TV-kort til Canal Digital (Parabol)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV-kort til Canal Digital (Parabol)

Jeg trenger hjelp til å velge løsning for bruke PCen som tuner/PVR for Canal Digital fra Parabol.

Har en godt spekket PC som kjører Windows Vista Ultimate. Den mest opplagte løsningen ser ut til å være å kjøpe et TV-kort som tar DVB-S, feks Digital Everywhere FloppyDTV-S2 og en CAM.

-Er dette det beste kortet, eller bør jeg vurdere andre?
    -Kan jeg kjøpe en hvilken som helst CAM? Hvor kan jeg få tak i en billig?
    -Fungerer dette bra? Har sett på nett at mange har diverse problemer, men mange poster er gamle. Fungerer det 100% idag, og hva fungerer evt. ikke? Hadde satt stor pris på erfaringer fra noen som har ett lignende oppsett.
    -Kan jeg bare ta kortet fra parabol-tuneren min og sette det rett i PCen med en slik løsning? Kan jeg i ettertid bytte det frem og tilbake?

Jeg vurderer som et alternativ å kjøpe et enkelt analogt kort og koble parabol-tuneren til dette vha SCART/S-Video. Da må jeg bytte kanaler på paraboltuneren, men jeg får fortsatt mulighet til å ta opp på PCen. Kvalitetstap pga analog overøring tror jeg at jeg kan leve med da jeg inntil videre da jeg fortsatt har CRT-TV (en god Bang & Olufsen). Denne løsningen blir billigere og enklere, men ikke like sexy. -Hva bør jeg velge?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt dette kan du søke etter her på HTPC forumet men kort:

Digital Everywhere = FireWire
    Alle andre = PCI

Så lenge du velger et rent DVB-S2 kort er du nok trygg på alle måter. Ingen av kortene har noe å si for kvaliteten på skjermbildet, utenom de med hardware decoder. De er det få av, og bør styres unna uansett.

Det er ne jobb å få dette til fungere like bra som en vanlig PVR.

Analog-inn på PC har aldri vært bra og er ikke å anbefale. Desutten har du knot med programvare der også.

Hva kobler du PC'en til TV med egentlig? S-Video? Kvaliteten på S-Video er langt dårligere enn RGB scart, og enda dårligere fra PC enn andre STB'er.

Siden du har CRT-TV og jeg tolker det som at du ønsker en enkel PVR løsning...gå for en billig STB PVR.

Når du får deg flatskjerm, kan du se på HTPC løsning igjen syns jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Tomas. Jeg kommer nok til å bytte ut den gamle TVen med en flatskjerm etterhvert. Kommer til å koble den til med S-Video eller evt. eksperimentere med VGA til SCART som jeg har hørt noen mener gir bedre bilde. Blir ingen av delene bra får jeg fremprioritere flatskjerm-investeringen.

Uansett ønsker jeg først å få oppdatert PCen med PVR-funksjonalitet. Du skriver at "Det er en jobb å få dette til å fungere like bra som en vanlig PVR".
    Jeg er ikke redd for å legge ned litt jobb dersom jeg vet at resultatet til slutt blir bra, og det er egentlig hovedspørsmålet mitt - blir et oppsett med DVB-S-kort 100%?

Er det noen der ute som har en HTPC-løsning med Canal Digital Parabol? Isåfall med hvilket oppsett (TV-kort, software), og fungerer det bra? Kan jeg bare ta kortet fra STB og sette dette i PCen eller får jeg issues med CD (parring av kort el.l)?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris B
    Er det noen der ute som har en HTPC-løsning med Canal Digital Parabol? Isåfall med hvilket oppsett (TV-kort, software), og fungerer det bra? Kan jeg bare ta kortet fra STB og sette dette i PCen eller får jeg issues med CD (parring av kort el.l)?
    DVB-S kort gir 100% kvalitet på bilde ja. Den kopierer mpeg strømmen direkte til HDD. Dvs, du bør bruke programmer som gjør det, ev lagrer i komprimert format med litt dårligere kvalitet. Opp til deg, plass eller kvalitet.

Grunnen til at jeg fraråder bruk av HTPC med et CRT er at S-video er max 800x600 oppløsning uansett (hvis har du har høyere oppløsning vil PC'en putte signalet inn i et 800x600 bilde som igjen blir skalert itl 576i i TV'en din...) Menyer osv vil ikke se allverdens med et sånt oppsett, og i mange tilfeller ubrukelig. Så kvaliteten vil jo aldri bli bra.

VGA-Scart løsninger gjør det mulig å sende ut rent 576i signal fra PC'en (med Powerstrip f.ex). Bildet blir betrakelig bedre og er å anbefale. Å få dette til må du enten være heldig (du finner timings til TV'en din på Powerstrip forum) eller MYE arbeid...manuelt søke deg fram til riktige frekvenser. Hvis skal gjøre dette bør du ha et eldre ATI kort. Ati 2xxx og 3xxx serien går også tror jeg. Viktig at kortet støtter sync on green. De siste Nvidia kortene er ikke vidt støttet for custom timings.. Ihvertfall ikke av Powerstrip. Og jeg vet ikke om noen Nvidia-kort som har Sync on green mulighet.

Når det kommer til ren PVR funksjonalitet med DVB-S:

For Canal Digital trenger du en CAM som støtter Conax og CA-modul til DVB-S kortet. Safest bet er en Conax-cam. De får du overalt på nettet. Søk på prisguide.no. Få tak i siste versjon.

Programvare er det veldig mange muligheter, fra mediasenter løsninger (mediaportal etc) til rene DVB applikasjoner (ProgDVB etc). Siden du mest sannsynlig går for 576i oppløsning ivl jeg anbefale en mediasenter løsning. De har menyer tilpasset slike lave oppløsninger.

Se denne tråden for mer info om dette, under programvare delen.

Det er fullt mulig, og ikke vanskelig å sette opp en enkel-maskin Mediaportal løsning med PVR muligheter. Eneste problemet jeg har sett oppstå ofte er å få EPG til å fungere perfekt, og generelt sett litt stabilitetsproblemer.

Jeg bruker selv en mediaportal løsning der jeg kan streame TV over trådløst nettverk til andre pcer i huset. Fungerer helt fint, men bruker det ikke til daglig før jeg har fått gjort maskinen lydløs. Viftene bråker for mye for tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Takk, mye bra info i den tråden, ble faktisk litt klokere av å lese den og noen andre tråder her på forumet. Siden folk rapporterer at de faktisk får HTPC med Canal Digtal fungerer føler jeg meg nå motivert til å ta fatt på oppgaven.

Er det likegyldig hvilket DVB-S kort jeg kjøper (har mulighet for både PCI og firewire), eller er det noen som kan anbefale ett eller flere? Med Floppy-DTV går jeg utifra at dekoder-kortet blir enkelt tilgjengelig i fronten på PCen siden dette sitter i en 3.5"-brønn. Hvordan blir dette med andre TV-kort - må jeg ha opp PCen for å få ut dekoder-kortet?

Jeg sitter med et nytt Nvidia grafikk-kort, som du sier ikke kan brukes med VGA-til-SCART, så der hadde jeg litt uflaks. Kan hende det blir flatskjerm tidligere enn jeg hadde tenkt meg da, men det er uansett ikke sikkert jeg er så lei meg for det

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du kaster Nvidia kortet burde du søke rundt etter "custom resolution" og nvidia kortet ditt. Det kan være noen har hatt suksess med Nvidia's eget custom resolution greier med driverne, eller andre custom rez applikasjoner og CRT/RGB. Er en stund siden jeg rotet med dette selv, og de fleste har gått over til flatskjermer nå, så kan være lite info rundtom. Sync-on-green kan jeg aldri tenke meg de har støtte for (aldri hørt om et NVidia kort som kan det), men kan være TV'en din støtter Composite sync som de fleste kort takler mener jeg å huske. Det må du nesten også sjekke i White-papers til TV'en eller noe.

(personlig tror jeg du vil slite en del med å få dette til...med et "gammelt" ATI eller Matrox kort er du mye lengre.)

De DVB-s kortene jeg er kjent med bruker CI-moduler som du putter inn i en PCI-port og kabel ned til kortet. Da putter du CAM og kort inn bak i PC'en, som andre kabler o.l.
    Med mindre du har PC'en inni en benk/hylle med dårlig tilgang, eller en PC med få PCI-spor, er det lite vits i å ha CI-modulen i en 3.5" bay. Men er vel en smakssak det.

Hvis jeg skal anbefale kort ville det vært (topp er "best"):
    - TerraTec (+ for linux drivere og rimelig, og ellers godt rykte)
    - Hauppauge (rimelig og godt kjent merke)
    - Floppy-DTV (mye fokus på dette for tiden, og virker som de jobber mye med drivere. litt dyrere)
    - TechnoTrend (Lang erfaring. - for ustabile og litt rotete driversystem...men kan ha bedret seg siden sist jeg brukte et)

mvh,
    Tomas

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hauppauge Nova HD-S2 er et rent DVB-S2 kort, dvs både DVB-S og S2 da. Er vel en lite utgave av HVR-4000.
    Har selv et sånt og kjører med phoenix smartkortleser og softcam (Conaxcam).
    Det er forsåvidt en billig løsning, tror kortleseren kostet 150kr.

Det fungerer fint i programmer som støtter softcam. Har litt problemer med mediaportal med kanalskifte som tar evigheter, men i f.eks dvbdream fungerer det helt fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett. Tror kanskje det kan være den rimeligste løsningen også. Oppdaterer min forrige mail.

Hvordan er stabiliteten til det kortet og driverne? Hatt noen problemer med forskjellige apps?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mye bra respons her.

Jeg tenker jeg kommer meg til å nøye meg med s-Video inntil jeg får en ordentlig flatskjerm i hus, blir kun hvis jeg får for mye tid utover høsten at jeg kommer til å eksperimentere litt med VGA-til-SCART på 8800GT-kortet.

Foreløpig bruker jeg mest energi på å få PCen mer stillegående, og jeg tenker jeg venter med å kjøpe TV-kort til jeg er fornøyd med støy-nivået. Da blir det nok et DVB-S-kort. Vet forresten noen om et slikt kort som kommer med en brukbar fjernkontroll? Helst en RF-kontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hijacker denne tråden litt: Jeg skal bestille meg Canal Digital parabol i dag, siden Get er håpløst å få inn på mediaPCen, men er ikke kar om å finne en nettbutikk som har CAM på lager, bortsett fra: Best-Buy AS - TV, video og DVD | Tilbehør | Diverse | TELENOR Conax CA Modul

Er denne "Telenor CAM"'en brukbar sammen med en av disse: Komplett.no - TerraTec Cinergy S2 PCI HD & CI, DVB-S/S2 (HD), with CI internal module

Trenger jeg ellers noe mer?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NetOnNet - Prispresseren på hjemmeelektronikk

Denne er en Conax 5.0 CAM. Den du linket til er 4.0a. Kan ikke skade å ha en nyere versjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    NetOnNet - Prispresseren på hjemmeelektronikk

Denne er en Conax 5.0 CAM. Den du linket til er 4.0a. Kan ikke skade å ha en nyere versjon?
    Flaks, jeg bestilte akkurat en sånn Og hentet en parabol + Canal Digital-pakke på Elkjøp...så var det bare å montere den (klarte å få signal et kort sekund mens jeg veivet den rundt ute, så det er vel ikke rakettkirurgi det her)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en liten vitenskap det med digital parabol innstilling. Vil tro du vil få god hjelp på satelitt delen av forumene her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Er en liten vitenskap det med digital parabol innstilling. Vil tro du vil få god hjelp på satelitt delen av forumene her.
    Jeg hadde faktisk en GOD porsjon flaks; naboen har CD parabol også, jeg bare stilte min i noenlunde samme retning som den etter å ha montert den på veggen, og fikk 75-80% full signal-bar og "grønn" kvalitet. Alle kanaler ser ut til å virke, også HD.

...nå får bare NetOnNet og Komplett se og skynde seg med hhv. CAM og DVB-S2-kort

Jeg legger merke til at det finnes få "success stories" om å sette opp media PC med parabol, bare folk som lurer på hvordan det gjøres - er dette fordi det er så utrolig lett å få til at ingen "howto" behøves, eller fordi det egentlig er umulig (jeg finner noen referanser til at "du må ha et canaldigital-kort som er over 1 år gammelt")?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.

Jeg har en løsning som virker fint, men problemet er stabiliteten egentlig. Den er ikke i daglig bruk fordi man ender opp med en feilmelding og brukeropplevelsen synker betraktelig, således WAF-faktor også.

Det som er greien er at det er relativt greit å sette opp, men et ******* å tune til perfeksjon. Jeg mistet litt piffen etter en uke med oppsett og litt tuning. Men kommer vel i gang med det igjen i løpet av uken tenker jeg.

Jeg tror det gjelder alle media-center løsninger på markedet altså. Noen er bedre på noe, andre på annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trip report:

Fikk CAM fra NetOnNet.no i dag, satte alt sammen, og la inn driver.
    Scannet etter kanaler i programmet som fulgte med TerraTec-kortet, og fant roughly 480, og rundtomkring det samme i MediaPortal TVServer. Så langt har jeg filtrert bort de som ikke har "Provider: Telenor", og sitter igjen med et par hundre.

Den bruker et par sekunder på å skifte kanal, men jeg ser ut til å ha endel kanaler som ikke virker i lista - og jeg mangler HD-kanalene, men alt i alt ser ting ut til å være veldig greit for roughly et kvarters jobb (minus tid brukt på å scanne etter kanaler). Alle "scrambled" kanaler funker helt fint.

Skal jobbe mer i kveld/over helgen for å finne HD-kanaler/fjerne de som ikke bør være der, men tar gjerne imot tips

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Update: ...hjalp litt på kanallista å velge "Thor 0.8W" istedetfor "Intelsat 1.0W", ser det ut til - tror jeg så noen HD-kanaler der. Opptak funker helt fint.

EDIT: Med Thor funker HD!

(håper ingen har noe imot at jeg dokumenterer prosessen - har hatt problemer med å finne ut annet enn "kortene er pairet så det går ikke med mindre du har et kort fra 2003"/"CanalDigital er det beste valget" når jeg har søkt rundt. Mitt kort er forøvrig fra...forrige helg og tydeligvis ikke pairet)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt i orden det

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå virker det meste; fikk et fint opptak fra History Channel HD - ca. 50 minutter opptak ble rett i underkant av 8Gb.

Av en eller annen grunn får jeg bare EPG to timer frem i tid (eller 2-3 program, litt usikker på hva den faktisk viser), og for det meste på dansk - vet ikke enda om jeg må supplere med WebEPG eller liknende for å få full EPG? Det var da lengre EPG på CanalDigital-boksen...

Så langt tar kanalskifte rundt 10 sekunder, men regner med at dette kan fikses på ved å stille litt på parametrene (akkurat nå står alt på standard).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk inn HD kanalene i går i både DVBViewer og Mediaportal, samlet noen tips i denne tråden. Jeg har et FloppyDTV S2 kort.

http://avforum.no/forum/generell-htp...tml#post997843

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •