Lagring av media, hva er den beste løsningen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her satte jeg sammen et eksempeloppsett som vil gi 4TB brukbar plass og ha lavt støynivå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert tiltak Wibla. Takk skal du ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Wibla.

Nå har jeg ombestemt meg nok en gang. :???:

Hadde egentlig tenkt å tenkt å spørre deg på PM, men kan gjøre det her om andre lurer på det samme.

Ved et Raid5-oppsett, er det noen begrensning på hvor mange disker man kan ha før oppsettet ikke "bygger" seg sammen igjen? Hvis ikke, er det noen regel på hvor man bør stoppe?

Vil et software-basert Raid5 i f.eks. Windows 2003 Server som du anbefalte være like bra som et hardware-basert system? Hvis den ene disken krasjer og denne blir erstattet, hvordan gjøres dette? Vil dette oppsettet bli vist som en stor harddisk?

Har du noe kjennskap av å bruke Windows Home Server til samme operasjon? Såvidt jeg har lest meg til så har ikke WHS støtte for raid5, men det har et tilsvarende system.

Hvorfor hele 4gb ram? Hva er fordelen med mye ram på en filserver?

Jeg så litt på det kabinettet du har benyttet deg av, da det er greit med utbyggingsmuligheter. Hvor stor strømforsyning bør man ha ved f.eks. 10-12 disker? Gir de medfølgende viftene nok kjøling til så mange disker?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av awt
    - Er det noe poeng i å oppgradere minnet, og hvorfor?
    Mer minne til å bruke som cache.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Jeg anbefaler IKKE eksterne WD disker til noe som helst seriøst, disse dør som fluer, samme med maxtor. Betrakt alt av eksterne disker som fobruksvare, så unngår du kanskje forsmedelig datatap siden.
    Jeg har har 6-7 externe WD disker fra 300-1T.
    Disse har gått i bakken et par ganger, fått øl over seg etc.

Ingen har til dags dato fått noe issues.

Google hadde vel også en rapport som tok for seg datasvikt på ulike merker uten at vi kunne trekke en konklusjon på at merke x er bedre en merke y. (Bedtydelig datagrunnlag)

Backup må du ha uansett. Raid er _ikke_ backup.

Ellers savner jeg innspill på ulike filsystem, ZFS f.eks.

"Platterspeed" er en faktor, filsystem og reel hastighet er en annen.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6 disker er ikke datagrunnlag nok til å kunne si noe som helst om et merke generelt.

Jeg og flere andre bekjente har drevet med pcbygging over lengre tid, og WD fremstår som et av merkene som det er mest retur på, etterfulgt av Maxtor.
    Litt av problemet med WD er også at det kan være stor forskjell fra serie til serie. 500GB-serien dems slet veldig en stund, mens 750GB serien ikke hadde noen spesielle problemer.

Bare det at noen har mista en eske med disker på golvet på lager kan være nok til at disse diskene feiler langt før tiden også - det er veldig mange variabler som spiller inn på hvor lenge en disk varer.

Har faktisk sett over 100% feilrate på en batch på 30 500GB WD disker over en tidsperiode på 10 måneder, dvs; alle diskene feilet iløpet av det tidsrommet, og i tillegg feilet noen av erstatningsdiskene. Dette er alvorlig.

Jeg lot med vilje være å begynne med en lang utredning om filsystemer, dette er noe en aldri blir enige om. Jeg bruker selv HW-raid med XFS filsystem rett på arrayet, dette fungerer problemfritt for meg.

Backup er en selvfølge, jeg speiler selv viktige data over på en nesten identisk boks hos foreldrene mine.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Backup er en selvfølge, jeg speiler selv viktige data over på en nesten identisk boks hos foreldrene mine.
    Det ser ut som jeg får i oppgave å snekre sammen noe slikt for jobben, takk for tipsene :-D
    Tror vi går for ett slikt kabinett
    Med mye den samme inmaten som du har.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •