Enda en HTPC, hvilket dvb-s kort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enda en HTPC, hvilket dvb-s kort

Hei! Er helt ny på dette forumet, og jeg må virkelig skryte over innholdet. Her har jeg nok flere timer med mye god informasjon, og utrolig mange dyktige folk

Jeg har veldig lyst å sette opp en HTPC som satelitt tuner. Har leket med linux i mange år, og har lyst å bruke Mythbuntu, da den ser så fristende ut. Mitt spørsmål som fullstendig nybegynner på dette området er hvilket dvb-s kort er det enkleste å bruke til dette formål? Gjerne fra Komplett.no
    Resten av hardware på HTPC'en har jeg ikke bestemt meg for enda, men det blir ikke noe sinke.. Skal kobles opp mot surround anlegg, og panasonic plasma med HDMI.

Er det noen som har en lignede løsning som kan gi meg noen tips om hvilke programmer jeg må bruke? Har tenkt å benytte Norsk Tipping kortleser, og da har jeg forstått at jeg må bruke diverse programmer for at dette skal fungere.
    Har abo fra CanalDigital og ViaSat.

Hadde satt stor pris på noen kunne tatt seg tid å gi noen tilbakemeldinger..

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av microsock
    Hei! Er helt ny på dette forumet, og jeg må virkelig skryte over innholdet. Her har jeg nok flere timer med mye god informasjon, og utrolig mange dyktige folk

Jeg har veldig lyst å sette opp en HTPC som satelitt tuner. Har leket med linux i mange år, og har lyst å bruke Mythbuntu, da den ser så fristende ut. Mitt spørsmål som fullstendig nybegynner på dette området er hvilket dvb-s kort er det enkleste å bruke til dette formål? Gjerne fra Komplett.no
    Resten av hardware på HTPC'en har jeg ikke bestemt meg for enda, men det blir ikke noe sinke.. Skal kobles opp mot surround anlegg, og panasonic plasma med HDMI.

Er det noen som har en lignede løsning som kan gi meg noen tips om hvilke programmer jeg må bruke? Har tenkt å benytte Norsk Tipping kortleser, og da har jeg forstått at jeg må bruke diverse programmer for at dette skal fungere.

Jeg kjører MythTV på OpenSuse 10.3 og har to av disse kortene: Komplett.no - Hauppauge! WinTV-HVR4000-HD, Hybrid, PCI, Analog & DVB-T & DVB-S, DVB-S2/HDTV

Det finnes per i dag ikke kernel-drivere for dette kortet, men det er ganske enkelt å få til å fungere med V4L drivere. Dette er beskrevet her: Hauppauge WinTV-HVR-4000 - LinuxTVWiki

Dersom du bare vil ha DVB-S/DVB-S2 så er dette et alternativ som bruker samme V4L drivere: Komplett.no - Hauppauge! WinTV-NOVA-HD-S2, DVB-S2 (HD-ready), PCI, Retail

Det er foreløpig dårlig støtte for DVB-S2 i drivere og applikasjoner på Linux, men det kommer nok om ikke så lenge.

Det er også en del informasjon om dette i denne tråden: Hvordan gjøre Canal + 1*W satellit brukervennlig på PC ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Se linken i signaturen min for å få en oversikt over begreper som er relevante i forhold til HTPC og Digital TV.

Du har ellers fått gode svar allerede.

Se ellers Tråden "En liten HTPC" guide som belyser softcam.

Happy hacking

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for meget bra svar. Nå har jeg mye infomasjon som må leses. Håper jeg blir litt klokere på dette..
    Tror jeg går for Komplett sitt Hauppauge! WinTV-NOVA-HD-S2, DVB-S2 (HD-ready), PCI, Retail kort.

Noen som har innvendinger mot dette, evnt andre forslag som er lett å få fatt i?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for meget bra svar. Nå har jeg mye infomasjon som må leses. Håper jeg blir litt klokere på dette..
    Tror jeg går for Komplett sitt TerraTec Cinergy S2 PCI HD, DVB-S/S2 (HD) kort.

Noen som har innvendinger mot dette, evnt andre forslag som er lett å få fatt i?
    Andre kort må du gjerne kjøpe utenlands. (Tyskland f.eks) Det er i utgangspunktet ikke noen kvalitetsforskjell på kortene, det er stabiliteten på driverne og hvor følsomme de er samt hvor lang tid de bruker på kanal skifte som er relevant.

Siden du skal benytte Mythbuntu ville jeg laget en tråd i deres forum og hørt etter innspill. Det vil være en grei plass å sparre tekniske ting ellers finne svar på ting du lurer på. F.eks hvordan du setter lyd til AC3 som standard etc. Se også igjennom Wiki siden.

Merk at hvis du har jobbet med andre linux distroer så kan du legge merke til Ubuntu sin vri på "su/sudo" og synaptics/apt-get pakkesystem.

Lag ellers gjerne en tråd rundt byggingen her slik at andre kan dra nytte av dine erfaringer og at du gir tilbake til felleskapet

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. jeg limte inn feil kort i posten min, som jeg ser du har sitert. Jeg har bestemt meg å gå for Happauge! kortet. Har googlet rundt og ser det er litt dårlig støtte, men det skal virke vistnok. Er retail, med fjernkontroll, som jeg håper kan dekke det behovet..

Takker igjen for alle glirende svar.. Skal bestille kortet straks, og så blir det å se om jeg får opp softcam.. det er egnetlig det som er litt spennende
    Tror dette blir interessant, og helt sikkert svært dyrt.. Kommer sannsyligvis aldri til å bli ferdig heller, slik som slike prosjekt pleier, en liten forranding her, en oppgradering der.. osv..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. jeg limte inn feil kort i posten min, som jeg ser du har sitert. Jeg har bestemt meg å gå for Happauge! kortet. Har googlet rundt og ser det er litt dårlig støtte, men det skal virke vistnok. Er retail, med fjernkontroll, som jeg håper kan dekke det behovet..

Takker igjen for alle glirende svar.. Skal bestille kortet straks, og så blir det å se om jeg får opp softcam.. det er egnetlig det som er litt spennende
    Tror dette blir interessant, og helt sikkert svært dyrt.. Kommer sannsyligvis aldri til å bli ferdig heller, slik som slike prosjekt pleier, en liten forranding her, en oppgradering der.. osv..

Jeg mener å huske jeg laget et konsept på "HTPC" ting for en 10-15 år siden (Amiga, Scala, Basic, Arexx), og jeg driver daglig og knoter og diller med mitt nåværende oppsett.

Det blir alldrig ferdig, det er en lidenskap...

Mythtv er det nærmeste jeg har kommet en komplett løsning..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått testet mitt Happenhaug! NOVA-HD-S2 kort på Ubuntu 8.04, og med litt fikling med firmware fikk jeg det til å virke i Kaffine, men jeg får ikke søkt opp kanaler i Mythtv. Gikk helt fint i Kaffine.
    Noen som har et par tips der kanskje ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått testet mitt Happenhaug! NOVA-HD-S2 kort på Ubuntu 8.04, og med litt fikling med firmware fikk jeg det til å virke i Kaffine, men jeg får ikke søkt opp kanaler i Mythtv. Gikk helt fint i Kaffine.
    Noen som har et par tips der kanskje ?
    Kode:
    scan -x0 -t1 -s1 /usr/share/dvb-utils/scan/dvb-s/[din sattelitt] | tee channels.conf
    Legg så inn sti til channels.conf, og scan via gui'n ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden er allerede litt datert, lurer med samme spørsmål; kort sagt, hvilken kort/programvare egner seg best til Canal Digital satellit tv (Nederlandsk) med conax cam?

f eks: Hauppauge! WinTV-HVR4000-HD og buntu..? Må ellers den brukes:

Komplett.no - Hauppauge! Smart CI USB

til cam?

Takker for svar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •