*LØST* Sliter med å finne rett innstilling/oppløsning pc->tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

*LØST* Sliter med å finne rett innstilling/oppløsning pc->tv

Hei

Kanskje feil forum, men prøver likevel.
    Har koblet pc til tven, en panasonic pv60 med en dvi->hdmi kabel, og alt fungerer fint. Eneste problemet er at jeg ikke vet hvilken oppløsning jeg skal kjøre på skjermen. Får en svart kant rundt hele bilde uansett hvilken oppløsning jeg velger. Tven er standard 1024x768, men da blir bildet veldig "widescreen". Har også testet med 1280x720, og da får jeg i tillegg velge 50hz istedet for 60hz som er eneste valget på de andre oppløsningene. Bør jeg bruke 50hz?
    Skjermkortet er et Radeon 4850, og tven er satt til 16:9.

Håper dere skjønte problemet mitt og kan komme med tips for å fylle skjermen mest og best mulig.

Ha en fin dag.

mvh.
    ETB

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at de fleste plasma-skjermer med "avlange pixler" fungerer best ved å fore f.eks en 1024*768 16:9 skjerm med 1368x768. Dette vil gi deg rett proporsjoner, og skalereren i tv-en vil komprimere bildet ned i bredden slik at det passer. Dersom du bruker tv-en mye til PC og tekst så vil du dog kunne se "skrukkete" tekst.

For film og tv-sendinger beregnet på Norge så vil du normalt få suverent best video ved å velge 50Hz. For meg er det viktigere enn skalerings-problemer.

ATI og Nvidia har endel muligheter for "custom timings", hvor du kan leke med mange parametre for å prøve å fylle hele skjermen uten svarte kanter og uten at noe blir kuttet vekk. Jeg anbefaler å søke på forumet på :
    EnTech Taiwan :: View Forum - HDTV timing database
    EnTech Taiwan :: View Forum - Monitors, HDTVs, etc.

-k

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører 1280x720p på min 42" plasma med samme oppløsning, du får da rett bildeforhold men ikke fult så skarp tekst som ved 1024x768. Ved grafikk og bilde(film) så merker en ikke noe særlig på den tapte skarpheten.

720p 50hz eller 60hz er også en hd-standard som alle hd-tv'er takler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kjappe svar. Får prøve meg litt frem til jeg finner en løsning som passer meg best.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt surfing og fikling fant jeg fram til løsningen på problemet mitt. ATI kjører en standard overscan på 10%. Derfor hadde jeg svarte kanter rundt bildet på tven. Etter å ha satt ned overscan til 6% fyller bildet hele skjermen og alt ser perfekt ut i 1280x720@50hz. Takker igjen for hjelpen.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chx
    Etter litt surfing og fikling fant jeg fram til løsningen på problemet mitt. ATI kjører en standard overscan på 10%. Derfor hadde jeg svarte kanter rundt bildet på tven. Etter å ha satt ned overscan til 6% fyller bildet hele skjermen og alt ser perfekt ut i 1280x720@50hz. Takker igjen for hjelpen.
    Det same gjør jeg, men jeg må starte catalyst controlsenter hver gang jeg slår på pc'en for at bilde skal fylle skjermen, er det noen måte å få gjort dette automatisk på?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •