Linux MCE, bare hype eller fungerer det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Linux MCE, bare hype eller fungerer det?

Jeg tror de fleste har sett de demo-videoene til Linux MCE og de ser svært så fantastisk ut. Problemet er at når jeg googler linux mce så får jeg kun opp enten videoene eller referat til demo-video, ikke faktiske erfaringer! Er det i det hele tatt noen som bruker Linux MCE, som (uten å ha doktorgrad i tekst-modus knoting) kan si at det var like lett å sette opp som det vises på videoen? Støttes de forskjellige HD skjermkort, TV-kort/CAM og slik? Kan du bare "trykke på TV knappen for å se på TV" eller må du inn og kompilere MythTV med ekstra moduler og drivere og alt det styret der?

Jeg innrømmer at jeg for noen år siden var ganske "nerd" og kunne sitte hele natten og kompilere kernels og slik i Linux men etter noen år i IT bransjen blir man så lei at man helst bare vil ha en på-knapp og så sette seg i sofaen og se

Edit: Pr. i dag har jeg en HTPC boks med MediaPortal og jeg er langt fra fornøyd. TV-serveren fungerte under halvveis etter noen dager med knoting, og film-avspilling var fint når det fungerte, men så var det noen ganger det ikke fungerte i det hele tatt og man måtte inn og knote med codecs etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zapateria
    Jeg tror de fleste har sett de demo-videoene til Linux MCE og de ser svært så fantastisk ut. Problemet er at når jeg googler linux mce så får jeg kun opp enten videoene eller referat til demo-video, ikke faktiske erfaringer! Er det i det hele tatt noen som bruker Linux MCE, som (uten å ha doktorgrad i tekst-modus knoting) kan si at det var like lett å sette opp som det vises på videoen? Støttes de forskjellige HD skjermkort, TV-kort/CAM og slik? Kan du bare "trykke på TV knappen for å se på TV" eller må du inn og kompilere MythTV med ekstra moduler og drivere og alt det styret der?

Jeg innrømmer at jeg for noen år siden var ganske "nerd" og kunne sitte hele natten og kompilere kernels og slik i Linux men etter noen år i IT bransjen blir man så lei at man helst bare vil ha en på-knapp og så sette seg i sofaen og se

Edit: Pr. i dag har jeg en HTPC boks med MediaPortal og jeg er langt fra fornøyd. TV-serveren fungerte under halvveis etter noen dager med knoting, og film-avspilling var fint når det fungerte, men så var det noen ganger det ikke fungerte i det hele tatt og man måtte inn og knote med codecs etc.
    Du må selvfølgelig lese manualen/wiki og ha kompatibel hardware

Installsjonen er forholdvis ->next ->next og grafisk.

Men.

LinuxMCE krever kompatibel hardware som er noe begrenset.

LinuxMCE er beregnet som fullblodshjemmeautomasjon med strømstyring og master/slave løsninger. Dvs at du bør ha planlagt og satt deg inn hvordan og hva du vil bruke.

Hva med å heller begynne med en mythtv install i stedet ?

Set at du har kompatibel hardware tar en Ubuntu install ca 15 min, install av mytthv ca 5 min, oppsett av mythtv (Kanaler etc) ca 15 min..(Canal Digital) Tilpassing av LCD display, Fjernkontroll ca 10 min. Oppsett av WEB EPG 20 min..

Ja, guide kommer..

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mythbuntu fikser det aller meste og anbefales på det varmeste! Har brukt MythTV i bortimot 5 år nå - og kjører Mythbuntu med endel små tilpasninger nå - masse der som gjør installasjonen så enkel at det nesten er skummelt (sett i forhold til alt jeg måtte gjøre for å få Myth til å kompilere og installere i Gentoo for 4-5 år siden...)

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener (og har lest andre mene det samme) at TVS er kraftig forbedret i det siste. Blir nok snart en RC2.

Rart med videobiten. FFDShow + Haali så er vel det meste i boks? (Gjerne suplert med AVIVO, PDVD eller annen DXVA-kapabel dekoder for avspilling).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så litt på Mythbuntu og det ser jo lovende ut, men så ble jeg litt skremt bort av:

Firewire Capture Cards

(None working at the moment)
    Jeg har en FireDTV-C/CI boks på firewire.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så litt på Mythbuntu og det ser jo lovende ut, men så ble jeg litt skremt bort av:

Jeg har en FireDTV-C/CI boks på firewire.
    Kjøp et kompatibelt DVB-C PCI kort.

FireDTV har hatt en anti linux holdning noen år, men det har ryktes at de skal frigjøre dokumentasjon.

Synes de er jalla hack personlig..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mythbuntu ser interessant ut, men jeg har noen spørsmål.

1) Mythbuntu er en kombinasjon av Ubuntu og MythTV, altså alt jeg trenger å installere på en HTPC?

2) Jeg tenker å bygge HTPC for avspilling av musikk (mp3 og flac) og film (iso og noe divx). Film og musikk ligger på en server og overføres trådløst til HTPC. Vil Mythbuntu da være et godt valg?

3) Er Mythbuntu greit å sette opp for en som har begrenset erfaring med Linux?

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Kjøp et kompatibelt DVB-C PCI kort.
    Noen anbefalinger? Helst ett med integrert CI så man slipper å bruke 2xPCI for hver tuner. Personlig ville jeg foretruket å bruke FloppyDTV siden de ikke tar opp PCI-spor, som det er begrenset av på mange hovedkort (ja, har planer om en del tunere etterhvert)

FireDTV har hatt en anti linux holdning noen år, men det har ryktes at de skal frigjøre dokumentasjon.
    Drivere for Linux er under utvikling og kan følges her: FireDTV / FloppyDTV user's forum • View forum - Drivers

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Noen anbefalinger? Helst ett med integrert CI så man slipper å bruke 2xPCI for hver tuner. Personlig ville jeg foretruket å bruke FloppyDTV siden de ikke tar opp PCI-spor, som det er begrenset av på mange hovedkort (ja, har planer om en del tunere etterhvert)
    Mja. Anbefaler som sagt et reint PCI slot for å kunne gi deg en rein raw TS stream, og ikke bruke opp FW porten.

Hvis du skal kjøre linux så er det jo å sjekke at driverne eksiterer for det chipset kortet bruker, og om andre kjører det.

Jeg kjøpte et extra kort her om dagen Komplett.no - TerraTec Cinergy C PCI & CI, HD-support, DVB-C(Cable-TV), with CI internal module og det var bare å mate inn siste v4l pakka.

Virker som softcam kan være bedre alternativ en haugevis av CI/Kort.

Du kan sikkert modde de til å bruke annen brønn.

Drivere for Linux er under utvikling og kan følges her: FireDTV / FloppyDTV user's forum • View forum - Drivers
    Flott, da hiver nok flere kompiser seg på Mythtv etter hvert.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mja. Anbefaler som sagt et reint PCI slot for å kunne gi deg en rein raw TS stream, og ikke bruke opp FW porten.
    Tror både FireDTV og FloppyDTV har mulighet til å chaine flere enheter sammen, så tror ikke det er noe problem. Problemet er at det ikke finnes Linux drivere enda, men det blir det forhåpentligvis en ordnings på!

Flott, da hiver nok flere kompiser seg på Mythtv etter hvert.
    Hva mener du er fordelene med MythTV kontra MediaPortal? Er det ikke knotete å sette opp, spesielt DVB?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror både FireDTV og FloppyDTV har mulighet til å chaine flere enheter sammen, så tror ikke det er noe problem. Problemet er at det ikke finnes Linux drivere enda, men det blir det forhåpentligvis en ordnings på!
    Driverne så jo delvis kjørbare ut p.d.d.
    Ta en dualboot og lek litt ?

Hva mener du er fordelene med MythTV kontra MediaPortal?
    Mye og lite..
    har et stående spørsmål rundt samme.

Jeg synes begge har fordeler og ulemper.

Mythtv:

+

- Stabilt
    - Full DVB støtte.
    - Greit med plugins.
    - Støtter alt av format, inkl subtitling, lydformat etc etc.
    - Enkelt å bygge ut.
    - Gjennomtenkt funksjonalitet. (Ikke masse fjas)
    - Web grensesnittet (Helt genialt)
    - Skalerbarhet (Bare dytte i flere tvkort, disker, diskområder, bytte CPU, GPU etc)
    - GPL lisensiert (Dvs du kan tilpasse slik du vil, og alle underliggende programware blir hele tiden optimalisert og forbedret.
    - Ytelse/Ressursforbruk.
    - Rå tilgang til DVB strømmen. F.eks "cat /dev/video1 > test.ts"
    - Logging i kernel/hw og per applikasjon.
    - Du kan bruke alt annet snaxx i linux verden.

-

- Ikke H.264 GPU acc før til høsten.
    - Mangel på FloppyDTV driver.
    - ATI driver support (Blir løst til høsten)
    - Mangel på antifunksjoner så du må kopiere medium til disk å fjerne dilledall.
    - Litt dårlig ytelse på lukkede format (windows media format og de andre søppelformat)
    - Knotete webepg oppsett.
    - Litt "tamme" themes. (Smak og behag)

Mediaportal:

+

- Gruppering av kanaler (Dvs en for dama og en for meg)
    - HW Acc codec support for H.264 (Purevideo/avio)
    - Enkelt å sette opp.
    - "Windows" like. Enkelt for windows hoder å finne frem.
    - Pen gui.
    - Mere plugins (Med ikke alle er stabile)

-

- Alt dill med windows. (Lisens dill, windows update, crappy logging, blåskjerm, plagsomt å fjerne ting, mangel på native DVB støtte, crappy kernel, mangel på codec i os, manglende kompilator, masse antifunksjoner, liten X64 support, drivere med masse crappy bloat, registry driten, totalt manglende dokumentasjon, tragikomisk support og utvikling, mangel på logisk struktur på hw/sw, jalla schedulerer etc etc etc etc)

- Alt underliggende crap i windows som må benyttes. (.net/mssql f.eks)

- Ligger etter mythtv i stabilitet.

- Må bruke en del 3 part ting for å sy sammen HTPC løsningen. (Ir motorer og annet som legger seg i systemtray)

- Fikk alldrig IR/VFP til å funke.

- Mangel på enkle logiske konfig filer å endre på.

- Dårlig skalerbarhet.

- Ingen EMM støtte i softcams, samt litt buggy MDAPI.

Er det ikke knotete å sette opp, spesielt DVB?
    Det er vel samme greia som i windows land.

1. Scan frekvens lista
    2. Legg in kanalene i lista, sett opp EIT.

Tar... 10 min..

Det som du kansje sikter er å legge til driverne hvis de ikke er me di kernel, kompilere å sånt mystiskt ?

Ikke spesielt hokuspokus..

Kode:
    wget http://www.jusst.de/hg/mantis/archive/tip.tar.gz
    tar zxfv tip.tar.gz
    cd tip->tab
    make
    sudo make install
    sudo reboot
    Tar 3 min..

Hverken Mediaportal eller Mythtv er "perfekt", jeg synes mythtv er bedre fordi når jeg har et oppsett slipper jeg bytte os/version/hw og må endre/reinstalle oppsettet hele tiden.

Jeg kan bare stappe i den hardwaren jeg vil, og oppgraderinger går automagiskt uten at jeg må dille så mye.

Til slutt så er jeg mye mer bekvem og trives med Linux/Ubuntu som mitt hoved os.

Jo mer avanserte ting jeg vil gjøre i windowsland, jo vanskeligere blir det.

Jo mer avanserte ting jeg vil gjøre i linux, jo enklere blir det.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som du kansje sikter er å legge til driverne hvis de ikke er me di kernel, kompilere å sånt mystiskt ?

Ikke spesielt hokuspokus..
    He, he... Jeg har kompilert en og annen linux kernel før, så det er jo ikke så _mystisk_. Men det er jo uansett mer mikk-makk enn next, next, finish. Men hvis det stort sett er sånn med MythTV også så har det jo blitt betraktelig bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he... Jeg har kompilert en og annen linux kernel før, så det er jo ikke så _mystisk_. Men det er jo uansett mer mikk-makk enn next, next, finish. Men hvis det stort sett er sånn med MythTV også så har det jo blitt betraktelig bedre
    Det har blitt betydelig bedre.

Bare å kjøpe in en 6pack en kveld å starte install av en Linux distro..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenkte kansje å prøve dette

Jeg bare lurer litt på hvilken emu som fungerer best, samt at jeg kjører newcs for kortene mine. så da trenger jeg en softcam som fungerer. noen som har erfaringer med enten mythtv eller L.MCE i denne forbindelse? kjører mgcamd og cccam på de andre boksene mine.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjesto
    Jeg bare lurer litt på hvilken emu som fungerer best, samt at jeg kjører newcs for kortene mine. så da trenger jeg en softcam som fungerer. noen som har erfaringer med enten mythtv eller L.MCE i denne forbindelse? kjører mgcamd og cccam på de andre boksene mine.
    newcs + open-sasc-ng (R49 + patch) evt R53 + patch) funker fint for meg.

Det var litt pes å kompilere sasc med de siste kernels, men det funker.

Newcomer wOOFer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til T1ger... Har lest mange av postene dine, og de har gitt meg mye...

Lurer litt på det du forklarer over her. Du sier at:
    newcs + open-sasc-ng (R49 + patch) evt R53 + patch) funker fint for meg.
    R49+patch, viser det til en patch av open-sasc-ng eller til en patch av mythtv? Og evt hvordan patcher man?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Newcs
    Install Newcs - Dolot
    Denne newcs.xml config er for Phoenix kort pa Com1 kort. Skal du bruke Norsk Tipping kortleser sa ma du editere newcs.xml filen

Open-sacs-ng
    Install SASC-NG - Dolot
    Sjekk wikiene pa open-sacs-ng for du gar i gang da dvbloopback modulen ikke lar seg kompilere skikkelig med de nyeste s2api driverene

Install MythTV - Dolot

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fulgt følgende howto (http://rigolo.googlepages.com/sasc-ng)til punkt og prikke, og alt går fint intil jeg kjører open-sacs-ng med følgende kommando "./sasc-ng -j 0:1 "

Jeg får da følgende feilmelding:

Feb 4 21:08:42.280 frontend: Could not open /dev/dvb/adapter1/frontend1. Error was: 16
    Open failed
    : Device or resource busy

Hva kan dette skyldes?

Jeg kjører MythBuntu 8.10 med FTA-kanaler igang på MythTV...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er feilmeldinger du får når dvbloopback module ikke blir riktig kompilert. Du kan se på denne wiki hvor jeg har manuellt har rettet dette opp
    https://opensvn.csie.org/traccgi/ope.../Fedora9-s2api

Alternativt å patche opp. Disse feilmeldingene kommer pga du trenger å kompilere med s2api støtte nå fremover (DVB API 5)
    https://opensvn.csie.org/traccgi/opensascng/ticket/7

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haraldov
    Dette er feilmeldinger du får når dvbloopback module ikke blir riktig kompilert. Du kan se på denne wiki hvor jeg har manuellt har rettet dette opp
    https://opensvn.csie.org/traccgi/ope.../Fedora9-s2api

Alternativt å patche opp. Disse feilmeldingene kommer pga du trenger å kompilere med s2api støtte nå fremover (DVB API 5)
    https://opensvn.csie.org/traccgi/opensascng/ticket/7
    Jeg har å bestemt meg for å vente med HD-kanalene til det kommer ny versjon av MythBuntu i april. Men jeg sliter med å finner en rev av v4l som lar seg kompilere med open-sasc-ng. Jeg kjører ubuntu 8.10 med Hauppauge Nova S2 kort.

Har forsøkt nyeste versjon, som er s2api, og som ikke kompilerer. Jeg har også prøvd rev 8984 (hg clone -r 8984) , som skal funke sies det på ulike howtos, men den får jeg heller ikke til.

Er det noen som har en link til en howto som tar for seg både v4l og open-sasc-ng uten noen form for patching for multiproto eller liplianin? Jeg vil så gjerne ha MythTV opp å gå på DVB-S....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •