Mediaserver - finnes slike som dette ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mediaserver - finnes slike som dette ?

Finnes det mediaservere som tar inn signal via analog eller helst DVB-S (f.eks. Canal Digital) og som streamer dette ut via IPTV ?

Drømmeløsning ville vært en sentral PC (eller enhet) med et eller flere DVB-S kort (med CAM'er) som fungerte som sentral og mulig PVR, og hvor en kunne streame realtime (IPTV) ut til PC-er (som kjørte VLC) eller enheter som Pinnacle Showcenter 250 eller tilsvarende.

Finnes dette ? Skal bruke løsningen i et hus med mange PC-er og TV-er....

/Øystein

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh ... MediaPortal?

Du kan da ja en TVServer (med flere TV-kort) og mange klienter.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller LinuxMCE. Da kan du nettverskboote klientene fra serveren og streame det som er av mediafiler/Tv-kanaler etc. I tillegg har du utbyggingsmuligheter for full husautomasjon.

Se video(er). Det er klart du kan møte på problemer med et slikt oppsett også, men det er i alle fall laget nøyaktig for det du ber om.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Eh ... MediaPortal?

Du kan da ja en TVServer (med flere TV-kort) og mange klienter.
    Ser ikke ut som den kan streame (IPTV format) i real-time. Noen som har testet dette ?

/Øystein

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Ser ikke ut som den kan streame (IPTV format) i real-time. Noen som har testet dette ?

/Øystein
    Definer "IPTV" format

Jeg fikk opp med VLC imot Mediaportal i sin tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Definer "IPTV" format

Jeg fikk opp med VLC imot Mediaportal i sin tid.
    IPTV er ikke noe særlig annet enn en video datastrøm sendt over IP. Ønsket med løsningen er at en stk. "black box" (f.eks. Mediaportal dersom den kan dette) fungerer som mottaker med et (eller helst flere) DVB-S kort. I en DVB-S kanal er det en MPEG-2 datastrøm. Denne datastrømmen pakkes ut og sendes direkte ut via en IP datastrøm. Det betyr at du kan ha en slik "black box" stående gjemt bort i huset, og en benytter PC (eller andre mediabokser) for å lese IP datastrømmen og se på kanalen.

I praksis snakker vi altså mer om en media gateway.

/Øystein

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IPTV er ikke noe særlig annet enn en video datastrøm sendt over IP.
    Forsåvidt, men det er forskjellige protocoller og format som benyttes. IPTV fra en leverandør er også cryptert og inneholder en del "hemmelige" ting.

Microsoft kaller dette for "media center extender" e.l

De ulike Mediacenter løsningene benytter en del forskjellige måter å gjøre dette på.

Ønsket med løsningen er at en stk. "black box" (f.eks. Mediaportal dersom den kan dette) fungerer som mottaker med et (eller helst flere) DVB-S kort. I en DVB-S kanal er det en MPEG-2 datastrøm. Denne datastrømmen pakkes ut og sendes direkte ut via en IP datastrøm. Det betyr at du kan ha en slik "black box" stående gjemt bort i huset, og en benytter PC (eller andre mediabokser) for å lese IP datastrømmen og se på kanalen.

I praksis snakker vi altså mer om en media gateway.

/Øystein
    Basic Frontent/backend løsning du sikter på da.

Dette funker f.eks med Mediaportal (Windows) eller Mytthv(Linux).

Siden du ikke nevner HD/H.264 så kan en mini ATX boks uten disk funke ypperlig som frontend. (med XVMC hw acc mpeg2)

man dvbstream - Transmit a DVB transport stream via RTP / Commandes / Pages du manuel Linux - ~tigrou/pwet.fr
    IPTV - Wikipedia, the free encyclopedia
    IPTV - MythTV

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

/Øystein
    Med MP så kan du sette opp en PC med TV-Server 3, og så kan du koble til med x antall forskjellige PCer og se TV. Kjører selv denne løsningen med DVB-T og Riks-TV. Vet ikke helt om det kan klassifiseres som IPTV, men det er vel en løsning som dekker ditt behov?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir det med kanalskifte, flere som ser på samme kanal, opptak osv? Regner med at man må ha mer enn et kort i en slik server. Kunne tenkt meg å ha en kilde for tv og musikk til stue, soverom, bad, kjøkken, kjeller og ute. Ergo 5 enheter som henter signaler + evt. opptak. Ergo må jeg da ha 6 DVB-C kort og 6 cam? (væææ)

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bunn og grunn så må du ha ett kort pr TV som er på. Det er ikke slik at du må ha ett kort for hver unike TV med mindre du har 6 personer som sitter og ser på 6 forskjellige kanaler i hvert sitt rom samtidig (eller 5+ opptak), noe som vel er litt usannsynlig med mindre du driver ett hotell eller noe slikt.

Kanalskifte gjør du lokalt forran TV'en på HTPCen, som da sender signal til serveren om å endre signal.

Slik jeg har forstått det så kobler HTPCen ett ledig kort, men om en annen person allerede ser på kanalen du ønsker å se på, så kobler den bare til det kortet.

Mener også å ha lest at du kan se flere kanaler på ett kort om de er på samme "multiettellerannet" slik som f.eks. NRK-kanalene, men er mulig jeg husker feil.

Men de to siste avsnittene er bare noe jeg mener å ha lest, så det må eventuellt noen bekrefte/avkrefte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hotell nei, bare glad i tilgjengelig media Nå skal ikke jeg kapre denne posten helt, men hvordan sender man signalene ut igjen fra denne mediaserveren? CAT5? må man da ha en pc/htpc for å plukke opp igjen signalene eller finnes det en vidunderboks som kan bruke nettverkskabelen og magisk gjøre det om til tv signaler?

Spennende område å forske litt på.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet sendes over nettverket til en annen PC som kjører Mediaportal, eller ett annet program som klarer å lese informasjonen. De eneste jeg vet om pdd er MP og Meedio, der Meedio enda ikke er ferdig med plugi-inen. Det var også noen som jobbet med en plug-in til VMC, men de støtte på noen problemer.

Om det finnes noen småbokser som klarer det vet jeg ikke.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreambox er det jo noe som heter Enklere blir det ihvertfall ikke... Fungerer utmerket å streame fra den, om det nå er til en gammel Xbox eller PC.

Bruker selv en slik løsning, Dreambox i stua og flere gamle Xboxer + PCer rundt i huset, på den måten kan alle rom med Xbox eller PC også vise TV. Eneste begrensning for meg med mitt oppsett ligger i at alle må se samme kanal (med flere Dreamboxer, evt en med flere tunere forsvinner det problemet)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zicoz

Mener også å ha lest at du kan se flere kanaler på ett kort om de er på samme "multiettellerannet" slik som f.eks. NRK-kanalene, men er mulig jeg husker feil.

Men de to siste avsnittene er bare noe jeg mener å ha lest, så det må eventuellt noen bekrefte/avkrefte.
    Du kan se på flere kanaler hvis de er på samme transponder (dvs samme frekvens).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •