Bytte ut stasjonær dvd med htpc?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte ut stasjonær dvd med htpc?

Jeg er helt blank på dette her, så dere får unnskylde newbie spørsmål.
    Men skal uansett snart bygge meg en pc, og da har idèen streifet meg: Hvorfor ikke bytte ut dvd spilleren min med htpc når jeg først skal bygge?
    1. Er det dumt?
    2. Har kun hørt positive ting om htpc. Men det må være noe negativt? Hva??
    3. Kan noen lage en bitte liten newbie innføring i hva jeg må ha, hva som er mindre viktig etc...
    4. Et det dyrt å lage en htpc?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Bytte ut stasjonær dvd med htpc?

1. Nei.

2. Positivt er bildekvalitet. Negativt kan være brukervennlighet. Noen vil si at HTPC er brukervennlig, men dette er personer som kan mye om PC og som har brukt lang tid på å få PC'en brukervennlig.

3a) Skal du benytte den på en LCD / DLP projektor: Radeon 9x00 skjermkort for bildet og et TerraTec lydkort. Pris ca. 1500 tilsammen. Resten av PC-en kan du velge Athlon eller Pentium. Velg så stille komponenter som mulig. Software: Det enkleste er WinDVD5.

3b) Skal du benytte CRT: Jeg kan ikke gi deg tips.

4. Det er avhengig av ditt ambisjonsnivå. Super HTPC til 6-7000 kroner er fullt mulig.

Jeg solgte min P963SA og bruker nå selvbygget HTPC 100% i hjemmekinoen. Er kjempefornøyd.

Lykke til

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du plass og orker å styre med pc'n hele tiden så er det jo stortsett bare fordeler.
    Kvalitetsmessig på film htpc vs stasjonær dvd er jeg ikke helt sikker på.
    Men en dvd kan ikke ha masse masse filmer og musikk lagret intert og tilgjengelig via ett tastetrykk
    Så har du pengene og muligheten for å ha en htpc så er det bare å kjøre på.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Men en dvd kan ikke ha masse masse filmer og musikk lagret intert og tilgjengelig via ett tastetrykk
    Hva mener du? Lagrer du dvd filene fra dvd platene over på HD så du kan se de derfra uten å bruke dvd plate? Eller mener du å laste ned filmer? Isåfall blir det uaktuelt da jeg syns det er utrygt og unødvendig.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innlegg forresten
    Tror jeg kommer til å selge dvd spilleren min tilfordel for htpc.
    Har X1 som jeg skal bruke. Da er det vel vga -> vga kabel som er beste alternativ for meg? X1 har vel ikke dvi inngang så...
    Har Ram mye å si? Hva er "anbefalt"?
    Har et Aopen GeForce4 ti4200 kort nå, men det begynner å bli litt gammelt. (1 år, 1 1/2 snart)
    Når det er snakk om plass tar ikke en pc så utrolig stor plass, men tror deg angående å bruke stille komponenter.
    Har ikke så frytlig peil, men skal få hjelp av en kompis til å sette sammen maskina. Han har forøvrig heller ikke peiling på htpc, så litt tveaking tips tas imot med STOR takk :wink:
    Dessuten kommer nok datan til å bli brukt til spilling. Er dette en dårlig kombinasjon? Skal en htpc være en dedikert htpc, eller kan den også brukes til så mangt?
    Takker igjen for alle tidligere og fremtidige svar

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _frost_
    Dessuten kommer nok datan til å bli brukt til spilling. Er dette en dårlig kombinasjon? Skal en htpc være en dedikert htpc, eller kan den også brukes til så mangt?
    Det mest ideelle er at pcn er så ren som mulig, slik at den holder seg stabil.
    Men opplever du at den blir for ustabil, er det ikke verre enn at du kjøper en til og bruker til kun Htpc :wink: :lol:

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ta en titt på konfigurasjonen på min HTPC. Den er på hjemmesiden min. Den er så stabil som en Win XP-maskin kan bli.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _frost_
    Skal en htpc være en dedikert htpc, eller kan den også brukes til så mangt?
    Skal PCen brukes til spilling, så vil du sannsynligvis erfare følgende:

- det koster mere penger (grafikk-kort, cpu, harddisk)
    - den vil støye mere
    - større sansynlighet for at den er ustabil

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er bare enig i det første punktet. En spill-pc koster mer. Særlig hvis den skal være stille. Men bruker man pengene, kan man få den stille. Og spill har ingenting med stabilitet å gjøre, hvis man ikke overklokker på grunn av dem. Jeg har iallfall aldri vært ute for et spill som går ut over en pc's generelle stabilitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Jeg er bare enig i det første punktet. En spill-pc koster mer. Særlig hvis den skal være stille. Men bruker man pengene, kan man få den stille. Og spill har ingenting med stabilitet å gjøre, hvis man ikke overklokker på grunn av dem. Jeg har iallfall aldri vært ute for et spill som går ut over en pc's generelle stabilitet.
    En spill PC vil normalt bråke mere fordi den utvikler mere varme og trenger mere kjøling, trenger raskere harddisker som og bråker mere. Alt dette er jo subjektivt, selvfølgelig, og som du sier, alt kan løses med nok penger. Men da kan man like godt kjøpe to PCer.

Når det gjelder stabilitet, så gjelder det samme at man gjerne tuner en spill PC for ytelse, ikke stabilitet. Over tid så vil man og installere / avinstaller programmer oftere hvis man bruker PCen til spill og, noe som og går ut over stabilitet. Det sier seg selv at jo mere man bruker en PC til, jo større mulighet er det for at noe skal skje.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt an på hvordan man legger det opp. Jeg kjører med hyppige images, og hvis det kommer den minste tegn til ustabilitet (som i forrige uke, da jeg hadde to krasj på en uke - totalt uakseptabelt!) går jeg tilbake et hakk. (Det viste seg å være en XvID codec som var den skyldige - den kommer ikke inn der igjen!)

Og harddiskenes hastighet har da ingenting som helst med spillhastighet å gjøre. Jeg har ennå ikke vært ute for et spill (Deus Ex Invisible War inkludert) som har noen som helst problemer med harddisker som er kjørt ned på laveste hastighet (såkalt akustisk styring - man ofrer noe fart for mindre støy og varmeutvikling). Og den eneste forskjellen på en spill-pc og en HTPC er skjermkortet. Da har man en søt, liten sak som heter Zalman Heatpipe Cooler, og den er tilnærmet lydløs.

Så jeg er fremdeles uenig. :wink:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg forstår liksom ikke helt hvorfor det kan bli ustabilt av å spille...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Det kommer helt an på hvordan man legger det opp. Jeg kjører med hyppige images, og hvis det kommer den minste tegn til ustabilitet (som i forrige uke, da jeg hadde to krasj på en uke - totalt uakseptabelt!) går jeg tilbake et hakk. (Det viste seg å være en XvID codec som var den skyldige - den kommer ikke inn der igjen!)

Og harddiskenes hastighet har da ingenting som helst med spillhastighet å gjøre. Jeg har ennå ikke vært ute for et spill (Deus Ex Invisible War inkludert) som har noen som helst problemer med harddisker som er kjørt ned på laveste hastighet (såkalt akustisk styring - man ofrer noe fart for mindre støy og varmeutvikling). Og den eneste forskjellen på en spill-pc og en HTPC er skjermkortet. Da har man en søt, liten sak som heter Zalman Heatpipe Cooler, og den er tilnærmet lydløs.

Så jeg er fremdeles uenig. :wink:
    Det er jo vanskelig å diskutere dette uten å definere krav til HTPC og spill PC. En HTPC kan jo være en EPIA PC med ett PVR250 kort og skjermkort med DVI ut, uten harddisk med nettverksboot, og lagringsplass over NFS. De færreste vil vel definere dette som en spill PC, uten å bytte ut det meste.

Det som er helt klart er vel at man ikke trenger så kraftig skjermkort på en HTPC. Harddisk hastigheten har jo noe å si, men spill er vanligvis mest avhengig av STR (oftest når man bytter nivå, laster nye sett). Når du endrer AAM påvirkes bare søketiden, så da vil det jo ikke være noe særlig forskjell å merke. Men forskjell på en HDD med 30MB/s STR og 70MB/s STR vil du definitivt merke.

Til _frost_:

Er det vanskelig å forstå at jo mere programvare man legger inn på en PC, desto større mulighet er det for at man legger inn noe som kan føre til ustabilitet / dårlig ytelse ?

Newcomer soelvberg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som faktisk har en del å si for stabiliteten til en HTPC er om det kjører mange andre programmer (prosesser og eventuelt servicer) en kunn de programmene som trengs for en HTPC. Dette fyller minne i PC-en, samt bruker av ytelsen til prosessoren.

Det blir ofte naturlig at det kjøres flere programmer i bakgrunnen på en bruks-PC i forhold til en dedikert HTPC. Dermed kan det tenkes at en HTPC som kombineres med en bruks/spill -PC blir meir ustabil.

Ellers har det ingen betydning om det installeres spill og programmer på en HTPC så lenge installasjonen ikkje begynner å tukle med systemfiler, sysreg o.l.
    Det vil ikkje ha noe å si for stabiliteten før det kjøres eventuelle tjenester i bakgrunnen som er knyttet til programmene som blir lagt inn på PC-en.

Tips til å få en PC stabil, er å unngå konflikter med hardware og software. (Typisk nye drivere etc.)
    Er HTPC-en koblet til nett, er det en ide å kjøre scanning for eventuelle spyware som har kommet inn på PC-en.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •