HTPC Blue screen og Vista 64 bit

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC Blue screen og Vista 64 bit

Komponenter :
    ABIT IP 35-e Socket 775
    Intel Qore 2 quad q6600
    CRUCIAL DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64 (BL2KIT12864AA1065)
    Corsair CMPSU-520HXEU 520W
    MSI Radeon HD2600XT 256MB Heatpipe
    SAMSUNG SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

Regner med resten av småknask ikke er så nøye med tanke på bluescreen.
    Vet at USB er sårbart og har en 5 meter aktiv extender til trådløs mottaker for tastatur, for å få brukbar rekkevidde, men ser ikke på den som et problem.

Har installert Vista Home Premium 64 bit 3 ggr iløpet av ca 2 mnd, og det er ikke holdbart. Maskinen er like ny, og vurderer XP, men griner over å betale for enda en lisens.
    Skjermkort,chipset,onboard lydkort,LAN, har de nyeste drivere, selv om det kun var en for 64 bit til skjermkortet ifra fjor sommer. De andre sjekket jeg ikke dato på....

Tok ut og satte inn igjen RAM og skjermkort når maskinen var skikkelig umulig å ubrukelig her en dagen, og da fungerte alt strøkent i 48 timer etterpå.

så nå er det på an igjen.

Har fått svært mange forskjellige feilmeldinger fra tid til annen :
    -Bios checksum error
    -Restart hele tiden under oppstart, og hadde problemer med å få kjørt installasjonsplata men gikk vel greit etter 50 reboot
    -Blue screen i Vista, ikke særlig skjeldent, gjerne rett etter pålogging, og gjerne etter 2 dager.....
    -Restart i de fleste perioder under oppstart egntlig.

Bruker begge DVI utgangene, en til BenQ7700 PJ, og en til 22" BenQ flatskjerm via VGA overgang.

Any suggestions anyone ????????

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste BIOS på hovedkortet?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk at CPU sitter ordentlig i sokkelen.

Etter 500 km transport tur/retur sist jul var HTPCen min veldig ustabil. Jeg sjekket minne, forsøkte med en og en RAM-brikke men ingenting hjalp. Mens jeg holdt på la jeg merke til at den ofte slo seg av når jeg kom borti ledningen til CPU vifta. Jeg løsnet CPUen og beveget denne litt frem og tilbake i sokkelen og deretter festet jeg den igjen. Etter dette har det ikke vært noen som helst problemer med denne maskinen.

Nå kjører jeg Linux så jeg vet ikke om dette kan føre til de problemene du nevner.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Siste BIOS på hovedkortet?
    Ettersom jeg har forstått så tar kun BIOS seg av å få samkjørt komponentene i oppstartfasen, så skulle dermed ikke ha noe å si for krasj når alt er starta opp, men tar en BIOS oppdatering idag anyway, så jeg er kvitt den tanken.

Maskinen har jeg satt sammen selv, så det burde ikke være løse(jeg var edru under montering) komponenter. Men kan gjerne ta en forsiktig bevegelsestest under panseret på den, og se om det skjer noe ??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vista 64 burde ikke vært utgitt

Jeg kjøpte meg ny maskin for ca en mnd siden, og valgte 64bit Vista for å utnytte mine 4 gb ram. Fikk masse blåskjerm og systemet virket generelt veldig ustabilt. Prøvde alt men måtte tilslutt gå over til 32 Bit Vista -det løste alle problemer. Er såvidt jeg kan se ikke noe poeg med 64 for vanlige brukere, er sjelden vi får utnyttet 4 gb ram uansett.
    Kanskje ikke tilfeldig at komplett.no ikke selger vista 64?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikker på at alle komponentene dine støtter 64bit?
    jeg har hatt vista 64bit ganske lenge og omtrent ikke opplevd blåskjerm en eneste gang, i motsettning til da jeg kjørte 32bit versjonen.
    ville også åpnet pcen, og dobbelt kontrollert at alle komponenter sitter skikkelig som de skal.
    jeg opplevde når jeg kjøpte forrige pc og skulle sette den sammen at jeg ikke fikk startet den opp i det hele tatt. prøvde 4 ganger og fikk det absolutt ikke til. tok den med til en kamerat som har bygget mange pcer til sammen og har mye mer en middels greie på slike ting, og han fikk det heller ikke til. til slutt konkluderte vi med at det måtte være noe galt med hovedkortet, og jeg tenkte jeg skulle sende det tilbake for å få det sjekket, men ville prøve en siste gang først, og da virka plutselig alt som det skulle.
    det jeg vil frem til er at det sansynligvis bare er en liten feil som lager alt trøbbelet, hvis alle komponentene dine støtter 64bit.

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DIY Mekkern
    Komponenter :
    Har fått svært mange forskjellige feilmeldinger fra tid til annen :
    -Bios checksum error
    -Restart hele tiden under oppstart, og hadde problemer med å få kjørt installasjonsplata men gikk vel greit etter 50 reboot
    -Blue screen i Vista, ikke særlig skjeldent, gjerne rett etter pålogging, og gjerne etter 2 dager.....
    -Restart i de fleste perioder under oppstart egntlig.
    Dette sier meg at du har Hardware feil ikke software.
    Første jeg tenker på her er ram.
    Er spenning satt opp riktig? Dette er meget viktig eller så blir det poop.
    Default i bios er fortiden ikke spesielt bra for ram.
    Om jeg ikke husker helt feil så skal dine vere på 2.2 volt
    Skjekk på ram brikke pleier stå der. eller google det
    Kjør Memtest86+ som clasm sier, du vil merke fort om noe er feil.

Det andre er varme, her oppstår fort mye problem
    Jo varme det blir jo flere feilberegninger.
    Hvordan er luft flyten? blir, cpu,ram,vga og chipsett varmt?

Psu? har du nok størm?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ram speninng er satt til 2.2V og det står 4*1Gb ram i, men maskinen registrerer kun 2Gb, men merker ingen forskjell om det er 2 eller 4Gb i maskinen.
    En bra strømforsyning på 520Watt skulle vel være mer enn ok ??
    Litt varme i heatpipen til skjermkortet men ikke noe som burde være et problem.
    Temperaturen på andre komponenter er helt ok.
    USB er sluttet å fungere, så bruker inntil videre et PS2 tastatur og mus.
    Men innimellom fungerer USB tastatur til å trykke videre ved feil i oppstart"tast F1" for å gå videre fungerer til tider. men ellers er USB død, også når jeg setter i en minnepenn for å teste ! Det skjer ingenting, men det kommer lys i pennen.
    Etter oppstart er det ingenting som fungerer på USB.
    Om komponentene støtter 64Bit har jeg ikke sjekket, så det kan være problemet, må lese litt her påå de forskjellige komponentene.
    At alt er skikkelig "sammenkopla" er sjekket flere ggr og skal være bra.
    Jeg må brenne en oppstartCD med memtest for å være sikker den er ok, men får ikke brent på maskinen heller. må få gjort det på en annen maskin asap.
    CPU er sjekket at er skikkelig nedi sokkelen, og påført kjølepasta på ny når den ble montetr igjen. men får ingen feilmelding på CPU ved oppstart, etter at jeg kopla til PS2 tastatur/mus!!??!!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Foreløpig fremgang

Memtest er kjørt uten problemer.
    CPU test ble gjennomført uten problemer.
    64 Bit drivere for Logitech MX3200 tastatur/mus er installert
    Alt fungerte i 3-4 dager, så ble det bluescreen igjen.

Dumper minnet og rebooter, NVSYS.dll, om eg ikkje leste / huske feil var filnavnet som stod på blåskjermen.
    Deaktiverte USB igjen, og rebootet uten suksess, logger på windows, og blåskjerm ja......mange ganger....
    Lot maskinen stå av uten strøm tilkoplet i noen timer, og gjorde noe annet. Etter på startet den og fungerte fint i hele går........
    fikk sett 2 filmer og gode greier. Blir ikke helt klok på det her, men "føler" det er hovedkort eller skjermkort som roter til noe her. Om det med usb har noe å si, eller om bare maskinen ville ha noen timer i fred er jeg usikker på ?!?

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at du kan la pcen være avslått en stund, og så virker det, tyder på at du har et varmeproblem.

Hvis pcen er montert inne i et stereorack, ville jeg tatt den ut og sørget for bedre luftflyt. Evt også sette viftene på maks.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Det at du kan la pcen være avslått en stund, og så virker det, tyder på at du har et varmeproblem.

Hvis pcen er montert inne i et stereorack, ville jeg tatt den ut og sørget for bedre luftflyt. Evt også sette viftene på maks.
    Tja, regner nok heller med at BIOS trenger en oppdatering, men takk for tanken. Tror nok ikke varme er problemet når den kan stå på i 3 dager i strekk uten problem, så plutselig går den i blue screen i hytt å he#€%"#€%€.

Satser på å få oppdatert BIOS iløpet av natta , så får vi se de neste dagene hva som skjer ?!?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oleros
    Jeg kjøpte meg ny maskin for ca en mnd siden, og valgte 64bit Vista for å utnytte mine 4 gb ram. Fikk masse blåskjerm og systemet virket generelt veldig ustabilt. Prøvde alt men måtte tilslutt gå over til 32 Bit Vista -det løste alle problemer. Er såvidt jeg kan se ikke noe poeg med 64 for vanlige brukere, er sjelden vi får utnyttet 4 gb ram uansett.
    Kanskje ikke tilfeldig at komplett.no ikke selger vista 64?
    /signed

Det er altfor mange brukere som tror at det er bedre å bruke 64bit OS bare fordi det er et høyere tall enn 32 bits. Faktisk er det MINDRE effektivt å bruke 64 bits system for å kjøre 32 bits programvare. Og ikke vet jeg om programvare som er relatert til HTPC som er kompilert til 64 bits, OG har behov for 64 bits minneaddressering... Tviler på det er noe vits i laaaangt framover i tid.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpte 64 bit av den enkle grunn at jeg vil ha det "nye" når jeg kjøper en ny maskin. så enkelt er det, og 64 bit data er jo noe helt annet enn 32 bit 00100101001111 vs 10101010101010101001111100101 jaja wåttever...

Nå er BIOS opgradert til siste versjon, å maskinen har levd 3 dager uten bluescreen....... håper bare det varer....

Takkar alla ihopa, å håpe eg ikkje trenger mer hjelp i denne saken, er en liten tanke lei den maskinen ja.....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste oppdatering

E det mulig å bli mer lei en PC ??????????????

Nå har jeg i kveld hatt cpu error, bios checksum error, flertallige bluescreens,sletta ATI Catalyst center og mye moro.
    Oppdaterte Bios til siste versjon forrige uke , og alt fungerte flott i 4 dager. Da var det fredag å helgekos, å det kunne den ikke godta.Bluescreen for fulle mugger, ikke i noen fornuftig sammeheng, foruten at jeg idag fant ut en ting. Når jeg resetta Bios så slutte den med bluescreen i 3 timer vertfall. Før jeg gjorde det, så holdt den maks 15 min før bluescreen. Fjerna alt av catalyst drivere og software tidligere idag, så kjører dermed kun standard drivere i Vista, men det går.
    Virker som uansett hvilke endringer jeg gjør så blir maskinen litt bedre, men over tid kommer den alltid tilbake til sin frekke tilstand, å bluescreener i hytt å hel*******. Tidligere har den også blitt hyggelig noen dager, når jeg har tatt strømmen til maskinen en stund. Temperatur er ikke noe problem. Men jeg blir snart litt hardware-aktig og tar noen triks, om den ikke snart bønnfaller meg.

SOS SOS SOS

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har installert Vista Home Premium 64 bit 3 ggr iløpet av ca 2 mnd, og det er ikke holdbart. Maskinen er like ny, og vurderer XP, men griner over å betale for enda en lisens.
    Kanskje prøve med en eller annen versjon av Linux?
    De fleste installasjonsprogrammene lar deg enkelt kjøre med dual boot.

Jeg bruker selv OpenSuse 10.3 som er ganske flink til å detektere HW og har fungert veldig stabilt for meg.
    Ubuntu er vel også en ganske populær distro.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Kanskje prøve med en eller annen versjon av Linux?
    Jeg bruker kun maskinen til film / musikk og nettsurfing, hvilken versjon vil passe bra til slikt ?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kun maskinen til film / musikk og nettsurfing, hvilken versjon vil passe bra til slikt ?
    Jeg er veldig godt fornøyd med OpenSuse 10.3. OpenSuse som installert fra CD/DVD/Internett er i utgangspunktet ikke veldig godt egnet til multimedia, men det er bare å installere andre versjoner av applikasjoner og codecer fra andre kilder på nettet.

Her er en grundig forklaring på hvordan dette kan gjøres enkelt: Opensuse 10.3 - MythTV
    Denne fokuserer riktignok på MythTV på OpenSuse 10.3.

Kaffeine (KDE) er en desktop applikasjon som er enkel å konfigurere og som takler de fleste video og lydformater.

I begynnelsen brukte jeg Kaffeine til det meste, men bruker nå MythTv til digital-TV via satellitt, DVD, rippede musikk CDer i lossless format, osv.

OpenSuse kan lastes ned her: openSUSE.org

OpenSuse 11.0 er nyeste versjon, men jeg vet ikke hvor stabil denne er på nåværende tidspunkt. Jeg installerte denne på en annen maskin for litt siden og da var det en del som ikke var oversatt til norsk. Dette er jo ikke noe problem, men lydkortet fungerer ikke på denne maskinen med OpenSuse 11.0.

Edit:
    Har fått lydkortet til å fungere nå. Jeg måtte aktivere analog mixer og de analoge utgangene.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble nettopp "endelig" lansert en driver for Vista til skjermkortet/ATI og nå har alt fungert knirkefritt i 2 uker.
    Så nå kan jeg endelig begynne å justere litt for å få maks utav dette :-) takker for tips og triks, men det var en lang vei å gå for et så enkelt triks som ny driver. Og så fantastisk mye rare feilmeldinger og feil det klarte å oppstå !!! Bedre enn virus jo.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tribute to BILL

Mnja, det skine aldri opp.
    Prøvd ATI og NVIDIA skjermkort nå, og det er alltid like spennende hvor mange dager / timer det holder før neste blueScReeN stilkker innom.

drivere oppdateres såfremt de er tilgjengelige.

Ved endringer har maskinen vært stabil opptil 3 uker. men så er he.*********"€#%&/&%€ løst igjen.

Så jeg er gledelig mottagelig for info om andre oppsett som fungerer knirkefritt , med Vista 64 BIT.

Hvis det finnes noen, ??!!??"#€%&/(/&%€

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •