Asus Xonar HDAV1.3 vs. PowerDVD Ultra (HD)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Asus Xonar HDAV1.3 vs. PowerDVD Ultra (HD)

Jeg skulle gjerne hatt en oppklaring på forskjellene/fordelene/ulempene ved å benytte PowerDVD kontra (f.eks) lydkortet Asus Xonar HDAV1.3 til dekoding av HD-lydformater

Så vidt jeg har forstått kan begge varianter dekode HD-lydformatene fra BluRay, og at forskjellene er at Asus Xonar deluxe dekoder HD lyden i hardware på kortet, mens PowerDVD gjør samme jobben i software, og sender lydsignalene ut via det ordinære lydkortet. Har jeg fortstått dette riktig?

Jeg går også ut fra at prosessoren kan bli en liten flaskehals i POwerDVD-tilfellet, mens i Asus-tilfellet så vil lydkortet ta hele dekodingsjobben, og dermed belaste prosessoren mindre?

Kan begge varianter sende både digitalt ut for dekoding i receiver, evt. analogt ut for å kjøres rett ut i effektorsterkere?

Nå i starten har jeg planlagt å benytte min bærbare PC med 2,2 GHz Core Duo T7500 prosessor og 8600 GT grafikkort i tillegg til til en USB BluRay-leser. Vil dette kunne gi meg HD-lyd og bilde dersom jeg kombinerer det med PowerDVD Ultra og min Epson 500 prosjektor?

Senere har jeg planlagt å bygge en HTPC, og der har ser jeg for meg å benytte et dedikert lydkort (f.eks.Asus) til dekoding av HD-lyd.

Håper på litt oppklaring!

Mvh. Asbjørn

Active cognito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PowerDvD nedsampler lyden om jeg ikke tar feil, mens Xonar har mulighet til å sende som bitstream til receiveren din (om du har en ny en som støtter det).
    Så svaret er ganske enkelt på om du kan få hd lyd og hd bilde fra din pc, Nei du får ikke HD-lyd fra den. Og du får mulighet til å kjøre 720p ("halv hd eller HD-ready") på prosjektoren din, ikke 1080p som er det optimale.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PowerDVD nedsampler da ikke lyden.. (???) Man kan benytte lydsporene "urørt"

Du kan kjøre HD-DVD på eldre versjoner av PowerDVD, og da kan du velge hvilke modus du vil kjøre. Siden jeg ikke har lydkort som takler HDlyd kan jeg bare få DTS og DD via pcen.
    Med den nye versjonen som støtter bluray(ikke hddvd) skal du kunne kjøre HDlyd.

Så du skal kunne ta ut hdlyd og hdbilde men det spørs jo hva du har av lyd og bilde komponenter.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    PowerDVD nedsampler da ikke lyden.. (???)
    Jo.

PowerDVD fungerer forøvrig ikke sammen med Asus Xonar, foreløpig er det kun spesialversjonen av Arcsoft Media Theater som følger med lydkortet som støtter bitstreaming av HD-lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    PowerDVD nedsampler da ikke lyden.. (???) Man kan benytte lydsporene "urørt"

Du kan kjøre HD-DVD på eldre versjoner av PowerDVD, og da kan du velge hvilke modus du vil kjøre. Siden jeg ikke har lydkort som takler HDlyd kan jeg bare få DTS og DD via pcen.
    Med den nye versjonen som støtter bluray(ikke hddvd) skal du kunne kjøre HDlyd.

Så du skal kunne ta ut hdlyd og hdbilde men det spørs jo hva du har av lyd og bilde komponenter.
    Ehh, jo. Powerdvd nedsampler lyden. Den har nemlig ikke støtte for protected audio path, også kjent som PAP,

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pspeters
    Ehh, jo. Powerdvd nedsampler lyden. Den har nemlig ikke støtte for protected audio path, også kjent som PAP,
    De ser ut som de fleste blu-rays er 48khz/16/24bit uansett, og hvor hørbart er det at PowerDVD nedsampler til 48khz/16bit på de som har noe bedre? PowerDVD pakker opp DTS HD MA og Dolby TrueHD-lydspor og sender det som LPCM, og hvis de en gang retter opp at PowerDVD nedsampler lyden så blir det vel like bra som å sende som bitstream.

Hvis du kjøper et nytt ATI skjermkort så har dette muligheten til å sende HD-lyd som LPCM over HDMI hvis du har en receiver av nyere dato.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    De ser ut som de fleste blu-rays er 48khz/16/24bit uansett, og hvor hørbart er det at PowerDVD nedsampler til 48khz/16bit på de som har noe bedre? PowerDVD pakker opp DTS HD MA og Dolby TrueHD-lydspor og sender det som LPCM, og hvis de en gang retter opp at PowerDVD nedsampler lyden så blir det vel like bra som å sende som bitstream.

Hvis du kjøper et nytt ATI skjermkort så har dette muligheten til å sende HD-lyd som LPCM over HDMI hvis du har en receiver av nyere dato.
    Hvor hørbart det er kommer an på hvilket anlegg du spiller det av på. Har du et godt anlegg hører du forskjell. Tro meg

ATI støtter nå LPCM 7.1 i HD kvalitet. Men ikke gjennom Powerdvd, som alltid nedsampler. Mulig du får 7.1, men ikke i HD. Med et program som heter eac2to rip'er de nå HD lydformatene til FLAC (PCM). Dette kan brukes som dub i media player classic. HD lyd! Mulig Arcsoft sitt TotalMediaTheatre spiller LPCM uten å downsample. Her er jeg usikker. Vi burde hatt en sticky på HD lyd for HTPC Noen som er "up for it"?

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pspeters
    ATI støtter nå LPCM 7.1 i HD kvalitet. Men ikke gjennom Powerdvd, som alltid nedsampler. Mulig du får 7.1, men ikke i HD.
    Selv om PowerDVD, som dekoder og spiller av både DTS HD MA, TrueHD og LPCM, nedsampler lyden så kan man vel kalle det "HD-lyd". Det er også mange disker som ikke har noe bedre enn 48khz/16bit uansett, og bitraten blir vel den samme selvom den nedsampler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Selv om PowerDVD, som dekoder og spiller av både DTS HD MA, TrueHD og LPCM, nedsampler lyden så kan man vel kalle det "HD-lyd". Det er også mange disker som ikke har noe bedre enn 48khz/16bit uansett, og bitraten blir vel den samme selvom den nedsampler.
    Les denne tråden så ser dere hva vi sliter med når det gjelder skikkelig HD lyd til receiver.
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...htpc-enna.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill! Så vidt jeg skjønner, skal jeg kunne få ut HD-lyd (muligens nedsamplet, men iallefall noe som er bedre enn standard DD / DTS) dersom jeg kjører en kombinasjon av PowerDVD / BluRay-reader / og 5.1 ut via lydkortet mitt til separate forsterkere. Har jeg forstått dette riktig?

Mvh.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •