Alt-i-ett: TVServer og NAS/Filserver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alt-i-ett: TVServer og NAS/Filserver

Tenker på å sette opp en server som både skal kjøre MediaPortal TVServer med FloppyDTV DVB-C tunere som streamer til klienter, og samtidig være en filserver for lagring og backup for alle PCene i huset. Etter å ha søkt rundt en del virker det som jeg har 3 muligheter:

1. Installerer TVServer under Windows Home Server. Selv om det virker er det visstnok ingen offisielt støttet løsning fra MediaPortal sin side siden MS visstnok ikke slipper de samme patchene til sine server-OS.
    2. Kjøre en virtualisert løsning (med Xen, som etter det jeg har skjønt er den eneste med støtte for vt-d som man trenger for at gjeste OS skal få tilgang til PCI-enheter), med TVServer/XP på en virtuell server, og FreeNAS/Openfiler e.l. på en annen virtuell server.
    3. Kjøre vanlig XP med TVServer og bare dele ut kataloger/disker som shares.
    Jeg har mest lyst til å gå for løsning 2, og har sett at noen har fått det til med PCI-tunere, men er usikker på om det vil funke med firewire-enheter. Hvis ikke er det mange som rapporterer at de ikke har noen problemer med alternativ 1 selv om det ikke er støttet offisielt. Alternativ 3 ser jeg på som en nødløsning dersom hverken 1 el 2 fungerer tilfredsstillende.

Noen som har erfaring med disse eller tilsvarende løsninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Tenker på å sette opp en server som både skal kjøre MediaPortal TVServer med FloppyDTV DVB-C tunere som streamer til klienter, og samtidig være en filserver for lagring og backup for alle PCene i huset. Etter å ha søkt rundt en del virker det som jeg har 3 muligheter:
    1. Installerer TVServer under Windows Home Server. Selv om det virker er det visstnok ingen offisielt støttet løsning fra MediaPortal sin side siden MS visstnok ikke slipper de samme patchene til sine server-OS.
    2. Kjøre en virtualisert løsning (med Xen, som etter det jeg har skjønt er den eneste med støtte for vt-d som man trenger for at gjeste OS skal få tilgang til PCI-enheter), med TVServer/XP på en virtuell server, og FreeNAS/Openfiler e.l. på en annen virtuell server.
    3. Kjøre vanlig XP med TVServer og bare dele ut kataloger/disker som shares.
    Jeg har mest lyst til å gå for løsning 2, og har sett at noen har fått det til med PCI-tunere, men er usikker på om det vil funke med firewire-enheter. Hvis ikke er det mange som rapporterer at de ikke har noen problemer med alternativ 1 selv om det ikke er støttet offisielt. Alternativ 3 ser jeg på som en nødløsning dersom hverken 1 el 2 fungerer tilfredsstillende.

Noen som har erfaring med disse eller tilsvarende løsninger?
    1. Alt virka lit sært.
    2. Mest geeky og kul løsning, men mye dill kansje. Tenkt samme tanker en gang..
    3. Enkelt og greit. legg til en NFS server så gir den disk til de andre boksene.

Jeg bruker min HTPC burk som filserver, og synes det virker noe tungvidt med Xp som filserver med tanke på administasjon og fjernstyring ?

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    1. Alt virka lit sært.
    Tenker du på selve alternativet, eller har du forsøkt med dette oppsettet og synes det fungerte dårlig? WHS i seg selv ser jo ut til å være en grei "storage"-løsning med enkel administrasjon og backup.

2. Mest geeky og kul løsning, men mye dill kansje. Tenkt samme tanker en gang..
    Kan bli mye banning ja... Men kult hvis det funker

3. Enkelt og greit. legg til en NFS server så gir den disk til de andre boksene.
    Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Hvilke fordeler gir en NFS-server over vanlige shares?

Jeg bruker min HTPC burk som filserver, og synes det virker noe tungvidt med Xp som filserver med tanke på administasjon og fjernstyring ?
    Ja, skulle hatt en så smidig løsning som mulig mtp administrasjon, fleksibilitet etc. Derfor jeg tenkte på WHS eller en software NAS løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt nesten 1 mnd for å sette opp:
    - Virtual Gjest: 8TB Raid5 via Adaptec 3805 med OpenFiler
    - Virtual Gjest: 2 x FireDTV DVB-S2 og 1 x Terratec S2 HD PCI sammen med MediaPortal sin TVServer.
    - Virtual Gjest: CardServer NewCS

Resultat:
    - OpenFiler fungere helt perfekt
    - CardServer, fungere som forventet
    - TVServer, fungere etter mye frem og tilbake. Men Disk IO og nettverk er ikke helt bra, TV bilde kan til tide hakke.

Jeg skal sette inn ekstra raidkort og nettverkskort dedikert til TVServer. Evt setter inn 4GB RAM til og ser om RAMDISK kan hjelpe.

Hardware som jeg har brukt hittil:
    Hovedkort: ASUS P5B-VM DO
    RAM: 4GB
    RAID: Adaptec 3805 m. 8 x 1TB disk
    TVKort: FireDTV S2 (firewire), Terratec S2 HD PCI
    COM PCI kort: Ukjent som jeg har hatt siden 90 tallet.

Software:
    - XEN (Welcome to xen.org, home of the Xen® hypervisor, the powerful open source industry standard for virtualization.)
    - MediaPortal TVE3 (MEDIAPORTAL - free MediaCenter HTPC Software - Home)
    - OpenFiler (Openfiler — Openfiler Homepage)
    - NewCS

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alternativ løsning

Har vært inne på tanken selv og har tildels prøvd noe av det samme, MEN TVServer fra MediaPortal har ikke vært stabil nok for min del og jeg har derfor endt opp med en annen løsning fra (ja du gjettet riktig) Microsoft:
    1. Microsoft Home Server som jeg har bygget selv av en eldre PC
    2. Vista maskin med Windows Media Center og den nye Fiji TV pakken som gjør at jeg får EPG på de aller fleste kanalene jeg trenger. Fungerer meget stabilt og har høy WAF

Det har vært viktig for meg å ha stabile systemer slik at jeg har ikke utfordret Home Server pakken ved å putte for mye inn i denne.

Neste skritt blir å kjøpe en Logitech squeese senter og knytte denne opp mot enten server eller vista maskinen slik at jeg får streamet musikk tråløst i hele huset.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CICS
    Har brukt nesten 1 mnd for å sette opp:
    - Virtual Gjest: 8TB Raid5 via Adaptec 3805 med OpenFiler
    - Virtual Gjest: 2 x FireDTV DVB-S2 og 1 x Terratec S2 HD PCI sammen med MediaPortal sin TVServer.
    - Virtual Gjest: CardServer NewCS

Resultat:
    - OpenFiler fungere helt perfekt
    - CardServer, fungere som forventet
    - TVServer, fungere etter mye frem og tilbake. Men Disk IO og nettverk er ikke helt bra, TV bilde kan til tide hakke.

Jeg skal sette inn ekstra raidkort og nettverkskort dedikert til TVServer. Evt setter inn 4GB RAM til og ser om RAMDISK kan hjelpe.

Hardware som jeg har brukt hittil:
    Hovedkort: ASUS P5B-VM DO
    RAM: 4GB
    RAID: Adaptec 3805 m. 8 x 1TB disk
    TVKort: FireDTV S2 (firewire), Terratec S2 HD PCI
    COM PCI kort: Ukjent som jeg har hatt siden 90 tallet.

Software:
    - XEN (Welcome to xen.org, home of the Xen® hypervisor, the powerful open source industry standard for virtualization.)
    - MediaPortal TVE3 (MEDIAPORTAL - free MediaCenter HTPC Software - Home)
    - OpenFiler (Openfiler — Openfiler Homepage)
    - NewCS
    Respekt!

Klart noe av det tøffeste prosjektene her så langt.

Fint å se noe foruten:

"Jeg skal brenne av mest mulig penger på det siste av det siste i en pissekonkuranse med naboen"
    (Så kjøper de bare masse jalla overspech og kjører vanilla windows ting og 98% av ressursene idler uten mål og mening)

Details details!

BTW: Hvor i landet holder du til ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg bor i Drammen.

Jeg er enig i at Mediaportal TVServer er ganske ustabilt. Man må bare prøve seg fram og finne den versjonen som er mest stabilt. Jeg holder meg til Mediaportal fordi den støtte multi-seats, jeg har trost alt 3 tvkort.

Oppgradert status på projektet:
    - Etter mye slitt med TVServer som hakker via RTSP streaming kom jeg på at det er mulig å se på TV uten å bruke RTSP streaming. Etter rekonfigurasjon er gjort så fungerte alle 3 tv klienter helt perfekt.
    (Litt teknisk info om RTSP bug i XEN... Xen spammer TCPReplay og overlaster nettverket. Merkelig nok så berører denne bug kun RTSP protokol)

Neste steg:
    - Setter opp ekstra virtual gjest for EPG server.
    - Låne Windows2008 fra jobben og setter opp ny virtual gjest for terminal server. Hvis alt fungere smertefritt, da er det på tide å ha det gøy med tynt klienter. (*krem* låner og låner, det blir sikkert llllllaaaangtids utlånt fra jobben)
    - Setter opp nytt virtual gjest for MythTV og har det gøy med linux løsning av tv.

toka: Home Server er herlig den, en liten genialt løsning fra MS. Du får kose deg med squeese server.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråd vedr. RTSP -> TVplugin - avoiding RTSP in multiseat mode (test plz). - MediaPortal Forum
    Om du har noe å bidra med er det fint. Gibman følger nok tråden tett.

- Spragleknas

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Tråd vedr. RTSP -> TVplugin - avoiding RTSP in multiseat mode (test plz). - MediaPortal Forum
    Om du har noe å bidra med er det fint. Gibman følger nok tråden tett.

- Spragleknas
    Ja.

Jeg testet den ett par mnd siden og den fungerte helt perfekt. Den løser mange nettverksproblem; inkludert Xen + TVserver.

Gibman vet om min lille Xen projekt, men jeg skal nok oppdatere ham på nytt.

Tilbake til OT; jeg kan verifisere alternativ 1 (inkluder Windows2003) og 2 vil fungere. Jeg har også testet alternative 1 med OpenFiler kjørt i VMWare Server med SCSI passthrough.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •