Ingen oppstart !!! ny HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ingen oppstart !!! ny HTPC

Har akkurat satt sammen en ny HTPC, med følgende :
    ABIT IP35-e AMENTIO / ABIT IP35-E, P35, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16
    MSI Radeon HD2600XT AMENTIO / MSI VGA-Card Radeon HD2600XT 256MB PCI-E 2xDVI HDCP HDTV TV-Out Heatpipe Retail
    INTEL Core 2 Quad Q6600 2.4GHz AMENTIO / INTEL Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte
    CRUCIAL DDR2 BallistiX PC8500 2048MB ggr2 AMENTIO / CRUCIAL DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64

Lite on BR spiller og samsung disk.
    Men hvorfor står alt i vranglås ved oppstart ?? viftene stopper etter 5-10 sek, venter litt, og så starter den opp på ny, og holder på litt lengre, før den bare blir stabil der den er. Men det kommer aldri noe bilde på skjermen, og da er jo det hele noe UMULIG for meg hvertfall.
    Jeg blir gal !! er det mulig å krype unna dyna med slike irritasjonsmomenter , når man likevel har ferie !!

Vista 64 bit i både BR spiller og dvd spiller, men gjør lite underverker her i gården. Skal vel kunne boote fra den plata ? , og man skal vel uansett få opp litt feilmeldinger på skjermen, eller hva som foregår.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har sjekket BIOS instillingene? Vifter, boot priority på disk/optisk drev osv? Er du helt sikker på at du har koblet til alle strømkabler? PCI-E til skjermkort hvis det er det, ATX 24 pins, 4 pins 12V som vanligvis er ved siden av prosessorsokklen...

Update: Tror nok jeg vet hva feilen er. Tok et google søk på hovedkortet:

Abit IP35-E Socket 775 Motherboard » Page 6 - Specifications & Features - Overclockers Club

- Supports Dual channel DDR2 800/667/533 un-buffered non-ECC memory
    Tror nok du har kjøpt litt for rask RAM. Hovedkortet støtter opp til PC6400 eller 800 Mhz DDR2 RAM. Ville nok hørt med Amentio om du kan bytte RAM/eventuelt benytte angrefrist og kjøpe no PC6400 RAM istedet.

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet å resette biosen? Kan tenke meg at det er ram`en siden den slår seg av igjen, test å bytt litt om på kor dem står.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

prøv

Sitat Opprinnelig postet av Tuxflux
    Regner med at du har sjekket BIOS instillingene? Vifter, boot priority på disk/optisk drev osv? Er du helt sikker på at du har koblet til alle strømkabler? PCI-E til skjermkort hvis det er det, ATX 24 pins, 4 pins 12V som vanligvis er ved siden av prosessorsokklen...

Update: Tror nok jeg vet hva feilen er. Tok et google søk på hovedkortet:

Abit IP35-E Socket 775 Motherboard » Page 6 - Specifications & Features - Overclockers Club

Tror nok du har kjøpt litt for rask RAM. Hovedkortet støtter opp til PC6400 eller 800 Mhz DDR2 RAM. Ville nok hørt med Amentio om du kan bytte RAM/eventuelt benytte angrefrist og kjøpe no PC6400 RAM istedet.
    Tror nok RAM`en skal funke selv om den er spesifisert som raskere enn hva som er støttet av HK, men det er stor mulighet for at den trenger litt mer spenning, har hatt akkurat samme problemet flere ganger selv.

Prøv å ta ut en brikke og start maskinen med bare en brikke i. starter den da så gå inn i bios og finn innstillingen fro DRAM voltage og still den opp litt. mulig den står på 1.8v still den opp til 2v. save innstillingene, sett inn resten av rammen og prøv å starte opp igjen, kan også hende at det må litt mer enn 2v til. starter den ikke med 1 brikke i heller, så få tak i en annen brikke og forøsk å starte slik at du kommer inn i bios for å endre spenningen. Jeg er 99% sikker på at brikkene får for lite spenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problemet med to maskiner som har Abit IP35 HK... reiv håret av meg før jeg fikk start på dem. Sørg først for at skjermen er koblet skikkelig til og står på rett input. Napp ut alt du har koblet til av usb greier (dette som var problemet hos meg, en Dell skjerm som ikke kan være koblet til under oppstart). Resett bios (på hovedkortet). Når du får startet opp, gå i bios å slå av den forpu*te abit oppstartsskjermen så du ser evt. feilmeldinger.
    Sett boot priority så du får boota fra bd spilleren. Oppdater bios ved første mulighet.

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med ohkaasa77 her.

Hk og ram er skam kresne for tiden.
    Her kreves i mange tilfelle helt riktig finstillinger for ram på hk.

Og i noen tilfelle så funker det rett og slett ikke med en vis type ram mot vis type hk.

Ram du har valg er oppført med 2.2v
    Kjør opp en rambrikke og still in volt 2.0-2.2 og se til at du har satt ram til 800.

Oppstart som du beskriver er nokså normalt på p35 serien,
    Hk prøver stille seg in til hardware som du har putta i.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tusen Millioner Takk

Fantastisk hjelp å få her, fant jo dette kortet anbefalt sammen med denne ram på HW.no i et ferdig stueoppsett, så regnet med det var gode greier. Men takket være trøst her, så fikk jeg liv i skjerm og kom meg inn i BIOS just nuh !
    En ram brikke i slot 4 og ikke noe annet, så kinna det seg i gang her, så nå tar ivrigheten overhånd . Jeg kommer tilbake senere med resultat, og TUSEN TAKK for hjelpa igjen :-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 ukers bruk

Nå fungerer maskinen som den skal, men kun med 2 gig, har dessverre ikke fått testa med 4 da de siste to, som ble bestilt fra AMENTIO, hadde en gul POST IT lapp rundt, påskrevet FEIL !!
    Men maskinen booter ikke om det står minnebrikker i slot 1 eller 3, kun 2 og 4 som kan brukes.
    På Spenninga boota den på 2Volt med ei brikke, men måtte ha 2,2Volt for å boote med 2.
    Boota fortsatt ikke med 2,2Volt ved bruk av slot 1 og 3.

Så jeg er litt spent på om det vil fungere med brikker i alle 4 ??

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DIY Mekkern
    Nå fungerer maskinen som den skal, men kun med 2 gig, har dessverre ikke fått testa med 4 da de siste to, som ble bestilt fra AMENTIO, hadde en gul POST IT lapp rundt, påskrevet FEIL !!
    Men fikk nettopp dete svaret fra Amentio

Hei

Amentio har tatt kontakt med vår distributør i denne saken angående instrukser for retur av varen. Dette er et absolutt lavmål av vår distributør NOREK/Komplett som gjør alt for å hindre Amentio i å selge dataustyr og elektronikk til våre til en lavere pris enn hva de klarer selv. Vi har tatt kontakt med vår kontakt hos distributør og bedt om at nye varer sendes ut prompte samt en forklaring på hvorfor de har gjort dette. Dessverre har NOREK/Komplett drevet med dette en stund nå for å stikke kjepper i hjulene til Amentio som ønsker å være den billigste nettbutikken i Norge

Du vil høre fra oss så snart som mulig

Ha en fortsatt fin dag!

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *booked*!!!

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig svar.

Fyren du fikk det svaret av må jo være høyst useriøs.
    Vill aldri tro at noen butikk med vilje ville sende ut defekt deler.
    Og spesielt ikke med tydelig merket med feil på, her må det ha skjedd en glipp i en retur.

Men jeg synes jo svaret er litt morsomt og da.
    Her klager Amentio over Norek at de ikke klarer selge billige varer men allikevel er det her Amentio har "kjøpt" varene
    Hadde det ikke vert for alle distributører og andre store nettshopper rundt i Norge så hadde jo ikke Amentio hatt noe og selge heller da.
    Jaja sånn er det og drive nett shop som suger goden av andres arbeid

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han mener vel å si at Norek favoriserer Komplett.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det ordnet seg! Husker selv jeg sleit med samme problem - RAM som hovedkortet ikke taklet... ga meg skikkelig hodepine det der

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •