Ikke 5.1 lyd fra htpc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke 5.1 lyd fra htpc

Jeg har en litt forbedret utgave av denne men hovedkort/lydkort (kombinert) er det samme.

Hoved/lydkort skal støtte 7.1 HD Sound og har flere jack porter men kun en for lyd ut så jeg har koplet med en standard 3.5 til phono kabel til min Andersson R1 5.1 forsterker. Problemet er at windows ikke vil godta annet enn stereolyd. Når jeg kjører sound settings via sw til lydkort og sender et testsignal til 5.1 er det også kun fronthøytalerne som gir lyd. Også i spill som i HL2 etc er kun 'stereo' tilgejngelig for lyd output.

Jeg får lyd i alle høytalerne når jeg spiller film eller spiller uansett men syns ikke jeg oppnår skikkelig surround effekt.
    Kompett sier at det bare skal være å kople til med 3.5 ut for surround og at det ikke skal være kabel/kopling det er noe i veien med.

Noen som har en løsning på dette?

Takk

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vil tro at den "surround lyden" du får ikke er reell surround, men at reciveren mikser 2.0 signal om til 5.1 (dolby Pro logic) via kun en vanlig 3.5mm til phono kabel vil du heller aldri få surround lyd, og ihvertfall ikke fra spill.
    med mindre du har lydkort som støtter dts live lyd eller no sånt, så må du bruke 3stk minijack til phono kabler for å få surround i spill. noen får arrestere meg hvis jeg tar feil, men de billigste lydkortene som støtter dts live(eller hva det nå heter) trur jeg koster fra 700kr og oppover.
    angående film er det en helt annen ting, de fleste lydkort har utgang for å overføre lyd digitalt. enten via optisk eller via spdif. har du ikke egen optisk utgang, er det ofte at det er likt som på min bærbare pc, hvor jeg har plugg jeg kan stikke inn i mic inngangen og få optisk ut derifra.

enten en slik type kabel:
    Hardware.no - Prisguide - Tech+Link High-End optisk kabel, 3.5 mm jack han/Toslink 1m

eller en slik overgang bare:
    computerland.no / REAL CABLE Real Cable Optisk Adaptersett Toslink Skjøt, 3,5mm adapter

kjøpte min på biltema for 20-30kr eller noe slikt

men ser på spesifikasjonene til hovedkortet ditt at du har 4 utganger for 7.1 lyd.
    vanlig utgang for front
    1 utgang for senter\sub
    1 utgang for bakhøytalere og
    1 utgang for sidehøytalerene.
    bare les i manualen for å få greie på hvilken utgang som går til hvilken høytaler. nå er jeg ikke kjent med reciveren din, men den må da ha 5.1 analog innganger for at dette skal fungere

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for godt svar.
    Ja, kortet har flere 3,5 utganger men har aldri vært borti den type kopling før.

under er et bilde av inngangene på receiveren, kan du se hvordan dette eventuelt kan koples og hva slags kabel jeg bør bruke?

http://www.minhembio.com/forum/uploa...1161635961.jpg

Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bruke 3 stk. 3,5 minijack til phono som du kobler til direct in på receiver som sitter nede til høyre bak. Du vil aldri kunne få 5.1 lyd inn i forsterker med 1 stk. minijack. Du vil nok få bedre lyd hvis du kjører digitalt fra lydkortet inn på receiver hvis kortet ditt har dette (enten coaxial eller optisk, også kalt spdif). Bruker du 1 stk. minijack til phono vil du bare få Prologic lyd i 5/6 kanaler laget av 2 kanaler (noe som ikke er så veldig bra).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah! At jeg ikke har sett den "direct in 7.1" ingangen førops: - takker!
    Vet noen om jeg må kjøpe 3 separate jack -> phono eller finns det en slags kombi ledning?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oleros
    Ah! At jeg ikke har sett den "direct in 7.1" ingangen førops: - takker!
    Vet noen om jeg må kjøpe 3 separate jack -> phono eller finns det en slags kombi ledning?
    Siden det er tre minijacks finnes ikke dette i en ledning. Du kan bruke 3 av denne fra Clas'ern til 39,- Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Husk også at du må bruke et program som støtter de forskjellige lydformatene siden prosessering av lyden skal skje på pc'en. Bruker man f.eks: PowerDVD er det lett å sjekke hvilken lyd man kjører ved å slå på information ved avspilling av filmen. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk for hjelp!