Hei og hopp

Etter mange dager med lesing og vurdering, har jeg bestemt meg for å investere i en ny CD spiller. Spilleren jeg har per dags dato er en Technics spiller fra 90 tallet (se sig for modell), men vil ha noe som står i stil med Cambridge forsterkeren jeg har. Noe av det mest interessante med denne spilleren er at den har muligheten til å fungere som DAC for 2 eksterne lydkilder. Jeg bruker forsåvidt PC'en til avspilling av musikk cirka 99% av tiden, og har rippet alle CD'er jeg har i FLAC. Avspilleren som brukes er MediaMonkey. Lydkortet jeg bruker per dags dato er et X-fi Xtreme Gamer kort. Maskinen blir hovedsaklig brukt til film og musikk så det er dette som står som hovedfokus.

Jeg har et Asus hovedkort med innebygget lydkort, med både TOSLINK og Coax ut, så jeg har valget i begge.

Men på forumet så har jeg også lest dette med bitperfect overførsel til DAC. Så vidt jeg kan se kan jeg velge via Vista mixeren hvilke sample rates som støttes av DAC (har Vista x64 HP). Hvis jeg kan velge hvilken sample rate som skal brukes av DAC så må det vel bli riktig hele tiden? Eller er det noe jeg har misset...

På denne siden kan man også velge hvilke formater som kan dekodes. CD spilleren takler jo ikke Dolby eller DTS, så jeg regner med at hvis man tar bort disse hakene så blir det dekodet av lydkortet?

Og en annen ting... Jeg må strekke kabelen fra PC til CD spilleren et lite stykke, så trenger en kabel på cirka 5 meter. Per dags dato kjører jeg en 3.5 mm til RCA plugg fra Argon. Lønner det seg å velge coax eller Toslink? Regner med kvaliteten er så å si den samme (er kabelskeptiker selv og digitalt er digitalt imo så lenge kabelen er skjermet godt) men det kan jo variere over lengre strekk.

Alle tips og anbefalninger mottas med takk. :-D

Nok en edit: Fant ut at med X-fi kortet kan man velge "Audio Creation Mode" og velge "Bit-matched playback". Videre kan man gå inn å velge 44.1 KHz sampling rate på all output. Yiihaa! (Blir nok TOSLINK fra X-fi kortet da gitt)