Nettverks HTPC uten Harddisk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettverks HTPC uten Harddisk.

Heisann. Tror jeg tar opp en problemstilling det ikke har blitt diskutert før her. Jeg begynner å få så mye utstyr til overs at jeg kan bygge en ekstra PC rimelig gratis. Jeg tenker da å la denne ekstra HTPC'en bruke Plass på hovedmaskinens HD som Harddisk. Da skulle det ikke by på store problemer å få maskinen ned i <10db. I praksis ikke hørbarbart.
    Det betyr at HTPC'en vil boote fra nettverkskortet og bruke 100mbit (gigabit får vente Ethernettlinja direkte som Harddisk. Bortsett fra filmsharen vil blir streamet fra den vanlige serveren gjennom en "vanlig" nettverkstilkobling.
    Sannsynligvis blir Media Center /Showshifter brukt.

Det er mulig også at jeg bare går for en integrert ITX Løsning til 2000kr. Da den vil inkludere alt jeg trenger (Utenom ram, men det har jeg)

Håpet er jo da å erstatte den kjekke Kiss- DP500 spilleren. (DVD/Divx med ethernet) da den har en tendens til å være treg og buggy etc, i tilleg tar den jo ikke alt..

Er det noen her som har prøvd dette og har noe å tilføye? Eller andre som har tenkt tanken?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst, er dette egentlig mulig?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lurer jeg og på. Men man kan jo uansett bare bruke en 2.5"-disk. En sånn lager ikke så mye lyd.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller en 2gb Compact Flash brikke. Da blir det lydløst.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dyrt .... ?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å bygge en diskløs pc. Problemet er at da må man bruke Win98SE, siden senere versjoner ikke støtter full nettverksbooting. Og man må få installasjonen ned på en størrelse som for plass i minnet (i praksis lager man først en RAM-disk, så kopierer man bootpartisjonen til den, og så booter man derfra). EN kar har lagt en pakke med SETI-behandlere (jeg tror på liv på andre planeter, men jeg tviler på at SETI vil finne dem, men en scene i retning av begynnelsen på ID4 ville jo være fin...). Du finner den artikkelen her: http://www.nelliott.demon.co.uk/dist...dows_diskless/

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er fullt mulig gjennom et program som kalles BXP. (Det er 2 andre også som jeg har funnet men det virker som BXP er det ledende)

Tanken er at det ikke er "nettverksbooting", for clienten vil se ethernetlinja som en Harddisk, derfor vil også Windows Xp fungere.

Det beste hadde vært å laget sin egen windows embedded (dog kanskje hacket til å ta Media Center) med SHowshifter, men vanlig XP/Media Center vil jo også fungere helt greit.

Og med >256mb ram så slipper en Swapfilen så lenge en bruker den kun til Htpc , 512mb er å foretrekke skal man bruke den til spill osv)
    Har man mye ram kan man også kopiere hele imagefilen til en Ramdisk som Windows fortsatt tror eg en ekte Harddisk.

CF kort er selfølgelig mulig men de er vel relativt trege? Og dyre? Dessuten er ikke "støyen" fra HD et stort problem. Samsung sine er nesten lydløse. Poenget er å kjøre dette uten Harddisk/CF/2.5" i det hele tatt. Har jo mer enn nok plass på hovedpcen

HovedPcen er helt stille utenom diskene som brummer såvidt i bakgrunnen. Der har jeg moddet en PSU med en 12db vifte som kjøler mer enn godt nok, påmontert passiv kjøler på northbridge,og på prosessoren står en Swiftech v462 eller hva den nå heter, Volten er skrudd ned fra Default 1.65 til 1.45 og Vifta er vel på rundt 8db (ja åtte) men den kjører helt stabilt standard XP2500+ hastighet, selv om tempen er på rundt 50 på load (langt innenfor grensa) Har testet med Prime95. .

Har nå bestilt en Xp-Mobile 2400+ som bruker bare halvparten så mye watt som en standard 2400+ så, jeg tror ikke det skal være store problemer med kjølingen. Uten å sjekke andre Hovedkort så tror jeg alle Nforce2 Hovedkortene støtter Boot fra det innebygde nettverkskortet. Abit NF7-S gjør ihvertfall det. Støtter ikke ITX dette så er det ikke verre enn å boote fra en Floppy Bootdisk som "booter" nettverkskortet. Move over Xbox sier jeg bare! Synd forresten at 802.G støtter Max 54mbit for tiden, men det holder kanskje

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    * Ramdisk
    * http://www.litepc.com/xplite.html
    * hacking av Media Center/Showshifter

Løsning for de med over gjennomsnittet peiling. Jeg har ikke!
    Hold oss informert om hvordan du gjør dette!

DrErling

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Problemet er at da må man bruke Win98SE, siden senere versjoner ikke støtter full nettverksbooting.
    Det stemmer vel ikke, Mastiff.

På jobben har vi noen få diskløse Compaq maskiner som man kan logge seg på MetaFrame. Størrelsen på maskinenen er som et litermål, men da er nok standard på skjermkort og lyd langt under par.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stand corrected, som det heter. Moralen er: Ikke tro på alt du leser på mp3car.com. Det var nemlig derfra jeg hadde det, folk påsto at det var en umulighet å få det til å fungere skikkelig. ops:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    I stand corrected, som det heter. Moralen er: Ikke tro på alt du leser på mp3car.com. Det var nemlig derfra jeg hadde det, folk påsto at det var en umulighet å få det til å fungere skikkelig. ops:
    Men dere har vel litt rett begge to, Metaframe er jo ikke helt det samme som å kjøre et eget operativsystem. Det samme kan sies om Windows Terminal Services. Som navnet tilsier (Metaframe, Terminal Services etc) er vel dette mer som å kjøre en Unix terminal (litt mer avansert OK)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å benytte freevix (som ser ut till å være nede for øyeblikket). Testet det på jobb ifm ett annet prosjekt med MiniITX PCer, og hadde diskløs boot med avspilling av DVD/DivX/Mp3/JPG oppe å gå på 30 min. Superenkelt. Det er Linux basert selvfølgelig, men Freevo er integrert, så det burde ikke være noe problem. Fikk lyst til å kjøpe en slik selv, må bare få til en DVI løsning (noen som vet noe om DVI på epia ?)

--

peråge

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Hva med å benytte freevix (som ser ut till å være nede for øyeblikket). Testet det på jobb ifm ett annet prosjekt med MiniITX PCer, og hadde diskløs boot med avspilling av DVD/DivX/Mp3/JPG oppe å gå på 30 min. Superenkelt. Det er Linux basert selvfølgelig, men Freevo er integrert, så det burde ikke være noe problem. Fikk lyst til å kjøpe en slik selv, må bare få til en DVI løsning (noen som vet noe om DVI på epia ?)

--

peråge
    Må man boote fra Cdrom med dette?, isåfall kan man jo ikke bruke ITX'en som DVD avspiller. (Eller man kan med 2 Cd/DVDrom, men det får man vel ikke plass til, heller er det kanskje ikke ønskelig)

Edit: fant ut man kan boote denne gjennom nettverket

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnum
    Edit: fant ut man kan boote denne gjennom nettverket
    Ja, epia maskinene har innebygd boot rom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •