Min HTPC (med Intel G45)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min HTPC (med Intel G45)

Hei

Jeg ser mange poster på "hva skal jeg velge til min HTPC". Som svar på det ønsker jeg å fortelle hva jeg har:

• KABINETT: Antec Fusion V2 Silver m/430W PSU
    • HOVEDKORT: Gigabyte GA-EG45M-DS2H. Socket 775, m-ATX, GbLAN, VGA+DVI+HDMI m/HDCP
    • CPU: Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz, 1333MHz FSB
    • MINNE: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4
    • DISK: Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA2
    • CD/DVD-ROM: LG Blu-Ray-brenner GGW-H20L HD-DVD leser

Dagens samlet pris (fra Komplett) er 8900,- inkl. Microsoft Vista Home Premium (=1100,-).

Jeg har koblet HTPC til prosjektor Panasonic PT-AE900 (720p) vha. HDMI. Jeg har en litt eldre AV-receiver og dermed har jeg koblet vanlig SPDIF til anlegget. Anlegget (inkl. HTPC) styrer jeg fra en Logitech Harmony One.

Overordnet gir dette meg følgende muligheter til å spille alle slag medier med 720p/1080p. Avspilling av Blu-ray og DVD kjøres med Cyberlink PowerDVD som var bundlet med blu-ray drevet. Overraskende nok leverer denne avspilleren DTS og DD på SPDIF og dermed har jeg det jeg trenger.

Jeg kan anbefale hovedkortet, GA-EG45M-DS2H, på det varmeste. Gigabyte sparer ikke på ekstra features når de lager hovedkort. Hovedkortet har:
    • Mikro ATX
    • Socket 775
    • Intel ICH10R chipsett
    • 4x DDR2 SDRAM sokler
    • Innebygd Intel G45 Express med HW akselerering for HD
    • VGA, DVI og HDMI utganger (med HDCP støtte)
    • 12x (!) USB
    • 2x Firewire
    • 5x SATA m/RAID BIOS
    • 1x eSATA for ekstern SATA
    • Gigabit ethernet
    • ALC889A 7.1 surround HD lydchip (toppmodellen)
    • SPDIF (pinner på hovedkort) og TOS-link utgang for lyd
    • Dolby Home Theater som gir 5.1 DD over SPDIF
    • 2x PCI, 1x PCI-Express x1, 1x PCI-Express x16

Det eneste jeg ikke har vurdert i denne settingen, er om kortet støtter mer enn 2 kanaler LPCM på HDMI. Siden jeg ikke har audioenheter (ennå) som henger på HDMI, er det foreløpig ikke et problem for meg.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var interessant!

Ser ut som et solid oppsett. Jeg for min del venter med oppgradering av min HTPC til hovedkort for Intel mobile kommer (G45).

Kan du skrive noe om bildekvaliteten på Blu-ray og eventuelt annet H264 materiale? Hvordan er Blu-ray drevet med hensyn på støy og responstid (tid fra ilegg av plate til avspilling)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra oppsett.

Jeg har et merkelig problem med det hovedkortet. Jeg får feil melding om at skjermen skjermkortet og driveren ikke er htpc komatibel?
    Har også lest andre steder at så lenge hdmi kabel går via reciver kan man få det problemet. Oppdaterte skjerm og lyddriver og etter det er faktisk spdif helt død.
    Jeg har en e8400 på min htpc og den ble meldt ukjent i feilmeldingen. Kan det være det tro?
    Jeg vurderer en fresh install.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde også repeater problemet ved avspilling av Blue-Ray (not hdcp compliant), eneste løsningen nå er å bruke AnyDVD, men mulig fremtidige drivere fikser det. Anbefaler AnyDVD uansett da du kan sette at blue-rays og DVD'er skal spilles med lav og støyfri hastighet, samt at du får en sonefri mediespiller.

Veldig bra tråd om GA-EG45M-DS2H:
    *Official* Gigabyte GA-EG45M-DS2H Thread (mATX Intel G45 + 8 Channel LPCM) - AVS Forum

Oppsettet mitt er temmelig likt sveinse sitt, og dette er jeg veldig førnøyd med:
    • KABINETT: Antec Fusion V2 Silver m/430W PSU
    • HOVEDKORT: Gigabyte GA-EG45M-DS2H
    • CPU: Intel Core 2 Duo E8500
    • MINNE: 4GB
    • DISK: OCZ SSD 64GB
    • CD/DVD-ROM: Plextor PX-B300SA
    • Fjernkontroll: Harmony 525 (med iMON's egen software)

Jeg kobler HDMI til Phillips DFR9000 (denne driten skal snart pælmes ut), og HDMI videre til Samsung N71 LCD.

- Jeg er nødt til å bruke WinDVD til Blue-Ray, får ikke bilde med PowerDVD.
    - Må skru av hardwareaksellerering i WinDVD for å få DTS.
    - På grunn av HDMI handshaking(?) må jeg slå på komponentene i riktig rekkefølge, ellers blir oppløsning feil (TV - Receiver - PC)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdcp

@dirr: Snedig at du har sånne problemer. Alt fungerer bra hos meg. Hvilket OS kjører du?

Angående repeater problemet ditt bør du se på denne siden:

HDCP Repeater bit - Wikipedia, the free encyclopedia

Den sier at noen A/V receiver (og repeatere), ikke setter repeater-bitet skikkelig i HDMI-strømmen. Dette gjør at HDCP ikke vil virke skikkelig fordi skjermen og HTPCen får ikke utvekslet riktige HDCP krypteringnøkler med hverandre (AV-receiveren står i midten og roter det til).

Det tyder også på at AV-reciveren tuller det til, da det er kritisk at du må skru alt på i riktig sekvens. Det er rett at HDMI kilde og mottager utveksler info om hva de støtter og hvilken modus de skal gå i.

Jeg har nå koblet HTPC direkte til projektor, og de funker bra. Ulempen blir bare den dagen jeg får meg LCD som også skal ha HDMI...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører Vista. Jeg har dualboot med XP, men har ikke testet ting på XP siden ting fungerte etter litt triksing.

Hvis du orker å bla gjennom avsforum tråden, så er det mange som har repeater-problemet, så jeg mistenker at dette er generellt.

Ellers tviler jeg ikke på at det er Phillips-receiveren som krøller det til! Hadde tilsvarende oppløsningsproblem med HDMI fra Pioneer DV696, opplever også innimellom at jeg må slå av og på receiveren flere ganger for å få lyd. Phillipsen byttes ut med H/K 255 eller Onkyo 606 snart!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med ganske likt oppsett som sveinse, men får ikke spilt av hddvd og bluray med powerdvd eller windvd9. Ser ut til at driverne ikke støttes, har henta de nyeste jeg kunne finne, men fortsatt fungerer det ikke. Kjører windows xp mce 2005. Hvilke drivere, powerdvd versjon kjører du sveinse?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker PowerDVD som var bundlet med LG-spilleren, og den fungerer fint på bluray. Den skal fungere på HDDVD også, men ikke på den ene filmen jeg har.

Spiller: PowerDVD 7.3
    Driver: 17 Juni 2008, versjon 7.15.10.1502 (driverinstallasjonens readme kaller den 15.9.5.1502)

For å spille bluray må du ha HDCP-støtte på skjermene (når overføringen er HDMI eller DVI). F.eks. min LCD PC-skjerm støtter ikke bluray-avspilling, mens på prosjektoren går det bra.

Spekulasjon: At HDDVD ikke funker, kan være fordi filmen er en ny HDDVD, mens spilleren er en gammel spiller med gamle kryperingsnøkler. Fordi Cyberlink nå ikke gidder oppgradere sine HDDVD-produkter lengre, har filmen nyere nøkler enn PowerDVD støtter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hva slags informasjon får du ut på displayet på kabinettet?
    Er det mulig å spille av cd uten å skru på TV i tillegg? Helst vil jeg også ha mulighet til å bla i musikkkataloger på displayet og spille av musikkalbum uten å skru på tv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •