Får ikke 1080p fra PC, bekreft min mistanke!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke 1080p fra PC, bekreft min mistanke!

Har nettopp fått Sony 46KDL-W4500 i hus nå! Svær og fin! Holdt på ikveld å sette opp alt sammen rundt den. (Reciver, MCE, Logitech Harmony 1000, Wii og PS2).

Problemet er at jeg ikke kan på noe vis få 1080p ut av PCen min.

Jeg får det fint fra min laptop med HDMI via HDMI 3 kontakten på siden.

så jeg har en mistanke om at skjermkortet i PCen min er for gammelt og ikke klarer å sende de signalene den må for at TVen skal "forstå" den.

Oppsette mitt er som følger:
    ATI Radeon 9550 kort med DVI.
    DVI to HDMI konverter.
    HDMI kabel fra PCen til min Denon 2808.
    HDMI kabel fra Denon til TVen.

Min mistanke er hvis jeg hadde kjøpt ett skjermkort med HDMI, så ville dette funke? Fordi som sagt, det funker direkte fra min laptop som har HDMI ut (Dell XPS M1330).

Utfordringen er å finne ett AGP skjermkort med HDMI ut.

Men ja, kan noen bekrefte min mistanke?

AKIRA

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke HDMI er avgjørende, uten at jeg kan si noe helt sikkert...Har selv kun DVI utgang på mitt 3450 kort. (Bruker en DVI/HDMI kabel, tror jeg kjøpte den på Clasern). Kjører der 1080P/24Hz m.m.

Brukte engang ett 9800 kort, kan ikke huske om jeg fikk 1080 oppløsning der. Har du prøvd med driveroppdatering...kanskje?

FC

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd utenom receiver?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driverne er oppdatert, og jeg testet også uten reciver. Funket ikke da heller.

Jeg leser at skjermkort som støtter HDMI faktisk ikke har HDMI ut, men bare DVI og at det er DVIen som støtter noe "HDMI Protokoll". Åpenbart via en DVI til HDMI overgang. Jeg tenker at mitt skjermkort ikke støtter dette selv om jeg har en slik overgang.

FCW: Ditt skjermkort er en til to generasjoner nyere enn mitt kort. Så det kan være noe der tenker jeg. Reff det jeg sa over her.

AKIRA

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AKIRAx27
    Driverne er oppdatert, og jeg testet også uten reciver. Funket ikke da heller.

Jeg leser at skjermkort som støtter HDMI faktisk ikke har HDMI ut, men bare DVI og at det er DVIen som støtter noe "HDMI Protokoll". Åpenbart via en DVI til HDMI overgang. Jeg tenker at mitt skjermkort ikke støtter dette selv om jeg har en slik overgang.

FCW: Ditt skjermkort er en til to generasjoner nyere enn mitt kort. Så det kan være noe der tenker jeg. Reff det jeg sa over her.

AKIRA
    Kan det være at det kortet er DVI-A? altså analogt.. Sorry er egentlig helt grønn. Det var bare en tanke

F.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frippsi: Usikker..finner ikke noe konkret på nette. Mitt kort er dette: Hightech Excalibur Radeon 9559 SE

Noen ting som peker mot at min mistanke stemmer:

Is it possible that older DVI cables don't carry the HDCP signal. The guy said that the software in the TV is sensing no HDCP signal and is therefore blanking the signal. So either my Mac mini's DVI isn't HDCP compatible or the cable isn't. It kind of makes sense though as its not complaining about the res, its just displaying a black screen.
    Just spoke to Sony who inform me that the set wont accept 1080p with a DVI-HDMI cable as the TV has software to prevent it for copyright reasons.
    Og HDCP er jo det som skal tillate DRM greia til å funke.

AKIRA

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AKIRAx27
    Og HDCP er jo det som skal tillate DRM greia til å funke.

AKIRA
    Da tipper jeg det er kortet som ikke takler å sende HDCP via DVI.

Får det skal visst gå ann leser jeg på wikipedia: High-bandwidth Digital Content Protection - Wikipedia, the free encyclopedia

Men.. jeg bare tipper altså

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes jeg fikk mye bekreftet på den linken der.

Nytt skjermkort!!

AKIRA

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med: "Problemet er at jeg ikke kan på noe vis få 1080p ut av PCen min."

Er det oppløsningen eller filmavspilingen du sliter med?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsåvidt ingen 1080p filmer å spille av, eller en bluerayspiller. Men det er snakk om desktopen i Windows og når jeg kjører MCE 2005. De skal funke i 1920x1080 mot denne skjermen. Som sagt så gjorde min laptop det helt ypperlig.

AKIRA

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDCP kommer ikke inn i bildet før du spiller av BluRay, så det at gamle kabler ikke overfører signalet har ikke noe å si.

Ettersom skjermkortet ditt er DVI har det ikke støtte for HDCP overhodet (!), så at kabelen er for gammel er ikke problemet. Overrasker meg om TV'en din ikke støtter signalet fra en DVI->HDMI overgang ettersom det er nøyaktig likt HDMI signalet, utenom mangelen av HDCP og lyd.

Det det kan være er at 1080p ut fra skjermkortet ditt er i en litt annen frekvens enn det Tv'en din støtter (TV'er er ofte kresne). Har du prøvd å oppdatere til siste versjon av driverne? Har du prøvd andre oppløsninger?

Vær obs på at dette aldri vil spille av BluRay da. Da må du ha en kobling som støtter HDCP.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driverne er oppdatert, og jeg jukket rundt som en gal med andre oppløsninger. Eneste som funker og ser bra ut er 720p.

Jeg hadde også den forståelsen av HDCP. Men ut fra hva jeg leser litt rundt virker det som om den kanskje også brukes som en slags handshake mellom devices uansett hva man ser på.

Jeg vet andre har 1080p på denne type skjermer, og eneste problemet jeg kan se for meg er skjermkortet. Så det hadde vært interesant å bytte det ut for å teste. Jeg satte også skjermkortet til 50hz igår. Den stod på 60. Men det utgjorde ingen forskjell utenom at jeg syntes faktisk bilde ble litt bedre på 720p. Bevegelsene virket "jevnere".

AKIRA

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis problemet er at du ikke får satt oppløsningn til 1920*1080 kan du teste med et program som heter PowerStrip...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenkt litt på Powerstrip. Men tenkt at det var mest for å tvinge ukurante oppløsninger til skjermer som egentlig ikke støtter dem...eller noe..hmmm. Vel, kan teste!

AKIRA

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50 Hz vil normalt se glattere ut enn 60 Hz, ja - da 50 Hz er PAL som viu bruker i Norge.

For å få 1920x1080p50:
    - Sørg for å ha Cat. 8.9 installert
    - Legg til 1080p50 i "force" listen, og velg den.

(En "force" for 1920p50 kom med 8.9 - etter at bl.a. jeg har mast mye).

PowerStrip skal ikke være nødvendig.

(PS: 9550 skjermkort er veldig avlegs. Om du ikke har en god CPU kan du bare drite i HD med grei bitrate)

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Kan det være at det kortet er DVI-A? altså analogt.. Sorry er egentlig helt grønn. Det var bare en tanke

F.
    Det finnes ingen DVI utganger som kun er analoge, derav navnet Digital Video interface eller hva det er. DVI-A gjennkjennes ved at det er 4 pinner rundt den lange kontakten. På disse 4 pinnene så ligger VGA signalet hvis man trenger en DVI-->VGA overgang.

Sitat Opprinnelig postet av Okay
    50 Hz vil normalt se glattere ut enn 60 Hz, ja - da 50 Hz er PAL som viu bruker i Norge.
    PAL har ingenting med de nye HD signalene å gjøre, 720p/1080i/p er i stedet for de gamle PAL/NTSC signal typen. Det er riktig at man har 50 og 60 Hz, men dette skal alle skjermer takle.

Hvis PCen ikke er satt til 1920x1080 oppløsning så vil den heller ikke sende 1080p ved visning av Blu-ray film. Dette blir da nedskalert/oppskalert til den oppløsningen som skjerminnstillingene er satt til.

Men det kan høres ut som at skjermkortet er litt for gammelt til å støtte HDCP. Men brukes ikke HDCP kun når kildematriellet spør om det, f.eks. en BD film. Han burte fått opp skrivebordet på skjermen.

Funker ingen andre oppløsninger heller?

Jeg kjører min PC inn i Sony W2000 via HDMI og det funker strålende, men har brukt 7800GT og 7900GTX som er litt nyere og kraftigere enn ditt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    PAL har ingenting med de nye HD signalene å gjøre, 720p/1080i/p er i stedet for de gamle PAL/NTSC signal typen
    Om du spiller av (SD)TV PAL på en 1080p skjerm vil du være tjent med å kjøre 50Hz ("PAL" frekvens), alt. 75, 100 etc.
    Det er riktig at man har 50 og 60 Hz, men dette skal alle skjermer takle.
    Javel? Lest av mange EDID-er til LCD skjermer med 1080p oppløsning? Flere skjermer støtter (desverre) ikke 1080p50 (eller 24) via EDID. Generellt er det mye "ræva EDID-er" ute å går, noe som er grunnen til at man har "force" funksjoner i CCC og nVidia's kontrollpanel - og som er med på å gjøre PowerStrip så populært.

Forøvrig:
    1080p50 støtte etc. er, slik jeg har forstått det, kun gitt dersom skjermen er 1080p HD-ready - ikke om den er "Full HD" (men kan være jeg bommer her):

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, powerstrip gav ikke mye resultat.

Jeg har installert siste versjon av Catalyst fra AMD(ATI). Er ikke det da 8,9? Eller er det ett separat program?

Uansett blir det nok ett nytt skjermkort. Har funnet en kandidat. Ett passivt kjølet 3650 kort.

Jeg har planer om en ny HTPC også, men jeg avventer litt AVforum sin tråd her om HTPC. Det er hele HDMI video/lyd greia jeg vil se noen gode resultater på. G45 chipen til Intel med HDMI virket jo lovende helt til vi fant ut at driverne er like stabile som en 90 åring på glattisen.

AKIRA

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også problemer med å kjøre full hd på tv en min Tatung v43mmfj. I manualen til tv en står det at jeg skal kjøre 1360*760. Men tv en er jo full hd

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •