DVI istedet For VGA - Samsung LE32R72B

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVI istedet For VGA - Samsung LE32R72B

Hei folket.

Jeg har en Samsung LE32R72B TV som jeg har koblet min PC til. Her i huset brukes PC'en til avspilling av absolutt alt. Per dags bruker jeg en VGA kabel fra PC til skjermen. Grunnen til dette er da jeg kjøpte TV'en på Hi-Fi Klubben for et par år siden var at jeg ble forklart at det ble en svart ramme rundt på skjermen når man brukte DVI kabel med HDMI adapter.

Er dette sant? Jeg har ikke HDMI kabler eller DVI kabler liggende så jeg kan teste, så hadde vært greit å høre om noen hadde noen erfaringer. Eneste grunnen jeg kan tenke meg for dette er hvis oppløsningen på signalet må sendes i 720p og ikke i 768p som skjermen er laget for ved 1:1 pixelmapping.

Skjermkortet mitt er et Nvidia 8800 GTS 320 MB hvis det skulle være av interesse. Man kan da sette den ene DVI porten til samme oppløsning som med VGA kan man ikke? Eller vil ikke HDMI kablen/inngangen godta dette? Og er det en sinnsyk forskjell hvis jeg endrer det fra analog til digital overføring for de som har opplevd en forskjell?

Alle tilbakemeldinger mottas med takk

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjell på en vanlig monitor, typisk LCD-panel, er i alle fall stor mellom VGA og DVI. Flimring og moire mer eller mindre forsvant.
    Jeg har ATI-kort og der kan jeg i alle fall tvinge oppløsning på utgangen til 720p (også 768..) eller 1080p, antar du har samme muligheter for nVidia.
    Skal nevnes at jeg kun har testet på 19" monitor, men jeg er ganske sikker på at det er en synlig forskjell og ikke bare pirk.

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. men svaret gjenstår da om skjermen faktisk støtter 768p via HDMI?!

Det står faktisk DVI/HDMI på inngangen så den er vel beregnet for det...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tuxflux
    Ok.. men svaret gjenstår da om skjermen faktisk støtter 768p via HDMI?!

Det står faktisk DVI/HDMI på inngangen så den er vel beregnet for det...

DVI er nøyaktig samme signal som HDMI bruker når det kommer til bilde. HDMI har lyd og DRM i tillegg på kabelen...men det har ikke noe å si for deg.

Søk på google etter TV'en din eller se i manualen hvilke oppløsninger TV'en tar på HDMI porten. Ville ikke overraske meg om den ikke tok 768..TV-produsenter er gærne.

Active cognito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg brukte min macbook pro med dvi til hdmi og 720p på akkurat denne tven uten noen problemer. Jeg ville prøvd å kjøpt en kabel og testa om det funker med pcen din og.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har denne t'en og har prøvd med dvi-->hdmi overgang på et Gforce 6200 skjermkort og da fikk jeg overscan, altså at bildet ble for stort for skjermen når jeg kjørte 720p. Tror det kommer an på hvilket skjermkort du har (og driver til dette).

Powerstrip og lignende programmer kan vel brukes til å tweake den oppløsningne du vil nærmest.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Jeg har denne t'en og har prøvd med dvi-->hdmi overgang på et Gforce 6200 skjermkort og da fikk jeg overscan, altså at bildet ble for stort for skjermen når jeg kjørte 720p. Tror det kommer an på hvilket skjermkort du har (og driver til dette).

Powerstrip og lignende programmer kan vel brukes til å tweake den oppløsningne du vil nærmest.
    Nyeste Nvidia korta er plombert pga av DRM/Vista, så her funker ikke powerstrip meg kjent.

Min erfaring er ellers at jeg ikke ser nevneverdig forskjell imellom DVI/HDMI og VGA, og at VGA er langt mer fleksibelt i forhold til oppløsninger.

Du må evt kalibere fargene, og sjekke opp pixel 1:1 for å få eple til eple.

Merk også at du kan lese av hva slags oppløsninger skjermen støtter ("EDID")

I Linux ser man dette i /var/log/Xorg.log, husker ikke hvor jeg fant det i windows. (Powerstrip har funksjonen mener jeg)

Her er noen modelines (Oppløsninger) du kan teste.

Modeline Database - MythTV

Evt kan du sjekke ut forumene på powerstrip sia.

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker nok som jeg har funnet svaret mitt på denne siden.

Flere brukere som opplever at de får en svart stripe rundt skjermen ved bruk av DVI/HDMI. I utgangspunktet så er jeg veldig fornøyd med bildet jeg får via VGA; selv med 5 meters kabel fra Clas Ohlson. Ingen flimmer, ingen moire eller påklagninger på bildet ved første øyekast. Men da jeg ikke har sett bildet med DVI så ble jeg så klart nysjerrig

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tuxflux
    Det virker nok som jeg har funnet svaret mitt på denne siden.

Flere brukere som opplever at de får en svart stripe rundt skjermen ved bruk av DVI/HDMI. I utgangspunktet så er jeg veldig fornøyd med bildet jeg får via VGA; selv med 5 meters kabel fra Clas Ohlson. Ingen flimmer, ingen moire eller påklagninger på bildet ved første øyekast. Men da jeg ikke har sett bildet med DVI så ble jeg så klart nysjerrig
    Enig. Brug VGA. Har selv Samsung LCD og benytter kun VGA, jeg har forsøgt med DVI - HDMI men problemet ligger i at skærmen ikke understøtter standard highdfinition opløsninger og derfor vil skalere billedet. Hold dig til VGA og du opnår derved også 1:1 pixelmapping (Ingen skalering)
    Vil tro du vil få like "bra" bilde med component forsåvidt.

Ellers så er den der "nysjerrigheten" som skiller oss fra de vanlige dødelige =D

Husk å kalibrer bildet!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •