Vurdering av deler til ny HTPC med tanke på støy.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurdering av deler til ny HTPC med tanke på støy.

Heisann,

Tenkte jeg skulle bygge meg en ny htpc beregnet for film og hdtv bruk, men også litt spilling.

Dette er hva jeg har kommet frem til selv, men kunne trengt litt hjelp til valg av andre komponenter med tanke på å redusere støy osv.

Kabinett: Zalman HD160+ Black, ATX, Vista Comp LCD displ, (Without PSU)
    Hovedkort: Asus Maximus Extreme, X38, Socket-775, DDR3,ATX,2xGbLAN,Firew, 3xPCI-Ex(2.0)x16
    Prosessor: Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED w/fan
    Minne: Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB, DDR2,2x2GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T
    Skjermkort: HIS Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP
    Harddisker: 2 x Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA2 32MB 7200RPM
    Strømforsyning: Zalman PSU 750W, Ultra Silent, SLI, Modular, 6xSATA, 120mm Fan
    TV-Kort: 2 x Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI, Internal, Firewire, DVB-C receiver

Noen som har en formening her om hvor mye dette kommer til å bråke?

Trenger også tips på en bra blueray leser som også kan skrive og lese dvd. Blueray brenner trengs ikke.

2x FloppyDTV siden jeg bruker Canal Digital via kabel og har lyst til å ta opp tv mens jeg ser på en annen kanal.

Takker for alle tilbakemeldinger. ;-)

Mvh
    Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quad prosessor er nok unødvendig til dette bruket. Kjøp en god dual istedet, mindre varme, mindre støy.

Hovedkortet er rimelig overkill med mindre du skal overklokke.

Skal du ha den stille, bør du velge et kabinett der du kan henge harddiskene opp i gummi. Sørg også for at du får skjermkortet med en stille vifte, er noe variasjon i hva produsentene setter på. Og for all del, kjøp en god cpu-kjøler - ikke bruk boxed-kjøleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dtddiver
    Quad prosessor er nok unødvendig til dette bruket. Kjøp en god dual istedet, mindre varme, mindre støy.
    Ok, trudde det bare var bra med litt ektra prosessor kraft jeg. :-D
    Hva med denne prosessoren da: Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz, Socket 775, 6MB, 1333MHz, Boxed w/Fan.

Hovedkortet er rimelig overkill med mindre du skal overklokke.
    Hovedkort har jeg veldig lite peiling på hva som er bra og ikke. Så der gikk jeg rett etter brukererfaringer på komplett sine sider. Har du noen bra forslag til et hovedkort for mitt bruk? Trenger ihvertfall firewire for FloppyDTV kortene.

Skal du ha den stille, bør du velge et kabinett der du kan henge harddiskene opp i gummi. Sørg også for at du får skjermkortet med en stille vifte, er noe variasjon i hva produsentene setter på. Og for all del, kjøp en god cpu-kjøler - ikke bruk boxed-kjøleren.
    Om du kan gjøre dette med kabinettet vet jeg ikke, men her går jeg mest etter utseende og hardware plass.
    Noen tips om en god cpu-kjøler?

Takker for svar dtddiver

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har nylig gått til innkjøp av ny PC som jeg jobber med å gjøre støyfri, se forøvrig min tråd ang dette, og kan prøve å dele noen erfaringer.

Se etter et kabinett som er mest mulig vibrasjonsdempet og dødt. Mitt kabinett er markedsført som "støydempet" men er ikke godt nok på dette punktet. Skulle jeg handlet på nytt tror jeg at jeg hadde sett etter noe i stål og ikke aluminium. Har sett at det finnes noen kabinetter med kjøleribber på sidene som muliggjør passiv kjøling ved hjelp av heat pipes mellom CPU/GPU og disse kjøleribbene.

Jeg tror det er en god ide å gå for et avansert hovedkort. Da kan du også underklokke/-volte, og slik oppnå lavere varmeutvikling.

Kabinett og hoved-kort er "grunnkomponenter" som du ikke så lett bytter ut i ettertid. Skikkelig CPU-kjøler kan du evt. kjøpe etterhvert, men det er noe jeg absolutt vil anbefale.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale Western digital GP. Nå har jeg en WD GP 500GB som er veldig støysvak. WD GP 1TB.

Du bør finne ut hvor stor cpu-kjøler du kan ha i kabinettet. For å være på den sikre siden er nok de store kjølerene fra Zalman tilpasset kabinettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å skrive "HTPC støy" i søkefeltet her på forumet så fikk jeg 1470 treff. Er du sikker på at ikke noen av dem kan fungere som utgangspunkt?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurder absolutt VIA EPIA-SN18000G Hardware.no - Prisguide - VIA EPIA-SN18000G som hovedkort. Bør ha alt man trenger til en HTPC. Svært støysvak.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iblis
    Heisann,

Tenkte jeg skulle bygge meg en ny htpc beregnet for film og hdtv bruk, men også litt spilling.

Dette er hva jeg har kommet frem til selv, men kunne trengt litt hjelp til valg av andre komponenter med tanke på å redusere støy osv.

Kabinett: Zalman HD160+ Black, ATX, Vista Comp LCD displ, (Without PSU)
    Hovedkort: Asus Maximus Extreme, X38, Socket-775, DDR3,ATX,2xGbLAN,Firew, 3xPCI-Ex(2.0)x16
    Prosessor: Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED w/fan
    Minne: Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB, DDR2,2x2GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T
    Skjermkort: HIS Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP
    Harddisker: 2 x Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA2 32MB 7200RPM
    Strømforsyning: Zalman PSU 750W, Ultra Silent, SLI, Modular, 6xSATA, 120mm Fan
    TV-Kort: 2 x Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI, Internal, Firewire, DVB-C receiver

Noen som har en formening her om hvor mye dette kommer til å bråke?

Trenger også tips på en bra blueray leser som også kan skrive og lese dvd. Blueray brenner trengs ikke.

2x FloppyDTV siden jeg bruker Canal Digital via kabel og har lyst til å ta opp tv mens jeg ser på en annen kanal.

Takker for alle tilbakemeldinger. ;-)

Mvh
    Andreas
    Det viktigste er egentlig å finne ut hva du skal bruke maskinen til.. Er det kun film? Film og spilling av noen faste spill? Eller skal den erstatte gaming pcen din?

Du skriver film, spilling. Men skal den erstatte en gamingpc?

Komponentene du har satt sammen er beregnet for gaming(og prisen, støyen er deretter og). Du kan få en komplett HTPC for ca5500,- og oppover som du kan spille de nyeste spilla på(både med AMD eller Intell prosessor).

Hvis du kun er ute etter video og spill uten max grafikk, så holder det lenge nok med billigere komponenter..

Etter å ha sett igjennom komponentene så er det du har satt sammen en komplett og RÅ gaming pc, noe som det virker ut fra ditt behov er bortkasta penger med mindre det er nettopp en gaming pc det skal være.

Støy kan du regne med, det samme kan du med varme

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •