Noen poeng med HTPC i år 2008?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen poeng med HTPC i år 2008?

For et par tre år siden eksperimenterte jeg endel med HTPC mot projektor for å få bedret bildekvaliteten, med godt resultat.
    Så dukket Denon 2930 opp med Reon VX chippen, som gjorde en like bra jobb med SD DVD som HTPC, men uten alt mikkmakket med FFDShow og de andre komponentene.

Men spørsmålet er; Har nye versjoner av programvare og kraftigere prossessorer gjort at bildekvalitet med HTPC er utviklet til å bli bedre enn dagens beste DVD/Blu-Ray spillere?

Er det verdt bryet, liksom?

Kommer kun til å bruke den til SD DVD og Blu-Ray, ikke noe Div-X muffens her, nei.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Et godt spørsmål... Når vi i tillegg ser aktører som Apple ikke lar en spille av filmer i HD over annet enn egne enheter (Apple TV) gjør jo det saken enda verre for HTPCen. Samtidig har jo Sony løsnet litt på snitten med Blu-ray, men for alt vi vet vil nedlastningstjenesten forbeholdes PS3, så er en like langt... Mitt poeng er jo at en HTPC absolutt bør kunne fungere mot de nye streamingtjenestene for å være noe poeng, i det minste hvis en har planer om å benytte seg av lovlig nedlastet software.

Hvis både Sony og Apple på et gitt tidspunkt tillater kjøp av HD-film over nettet kan jo HTPCen igjen representere en felles plattform som gjør at en slipper å kjøpe to ulike bokser - men vi er liksom ikke helt der enda...

Som en Blu-ray-avspiller har en jo tross alt svært gode alternative kandideter der ute, og til musikkavspilling er jo enheter som Logitech Duet svært godt egnet - alt en trenger er en harddisk stasjet unna i et avsidesliggende skap...

I tillegg har en selvsagt alle de problemer HTPCen representerer i form av dårlig software, potensielt støy, ustabilitet, kostnad og ikke minst brukervennlighet...

Samtidig har jo HTPCen, i det minste i teorien, en hel del fordeler;

1. Begrensningene vi ser i dag ligger primært på softwaresiden. For alt vi vet kan det jo dukke opp noe kjempelurt som løser alle problemer med ustabilitet og brukervennlighet før vi vet ordet av det... Det forutsetter selvsagt at en kjøper inn hardware som understøtter de nødvendige formater, men det begynner etterhvert å komme på plass...

2. Tweakingmulighetene er jo uendelig - og liker en denslags er jo HTPCen et glimrende sted å kaste bort kostbar tid...

3. Gitt at en får satt opp en skikkelig softwarepakke KAN jo HTPCen, kombinert med god hardware, potensielt være vel så bra eller bedre enn selv den beste Blu-ray... I det minste var det slik en periode med DVDen, men dengangen lå PC-verden såpass langt fremme mht prosesseringskraft, hvilket er langt fra tilfelle i like stor grad nå. En kan jo til og med oppleve hakking fra selv det vasseste av PC i dag, mens en Blu-ray-spiller til 1999 spiller av prikkfritt...

Jeg er derfor litt sånn njaa, skeptisk, men samtidig ser jeg jo de potensielle fordelene. Samtidig forutsetter fordelene at det er mulig å sette sammen en stabil, relativt rimelig, støysvak, lekker og godt fungerende løsning...

Vi har en egen tråd rundt "AVforums offisielle HTPC" en kan følge litt med i samt gjerne komme med innspill i. Det prøver vi å komme frem til en løsning som klarer å ta opp konkurransen med løskomponentene som jo blir stadig flere og bedre... Vi får jo se om det lar seg gjøre!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke noe poeng med HTPC om den utelukkende skal brukes til BluRay og DVD.

Skal den brukes til:
    - TV/PVR
    - Musikk (flac over nettverk f.ex)
    - Filmer (HDD-lagring over nettverk)
    - Spill
    - Blu-Ray/DVD
    - Surfing
    - Bildeframvisning

Så er det vel ikke 1 annen boks som kan gjøre alt dette. Da må det bli flere, og jeg tror ikke du kan finne en bedre pris/kvalitet ratio enn på en HTPC.

En PS3 eller Xbox360 kan vel gjøre det meste utenom TV/PVR for tiden. Men kvaliteten er nok ikke like høy her på DVD f.eks...?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig med innlegget over her.

Og jeg må legge til at en HTPC har for meg alltid representert muligheten til å samle alle muligheter i en boks, og ikke noe som skal gjøre bare en ting bedre enn en annen boks.

Skal du bare spille av discer ser jeg ikke noe poeng i en HTPC.

Interesant å lese hvor mye annerledes andre ser på samme teknologi som meg og gir meg tanker som ikke har falt meg inn engang. Alltid spennende!

Men til topic tittelen:
    For meg er en HTPC mer aktuelt enn noensinne og med det fokuset flere leverandører har på software så vil de bli bedre og bedre hele tiden. Det er en terskel i disse dager med overgangen til digital-tv, men når det er løst world wide så ser jeg en lys fremtid for HTPC. Men den vil komme i flere "varianter" i alt fra de super kompliserte til de som er hakket over en vanlig blue-ray spiller med litt avanserte innstillinger.

AKIRA

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    For et par tre år siden eksperimenterte jeg endel med HTPC mot projektor for å få bedret bildekvaliteten, med godt resultat.
    Så dukket Denon 2930 opp med Reon VX chippen, som gjorde en like bra jobb med SD DVD som HTPC, men uten alt mikkmakket med FFDShow og de andre komponentene.
    Du må ikke glemme at de fleste chip har en del feil og bugs også da

Silicon Optix : Features

Ser jo imponerende ut og sikkert bedre eller like bra som åpne alternativer som f.eks FFmpeg.

Like bra som i at det begynner å bli så digitalt og høy oppløsning at det blir umulig å se småfeil.

Potensialet med en SW basert decoding er jo at du kan bytte CPU (Gi mer kraft) eller støtte flere format/etterprosesseringer m.m som kommer.

Men spørsmålet er; Har nye versjoner av programvare og kraftigere prossessorer gjort at bildekvalitet med HTPC er utviklet til å bli bedre enn dagens beste DVD/Blu-Ray spillere?
    Jeg mener at de har potensiale til å gi bedre bildekvalitet.

Usikker.. Tolker "alt mikkmakket med FFDShow" utsagnet som at det ikke er det.

Kommer kun til å bruke den til SD DVD og Blu-Ray, ikke noe Div-X muffens her, nei.
    Da er du vel mer kjøpe planer, dytte i og bare se type sluttbruker, og integrerte løsninger vil fungere ypperlig for ditt bruk.

Mitt syn er at når du har ~Bluray/HDDVD som kilde vil du ha så godt utgangspunkt at det blir utrolig vanskelig å kunne se forskjell fra en highend chip vs SW.

Du slipper også forholde deg til alt dilledall med kopibeskyttelse og leverandørlås og antifunksjoner(DRM).

Merk at jeg ikke har testet den chipen du nevner, men prøver å svare fra et prinsippelt synspunkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er så mange ønsker som skal forenes, alt fra en boks (HTPC), enkelt (ikke-HTPC), bruker grensesnit og kvalitet.

Hvis bilde kvalitet og enkel betjening veier tyngst vil jeg anbefale:

1) HTPC til DVD ( bruk Mastiff's siste guide med oppdatering av ffdshow og avisynth ligger på hardware.no)

2) Bruk separate spillere type Sony/Pioneer/Toshiba for hhv. blu-ray og hd-dvd

Har selv en Toshiba for upscaling av DVD med den matcher ikke HTPC med de siste postprosseserings script...

Men synes du det er gøy med Bios oppdatering, overklokking, og det er bare du som bruker utstyret osv. da er det jo greit. HTPC er løsningen

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BF2 på nett på 100" med 5.1 lyd? Grunn nok.

At man har 9.1TB i det andre rommet, og .. relativt mye materiale tilgjengelig er jo heller ikke akkurat negativt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største innvendingen mot HTPC i 2008 er at alt sikkerhets mikkmakket gjør at det er vanskelig å få samme fleksibilitet og kvalitet på lyden som man får på stand-alone enheter (ved avspilling av BluRay). Jeg ser på det som en voldsomt irriterende og unødig begrensning, selv om det reelle lydmessige tapet nok kan diskuteres.

Et punkt hvor PC-en likevel kunne gjøre en bedre jobb enn mye annet ville være dersom den tok over for all funksjonalitet gjort i en surroundforsterker. Det ville spare oss for penger, gi oss fleksibilitet, og vi slipper å kjøpe ny hardware hver gang det kommer en ny codec. Dessverre har jeg ikke sett noen seriøse forsøk på å få til dette.

På samme måte så står og faller nytten ved en MediaCenterPC på om man får tilgang til innhold (tv-sendinger) på en enkel måte og med høy kvalitet.

Jeg er stygt redd at innholdsleverandørene lykkes i å gjøre PC-en mindre og mindre interessant for lovlydige brukere, og at vi til slutt sitter igjen med bare pirater på PC-platformen (når vi snakker om stue-bruk). Men de lykkes man selvsagt aldri å stoppe.

-k

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er sant... men piratene lever nok godt enda, spesielt da det er mindre stress å dra ned en film i 720p eller 1080p fra <sensurert> enn det er å gå i butikken...

Jeg savner en god nedlastningstjeneste, men det skjer vel aldri...

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Den største innvendingen mot HTPC i 2008 er at alt sikkerhets mikkmakket gjør at det er vanskelig å få samme fleksibilitet og kvalitet på lyden som man får på stand-alone enheter (ved avspilling av BluRay). Jeg ser på det som en voldsomt irriterende og unødig begrensning, selv om det reelle lydmessige tapet nok kan diskuteres.

Et punkt hvor PC-en likevel kunne gjøre en bedre jobb enn mye annet ville være dersom den tok over for all funksjonalitet gjort i en surroundforsterker. Det ville spare oss for penger, gi oss fleksibilitet, og vi slipper å kjøpe ny hardware hver gang det kommer en ny codec. Dessverre har jeg ikke sett noen seriøse forsøk på å få til dette.
    -k
    Jeg ville aller helst hatt et 10-12 kanalers lydkort med 24bit DAC og god SNR-spec, med driver/software som tillot mapping av kanalene helt fritt, og med tilhørende programvare for kalibrering vha. målemic.

Da kunne man kjørt f.eks. et 8.4 system med individuell kalibrering av alle kanaler, inkludert subkalibrering ned til f.eks. 10hz

Om noen kom med et slikt produkt hadde jeg handlet på dagen.

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Jeg ville aller helst hatt et 10-12 kanalers lydkort med 24bit DAC og god SNR-spec, med driver/software som tillot mapping av kanalene helt fritt, og med tilhørende programvare for kalibrering vha. målemic.

Da kunne man kjørt f.eks. et 8.4 system med individuell kalibrering av alle kanaler, inkludert subkalibrering ned til f.eks. 10hz

Om noen kom med et slikt produkt hadde jeg handlet på dagen.
    det finnes! pleier å gå under navnet "surroundreceiver". har dog ikke sett noen med mer enn 2 subkanaler.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du helt forstår... med en PC kan man oppgradere codecs etterhvert, uten å bytte ut hele enheten, og har mye kraftigere prosessor til romkorrigering og annet on the fly.. Greit at nye recievere er fancy, men det er fremdeles for mange begrensninger etter min smak.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    For mange brukere så hadde 8 kanaler HDMI audio med 24/192 LPCM vært tilstrekkelig.

En ekstern HDMI DAC + sluttrinn, sluttrinn med HDMI-inngang, eller rett og slett fjorårets surroundreceiver hadde sikkert funket fint.

For litt mer krevende brukere så kunne mer fleksible digitale utganger beregnet på digitalt delefilter/romkorreksjon vært fint. 3 digitale strømmer pr fronthøyttaler, 2 strømmer for senter og bak, 2 for sub blir vel 14 stykk, pluss et par til kjøkkenet så er vi oppe i 16.

-k

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg anskaffet meg en PS3 ble behovet for HTPC mer eller mindre borte. Streaming var nok hovedårsaken til dette.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Etter at jeg anskaffet meg en PS3 ble behovet for HTPC mer eller mindre borte. Streaming var nok hovedårsaken til dette.
    Men det koster desverre litt kvalitet...

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør det. Men så ser jeg somregel alltid film jeg har på et fysisk medium, men noen unntak, selvfølgelig.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    For mange brukere så hadde 8 kanaler HDMI audio med 24/192 LPCM vært tilstrekkelig.

En ekstern HDMI DAC + sluttrinn, sluttrinn med HDMI-inngang, eller rett og slett fjorårets surroundreceiver hadde sikkert funket fint.

For litt mer krevende brukere så kunne mer fleksible digitale utganger beregnet på digitalt delefilter/romkorreksjon vært fint. 3 digitale strømmer pr fronthøyttaler, 2 strømmer for senter og bak, 2 for sub blir vel 14 stykk, pluss et par til kjøkkenet så er vi oppe i 16.

-k
    Jeg kan alltid stole på at du kommer med enda bedre forslag enn meg... et sånt system hadde vært genialt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •