Hvordan gjøre denne PCen mer stille?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan gjøre denne PCen mer stille?

Jeg har følgende utfordring til AVforums kyndige bidragsytere: Hva kan jeg gjøre for å dempe støyen fra PCen min?

Kabinettet er følgende fra Lian Li, som allerede har fått utført noen støydempende tiltak.

Slik ser den ut:

Vedlegg 36688

og med sideviften demontert slik:

Vedlegg 36689

Kabinett-veggene av aluminium har et tynt støydempende isolasjonsmateriale:

Vedlegg 36690

Jeg har en Noctua NH-U12P CPU-kjøler. Grafikk-kortet er et Asus Geforce 8800 GT.

Alt skal være lite støyende komponenter, og helt galt er det heller ikke, men jeg synes det støyer for mye. Støyen stammer fra summen av viftene. Jeg har forsøkt å koble de ut etter tur og lytte etter endringer. Synes alle er like ille, muligens er grafikk-kort-vifta noe mer irriterende da den lager en litt mer høyfrekvent lyd. Det høres absolutt ut som om viftestøyen forsterkes av kabinettet, legger jeg hånden på sideveggen forsvinner en lav-frekvent brumming som kanskje er mest irriterende.

Hovedkortet er et ASUS P5Q. Ved hjelp av medfølgende software (AI Suite og Six Engine) har jeg konfigurert systemet for minst mulig støy. Chassis-viftene spinner på 650 og 900 rpm og CPU-vifta på 900. Lavere får jeg det ikke og viftene på grafikk-kortet og strømorsyningen har jeg ikke greid å hverken lese av hastighet på eller styre.

Temperaturen i systemet er under vanlig, lett bruk; CPU: 34 grader, hovedkort: 32 grader og grafikk-kort 48 grader.

Synes ikke dette er særlig høyt og jeg tenker derfor at jeg kunne justert ned viftene enda mer, eller evt slå av noen. Hvordan får jeg best til det? Har forsøkt meg med Speedfan, men har ikke fått til å justere noe som helst. -Tror kanskje ikke mitt hovedkort er støttet? Jeg vil gjerne ha kontroll slik at viftene kan skrus opp (helst automatisk) når det trengs.

I tilleg til å senke turtall på viftene tenker jeg at jeg også må gjøre noe for å hindre at vibrasjoner blir forsterket i kabinettet. Hva er mest effektivt? Å feste viftene med silikonplugger, og/eller silikonpakninger? Mer støydempemateriale? Har også fundert på å forsøke å gjøre sideveggene stivere og tyngre, feks ved å lime på et flat-jern diagonalt, noen som tror det har noe for seg?

Andre gode tips? Jeg er veldig motivert for å gjøre en skikkelig innsats på å støydempe denne PCen. Skal holde tråden oppdatert med evt fremskritt.

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har hatt samme problemet selv. Jeg kjøpte riktignokk bare lite støyende vifter og bytttet ut GPU-viften. men det som virkelig gjorde forskjellen var å bytte ut Chipset viften(vet ikke om du har en slik, er i såfall en veldig liten vifte på hovedkortet) denne byttet jeg ut med kjøleribber. Utenom det så har jeg ikke gjort noe annet. Den beste løsningen er nok å fjerne alle viftene og sette inn vannkjølingssystem. Hardware.no - Prisguide - Zalman Reserator 1 V2
    Med noe slikt kommer du aldrig til å slite med støy igjen! De hadde en slik på netshop og du hørte ingenting i det hele tatt fra pc'en selv når vi brukte den. eneste som kan være kjipt er størrelsen og faren for lekasje.
    lykket til videre

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten ville jeg gått over til vannkjøling, eller kansje kjøpt ei viftestyring til å skru ned viftene med?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjappe svar. Chipset-vifte har jeg ikke, så der er det ikke noe å hente. Alle de tre kabinett-viftene og CPU-kjøler-vifta er 120 mm vifter som skal være relativt stillegående. Vifta på grafikk-kortet er mindre og støyer nok noe mer.

Vannkjøling er interessant men ikke aktuellt i denne omgang. Det jeg ser for meg er å dempe vibrasjoner i kabinettet og å få skrudd ned hastigheten på viftene. Evt. kunne det være interessant å slå av noen vifter eller erstatte noen vifter, feks på grafikk-kortet med passiv kjøling.

PCen brukes svært variert - mesteparten av tiden er den musikk-server for en Squeezebox, og for det trengs ikke rare ytelsen. Kan derfor senke frekvens og spenning til CPU og GPU, noe jeg har mulighet til med hovedkortet. Dette burde kunne igjen gjøre at jeg kan senke hastigheten på viftene.

Så en viftestyring må jeg nok ha, noen som kan anbefale en bra? Siden jeg totalt har 5 vifter hadde vel en med 5 kanaler vært best. Også hadde det vært fint om den hadde hatt noen slags automatikk slik at viftene kan gå på laveste hastighet eller stoppes når jeg kun spiller musikk, også øke på etter behov når PCen brukes mer aktivt.

Forslag til andre passive løsninger eller støy-/vibrasjonsdempende tiltak?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du merker at det kommer vibrasjoner fra harddisken, kan kanskje en slik sak være tingen? NoVibes III HDD Decoupling Rack | silentpcreview.com

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to maskiner i stua og jeg har måttet prøve meg frem. Jeg har kjøpt noen billige Zalman fanmate2. til viftene i htpc-en. Det hjelper en del på viftestøy og er veldig rimelig. Jeg kjøpte noen silikonpakninger til viftene, de har redusert en del vibrasjoner. I denne maskinen har jeg en Noctua UH9 med viftestyring. Jeg brukte en Samsung T166 500GB i denne maskinen, og den knitrer litt. Den er nå byttet ut med en WD GP 7200rpm som knapt er hørbar. Støynivået er redusert betraktelig i forhold til hva det var i utgangspunktet.

I den andre maskinen i stua skal jeg erstatte Zalman cpns7700-cu med Thermalright ultra 120 extreme. Zalman kjøleren bråker litt for mye synes jeg.
    Her har jeg satt samsung disken i to 75mm O-ringer som er stripset fast i en 5.25 bay.
    Kabinettet er et Antec P180. De medfølgende 120mm viftene suser bra selv på laveste turtall. De skal byttes ut men noen nye vifter.
    PSU er en Mist 500w som ikke er hørbar.

Når det gjelder Zalman fanmate, så er det ingen pen løsning. Jeg har de derfor liggende inni kabinettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om viftekontroller er noe jeg kan starte med. Denne fra Aerocool kunne kanskje vært noe?

Kan viftekontrollere stoppe viftene helt, eller bare regulere hastighet innenfor et gitt område?

Det måtte være kjekt å kunne stoppe helt viftene helt, uavhengig av hverandre, om ikke annet for å kunne finne ut hvem av dem som bråker mest.

Min PSU er også en MIST 500W. Harddisken er en Samsung SpinPoint F1 750GB. Den er montert med gummiforede skruer, vet ikke om dere greier å se det på bildet, men jeg vet ikke hvor effektiv vibrasjonsdemping dette gir.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris B
    Harddisken er en Samsung SpinPoint F1 750GB. Den er montert med gummiforede skruer, vet ikke om dere greier å se det på bildet, men jeg vet ikke hvor effektiv vibrasjonsdemping dette gir.
    Jeg hadde en del vibrasjonsstøy fra min HTPC. Så lenge den stod på gulvet var det ikke noe problem, men da jeg satte den i hyllen under TVen forplantet vibrasjonene seg til denne.

Jeg har hatt godt resultat med disse: Biltema Norge. Jeg har borret opp hullene i innfestingen for de to diskene og puttet en av disse i hvert av dem.

Nå er det ingen problemer med vibrasjonsstøy. Det mest hørbare nå er lyd fra lese-/skrivehodene som beveger seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går plukket jeg ut harddisken og det viste seg at denne definitivt er den største synderen. Den lager ikke mye støy i seg selv, men vibrasjonenene forplanter seg tydeligvis til kabinettet, noe som gir en meget hørbar brumming.

jpeterj, jeg er ikke helt sikker på om jeg forstod hva du hadde gjort med diskene dine. Byttet du ut skruene med gummipropper?

Hva er den beste måten å feste harddisker på for å hindre at vibrasjoner forplanter seg til kabinettet? Strikkoppheng? Mekker man dette selv, eller finnes det noe å få kjøpt? Har lest noe sted at det kan føre til at disken blir varmere og at man kan/bør feste en slags heat pipe-løsning på disken, har dette noe for seg?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jpeterj, jeg er ikke helt sikker på om jeg forstod hva du hadde gjort med diskene dine. Byttet du ut skruene med gummipropper?
    Jeg har borret opp hullene i kabinettet til en større diameter enn skruene som fester diskene. Deretter puttet gummiforinger kjøpt på Biltema inn i disse hullene og brukt litt lenger skruer enn de opprinnelige gjennom foringene og inn i diskene.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går plukket jeg ut harddisken og det viste seg at denne definitivt er den største synderen. Den lager ikke mye støy i seg selv, men vibrasjonenene forplanter seg tydeligvis til kabinettet, noe som gir en meget hørbar brumming.

Hva er den beste måten å feste harddisker på for å hindre at vibrasjoner forplanter seg til kabinettet? Strikkoppheng? Mekker man dette selv, eller finnes det noe å få kjøpt? Har lest noe sted at det kan føre til at disken blir varmere og at man kan/bør feste en slags heat pipe-løsning på disken, har dette noe for seg?
    Den billigste måten er nok strikkoppheng. 75mm O-ringer koster 15-20kr stk. strips er ikke dyrt det heller. Nå har jeg gjort dette på mediasenteret, spillmaskinen og serveren. Jeg fant en tråd på diskusjon.no. Link til tråden. Anbefales. Hvis du har god luftflyt er ikke varme noe problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte et ferdigmekket strikkoppheng til montering i 5.25"-brønn på Digital Impuls. Kosta vel ca 150 kr, kunne sikkert gjort det like bra og en hel del billigere selv, feks med o-ringer.

Men uansett - effekten er suveren

All vibrasjon i kabinettet er borte, og dermed er også den lavfrekvente brummingen som kanskje var den mest irriterende lyden borte. Strikkoppheng er altså mye bedre enn de gummiforede skruene som fulgte med kabinettet som standard.

Et stort skritt nærmere en stille PC der altså, men helt bra er det selvølgelig ennå ikke. Det jeg nå hører mest er CPU- og GPU-viftene. Disse lager en typisk vifte-støy, ingen vibrasjon, men et svakt sus av viftebladene som flytter luft. Jeg synes lyden låter ganske høyfrekvent, og det får meg til å tro at dempemateriale burde kunne ha god effekt. Noen som har erfaring med dette?

Jeg tenker videre på tette igjen grillen i sideveggen, og ta ut denne viften. Har forsøkt å kjøre uten viften en stund nå, og det ser ikke ut til å ha noe å si for temperaturen. Og det å ha færrest mulig hull i kabinettet burde vel kunne hjelpe på å dempe støyen fra viftene som sitter inni?

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Asfaltmatter til bil

Har ikke lest alt... bare sånn det er sagt.

men, selv har jeg kjøpt noen asfaltmatter på bilxtra som jeg har limt fast i kabinettets sidedører , disse demper vibrasjoner noe helt sykt. Å banke på kabinettdøra mi gir samme effekt som å banke på ei betongvegg. Billige var de og , 200 kroner for 4 plater, og det rekker til 2 pcer. Samt de er selvheftenede med klister på ene siden. Men pcen blir tung som et middels lokomotiv etterpå, noe som også er poenget , da den ikke vil dirre slik som den har gjort tidligere. Fønka for meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •