HTPC vs standalone Blu Ray

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC vs standalone Blu Ray

Innreder kjellerstue til et film/hygge rom nå, 50" er snart på plass og har vel funnet ut at jeg en eller annen gang må skaffe meg en blu ray...men jeg bruker også pc til å se mye filmer og serier, tenkte derfor at jeg kanskje skulle bygge en htpc. En htpc kan jo også bygges ganske billig og trenger jo ikke bli veldig mange lapper dyrere enn en blu ray avspiller. Så kommer spørsmålet, hvor mye dårligere er en htpc til avspilling enn en stand-alone player, om den er dårligere i det hele tatt? Kan man få profil 1.2 på htpcer? Hvilke fordeler er det å velge en stand-alone player i forhold til en htpc?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske fersk i gamet selv altsåops:

Svarer litt på siden av det du spør om her....

Jeg har en HTPC med et ATI HD3450 kort. Med full utnyttelse av skjermkortet (AVIVO og HW akselerasjon) gir HTPC'en mye bedre bilde enn f.eks min Samsung p1500 spiller ved DVD avspilling. Jeg synes nesten vanlige DVD filmer blir tilnærmet HD kvalitet. Sammenlignet en gang "Transformers" HD og DVD, og det var ikke mye forskjell!

Så i mine øyne har HTPC'en like stor verdi som DVD avspiller.
    Sysler selv med tanken på å sette inn en Bluray spiller i HTPC'en, og hvis den da gjør samme strålende resultat på HD film som på DVD film!...wow!

Har ikke sjekket utså mye enda, men ettersom jeg har forstått er det kun PowerDVD Ultra som kan brukes til avspilling av BluRay disker. Tror det er bundlet en strippet versjon med BD spillerne til PC. Har litt inntrykk av at ting er litt umodent enda, for ikke å snakke om relativt kostbart.

For å svare på om det er noen bakdeler med HTPC vs standalone BD spiller; Det er litt trøblete å få HTPC'en optimal med tanke på kodeker og innstillinger m.m. Tror jeg brukte minst et par måneder før jeg var helt fornøyd.
    Nå når alt er i boks med fjerkontroll, software m.m, så ser jeg kun fordeler med HTPC i forhold til en egen spiller.
    Hender jo også en sjelden gang at noe software krøller seg, i kjent Microsoft stil.

Jeg bruker kun Samsungen min til BD filmer. Etterhvert vil jeg kanskje sette den på loftet også, når jeg får kjøpt meg en spiller til PC'en:-D

FC

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ønsker stabilitet, og forsikring om at det vil fungere så må du kjøpe en stand alone spiller. Med en HTPC, så risikerer du å få problemer med enkelte plater, og må gjerne ha både f.eks. TMT og PowerDVD for å forsikre deg om at du kan spille av det meste.

Fordelen med å bruke en HTPC er gjerne at det er raskere å starte filmen.

Du kan få HDMI 1.3a med bitstreaming også på en HTPC, men da må du ha ett ekstra lydkort.

Men som sagt. Om du ønsker stabilitet og sikkerhet så er fortsatt stand alone eneste løsning, og vil ikke tro det stabiliserer seg på HTPC før om ett års tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eneste problemet jeg kan se ved å bruke pc'en, er såkalt pc judder. Du kan selvfølgelig bekjempe dette til en viss grad med f.eks reclock og avisynth, men vil fortsatt ikke være like bra som en standalone spiller...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du med "PC judder" tenker på forskjell i oppdateringsfrekvens (60Hz vanlig fra PC skjermkort), så er det bare å sette til 50Hz (tilsvarende PAL format)
    Kjører selv 50Hz på min PC/TV, og det er ikke antydning til judder/hakking nå. (På PAL filmer vel og merke)

Tilsvarende med HD film så endrer jeg til 24hz.

Fc

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da må isåfall du være en av de heldige. gjennstår for meg å se en pc som kan reprodusere like bra motion som en standalone.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å sette hz'en multipliserbar med fps'en er jo bare første steg i prosessen slik som jeg ser det. Nå bruker jeg reclock + avisynth for å bekjempe det, og jeg vil kalle resultatet tilfredstillende.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Charly
    Innreder kjellerstue til et film/hygge rom nå, 50" er snart på plass og har vel funnet ut at jeg en eller annen gang må skaffe meg en blu ray...men jeg bruker også pc til å se mye filmer og serier, tenkte derfor at jeg kanskje skulle bygge en htpc. En htpc kan jo også bygges ganske billig og trenger jo ikke bli veldig mange lapper dyrere enn en blu ray avspiller. Så kommer spørsmålet, hvor mye dårligere er en htpc til avspilling enn en stand-alone player, om den er dårligere i det hele tatt? Kan man få profil 1.2 på htpcer? Hvilke fordeler er det å velge en stand-alone player i forhold til en htpc?
    Hei.

Har nettopp bygd meg en ny HTPC (HDPC egentlig) for å kunne spille av blue-ray via pc. Må si at jeg er ganske fornøyd med bilde ifra denne når jeg kjører dvd. Noe bedre enn en dedikert spiller. Og kanalseparasjon i surround er blitt ganske mye råere. Sammenligningen er med en Denon 1940 dvd spiller som ikke koster mer enn 3000, så litt uretferdig er det jo.

Men som du lurer på, med blue-ray på pc'en ble bildet vanvittig bra. Har bare sammenlignet med PS3, men denne ble knust. Så kan man da diskutere hvor bra PS3 egentlig er på film.

Det som dog er ett veldig stort problem er å få HD-lyd ut av boksen. Her ligger igrunn ikke problemene i selve pc'en, men alle tenkelige kopi- og rettighetssperrer som sony har implementert i BR. Dette resulterer i at man ikke får hd surround, og i værste fall at man kun får stereo. Hvis man prøver å spille av hd-lyd på en pc som ikke støtter dette kodes lyden ned til stereo. Utrolig irriterende. Det finnes et par lydkort som støtter hd-lyd, men disse koster 2000 og fungerer kun med 1 spessielt program.

Håper dette klarnet opp litt. Bare å spørre om det er noe som var vanskelig forklart.

Hilsen
    Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker Anydvd HD så blir bluray spilleren i pc'en sonefri og så fjernes alt av kopi beskyttelse. Kommer også snart Auzen X-Fi HomeTheater HD som ser ut til å være veldig bra. Jeg har aldri noe problem med htpc'en min, men nå brukes den kun til film og ikke noe mer, bruker en annen pc til alt det andre.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det finnes et par lydkort som støtter hd-lyd, men disse koster 2000 og fungerer kun med 1 spessielt program.
    Hilsen
    Geir Arne
    Heisan Geir Arne.
    Har du litt mer info om disse kortene? og programmet?

Takk.
    Lars.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Det eneste lydkortet som støtter dette foreløpig er Asus Xonar HDAV1.3 lydkortet. Men det som er kjedelig er at dette kun fungere med det medfølgende programmet. Dette er fordi lydkort og software må "kjenne" hverandre siden sony har lagt inn noe som heter PAP (Protection Audio Path) på br-diskene. Detter er noe som skal hidre kopiering, men går selvfølgelig utover oss som bruker pc.

Om det finnes måter å cracke eller omgå denne sperren vet jeg ikke.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ann å splitte opp bd plata til 2 filer, en bilde og en 8 kanals flac lydfil for så å sette dem sammen til en mkv fil igjen. Det eneste som er problemet når du setter dem sammen igjen er å få lyd og bilde i sync.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løser ikke det som roffy sier lenger her oppe problemene da?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er mulig. Men det det krever vel at man ripper plata over på hdd og spiller den av derifra. Og med tanke på at disse er på 20 til 50gb så kan det ta litt tid.

I tillegg så kommer da nevnte problem med lipsync.

Så nå hvilket innlegg du siktet til. Anydvd fjærner bare kopisperren og gjør alle disker sonefrie. Bruker dette programmet selv og det fungerer ikke med lyden hos meg.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel vente til det azuentech kortet kommer å se om det løser problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en anelse om hvilken pris det vil ligge på? Og når det sånn ca kommer ut?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aarsand01
    Har du en anelse om hvilken pris det vil ligge på? Og når det sånn ca kommer ut?
    Nja, rundt begynelsen av januar tror jeg eller gjerne litt før. Pris, har ikke peiling, en plass mellom 1000-2000 tipper jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •