HTPC på datamonitor i stedet for LCD/plasma TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC på datamonitor i stedet for LCD/plasma TV?

Vurderer å gå til anskaffelse av en liten skjerm (22"-26") til bruk på et lite gjesterom/kontor. Etter å ha sett på diverse små LCD Tv'er ser jeg at disse stort sett ikke har høyere oppløsning enn ca 1300x 768. Planen er å kunne benytte samme skjerm til PC og HTPC. Er det overhodet mulig å å få et kurrant og rimelig bra bilde på en LCD monitor når man kobler denne til en HTPC, eller "må" man heller bruke en LCD TV/(evt plasma) når man skal vise TV signaler/streame video for ikke å få helt spinnville farger og kontrastdybde og annet skjermgrums?

Siden rommet er veldig lite tenkte jeg at jeg kunne slå to fluer i en smekk med å gå for en (22"-26") LCD monitor av bra kvalitet (PVA panel?) og dermed få både en bra PC monitor og en kurrant TV. Disse har tross at en oppløsning på ca 1900x1200 punkter. Med eb LCD TV på 26" vil jeg kun få 1300x768 punkters oppløsning, noe som vil gi et ganske slitsomt bilde hvis man skal sitte 50 cm fra skjermen og surfe og redigere digitalbilder. Jeg vet at man får 32" LCD på 1900x1080 men da blir skjermen uforholdsmessig stor hvis man også skal kunne sitte foran den og jobbe. Den oppløsningen er heller ikke spesielt bra skjermstørrelsen tatt i betraktning for PCbruk. Blir ganske store pixler.

Et annet spørsmål blir da hva slags tuner man bør bruke når dette skal gå via en monitor og ikke vi en LCD tv med HDMI inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg kan skrive under på det vil jeg tro en 26" monitor vil være bedre enn de fleste TV'er du kan anskaffe til alt av bilde (inkludert TV). Derav prisen også:

26" PVA med 1980x1200: Skjermer - Sammenlign produkter og priser hos Prisguide.no

Når det gjelder tuner må du nesten si hva TV signal du mottar? Kabel, satelitt, bakkenett og ev. hvilken tilbyder du bruker.

Å få TV på en HTPC er ikke alltid like enkelt nemlig. Men vil påstå at du vil få et kanonbra bilde med digital TV med litt ffdshow hevet på signalet. Ev HD-kanaler da.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tomas og takk for svar. Så du mener at et PVA panel er det som egner seg best for HTPC. TN paneler er vel stort sett billig crap?

Har pr i dag Canal Digital med kabel inn i heimen. I rommet der denne skjermen skal stå har jeg følgende alternativer når det gjelder TV. Enten å gå til anskaffelse av en kabeldekoder fra CD med HDMI ut og spilte lyd og bilde (hvis jeg finner ut hvordan) og kjøre dette inn i via DVI på TV'en og lyden inn i et lydanlegg. Et annet alternativ er vel å benytte seg av et eller ennet tunerkort i en HTPC og kjøre dette inn på skjerm. Et siste alternativ er kanskje å kjøre RIKS TV men da betaler jeg for unødvendig mange TV-abonnementer.

Kjører du selv TV/HTPC via et PVA panel?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de fleste monitorer vil være bedre enn etthvert TV i den størrelsen. Tok bare eksempel i PVA panel siden du nevnte det i ditt innlegg. Kilden (altså TV eller DVD eller hva det nå enn skal være) er irrelevant her...ihvertfall i denne prisklassen (under 100 000 )

Løsningen med egen STB er sikkert det beste for deg nå, med mindre du vil ha PVR funksjonalitet og dele filene over nettverk osv. Det er ihvertfall mindre feilkilder i det oppsettet, men dog mindre moro...om du liker denslags da

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •