Det evinnelige HTPC dilemmaet- What to buy?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Det evinnelige HTPC dilemmaet- What to buy?

Jeg i lang tid tenkt på å kjøpe meg en mediedatamaskin (en HTPC hvis du ikke er så streng som noen er på definisjonen). Jeg har brukt dagesvis på å tråle forum og lese specs. Jeg blir gal snart av alle mulighetene. Det er sikkert noen som kjenner seg igjen. Mens jeg burde lest på midtsemestereksamener (Går 3. klasse siv.ing. elektronikk), blir jeg sittende å fundere på det her. Heftig prokrastinering med andre ord. I min nød, strekker jeg ut en hånd. Hjelp meg!

Har lenge ventet på en oppgradering av Mac Mini, men den kommer jo aldri virker det som. Den er nå ganske dyr i fht. specs, spesielt siden den er omtrent lik som for 18 mnd siden. Det er litt kjipt. Den kan heller ikke (?) oppgaderes med Blueray, og er litt lite fremtidsrettet.

Noen sier at Aceren (se nedenfor) lager litt mye støy, andre sier tilnærmet lydløst. Noen sier den ikke helt klarer 1080p, mens andre sier det går helt greit. Takler den å spille av blurray hvis man oppgraderer? Hvem vet. Den er billig, og har akkurat passe størrelse i alle fall.

Jeg har bygget PC før, men jeg liker tryggheten å kunne gå til Datakjeden å si: "Fiks det her. Det funker ikke." Det er noe som er verdt å betale litt for, etter min mening. Jeg kan gjerne kjøpe brukt, og jeg har forsøkt på å finne noen gode deals på finn.no, men det må være verdt det ifht. tapt butikkstøtte osv.

Det er typisk at jeg begynner med et budsjett på 3000, og ender opp på det dobbelte. Sikkert mange som kjenner seg igjen her og. Men 3-4000,- hadde vært optimalt. Hvis jeg bygger selv, får jeg utvilsomt mer for pengene.

Ting jeg har vurdert så langt:

-Mac mini
    -Acer 5100;
    Datakjeden Trondheim / ACER ASL5100/Athlon 64 X2 4400/2048MB/320GB/DVD/SharedATI Xpress 1250WLtastatur/mus/WL/VHP
    Datakjeden Trondheim / ACER ASL5100/Athlon 64 X2 5200/4096MB/750GB/DVD-RW/ATI Exp1250/Wl Mouse Key/WL/VHP
    -"stuegrisen" til hardware.no med modifikasjoner:
    Hardware.no - Prisguide
    -Popcorn hour 110:
    Komplett.no - Popcorn Hour A-110, HDMI 1.3, 1080p, HDD-mulighet

- Vista MC
    - XP MC
    - Mediaportal

Krav:
    -Spille av krevende 1080p, med gjerne litt overhead
    -Styre all musikk og videofiler via et mediecenter- Raskt og responsivt
    -Alt i oppsettet burde styres med en eller maks to fjernkontroller, og man må ikke være avhengig av tastatur.
    -Muligheten til å sette inn bluerayspiller, og klare å spille av disse(!)
    -Spille av DVD bra.
    -Svært støysvak
    -Må helst være relativt lett å sette opp, og kommunisere greit med de andre enhetene i huset. (=Helst windows)
    -WAF

Må passe inn i tv-benken: Har 12 cm å gå på over AVR receiveren (Her burde det være litt luft mellom) eller H31cmxB36cm(?) ved siden av

Bonus:
    Spille av de nye lydformatene true Hd etc.
    Fremtidsrettet

Det jeg har fra før av er:
    -Trådløstnettverk (Ikke N-) med to Vista maskiner og en xp- laptop
    -Canal digital SD mottaker (Forhåpentligvis oppgradert til HDPVR snart)
    -Onkyo TX-SR805 AVR receiver
    -Supra Fly kabling
    -Audio Pro BLUE DIAMOND V.2 + BLACK VECTOR V.2 + BLACK PEARL V.2
    -Toshiba 37Z3030D: 37" Full HD
    (Anlegget låter helt konge forresten!)

Noen konkrete anbefalinger/forslag til hvordan jeg kan klare å bestemme meg? Det hadde gjort meg glad.

(Da får jeg tid til å begynne å lese på "spennende" ting som digital signalbehandling og bølgeforplantning...jippi)

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tom Alexander

Har lenge ventet på en oppgradering av Mac Mini, men den kommer jo aldri virker det som. Den er nå ganske dyr i fht. specs, spesielt siden den er omtrent lik som for 18 mnd siden. Det er litt kjipt. Den kan heller ikke (?) oppgaderes med Blueray, og er litt lite fremtidsrettet.
    Hei du.. nå er jeg på ingen måte noen ekspert innenfor dette området, men er litt sånn macgeek. Og jeg ville ikke kjøpt mac mini nå. Går rykter på diverse mac forum om ny versjon. Kanskje med blu-ray får vi håpe på. Et annet rykte er blu-ray støtte i neste oppdatering av Leopard. Dagens mac mini kan dog oppgraderes til blu-ray drev: 123Macmini.com - News - Fastmac offers Blu-ray upgrade for Mac mini

Men om jeg har forstått det riktig får du ikke noe glede avspilling før Leopars støtter dette :neutral:

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Spille av krevende 1080p, med gjerne litt overhead
    Jeg har lite kjenskap til popcorn, men Mac Mini eller Aceren klarer ikke dette pga. manglende hardware akselerasjon i skjermkortet.
    -Styre all musikk og videofiler via et mediecenter- Raskt og responsivt
    Dårlig musikkstøtte i popcorn. Begge de andre maskinene klarer dette utmerket.
    -Alt i oppsettet burde styres med en eller maks to fjernkontroller, og man må ikke være avhengig av tastatur.
    Alle maskinene klarer dette med f.eks Logitech Harmony fjernkontroll.
    -Spille av DVD bra.
    Maskinene har ikke kraftig nok CPU til å legge på avanserte ffdshowfiltere.
    -Svært støysvak
    Popcorn og Mac Mini utmerker vel seg her?
    Ønsker du en helt stillegående pc må du skifte ut viftene selv.

Edit: Så ikke at du hadde "stuegrisen" med i oppsettet. Den klarer alle oppgavene bra borsett fra oppskalering av DVD

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er stuegrisen htpc like bra som f.eks om man bruker det radeon 4650? Støtter den hdmi 1.3 fremtidig bitstreaming og alt det der?

Eller for å si det sånn, er det noen plass jeg kan putte i et par lapper og få noe som er bedre?

Har onkyo tx-805 forsterker. Takk =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les tråden "noen som har fått til bitstream og asus xonar hdav 1.3" Der finner du masse svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips så langt. Det kan se ut som det blir bygging etter hvert, ja.... Det blir utfordrende å finne et passende kabinett tror jeg. Da blir det vel enda mer forumlesning tenkter jeg....

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsett som støtter 1080p og bitstream:

Kabinett: F.eks Antec Fusion 430
    HK: Intel G45/P45 (avhengig av mATX eller ATX kabinett)
    SK: Radeon HD4650/HD4850 (UDV2 gir god postprossesering og oppskalering av SD DVD)
    Minne: 2-4 Gb DDR2
    Lydkort: Asus xonar hdav 1.3" (Per i dag eneste kort som støtter PAP/bitstreaming fullt ut)
    CPU: Intel c2d e8500 (best pris/ytelse og ytelse/watt)
    CPU kjøler: Ninja Scythe Mini (lavprofil passiv kjøling av CPU)
    Hardisk: SSD eller Western Digital GP serie

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    obergeru's oppsett er noe ala det jeg regner med å kjøpe også (og 90% av alle med respekt for seg selv kjøper i dag - med unntak av kabinettet om man vil ha noe annet utseende)

Du kan også alternativt kjøpe en billig 5400 rpm 2,5" SATA-disk som er stillegående og bruker lite strøm om du ikke finner noen GreenPower disk eller synes SSD er for dyrt.

Hadde ikke giddet kjøpe G45, og betalt for både skjermkort og lydkort du ikke har bruk for. Så egentlig kan man kjøpe seg et hvilket som helst Intel micro-ATX hovedkort som støtter E8000-serien og det duger mer enn bra nok som "platform" i en HTPC (f.eks. G31) - men det er småplukk og kanskje et 100-lapper i mellom det er snakk om.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis en kjøper et 3650 er det ikke bare å finne billigste hovedkort da? En trenger vel ikke integrert skjermkort osv da?

Er e8500 verdt 1000kr mer en amd 4850e?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sten
    hvis en kjøper et 3650 er det ikke bare å finne billigste hovedkort da? En trenger vel ikke integrert skjermkort osv da?
    Ja, det stemmer, men kjøp et med Intel chipset og pass på at det støtter riktig hastighet på RAM og FSB.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker du basic HD funksjonalitet velger du 4850e/AMD 780g brikkesett.
    Men CPU/GPU er ikke rask nok til å postprossesere bildet.

Se artikkel på Tomshardware

ATI HD3650 vil gi forbedringer på bildet, men da er du avhengig av PowerDVD 8.

FFDshow filtere krever kraftig CPU for å postprossesere bildet.
    Ønsker du en kraftig HTPC er dermed Intel C2D e8500 et bra valg.

Har lest at det er problemer med RAID og G31 hovedkortet, men det er kanskje ikke intresant i HTPC sammenheng.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte bare at jeg skulle kommentere HD valg.
    Jeg var på Datakjeden for en stund siden og kjøpte 2 stk WD Elements (USB-disk) i 1TB versjon (995,-).
    Jeg hadde tenkt å kjøpe meg 2 stk 1GB intern disker, men synes denne USB-disken var rimelig lavt priset. Tok derfor sjansen og handlet.
    Gleden ble derfor stor da jeg kom hjem og skrudde opp disse.
    Inni lå det en WD GP 1TB (SATA2). Sjekket på nettet etterpå uten å finne denne under 1300,-.
    I tillegg sitter jeg også med 2 stk usb-disk interfaces som jeg har puttet noen gamle 120GB disker i. :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man stapper ikke en HTPC full av disker mener nå jeg. Disker putter man i en servere eller et NAS et annet sted i huset, så man slipper mindre støy og varme i boksen som faktisk skal stå i stua.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Man stapper ikke en HTPC full av disker mener nå jeg. Disker putter man i en servere eller et NAS et annet sted i huset, så man slipper mindre støy og varme i boksen som faktisk skal stå i stua.

Hehe. Det er nettopp det jeg har gjort (se min signatur). Men jeg tenkte likevel at en GP disk er ideelt for en HTPC. Derfor min kommentar om hvordan skaffe den relativt billig!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Skjønner ikke helt hvordan de får til å selge deg usb disken til den prisen...

Ok da er det på tide å oppdatere valgets kvaler:

-Shuttle, eller lavt og bredt (H8xB42cm) kabinett?

Forsterkeren og pcen trenger jo litt lufting mellom hverandere. Finnes så tynne kabinett i det hele tatt løst? Shuttle hadde kanskje passet best formmessig inn i oppsettet.

AMD eller Intel?
    Hva slags chipset i såfall?
    Skjermkort eller integrert?

Dette er det jeg forsker på nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •