Lagring av media, hva er den beste løsningen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lagring av media, hva er den beste løsningen?

Pr. dags dato har jeg all musikk/film/serier etc. på "hoved"-pcen min. Alt er tilgjengelig til resten av pcene via nettverk. Denne løsningen fungerer forsåvidt, men kan være tregt noen ganger hvis jeg holder på men ressurskrevende ting. Alt er jo også avhengig av at denne pcen er på.

På grunn av dette kunne jeg tenkt meg en "uavhengig" løsning, men er litt usikker på hva jeg skal velge.

Har en stund tenkt på å ha et eget "harddisk-kabinett" med fire-fem harddisker inni. Disse skal deretter kobles til USB via IDE/S-ATA > USB-adapter, og der igjen inni en USB-hub som er koblet til en router med mulighet for dette.

Er det noen som har erfaring med en slik løsning? Er litt redd for at USB-hubben kan bli en flaskehals.

Et annet alternativ er selvfølgelig en egen server til dette formålet, men dette blir jo en god del dyrere. Fordelen her er jo bedre sikkerhet, noe som også kunne vært greit, samt at jeg innbiller meg at det er lettere å ha kontroll på alt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hvilke muligheter du har for å stue bort en evt. server.

Jeg har en gammel haug av en pc med et par disker i som står å surrer i en bod i kjelleren. Kostet meg et nettverkskort og prisen for diskene. OS-et er gratis (freeNAS). Funker som et skudd og er meget enkelt å sette opp (jeg er helt klart ikke i toppskiktet når det gjelder datakunnskap, bare så det er sagt ). Jeg har også satt opp automatisk backup av bilder og filer på "hus-pc'en" slik at det går backup til denne serveren en gang i uka. Kjører også Slimserver (til Squeezebox) på denne boksen og har all musikk liggende på serveren.

Til mer avanserte saker bør man kanskje vurdere et annet OS, f.eks. Linux.

Meeen jeg har ikke erfaring med den løsningen du skisserer, dessverre. Høres ut som du trenger en NAS av noe slag, de dedikerte NAS-boksene er jo små og nette.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av awt
    Pr. dags dato har jeg all musikk/film/serier etc. på "hoved"-pcen min. Alt er tilgjengelig til resten av pcene via nettverk. Denne løsningen fungerer forsåvidt, men kan være tregt noen ganger hvis jeg holder på men ressurskrevende ting. Alt er jo også avhengig av at denne pcen er på.

På grunn av dette kunne jeg tenkt meg en "uavhengig" løsning, men er litt usikker på hva jeg skal velge.

Har en stund tenkt på å ha et eget "harddisk-kabinett" med fire-fem harddisker inni. Disse skal deretter kobles til USB via IDE/S-ATA > USB-adapter, og der igjen inni en USB-hub som er koblet til en router med mulighet for dette.

Er det noen som har erfaring med en slik løsning? Er litt redd for at USB-hubben kan bli en flaskehals.

Et annet alternativ er selvfølgelig en egen server til dette formålet, men dette blir jo en god del dyrere. Fordelen her er jo bedre sikkerhet, noe som også kunne vært greit, samt at jeg innbiller meg at det er lettere å ha kontroll på alt.
    En enkel NAS-boks er vel ok? Noe som dette omtrent:

Jeg har en lignende boks (den eldre utgaven 106) og den fungerer helt smertefritt. Superstabil og medgjørlig. Er den som min, har du i alle fall mulighet til å putte på minst en ekstern HD i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harddiskkabinett koblet med usb mot router er nok neppe noen bedre løsning. Det blir vel omtrent som om hvilken som helst av pc'ene ellers i nettverket skulle dele en usb-disk.

Det kjappeste du kan få til (som lar seg dele) er nok en NAS-boks i RAID med 1Gbit LAN-tilkobling til router med 1Gbit port.

Komplett.no - QNAP TS-209 Pro 2-bay NAS m/printserver, ADS, NFS, UPnP AV

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Homeserver!

Jeg har tidligere brukt din nåværende løsning, gikk så videre på en NAS løsning, og har nå endt opp med en Homeserver - denne slår ALT!
    De er nå blitt veldig billige. En komplett boks ffår du for ca 4.000.- Fyll på med disker (NAS sikkre) og sett opp "speiling". Legg inn Squeezecenter o.l. og sett i gang

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

NAS ser jo ut til å funke ganske greit, men man kan jo nesten bygge en simpel PC for samme pris, ihvertfall hvis man resirkulerer litt deler. De er jo forsåvidt litt mer plasseringsvennlige enn en PC, og så slipper man endel mulige feilkilder i komponenter en pc har, men synes alikvel prisen er litt stiv for en "boks".

Sitat Opprinnelig postet av Gingolf
    Jeg har tidligere brukt din nåværende løsning, gikk så videre på en NAS løsning, og har nå endt opp med en Homeserver - denne slår ALT!
    De er nå blitt veldig billige. En komplett boks ffår du for ca 4.000.- Fyll på med disker (NAS sikkre) og sett opp "speiling". Legg inn Squeezecenter o.l. og sett i gang
    Hva er hovedforskjellene i praksis mellom en NAS og en Homeserver (fart, ytelser etc.)? Regner med at en Homeserver er litt mer utbyggingsvillig. Kjøpte du ferdig oppsett, eller har du bygd selv?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

NAS ser jo ut til å funke ganske greit, men man kan jo nesten bygge en simpel PC for samme pris, ihvertfall hvis man resirkulerer litt deler. De er jo forsåvidt litt mer plasseringsvennlige enn en PC, og så slipper man endel mulige feilkilder i komponenter en pc har, men synes alikvel prisen er litt stiv for en "boks".
    Hvis 1000,- er for mye for en snerten boks som gjør akkurat det du ønsker så kan jeg ikke argumentere mot det :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, 1000,- går fint, men jeg kunne gjerne tenkt meg en med mulighet for både tre og fire harddisker, og da er det snakk om noen flere tusenlapper.
    Da kommer en dedikert PC som en god konkurrent, hvis man ikke velger fra øverste hylle. I tillegg til dette kommer jo selvfølgelig prisen på diskene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, 1000,- går fint, men jeg kunne gjerne tenkt meg en med mulighet for både tre og fire harddisker, og da er det snakk om noen flere tusenlapper.
    Da kommer en dedikert PC som en god konkurrent, hvis man ikke velger fra øverste hylle. I tillegg til dette kommer jo selvfølgelig prisen på diskene.
    NAS'en kommer med 3x USB2.0 slik at du kan stacke eksterne HD'er som denne:

Komplett.no - Western Digital My Book2 Essential Edition 1TB, USB 2.0

(eksterne HDer koster ikke mye mer enn rene HDer med samme størrelse)

Men det er jo straks mindre elegant - det skal jeg være hjertens enig i!

Får håpe du finner en tilfredsstillende løsning da!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vil prinsippet bli ganske lignende det jeg nevnte i første post, noe jeg mer eller mindre har gått bort fra nå.

Men tanken er jo god.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjell NAS og Homeserver

Jeg kjøpte en ferdig Fujitsu Siemens Scaleo, som jeg satt opp med 2GB ram og i alt 4 stk. 500GB disker. ALT er kjappere enn med en NAS! I tillegg kan den gjøre så mye mer. Bruk remote desktop så kan du sette opp nær sagt hva som helst
    I tillegg så kan du selektivt velge hvilke mapper som skal dupliseres på 2 disker, dette gjør den så videre automatisk. En NAS settes opp i forskjellige RAID oppsett, men da gjelder dette for alt innhold på NAS'n og ikke bare det som er vanskelig og erstatte som du kan med en Homeserver. Således "mister" du mye lagringsplass med en NAS, noe som du ikke gjør med en Homeserver med flere disker.
    De automatiske back-up rutinene som vekker opp de aktuelle PC'r fra "dvale" er også meget snasent.
    NB - oppdater Homeserver med PowerPack 1 - så slipper du problemer som tidligere med "korrupte" filer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er hovedforskjellene i praksis mellom en NAS og en Homeserver (fart, ytelser etc.)? Regner med at en Homeserver er litt mer utbyggingsvillig. Kjøpte du ferdig oppsett, eller har du bygd selv?
    MS Homeserver er bygd på Server 2003 og har beholdt mer av de "proffe" innstillingene enn en kanskje skulle tro.
    Spesielt med tanke på rettigheter/brukertilganger. Et av de bedre produktene fra MS i det siste. Det er bare en Linux-server som topper den i funksjonalitet/muligheter, men en Linuxserver krever vanligvis endel mer kunnskap for å sette opp (så jeg har sluttet å anbefale dem til de som spørr).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter endel lesing virker det som om Fujitsu Siemens sitt alternativ vil være det beste for meg. Størrelsen er ganske perfekt (selv om den gjerne skulle vært noen få cm lavere i stående stilling), og oppsettet virker ganske greit ut. Jeg har allikevel noen spørsmål før jeg evt. går til innkjøp av en.

- Er det noe poeng i å oppgradere minnet, og hvorfor?

- På Fujitsu Siemens sine hjemmesider står det at den støtter opp til 2Tb, utifra teksten virker det som om de har skrevet det når største tilgjengelige disker var 500gb, og at den egentlig vil kunne støtte mer. Noen som kan bekrefte/avbekrefte dette?

- Hvor stabil er den i lengden? Jeg er vant til å ha pcer på veldig lenge om gangen (kommer nok til å bruke auto på/av-funksjonen endel, men uansett greit å vite).

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For seriøs datalagring av mediefiler er det ingen vei utenom egenbygd boks med raid5 og aller helst backup på toppen av det igjen.

Jeg anbefaler IKKE eksterne WD disker til noe som helst seriøst, disse dør som fluer, samme med maxtor. Betrakt alt av eksterne disker som fobruksvare, så unngår du kanskje forsmedelig datatap siden.

2TB bruker du opp før du rekker å snu deg om du er litt aktiv, jeg har nå under 4TB ledig på mitt 9TB array og må tenke på oppgradering snart.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9 TB i raid5? Det blir jo en seriøs mengde disker. Hva slags opplegg har du for dette, Wibla? Og hvordan tar man backup av slike mengder data?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg et Coolermaster Stacker STC-T01 med noen 4in3 rammer og 12x1TB disker, kjører hwraid og linux.

Backup? vel, det enkleste er igrunn å speile viktige data over to bokser, så jeg har en nesten helt lik boks til, med 10x500GB disker. Er bare musikk, bilder og tvserie som er veldig viktig, HD-materiale får man alltids tak i uten problemer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Så inni ett kabinett har du 3 stk slike rammer som gjør at du får 4 disker der hvor det er oppgitt at det er plass til 3 stk 3,5" disker? Samme opplegg på 5 1/4" brønnene (oppgitt at det er plass til 7 stk i kabinettet)? Jeg har mye å lære skjønner jeg, visste ikke at slike fantes...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste måten å få 3.5" brønner i stacker-kabinettet er vha. 4in3 moduler, det følger med en modul som standard, så kan man kjøpe flere siden...

4in3 med 4x Samsung 1TB

Montert i kabinett, 12 disker til lagring + 2.5" SATA systemdisk

Fra siden, 3ware 9500S-12 raidkontroller tar seg av diskene...

Dette er et forholdsvis dyrt oppsett - kontrolleren koster 4-6 tusen i norge, og disker, strømforsyning osv tar sitt, tror jeg endte på en prislapp på like i overkant av 20 lapper.

Om man ikke vil bruke like mye penger så går det an å kjøpe et hovedkort med 8-9 SATA porter, og et pci sata kort ved siden av, så er mange penger spart, men da må en kunne sette opp raid i software. forholdsvis lett i linux.

Dette er for spesielt interesserte, men gir langt bedre sikkerhet enn jalla NAS-bokser med tilkobling for eksterne USB-disker.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er nok litt over mitt ambisjonsnivå hvertfall. Men moro å se opplegget ditt.

Tenker trådstarter har fått noen å gruble på

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yeah.

Trenger ikke gå for noe så rått heller, for all del, jeg prøver bare å få åpna øya på folk om at seriøs medielagring ikke er en NAS-boks med usb-disker kobla til...

Antec P182 har plass til 6 disker og er støysvak, med win2k3 server o.l. kan man fint kjøre swraid over 5x1TB og ha systemdisk i tillegg uten at kontoen blir sur..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •