NAS + gigabit nettverk = lav overføringshastighet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAS + gigabit nettverk = lav overføringshastighet

Jeg har en slik boks stående med 2 av disse diskene installert i "RAID 1" (Netgear kaller det for Mirrored set)

Min stasjonære PC er av merket HP, og har et hovedkort dere kan lese mer om her.

Ut i fra denne testen skal jeg tilsynelatende oppnå skrivehastighet på ca 14MB/sek og lesehastigheter på rundt 33MB/sek med tilsvarende disk-konfigurasjon som det jeg har.

Jeg får maks 5,2MB/sek skrivehastighet og rundt 7MB/sek lesehastighet!

Nedenfor kan dere se en forenklet illustrasjon av hvordan mitt nettverk ser ut:

Vedlegg 37205

Ser at skriften ble litt liten i illustrasjonen min, men forklaring følger...

Jeg har altså fra GET-modemet koblet en trådløs router som igjen er koblet til en 3COM Gigabit switch. Det er ved filoverføringer fra stasjonær pc til NAS at jeg ikke får hastigheten som er beskrevet i testen som det er linket til ovenfor.

Alle (berørte) PC'er har fast IP og er kablet med ethernet. (NAS boksen kan kun ha dynamisk IP)

Merk at streaming av 1080p materiale (.mkv) fra NAS til både HTPC og stasjonær pc går feilfritt, men jeg skulle gjerne sett at jeg fikk raskere hastigheter ved overføring av disse filene til NAS boksen min...

Er det nettverkskortet på min stasjonære som er flaskehalsen her tro?

[EDIT: La ved link til hovedkortet mitt + rettet skriveleifer]

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er hastigeten mellom htpc og stasjonær da? og mellom htpc og nas...

Streaming av 1080p materiale setter ikke nettverket ditt på den store prøven forresten... Så det er ikke noe god test. 10GB på 2 timers tid eller noe sånt?

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Ser ut som hovedkortet ditt bare er 10/100 mbit , det gir en _maksimal_ overførignshastighet på 12,5 megabyte pr sekund (noe svinner hen i "overhead"), men skulle allikvel klare å streame .mkv filer greit. Hadde nok testet med et billig GB nettkort , kjører selv et CNET kort til 2-300 kroner i serveren min og det fungerer over all forventning. hvis jeg ikke tar helt feill får du orange lys på 3com gigabit switchen din fra den stasjonære ? hvis det er tilfellet så har du ialelfall 100mbit på den stasjonære. 3com pleier gi blått lys ved 1gb tilkoblingshastighet. Er kabelen din hjemmelaget (tvunnet opp for mye) eller feilt type (gammel kat 3) så vil du heller ikke få 1 gbit. Prøv først med en kabel du vet er 100% ok , og så må du eventuelt sette i et eksternt nettverkort - det kan du få på nærmeste datasjappe eller clas ohlson om du er i ekstrem nød

Edit: Kjører du vista ? i så fall må du sørge for å oppgradere til SP1! Det hjelper _betraktelig_ på nettverksytelsen.

Lykke til!

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er flere tips her:

Thomas78:
    - Har ikke testet overføring mellom HTPC og stasjonær (kjører alt mellom NAS)
    - 1080p materiale går strålende ja, så det er heldigvis ikke noe problem:-)
    - Tar ca et par timer å overføre 10GB ja:-(

Coaslip:
    - Ser også at nettverkskortet på hovedkortet kun støtter 10/100, men...
    - ...Gigabit switchen min gir meg blått lys på alle porter
    - Alle kabler er av billigste sort, men ikke lengre enn 2M og i god stand
    - SP1 er selvsagt ikke installert etter at jeg formaterte pc'en her om dagen... Skal teste det og komme med tilbakemelding:-)

Takk for tilbakemelding begge to:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk hva som står på kabelen din.

Du trenger værtfall cat5e eller cat6 for å klare 1000mbit

Hvis det er en cat5 så får du max 100mbit , noe du ikke vil klare mer uansett siden nettverkskortet er 10/100mbit.
    Og i teorien vil du nok ha enda litt mindre , ca 10%.

Så sjekk kablene, kjøp et nytt nettverkskort , å det skal nok bli mere fart på sakene.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Prøve med et 1000mbit kort?
    - Har du skrudd av ALT som har med sikkerhet å gjøre som kan slakte linja? som f.eks brannmur(er), har du en egen brannmur innstallert utenom windows sin?
    - har du prøvd å skrudd av brannmuren på routern din?

- har du gammel TP kabel?
    - Har noe annet på linja som trekker mye av overføringshastigheten?

Du må også huske at øverføring mellom NAS og Pc går endel tregere den mellom PC til PC. med mindre du har en veldig god NAS.

for å sjekke hva slags ytelse du kan få imellom NAS og PC kan du prøve Netmeter.

Mulig du også har noen tjenester / instillinger du kan stille inn på NAS servern som gjør at hastigheten øker.

Sjekket at DMA er aktivert?
    Min datamaskin| Egenskaper | Hardware | Device Manager | IDE ATA/ATAPI controllers | Properties på Primary/Secondary Channel | Advanced Settings | Transfer mode: DMA if available.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zcum
    Du må også huske at øverføring mellom NAS og Pc går endel tregere den mellom PC til PC. med mindre du har en veldig god NAS.
    Det er nok der problemet ligger, desverre. Det var en av grunnene til at jeg har vurdert NAS en stund uten å realisere planene.

Newcomer ChrisLia sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter å kopierer backup nå til eksakt samme NAS med eksakt samme
    diskene. (pussig forresten).
    Overføringshastigheten min 125mbit til 250mbit.
    125mbit med småfiler som bilder, etc og 250mbit med store filer som filmer.

Edit: har Vista med SP1

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Ser det er flere tips her:

- SP1 er selvsagt ikke installert etter at jeg formaterte pc'en her om dagen... Skal teste det og komme med tilbakemelding:-)

Takk for tilbakemelding begge to:-)
    Problem solved , spør du meg. Fikk 6mbit på gigabit nettverket mitt med vista uten SP1. (det var før SP1 kom ut) inn med XP igjen , så steg overføringen betraktelig. Det er et kjent problem med vista.

Edit : Rettelse

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •