HTPC m/Linux, AMD og 1080p

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC m/Linux, AMD og 1080p

Hei! Har satte sammen denne maskinen Sammenlign produkter og priser hos Prisguide.no. Trodde egentlig jeg hadde noen gode greier på gang, og la derfor ut denne tråden Tror dette kan bli en perfekt HTPC

Her har jeg altså satte sammen en HTPC med 790GX brikkesett og AMD 4850E cpu. Dette tenkte jeg å bruke i Linux, men så får jeg svar på diskusjon.no om at den cpu'en vil bli for svak til HD materiale ved bruk av Linux. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Ev. så tror jeg at jeg rett og slett satser på XP med MediaPortal...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HulkHaugen
    Dersom maskinen er for svak for HD-matriell på Linux, så vil den vel i alle fall være det i XP m/MediaPortal også?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Larry Laffer
    Dersom maskinen er for svak for HD-matriell på Linux, så vil den vel i alle fall være det i XP m/MediaPortal også?
    Ikke helt sant, grunnen er at det ikke nødvendigvis finnes drivere for skjermkortet som gjør at skjermkortet kan ta jobben med HD dekoding.
    Men, ja, som regel vil en maskin fungere raskere og bedre med Linux i bunn enn Windows.
    Men den prosessoren bør egentlig takle det, har ikke prøvd med den så jeg kan ikke garantere det, men den er da ganske kraftig?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en 2x2,5ghz, men den er e-serien som vil si at den går på lavere effekt, og sikkert yter litt svakere av den grunn..

Problemet er at Linux foreløbig ikke støtter hardware dekoding i GPU. Jeg syntes også det høres rart ut at den cpu'en skal vare for svak...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Har satte sammen denne maskinen Sammenlign produkter og priser hos Prisguide.no. Trodde egentlig jeg hadde noen gode greier på gang, og la derfor ut denne tråden Tror dette kan bli en perfekt HTPC

Her har jeg altså satte sammen en HTPC med 790GX brikkesett og AMD 4850E cpu. Dette tenkte jeg å bruke i Linux, men så får jeg svar på diskusjon.no om at den cpu'en vil bli for svak til HD materiale ved bruk av Linux. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Hva slags codec/format/oppløsning/bitrate skal du spille av ?

AMD kommer med Bluray HD acc support til linux senere i høsten f.eks.

Hvorfor ikke en Intel basert løsning ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en 2x2,5ghz, men den er e-serien som vil si at den går på lavere effekt, og sikkert yter litt svakere av den grunn..

Problemet er at Linux foreløbig ikke støtter hardware dekoding i GPU. Jeg syntes også det høres rart ut at den cpu'en skal vare for svak...
    Du har jo noen alternativer..

Du kan transcode det til et annet format som er lettere å spille av..

Du kan bruke CoreAVC (Litt knot)

Jeg kjørte tidligere AMD 2500Mhz (Socklet a) som HTPC og den var raskt nok til nesten alt av ulike format jeg testet den på.

Å kjøre 64bit linux gir en ~5-20% forbedring.
    Meg kjent det ikke fullgod multicore code rundt sw decoding ennå.

Linux støtter fint mpeg2 video acc via GPU. Se bare her effekten av at jeg byttet fra AMD2600 kort til Nvidia6600.

HTPC m/Linux, AMD og 1080p-localhost-localdomain-cpu-week-png

(Byttet kort den 13...)

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    AMD kommer med Bluray HD acc support til linux senere i høsten f.eks.
    Jeg trodde AMD skulle lansere HDCP støtte til høsten uten UDV/XvMC støtte.
    Men det hadde jo vært fint om et kort endelig støttet XvMC akselerasjon av h264

Jeg skrev i et annet forum at 4850e/790gx er for svak pga. manglende xv støtte i linux for ATI kort.
    Pga. manglende/dårlig multithreading støtte i ffdshow blir ikke begge kjernene fullt utnyttet. Skal du spille av alle 1080p formater problemfritt trenger du en singelcore 3Ghz CPU.
    Anbefaler Intel C2D e8400/e8500 pga best ytelse pr watt.

Får du til å installere CoreAVC som utnytter begge kjernene bedre stiller saken seg anderledes.

Edit: Kikket på CoreAVC for linux prosjektet, ser ikke ut som det har skjedd så mye siden mai? Har noen testet codecen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •