Hjelp til MediaPortal + CanalDigital + usb kortleser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til MediaPortal + CanalDigital + usb kortleser

Jeg har nå leita høyt og lavt etter informasjon om hvordan jeg kan få dette
    til å fungere.

Det virker som det finnes et par alternativ.

Jeg har i Linux tidligere kjørt med dvbloopback + pcsc + newcs og mythtv.
    Nå kjører jeg Vista 64 og MediaPortal 1.0 rc2 samt et TerraTec Cinergy C HD PCI. Kortleseren er av type norsk tipping. Omnikey.

Jeg har innstallert MDAPIFilter.
    Jeg klarer å vise de ukoda kanalene.

Hva gjør jeg nå? Hva laster jeg ned, og hvor legger jeg filene?
    Er alt plugins?
    Jeg kopierte inn wincsc og acamd til mdplugins katalogen,
    men så ble det brått stopp.

Hvor skal jeg i såfall legge newcs? Eller?

Jeg har sporet totalt av nå.

Hjelp mottas med stoooor takk.

/ Lasse

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LasseM
    Jeg har nå leita høyt og lavt etter informasjon om hvordan jeg kan få dette
    til å fungere.

Det virker som det finnes et par alternativ.

Jeg har i Linux tidligere kjørt med dvbloopback + pcsc + newcs og mythtv.
    Nå kjører jeg Vista 64 og MediaPortal 1.0 rc2 samt et TerraTec Cinergy C HD PCI. Kortleseren er av type norsk tipping. Omnikey.

Jeg har innstallert MDAPIFilter.
    Jeg klarer å vise de ukoda kanalene.

Hva gjør jeg nå? Hva laster jeg ned, og hvor legger jeg filene?
    Er alt plugins?
    Jeg kopierte inn wincsc og acamd til mdplugins katalogen,
    men så ble det brått stopp.

Hvor skal jeg i såfall legge newcs? Eller?

Jeg har sporet totalt av nå.

Hjelp mottas med stoooor takk.

/ Lasse
    Newcs kan jo jo legge der du vil. Den er jo bare server som er tilgjengelig via localhost.

Du må sette opp softcam kliene med lik instilling som du gjorde under sasc-ng klient fila (protocol, ip, port, passord etc)

Start MP i window mode og høyreklikk på MDAPI ikonet i systray.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye knoting så fant jeg til slutt løsningen.
    Det var jo et par problemer underveis, noe som ikke gjorde saken noe lettere.

Nr. 1 jeg kjører Vista 64. I Vista får man ikke opp tray iconene til MDAPI filteret uten noen triks i ludo. Disse triksene kom levert som noen små scripts som ikke fungerte i Vista 64.

Løsning del 1. Avslutt TvService i services.msc (kjør dette fra start menyen/run)

Start TvService.exe manuellt med argumentet /debug.
    Da kommer tray iconet opp når du starter My TV i MediaPortal.

Løsning del 2. Det fulgte også noen scripts med MDAPI filteret for
    å innstallere dette i media portal tv server mappa, disse fungerte
    heller ikke i Vista 64 (jeg prøvde å kjøre 32bit cmd.exe også, no dice.)
    Dette fikset jeg med å kopiere filene over manuellt og kjøre regsvr32 på filteret.

Løsning del 3. Jeg hadde innstallert alle MDAPI pluginene i feil mappe.
    Når jeg oppgraderte til MDAPI filter versjon 2.1.3 (var det vel), dukket
    det opp en ny underkatalog i MDPlugins katalogen min, kalt det samme som capture kortet; og inni her skulle pluginene være. Dette hadde gått meg hus forbi.

Løsning del 4. Jeg hadde fått inntrykket av at man måtte/burde ha Acamd, noe jeg fant ut ikke var nødvendig med mitt oppsett. Hva jeg trengte var mdapifilter, wincsc og newcs.

NewCS står for lesing av data fra kortleseren (norsk tipping usb leser, CardMan/Omnikey) og serving av kodene på localhost.
    NewCS er ikke en plugin til MDAPI filteret, men kjøres separat. Her kan man faktisk følge bruksanvisninga til Linux versjonen i stor grad.
    Node ble satt til 0, siden jeg bare hadde 1 usb kortleser.

MDAPIFilter og WinCSC (Windows CardSharing Client) for å dekryptere. WinCSC henter kodene fra NewCS på localhost.

Egentlig ganske enkelt, men det er utrolig hvor knotete det skal være å få tak i og innstallere disse greiene. Ikke for å snakke om at dokumentasjonen er totalt fraværende.

Nå skal det jo sies at dette oppsettet ikke er rock-steady. MP kræsjer ofte, og kontakten mellom newcs, wincsc og mp virker ikke alltid.

/ Lasse

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye knoting så fant jeg til slutt løsningen.
    Det var jo et par problemer underveis, noe som ikke gjorde saken noe lettere.

Nr. 1 jeg kjører Vista 64. I Vista får man ikke opp tray iconene til MDAPI filteret uten noen triks i ludo. Disse triksene kom levert som noen små scripts som ikke fungerte i Vista 64.

Løsning del 1. Avslutt TvService i services.msc (kjør dette fra start menyen/run)

Start TvService.exe manuellt med argumentet /debug.
    Da kommer tray iconet opp når du starter My TV i MediaPortal.

Løsning del 2. Det fulgte også noen scripts med MDAPI filteret for
    å innstallere dette i media portal tv server mappa, disse fungerte
    heller ikke i Vista 64 (jeg prøvde å kjøre 32bit cmd.exe også, no dice.)
    Dette fikset jeg med å kopiere filene over manuellt og kjøre regsvr32 på filteret.

Løsning del 3. Jeg hadde innstallert alle MDAPI pluginene i feil mappe.
    Når jeg oppgraderte til MDAPI filter versjon 2.1.3 (var det vel), dukket
    det opp en ny underkatalog i MDPlugins katalogen min, kalt det samme som capture kortet; og inni her skulle pluginene være. Dette hadde gått meg hus forbi.

Løsning del 4. Jeg hadde fått inntrykket av at man måtte/burde ha Acamd, noe jeg fant ut ikke var nødvendig med mitt oppsett. Hva jeg trengte var mdapifilter, wincsc og newcs.

NewCS står for lesing av data fra kortleseren (norsk tipping usb leser, CardMan/Omnikey) og serving av kodene på localhost.
    NewCS er ikke en plugin til MDAPI filteret, men kjøres separat. Her kan man faktisk følge bruksanvisninga til Linux versjonen i stor grad.

MDAPIFilter og WinCSC (Windows CardSharing Client) for å dekryptere. WinCSC henter kodene fra NewCS på localhost.

Egentlig ganske enkelt, men det er utrolig hvor knotete det skal være å få tak i og innstallere disse greiene. Ikke for å snakke om at dokumentasjonen er totalt fraværende.

Nå skal det jo sies at dette oppsettet ikke er rock-steady. MP kræsjer ofte, og kontakten mellom newcs, wincsc og mp virker ikke alltid.

/ Lasse
    Det er knotete fordi de som lager løsningen lager den for seg selv/sin kompisgjeng, ikke for mannen i gata.

Windows har også en noe knotete implementasjon av DVB så det er mye hacks for å dytte data fra a->b, dette forklarer også ustabiliteten.

Jeg brukte et halvår på å finne en mix av mediaportal og softcam innstilling som var 90% stabil.

Du kan jo enten kjøpe cam eller gå over til linux/mythtv.

Ellers så kan du jo bite igjen å forske videre.

Både mediaportal og softcam gir mulighet å logge til fil som kan gjennomgåes nøye.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T1ger, er MythTV 110% stabilt hos deg? Hvordan er waf-faktoren? Er det noe man må bruke energi til å lære den bedre halvdel?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    T1ger, er MythTV 110% stabilt hos deg? Hvordan er waf-faktoren? Er det noe man må bruke energi til å lære den bedre halvdel?
    Blir bare dumt å si 110%, ingenting er 100% stabilt.

Jeg vil også skille mellom backend og frontend biten.

Backend:

- Har ikke hatt _noen_ feil relatert til softcam.(Sasc-ng)
    - Har ikke hatt _noen_ feil relatert til kanalskifte.
    - Har ikke hatt _noen_ feil relatert til opptak.
    - Har ikke hatt _noen_ feil relatert til backend servicen.

De issues jeg har hatt:

- Disk har gått full pga av feil instillinger (Jeg har nå sett opp 10G safe buffer slik at livetv opptak ikke spiser opp disken)

- Ustabil DVB strøm fra det ene DVB kortet mitt. Dette har jeg lokalisert som IRQ/DMA issues imot SATA kontrollern. Jeg har også muligens mulighet til å øke DMA buffern, det enkleste er sikkert bare å bytte PCI slott på DVB kortet.

- Ustabil EIT. Usikker på om dette skyldes EIT som Canal Digital dytter ut, eller om det er bug i mythtv. Jeg merker meg at det er veldig identisk avvik som MediaPortal. Altså det er samme kanaler som ramler ut, mens andre er stabile.

Frontend:

- Jeg har _ikke_ hatt feil på funksjonalitet på frontend foruten:

- ATI skjermkort:

Ca hver 3 gang jeg starter Mythtv Frontend crasher den.
    En nærmere analyse av crashen peker på DRI biblioteket til den lukkende ATI drivern.

Løsning:

1. Vente på ny offisiel ATI driver med fix.
    2. Vente på ny åpen driver. (Høsten..)
    3. Kjøpe Nvidia kort (7 serien eller tidligere)
    4. Kjøpe Hovedkort med Intel GPU.
    5. Kjøpe Via hovedkort med GPU.

- Tearing:

Jeg får tearing ved å bruke XV funksjonaliteten i ATI drivern. Dette har jeg løst vel å bruke OpenGL i stedet for XV.

- Manglende GPU Video accelerering.

ATI drivern mangler XVMC, så kvaliteten blir ikke like soft med.

6. Vente på nytt video acc API som er klart til vintern og er GPU uavhenging.

- HD formater (DVB)

FFmpeg/mplayer/X264 støtter ikke PAFF, så den hakker og sliter litt med noen av HD kanalene.

1. Bruke CoreAVC
    2. Kompilere SVN version selv.
    3. Se de kanalene som er stabile (SilverHD og VroomHD f.eks)
    4. Ta opp for å så transcode til format uten PAFF og så spille av.

WAF:

Mythtv blir jo som en PVR/STB for henne. Hun trenger jo bare bruke en fjernkontroll å swappe kanaler. Ingen hokus pokus og jeg har ikke hørt noe det siste halvåret.

Jeg kan på min side bare mate opptak via web grensesnittet og kopiere over dvd/avi/divx som blir tilgjengelig under video menyen.
    Merk at jeg ser på DVD/HDDVD/Bluray på samme måte som en divx film, jeg ripper den bare som en fil.

Så alt dette med egne avspiller program, HDCP blabla er irrelevant.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    - Ustabil EIT. Usikker på om dette skyldes EIT som Canal Digital dytter ut, eller om det er bug i mythtv. Jeg merker meg at det er veldig identisk avvik som MediaPortal. Altså det er samme kanaler som ramler ut, mens andre er stabile.
    På hvilken måte er dette ustabilt?

Jeg bruker selv MythTV med DVB-S med EPG oppdatering via EIT, og i ca. ett års tid har det bare vært informasjon for to dager. Frem til ca. midten av februar i år fungerte det veldig stabilt. Det stoppet opp av og til, men da var det bare å slette innholdet i eit_cache og/eller program tabellene så var det igang igjen.

Etter midten av februar har ikke aktiv EIT scan fungert i det hele tatt, og passiv EIT scan på en kanal som ligger på transponderen med EPG data fungerer ustabilt. Jeg må ofte gjøre en del kanalskift før det fungerer.

Dersom jeg bruker Kaffeine på samme kanalen kommer EPG data nesten umiddelbart, så det kan nok være en bug eller to i MythTV ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

/ Lasse
    Er klar over at dette er en gammel tråd, men håper på svar likevel. Jeg forsøker å gjøre akkurat det samme, men har en USB-kortleser fra Norsk Tipping, vil denne funke? Må jeg ha noe annet enn NewCS eller kan dette fikses i konfigurasjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reddwarf: Godt vi er flere

Har kortet TerraTec Cinergy C HD PCI. Har bare brukt de driveren XP installerte når jeg satte i kortet.

Har fått bilde med Media Portal 1.0.2, MDAPIFilter 2009, Acamd (skal være bedre en WinCSC og CSC) samt NewCS 1.65 / 1.67 rc1. NewCS kommer ikke lenger i Windows versjon så jeg har satt opp denne på en linux boks. Bruker Norsk Tipping sin kortleser.

Problemet er at oppsettet er langt fra stabilt. MP klarer bare å decode kanalene ca hver 5. gang.

Edit: Med MP 1.1.0 Beta1, ny pc (Athlon II 250) fungerer alt mye bedre
    For tidlig å konkludere enda, men nå virker oppsettet stabilt

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0