Hvilket TV-kort velger jeg til digital kabel-tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket TV-kort velger jeg til digital kabel-tv?

Har akkurat lagt inn en bestilling på diverse komponenter til ett HTPC prosjekt, og nå trenger jeg hjelp til å velge riktig tv-kort. Jeg har digital kabel-tv levert av en levrandør her i Trondheim som kaller seg BNTV. Jeg har allerede forhørt meg litt med dem og de selger meg cam paret med smartkort. Dette har jeg skjønt at betyr at jeg må ha ett DVB-C kort med CI-plass.

Jeg har funnet to alternativer:
    Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI, Internal, Firewire, DVB-C receiver
    TerraTec Cinergy C PCI & CI, HD-support, DVB-C(Cable-TV), with CI internal module
    der jeg foretrekker det siste alternativet da det ikke trenger intern firewire kontakt.

Problemet mitt er at jeg gjerne vil ha ett kort med to dekodere slik at jeg får sett på ett program og tatt opp ett annet samtidig. Dette har ikke de to overnevnte kortene så vidt jeg forstår, og jeg har heller ikke funnet noen andre med dette. Finnes det? Og i så tilfelle hvor og til hvilken pris? Er det andre spesielle forhold jeg må ta hensyn til når jeg skal ha ett kort med to dekodere på?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg er i samme båt som deg, altså kabelTV fra LOQAL, tidligere kjent som BN-TV
    Meg bekjent finnes det ikke DVB-C kort med to tunere, så løsningen må nok bli å sette opp en løsning med to kort. For å unngå to CAM-moduler og smartkort har i alle fall jeg tenkt å se på en løsning med softcam for å slippe unna med å bruke kun et smartkort.
    For min del har jeg tenkt å kjøre en Linux-basert løsning, og da er det Terratec som gjelder :-)

Jeg har allerede vært i kontakt med LOQAL og skaffet CAM med Betacrypt og smartkort, og venter nå på delene til HTPC.

Hvilken tv har du? Jeg kjøpte en Sony KDLW4000 i forrige uke, og trodde jeg skulle slippe å bruke en ekstern dekoderboks, men ikke snakk om at det skulle være mulig å få til ... :-(
    Noen som har erfaringer med å bruke innebygd tuner på denne modellen mot LOQAL sitt kabelnett?

Asle

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haavard74
    Har akkurat lagt inn en bestilling på diverse komponenter til ett HTPC prosjekt, og nå trenger jeg hjelp til å velge riktig tv-kort. Jeg har digital kabel-tv levert av en levrandør her i Trondheim som kaller seg BNTV. Jeg har allerede forhørt meg litt med dem og de selger meg cam paret med smartkort. Dette har jeg skjønt at betyr at jeg må ha ett DVB-C kort med CI-plass.

Jeg har funnet to alternativer:
    Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI, Internal, Firewire, DVB-C receiver
    TerraTec Cinergy C PCI & CI, HD-support, DVB-C(Cable-TV), with CI internal module
    der jeg foretrekker det siste alternativet da det ikke trenger intern firewire kontakt.

Problemet mitt er at jeg gjerne vil ha ett kort med to dekodere slik at jeg får sett på ett program og tatt opp ett annet samtidig. Dette har ikke de to overnevnte kortene så vidt jeg forstår, og jeg har heller ikke funnet noen andre med dette. Finnes det? Og i så tilfelle hvor og til hvilken pris? Er det andre spesielle forhold jeg må ta hensyn til når jeg skal ha ett kort med to dekodere på?
    Jeg har ikke sett DVB kort med dual tunere.
    Personlig har jeg lite til overs for FW kort, da PCI virker myere renere løsning.

Det du skal ta hensyn til er hvis du har to DVB kort, så må du i prinsippet ha 2 smartkort/Cams.

Jeg mener å huske at 2 FireDTV kort kan dele en CAM i drivern.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tux
    Hei!
    Jeg er i samme båt som deg, altså kabelTV fra LOQAL, tidligere kjent som BN-TV
    Meg bekjent finnes det ikke DVB-C kort med to tunere, så løsningen må nok bli å sette opp en løsning med to kort. For å unngå to CAM-moduler og smartkort har i alle fall jeg tenkt å se på en løsning med softcam for å slippe unna med å bruke kun et smartkort.
    For min del har jeg tenkt å kjøre en Linux-basert løsning, og da er det Terratec som gjelder :-)

Jeg har allerede vært i kontakt med LOQAL og skaffet CAM med Betacrypt og smartkort, og venter nå på delene til HTPC.

Hvilken tv har du? Jeg kjøpte en Sony KDLW4000 i forrige uke, og trodde jeg skulle slippe å bruke en ekstern dekoderboks, men ikke snakk om at det skulle være mulig å få til ... :-(
    Noen som har erfaringer med å bruke innebygd tuner på denne modellen mot LOQAL sitt kabelnett?

Asle
    Bare av nyskjerrighet, siden det er nevnt at kortet er paret, kjører de CAS7 da eller ?

Orker du sende loggen fra newcs under start ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T1ger,
    KabelTV-leverandøren leverer CAM-moduler med betacrypt, men såvidt jeg har forstått er det ingenting som hindrer meg i å skaffe CAM fra en annen leverandør. Når det gjelder å få det til å virke var det ganske enkelt en defekt CAM jeg hadde vært så uheldig å få... Ca. en uke eder og galle fånyttes :-)
    Jeg har ikke noen logg fra newcs, da jeg enda ikke har installert noen softcam.
    Situasjonen akkurat nå er at jeg har fått testet at TV-kortet fungerer (legge inn XP og medfølgende drivere og programvare), reinstallere Kubuntu og oppdatere drivere etc.
    Nå må jeg skaffe meg et smartkort til, en versjon av TV-kortet uten CI, og få testet i ro og mak på Linux-boksen i kjelleren. Jeg gjør meg ikke altfor populær hvis jeg grabber den nye TV'en som PC-skjerm :-)
    Men så snart jeg får satt opp newcs skal jeg legge ut en logg!
    Prøver du å få til det samme?

Asle

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T1ger,
    KabelTV-leverandøren leverer CAM-moduler med betacrypt, men såvidt jeg har forstått er det ingenting som hindrer meg i å skaffe CAM fra en annen leverandør.
    Hva i svarte feiler det dem ?
    Skulle nesten tro de ville ha fornøyde kunder ;D

En Kabeltv leverandør som lever med CAM, skal huske de til neste gang borettslaget vurderer Kabeltv.

Tenk hvis flere tenkte sån så ville jo sluttbrukere kunne velge fritt av avspillere og leverandør. Prisene ville rase og de måtte faktiskt konkurere med hverandre som alle andre bransjer.

Når det gjelder å få det til å virke var det ganske enkelt en defekt CAM jeg hadde vært så uheldig å få... Ca. en uke eder og galle fånyttes :-)

Jeg har ikke noen logg fra newcs, da jeg enda ikke har installert noen softcam.
    Ok.

Situasjonen akkurat nå er at jeg har fått testet at TV-kortet fungerer (legge inn XP og medfølgende drivere og programvare), reinstallere Kubuntu og oppdatere drivere etc.
    Hvorfor kaste bort tid på å dille med XP ?

Nå må jeg skaffe meg et smartkort til, en versjon av TV-kortet uten CI, og få testet i ro og mak på Linux-boksen i kjelleren.
    TerraTech DVB1200 kortet mit kommer uten CI, er billig og er støttet i kernel'n og er 100% stabilt. Det selges riktig nok ikek lenger med kan vel plukkes fra Ebay e.l

Jeg gjør meg ikke altfor populær hvis jeg grabber den nye TV'en som PC-skjerm :-)
    Hiv inn linux distro og sett opp mythtv så kan du jo bare nå den fra X eller SSH og evt dille

Men hvis du vil ha 2 bokser kunne du brukt mythtv til opptak og delt ut den via samba og mappet den fra xp hvis den skal være "frontend". Nå sånt du så for deg ?

Ellers har jeg som vane å skru på kvelden når fruen har lagt seg, evt så får hun bruke sin bærbar som frontend men jeg har ikke hatt noen issues om har medført at hun ikke får sett noe pga av noe feil.

Men så snart jeg får satt opp newcs skal jeg legge ut en logg!
    Prøver du å få til det samme?
    Asle
    Ble bare litt nyskjerring når du nevnte de paret kortet og ville bare se hva newcs sa..

Jeg har Canal Digital og Ubuntu 8.04 Mythtv + 2 DVB-C kort kjørende med softcam.

Ellers er jeg alltid nyskjerring på hva andre bygger, og om jeg finner ut noe mer jeg kan skru på ;D

Spesielt når de benytter frie løsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Hvorfor kaste bort tid på å dille med XP ?
    Fordi jeg anså det for å være den raskeste måten å verifisere at det ikke var noe tull med kortet. Etter å kastet bort mye tid på en defekt CAM-modul, ville jeg ikke risikere det med TV-kortet. Nå ligger det Kubuntu 8.04 på boksen :-D

TerraTech DVB1200 kortet mit kommer uten CI, er billig og er støttet i kernel'n og er 100% stabilt. Det selges riktig nok ikek lenger med kan vel plukkes fra Ebay e.l
    Har det HD-støtte?

Hiv inn linux distro og sett opp mythtv så kan du jo bare nå den fra X eller SSH og evt dille

Men hvis du vil ha 2 bokser kunne du brukt mythtv til opptak og delt ut den via samba og mappet den fra xp hvis den skal være "frontend". Nå sånt du så for deg ?

Ellers har jeg som vane å skru på kvelden når fruen har lagt seg, evt så får hun bruke sin bærbar som frontend men jeg har ikke hatt noen issues om har medført at hun ikke får sett noe pga av noe feil.
    Det ligger Kubuntu 8.04 på den nye boksen. Jeg når den via SSH, men ikke allverden til linje (homeplug), og det er vanskelig å teste tvmottak over SSH. Jeg legger meg vanligvis før fruen så det blir ikke noe mekking i de sene nattetimer :-) .Jeg har kjørt boksen i kjelleren som PVR med analogt TV-kort og MythTV et par års tid, noe som har fungert så bra at jeg har sett meg nødt til å kjøpe til mere diskplass :-)
    Jeg hadde opprinnelig tenkt å klaske inn et par digitale kort i denne, og kjøre boksen i stua som frontend, men har vaklet litt frem og tilbake. Jeg burde nok få lagt opp GB Ethernet da...

Ble bare litt nyskjerring når du nevnte de paret kortet og ville bare se hva newcs sa..

Jeg har Canal Digital og Ubuntu 8.04 Mythtv + 2 DVB-C kort kjørende med softcam.
    Jeg har aldri satt opp softcam før. Noen gode linker til tutorials/howtos?

Asle

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi jeg anså det for å være den raskeste måten å verifisere at det ikke var noe tull med kortet.
    Ta, tar jo litt tid å få innstalert Xp, men hvis du har det fra før så. Ellers er det jo alltid et greit kompromiss å ha dualboot.

Jeg synes dog det er knotete å feilsøke hw i XP, da den ikke har noen dmesg/debug/verbose modes.

Det er også raskt og greit å nuke XP i etterkant.

Et "!" i device managern sier meg ikke så mye

Etter å kastet bort mye tid på en defekt CAM-modul, ville jeg ikke risikere det med TV-kortet. Nå ligger det Kubuntu 8.04 på boksen :-D
    Nice, jeg må innrømme at jeg har ikke kjørt KDE på årevis.

Har det HD-støtte?
    Det støtter QAM256 ja, ellers så er det opp til codec på frontend om HD codec'en funker bra.

Det ligger Kubuntu 8.04 på den nye boksen. Jeg når den via SSH, men ikke allverden til linje (homeplug), og det er vanskelig å teste tvmottak over SSH.
    Forsåvidt.

Du kan jo ifall sette opp ting, teste opptak til disk, se på logger etc.

Jeg legger meg vanligvis før fruen så det blir ikke noe mekking i de sene nattetimer :-) .Jeg har kjørt boksen i kjelleren som PVR med analogt TV-kort og MythTV et par års tid, noe som har fungert så bra at jeg har sett meg nødt til å kjøpe til mere diskplass :-)
    Amen

Mythtv er den absolutt beste dedikerte PVR løsningen, men som frontend og HTPC kan man jo alltid diskutere.

Jeg hadde opprinnelig tenkt å klaske inn et par digitale kort i denne, og kjøre boksen i stua som frontend, men har vaklet litt frem og tilbake. Jeg burde nok få lagt opp GB Ethernet da...
    Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstod hvor godt gjennomtenkt mythtv var, spesielt transcode, frontend backend funksjonene. Hadde jeg tatt det i starten ville jeg gått for en backend med alle kort, og en mer light frontend.

Vakler litt selv, men lurer på å sette opp en extra backend nå som jeg har lekt med transcode.

Kansje mappe opp en lagrings struktur med NFS og på sikt noe kult filsystem ala ZFS.

Jeg har aldri satt opp softcam før. Noen gode linker til tutorials/howtos?

Asle
    google på "sasc-ng"
    Prat om softcam er litt fyfy her.

En postet en PDF guide som går lett igjennom oppsett.

Svarer ellers på pm.

Start ellers en bygge/mekke tråd ?

Til trådstarter:

Beklager jeg tok tråden din, håper jeg svarte på det du lurte på ovenfor.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme spørsmål som TS, men jeg skulle hatt noe som passet i et low-profile kabinett. Gjør TerraTec sine kort dette, eller må jeg gå for den dyrere løsningen med Digital Everywhere sin fw-løsning?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •