Ønsker kommentarer på komponenter HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Ønsker kommentarer på komponenter HTPC

Hei,

Har lest en del på forumet i det siste og har funnet ut at jeg skal bygge en HTPC for avspilling av Blue-ray. Har en gammel PC som jeg ønsker å få evaluert med tanke på om den er good to go, eller trenger noen oppgraderinger. Datamaskinen står et stykke unna TV'en, som blir en Sony W4000. Ankerpunktene blir dermed hovedsaklig skjermkortet, prosessoren og evt. bytte av hovedkort. Føl også fri til å kommentere de andre komponentene.

Dagens PC:
    Hovedkort:Asus M2N32-SLI Deluxe/Wireless Edition
    skjermkort: XFX GeForce 7600 GT 256 MB
    PSU:MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA
    Lydkort: Creative Sound Blaster X-Fi Platinum
    Kabinett : Cooler Master Stacker STC-T01
    Minne : GeIL Value DDR400 2048 MB (2x1024)
    CPU: AMD ATHLON 64 3500+
    Harddisk: Western digital Raptor 10000rpm
    Blue-ray drev: LG GGW-H20L

Altså:
    Hvilke grep kan jeg gjøre for å omgjøre dette til en best mulig HTPC?
    Vil denne kunne spille av Blue-ray i HD kvalitet på W4000?

På forhånd takk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det vil gå slik den er nå, men for og få best mulig kvalitet ville jeg ha byttet ut det meste i den. vet ikke hvor støy dempende kabinettet dit er, men en raptor disk bråker en del og er ikke helt egnet til htpc bruk.

vil du bygge nytt vil jeg anbefale deg å bygge på en intel plattform. vil anbefale en quad core + 2-4gb og et skjermkort i 9xxx serien eller nye gtx serien, alt etter hvor mye penger du er villig til å bruke!

strømforsyningen holder lenge og kabinettet kan jo fremdeles brukes. du må også ha et nytt hovedkort. komplett og netshop selger komplette oppgraderingspakker med hk, minne og cpu. skjermkort må eventuelt kjøpes ved siden av.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lord_nuker
    vil du bygge nytt vil jeg anbefale deg å bygge på en intel plattform. vil anbefale en quad core + 2-4gb og et skjermkort i 9xxx serien eller nye gtx serien, alt etter hvor mye penger du er villig til å bruke!
    Takk for raskt svar. Hva er grunnen til at du satser hardt på intel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cantog
    Takk for raskt svar. Hva er grunnen til at du satser hardt på intel?
    Hvis denne primert skal brukes som HTPC! Ikke spill pc så er det vel ikke mye vits i å ha en quad-core, tror ikke du får utnyttet noe mere enn enn dual-core. Dessuten sies det at C2D med 3ghz er ditt du må for å ikke få frame drops i 1080p. Ref: killa.sample.x264.mkv fra fugle senen i planet earth serien.

Har nå lest endel på div forum og det er C2D E8400 3ghz som gjelder på intel plattformet.

Denne har lavt forbruk, som igjen gir mindre varme og dertil mindre støy pga lavere krav til kjøling.

Denne parret mot et hovedkort med onboard GPU ala G35/G45 skal være tingen med tanke på en effektiv løsning på stua.

Å den raptor disken er det bare å glemme! har en slik selv i en desktop....støyer alt for mye!

Her er oppsettet jeg vurderer....mn er i tenkeboksen enda!
    Vedlegg 36087

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel ATI noen skjermkort i 4xxx serien som kan sende lyden ut via dvi-kontakten med hdmi-overgang og skal gi støtte for de nye lydformatene fra blu-ray. Usikker på om kortet du har valgt gjør det, i så fall kan det jo være verdt å ta en titt på ATI.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link til avforums.com med en oversikt over hva hardware som støtter hva og hvilke oppsett som "anbefales"

Guide to Building a HD HTPC - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ysoligard
    Denne parret mot et hovedkort med onboard GPU ala G35/G45 skal være tingen med tanke på en effektiv løsning på stua.

Å den raptor disken er det bare å glemme! har en slik selv i en desktop....støyer alt for mye!
    Vedlegg 36087
    PC'en står et godt stykke unnna og behøver ikke tenke på WAF-faktor. Støyen er dermed noe jeg ikke vil legge merke til, men takker for tipset.

Jeg har ikke planer om å benytte PC'en til så mye spill, men kan jo tenkes. Hvordan vil en onboard GPU måle seg mot stand-alone skjermkort? Hovedkortet du listet opp var veldig billig, men vil det levere?

Lurer også på om det et godt alternativ å oppdatere CPU'en på hovedkortet (AM2). Ser at det selges opptil 4-kjerner på denne socket'en også (link). Vil ikke prosessorene til AM2 kunne levere godt nok, om ikke like bra som Intel?

Sitat Opprinnelig postet av ulyd
    Nå har vel ATI noen skjermkort i 4xxx serien som kan sende lyden ut via dvi-kontakten med hdmi-overgang og skal gi støtte for de nye lydformatene fra blu-ray. Usikker på om kortet du har valgt gjør det, i så fall kan det jo være verdt å ta en titt på ATI.
    Vedlegg 36087
    Vil den integrerte lyden fra skjermkortet overgå lyden fra det lydkortet jeg har i dag? Det er vel fremdeles et av de beste lydkortene til Creative med støtte for :A3D, DirectSound 3D, EAX 2.0, EAX 4.0, EAX Advanced HD, EAX Advanced HD 5.0 og coaxial utgang.(kilde). Eller har det skjedd så mye på kort tid at de onboard løsningene er bedre?

Sorry at jeg setter svarene deres på prøve, men jeg vil nødig gjøre feilaktige oppgraderinger og innkjøp. Takk igjen

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg ba deg se på skjermkort som kan sende lyd over HDMI er at du ikke får de nye lydformatene via optisk eller coax. Disse kan kun sendes over HDMI pga båndbredden som trengs. Så med et blu-ray drev vil du da få kun Dolby Digital og DTS lyd ut. Dette forutsetter jo da også at du tar signalet innom en receiver med hdmi inngang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulyd
    Grunnen til at jeg ba deg se på skjermkort som kan sende lyd over HDMI er at du ikke får de nye lydformatene via optisk eller coax. Disse kan kun sendes over HDMI pga båndbredden som trengs. Så med et blu-ray drev vil du da få kun Dolby Digital og DTS lyd ut. Dette forutsetter jo da også at du tar signalet innom en receiver med hdmi inngang.
    Ok, såfremt jeg ikke har reciever med HDMI inngang kan jeg like gjerne holde meg til coaxial/optisk og må nøye meg med DTS/Dolby Dig. Takk, det var veldig oppklarende. Kommer ikke til å bruke tv'en som lydkilde og recieveren min har ikke HDMI, så da regner jeg med at lydkortet består.

Betyr det samtidig at hvis jeg vil ha HD bilde fra Blue-ray, så må skjermkortet ha HDMI ut? Hvis ja, ønsker jeg tips på et bra skjerkort med HDMI. Lurer fremdeles på om det er nødvendig å gå over til Intel, hvis ikke ønsker jeg anbefaling på et godt skjermkort for socket AM2.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cantog
    Ok, såfremt jeg ikke har reciever med HDMI inngang kan jeg like gjerne holde meg til coaxial/optisk og må nøye meg med DTS/Dolby Dig. Takk, det var veldig oppklarende. Kommer ikke til å bruke tv'en som lydkilde og recieveren min har ikke HDMI, så da regner jeg med at lydkortet består.

Betyr det samtidig at hvis jeg vil ha HD bilde fra Blue-ray, så må skjermkortet ha HDMI ut? Hvis ja, ønsker jeg tips på et bra skjerkort med HDMI. Lurer fremdeles på om det er nødvendig å gå over til Intel, hvis ikke ønsker jeg anbefaling på et godt skjermkort for socket AM2.
    Du må også huske at skjermkortet må støtte antifunksjonen "HDCP".

Google på "Skjemkort + HDCP problem" for å verfifisere at det ikke er noe krølll med implementasjonen/utgaven.

(Det var en del feil med den første generasjonen)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •