Playstation 3 som MediaCenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Playstation 3 som MediaCenter

Vurderer å skaffe meg et Media Center til stua, men er på veldig begrenset budsjett.

Jeg vurderer å gå for en PS3 (har ikke behov for PVR) men trenger litt input på hvordan den er på avspilling av mediafiler. I dag kobler jeg bare til laptop'en og bruker Zoom Player + ffdshow for avspilling av mediafiler. Dette gir et veldig bra resultat, men jeg skulle hatt en dedikert maskin.
    Skal jeg sette i samme en slik maskin med et stuevennlig kabinett, Blu-Ray og software vil det bli noe over budsjett.

Så hvordan er kvaliteten på avspilling av mediafiler på PS3? Til sammenligning så synes jeg det er uholdbart å bare bruke VLC eller Media Player på en PC, eller en vanlig DVD-spiller som kan spille mediafiler. Synes bildet blir alt for dårlig. Er PS3 i samme gate, eller gjør den en god jobb på oppskalering og eventuel annen bildebehandling?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en egen PS3 tråd om du leter litt

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal lete litt i den tråden for å finne alle svarene du er ute etter, men førsteposten er ganske bra.
    PS3 som mediasenter fungerer ok, men det er mye kompromisser på veien. Du bør ha en pc som står som server med egnet software. Anbefaler selv TVeristy som transkoder alle formatene i sanntid når du streamer. Menysystemet på PS3'n er litt tungvint, spesielt hvis man f.eks har mye musikk man skal bla i. Selve kvaliteten på avspilling av mediafiler er selvsagt veldig avhengig av fila, men det sier seg jo selv. Uten at vi skal diskutere hvor man får mediafilene sine fra, så kan har jeg ingenting å utsette på hverken lyd eller bildekvalitet på .mkv-filer (bør remuxes med mkv2.vob.exe).
    Det er desverre ingen støtte for ISO-filer, dvs rippede DVD. Man kan selvsagt spiller av vob-fila, men ingen mulighet for å bla i DVD-menyen osv på streamet materiale. Oppskalering av DVD gjør maskinen meget bra etter mitt syn, BD-filer klarer den heller ikke å ødelegge.

Du får mye snacks for penga med en PS3, dog må man være klar over noe tungvint menysystem for streaming.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spille av videofiler bruker jeg for tiden kun PS3, som gir litt bedre bilde enn VLC og diverse andre avspillere på min PC. Jeg synes det fungerer bra og jeg bruker ganske enkelt Windows Mediaplayer til å overvåke VIDEO mappen på en PC, og så streamer den til PS3'en over nettverket. Da er det PS3 som tar seg av all dekoding, og enn så lenge betyr det at .mkv filer (x264) ikke kan spilles av. Som Mozze sier må du da bruke TVersity eller tilsvarende for å transkode eventuelle .mkv filer. Håper virkelig Sony legger til støtte for x264 i en oppdatering snart.

Når det gjelder DVD avspilling er jeg ikke like imponert over bildekvaliteten. Min gamle Pioneer DV-585 gir bedre bilde på min skjerm. Men på BluRay er PS3'en helt topp!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for gode svar (selv om det ikke var helt de jeg håpet på ).
    Spørs om jeg heller skal legge litt penger i en HTPC i stedet for da.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel om du heller går for en Xbox 360 så gir denne deg Windows Media Center (extender) med WMC look og feel (om du har Windows Media Center 2005 / Windows Vista Home-Premium/Ultimate)

Jeg har både PS3 og Xbox 360, og for min egen del var ingen av delene godt nokk så jeg kjøpte en HTPC også.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som ren blue-ray avspiller er PS3 bedre enn HTPC.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J0achim
    Vel om du heller går for en Xbox 360 så gir denne deg Windows Media Center (extender) med WMC look og feel (om du har Windows Media Center 2005 / Windows Vista Home-Premium/Ultimate)

Jeg har både PS3 og Xbox 360, og for min egen del var ingen av delene godt nokk så jeg kjøpte en HTPC også.
    Jeg må innrømme at jeg er veldig glad for å slippe WMC's look og feel :-D
    Har aldri sett på WMC som noe å huge etter.

PS3 gjør en bedre jobb hos meg på DVD enn min Denon 1920 gjorde, men kanskje det har like mye med innstillinger å gjøre?

Bruker PS3 til å streame musikk fra PC og server, og ser ikke noe feil ved brukergrensesnittet. Gidder man å legge opp en ryddig mappestruktur på pcen er det jo såre enkelt å bla seg gjennom musikk samlingen på PS3 også.

Til film ser jeg ikke poenget med streaming egentlig, da synes jeg det er minst like greit å sette inn en DVD/Blue Ray plate

Når PS3 kom i hus, fjernet jeg med glede HTPCen og forstår ikke hvorfor man skulle behøve begge deler egentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på tråden her.

Hvis man IKKE er interessert i å transcode, men kun spille av Divx og MKV og andre filer som Ps3 skan spille av direkte. Hvor for slags mediasoftware bør jeg da installere på pc/server?

Knota litt med tversity og nero-mediasenter men de transcoder og det er jeg overhodet ikke interessert i. Kvaliteten blir rævva, det tar 20-30 sekunder å starte en lite videofil og det er håpløst å spole etc. Vil KUN spille av det som ps3 støtter direkte i interne codecer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt så blir det kun transcodet hvis det er en fil som det er behov for det. I innstillingene kan man vel normalt krysse av for dette.

Søk feks. her så finner man ut litt mer:

TVersity - Frequently Asked Questions

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J0achim
    Synes at xbox-360 ikke gjør jobben som media center. Den støtter alt for få formater.
    f.eks. så vil den ikke spille av filene som du laster ned fra TED: Ideas worth spreading, som har extension mp4.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •