Coop-PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Coop-PC

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Coop-PC

Er det noen som har noen tanker/erfaringer med Coop-PC'en som HTPC?

Står litt om den i PCWorld:

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuse...0F8A0A9128B8F3

samt på DinSide:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=102228

men synes ikke dette ga noen indikasjoner på egnethet som HTPC.

Føler at selvbyggermarkedet etterhvert er blitt mer og mer uoversiktlig og tid-/kompetansekrevende, og føler meg fristet til å ta til takke med en ferdigsydd løsning. Ihvertfall til den prisen....

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkorte er vel veldig kurrant til HTPC. Problemet er vel at den støyer en del. Men det kan jo fikses.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dyrt i forhold til ytelsen hvis man tenker HTPC. Jeg ville heller satset på en P4 med dual channel (selv om jeg selv har AMD som HTPC, men jeg skal over på P4 eller AMD 64 til høsten). Denne pc-en er fin til spill, men problemet er at man ikke kommer særlig lenger til HTPC-bruk med en AMD 3000 enn med min 2600. Det er ikke nok til å kjøre mer enn resize og dScaler sharpen, skal man bruke morsomme filter som 3D denoise må det dual channel til.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og kva er ein P4/AMD 64 med dual channel ?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P4 har dual channel, ikke AMD 64 (tror jeg). Dual Channel betyr at man bruker to helt like minnebrikker og i praksis får doblet minnehastigheten. Det er iallfall sånn jeg har forstått det. Jeg aner ikke hvordan det funker, jeg vet bare at det er det beste for ffdshow.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE Ramses.

HTPC: PC'en har S/PDIF ut og har et Radeon 9600 skjermkort. Det skulle holde på lyd og bildesiden. Antar du har en surroundforsterker/-receiver utenom.

Pris: Ja, den pakken er litt dyr i forhold til å bygge en egen HTPC selv

Software: dScaler og ffdshow kommentarene har ingen verdi dersom du ikke skal bruke CRT-projektor. Ønsker du, Ramses, å bruke en DLP / LCD projektor kan du altså se bort fra kommentarene om denne spesielle softwaren, Mastiff nevner.

Konklusjon: Gidder du ikke bygge selv, så kjøp en ferdig PC. Jeg gadd å bygge selv, og det var enklere enn fryktet.

Lykke til

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    P4 har dual channel, ikke AMD 64 (tror jeg). Dual Channel betyr at man bruker to helt like minnebrikker og i praksis får doblet minnehastigheten. Det er iallfall sånn jeg har forstått det. Jeg aner ikke hvordan det funker, jeg vet bare at det er det beste for ffdshow.
    Joda, dual channel gir bedre minneytelse, og minnehungrige programmer trenger minnebåndbredde. Men teori og praksis er litt forskjellig her. I praksis får man ikke doblet minneytelsen ved dual channel. I de aller fleste applikasjoner er forskjellen ikke merkbar, bare målbar. Nå skal det sies at enkelte programmer er mye mere følsom for minnebåndbredde enn andre. Jeg kjenner ikke behovene til ffdshow, men hvis man kan ta "mediaencoding" og slikt i samme bås så er det som du sier siste versjon P4 og Athlon64 som ligger noenlunde likt (selv om Athlon64 har SingleChannel og P4 DualChannel)

Anandtech skrev følgende:
    While the 3400+ does very well compared to the standard Pentium 4 in the demanding Specviewperf 7.1, you can clearly see that the bandwidth matters a great deal in Workstation Performance. This gives the advantage to the FX51 and Pentium 4 EE in these benchmarks. Until the introduction of the Athlon64 chips, Intel dominated most Workstation Benchmarks. Now the Athlon64 Single-Channel and Intel 3.2/3.0 perform similarly - with Athlon64 generally slightly faster in most benchmarks.
    Så det blir nok som du sier litt i tregeste laget med XP2500+ for de aller heftigste filtrene. Athlon64 3200+ gir mye for pengene for tida, og ligger hakk i hel på P4EE som er mye dyrere (over 8000 for prosessoren). Athlon 64 FX-51 og FX-53 er også etter min mening for dyrt med priser mellom 6 og 7000 for bare prosessoren.

Prescott på 2.8Ghz eller Athlon64 3200+ tror jeg kan være greie utgangspunkt for en HTPC.

DrE

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Konklusjon: Gidder du ikke bygge selv, så kjøp en ferdig PC. Jeg gadd å bygge selv, og det var enklere enn fryktet.

Lykke til
    De fleste sitter igjen med denne erfaringen når de har bygget sin første maskin. Det hjelper å ta seg god tid til planlegging på forhånd, og ta det skikkelig med ro når man holder på. Viktigst er det å behandle tingene slik det er meningen, slik at ikke komponenter ryker pga dumme ting som statiske utladninger og slikt.

Med noen enkler forhåndsregler så går det i 98% av tilfellene helt fint å bygge selv.

1. Ikke fil i rambrikken om den ikke passer (en kammerat av meg laget et ekstra hakk i en sdram brikke slik at en skulle passe i en ddr slot)
    2. ikke bygg pcen på et ullteppe (statisk elektrisitet)
    3. Ta et godt tak i kabinettet for å utligne ladning før du tar i hovedkort, ram og prosessor. Ikke ta minnebrikken i hånda, spankulere over teppet og sett den rett i hovedkortet (da kan det ryke et par brikker)
    4. Ta deg goood tid.
    5. vær nøye med at kjøleribba sitter godt på prosessoren, og at du har passe kjølepasta mellom

(sikkert flere enkle forholdsregler også)

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for nyttige svar!

Mulig jeg er naiv, men jeg hadde håpet å få til en løsning så minimalistisk som mulig. I det legger jeg i at jeg ønsker å klare meg med KUN følgende utstyr:

PC
    Forsterker
    TV (har en 40" bakprosjektorTV idag, men ønsker å kaste ut denne og kun ha en LCD/DLP-prosjektor)
    Høyttalere

Ønsker altså å kaste ut CRT-skjermen, separat DVD-spiller og videospiller.

Håper at jeg med denne løsningen vil kunne få gjort alt jeg trenger å gjøre, altså:

Se film
    Se TV
    Ta opp fra TV
    Spille musikk
    Surfe
    Ordinært PC-arbeid (inkludert redigere DV)
    Spille PC-spill

Da jeg så Coop-PC'en, virket det som om denne kunne brukes til alt dette. Av svarene virker det imidlertid som om prosessoren er i tregeste laget, så kanskje jeg bør tenke på å bygge selv likevel. Er i utgangspunktet ikke redd for å bygge selv, har bygget opp en barebone av "brødristerstørrelse" tidligere med hell, selv om dette selvsagt er en mindre komplisert affære enn å bygge fra scratch.

Jeg er imidlertid ikke altfor bevandret i fagterminologien, og synes det er vanskelig å velge på Komplett eller andre steder, da jeg ikke vet hva som passer sammen, eller hva som er tilstrekkelig til mitt formål. Noen tips?

Eller er min "minimalistiske" tanke helt på villspor? Blir det rett og slett for dårlig lyd/bilde å bruke en PC til alt?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ramses
    Jeg er imidlertid ikke altfor bevandret i fagterminologien, og synes det er vanskelig å velge på Komplett eller andre steder, da jeg ikke vet hva som passer sammen, eller hva som er tilstrekkelig til mitt formål. Noen tips?
    Hadde før en standalone DVD-spiller (Philips 963SA), som jeg har solgt og erstattet med følgende HTPC:

- AOpen H600B MidiTower kabinett / Silent PSU 350W (sort)
    - Asus P4P800 Hovedkort for S478/800mhz (HT-teknologi)
    - Asus Radeon 9600SE 128MB DDR / DVI / DX9
    - Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800 (HT-teknologi)
    - TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack
    - TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 Sky
    - Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB
    - NEC DVD-brenner ND-1300A

Dette samspiller meget bra og bildet er utrolig bra sammen med WinDVD versjon 5.

Bygg selv. "- Men det er jo stress", tenker du nok. Vel det samme tenkte jeg, men har du sett inni en PC før og kan lese en byggeveiledning, så er det enkelt.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Obs - Prescott er IKKE særlig HTPC-vennlig. I forhold til P4 Northwood i samme hastighet genererer den mye mer varme, og trenger derfor bedre kjøling = mer støy. I tillegg er den ikke særlig gunstig på pris, jeg ville ventet til de kom i 3.6-4Ghz-versjoner, og heller satset på en standard P4 Northwood med HT hvis jeg skulle kjøpt i dag..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nok protestere - ffdshow er ikke bare for CRT-prosjektører (selv om det selvsagt gir best resultater på den beste framvisningsteknologien...). Folk med gode DLP/LCD-prosjektører har også rapportert om gode erfaringer, særlig med resize til prosjektørens faste oppløsning og 3D Denoise.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, hvis du vil ha noe ferdig, hvorfor ikke titte på f.eks Digimatrix ?
    se HERfor pris og info

Der får du det meste ferdig, bare å tilsette cpu, minne og disk så har du en komplett HTPC.

Alle løsninger har sine fordeler og ulemper. Selv kan jeg skru en pc, men denne her virket litt sexy uansett...
    De hard core gutta vil nok ikke anbefale denne, men for den jevne brukeren så gjør nok denne jobben.

ps: Din side har også tatt en titt på denne: http://www.dinside.no/php/art.php?id=94216

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •