del ulemper med å gjøre det på denne måten framfor å ha et dedikert raid-5 kontroller kort.

Ytelsen er ganske dårlig. Det går rett og slett treg å kopiere filer, pakke ut fra rar osv, men når en først har fått alle filene på plass fungerer det som en drøm.
    En ulempe til er at om en vil utvide med større disker så går ikke dette med den nevnte løsningen. Da må en mellomlagre all data, bytte ut alle disker og flytte tilbake all data igjen. Med egne kort kan en bytte en og en disk til alle er blitt oppgradert, og så vil raid-5 oppsettet automatisk tilpasse seg ny størrelse på diskene.

Jeg har som sagt raid-5 på min filserver, og plages ikke nevneverdig med at det går tregt da ale filer alt er på plass. Jeg har to ganger opplevd at en av diskene mine har tatt kvelden, og da har det vært enkelt å sitte i en ny disk med samme størrelse og oppsettet har blitt satt opp automatisk så snart jeg aktiverer nye disken i raid-5 oppsettet.

Mitt neste problem er at lagringsplassen minker raskt og jeg må få byttet ut mine 6x500 GB disker med noe større. Er svært fristende å gå for eget kort denne gang, men prisen på kort som har 6 eller flere tilkoblinger er dessverre meget dyr. En annen ulempe om kortet ryker er at en får ikke bygget opp igjen raid-5 oppsettet med mindre en får kjøpt en identisk kort med det en alt hadde.

Mulig software raid er raskere med andre disker eller på andre OS enn xp. Har lyst å teste på server 2003 eller 2008 for å se om det er noen ytelses forskjell, men er litt redd for at de nevnte OS ikke oppfatter radi-5 oppsettet mitt og jeg må konfigurere det på nytt med tap av all data.

En annen grunn til at det går tregt her kan være fordi jeg har 4 disker tilkoblet til hovedkort, og 2 disker tilkoblet til et ekstrakort.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vurdere å sette opp en MS Home Server i nettverket ditt. Der kan man legge til disker så mye man vil uten å røre filene som ligger der + sette opp speiling på de områdene man måtte ønske. Bra backup funksjonalitet også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •