Underholdningsmaskin: PC vs PS3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Underholdningsmaskin: PC vs PS3

Kjære HTPC guruer,

Jeg skal omsider bytte min trofaste chippa XBOX1 med en ny medieavspillerboks, og er i tvil om hva jeg skal satse på. Har kun tenkt å bruke den til avpilling, dvs ikke installere TV-kort, etc. Det ser ut som Acers minimodeller (som L5100) har mange fans på dette forumet. Men finns det andre (rimelige) løsninger. Har ikke lyst på Mac.

Et annet (og relativt rimelig) alternativ er PS3. En har selvsagt ikke de samme muligheter som med en vanlig PC, men mediesenteret på PS3 skal etter sigende være ganske bra (erfaringer?). Har uansett tenkt å ha en dedikert NAS-boks til filserver, så 80 GB harddiskplass på PS3 bør være tilstrekkelig.

Og er det som erfaringer om codecs, etc til PS3 - får en spilt av det en ønsker (også litt sære filformater og encodinger)?

De største kravene til mediesenteret er at det skal ha bra lyd- og skjermkort. her mener jeg bra i HiFi-sammenheng. PC-verden har fortsatt et stykke igjen her, etter min mening.

Antar kanskje PS3 (som er designet for nettopp dette) har en del bedre komponenter her enn det som er typisk for et integrert lyd/skjermkort på en kompakt PC. HDMI utgang på PC'er er vel ikke så vanlig enda? Noen som har erfaringer her? En annen viktig ting er støy - støyer en miniPC mer enn en PS3?

Til slutt er det det evinnelige spørsmålet om programvare. Windows er uaktuelt. Linux MCE ser ut til å ligge ganske dødt. Men XBMC for PC er kanskje en bra løsning? Evt linux+mythTV?

kjør debatt

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tenker du på å kjøre XBMC for pc trenger du relativt rask CPU ~Intel C2D e8400 for å problemfritt spille av h264 materiale.

PS3 har veldig begrenset codecstøtte. Du må regne med å transkode filmene på en relativ rask pc.

De fleste nye mATX kort til pc kommer med HDMI utgang, og hardware akselerasjon av h264, (AMD 780g/790GX, Intel G45, Nvidia 8200/8300).
    Ingen integrerte lydkort på hovedkort støtter full bitstreaming av HD lyd, men noen støtter LCPM 8 kanals ukomprimert lyd (det samme som PS3).

Du må nok regne med å bygge pcen selv for å få den "perfekt" til HTPC behov.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •