kjølevifte

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: kjølevifte

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kjølevifte

Har bygd min egen tv benk, med eget rom/skap hvor jeg har en eldre stasjonær pc liggende. bruker denne mot tv for å se film ol.

Det jeg ikke tenkte på er at pcen gir fra seg endel varme! Skjønner at jeg må lage noen lufteluker , men tenkte at jeg samtidig kunne sette inn en slags kjølevifte! Noen som har vært borti noe som kunne passe? Det ultimate hadde vært en som fikk strøm via usb port slik at vifta går når pc er på.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    altså, er du handy så kunne det vært mulig å kjørt vifta via usb. siden denne da er 5/12 volt, og tror vifter bruker 5 volt.

men ja, burde da være mulig. hvis dem kan sende et menneske til månen så burde man få en vifte som går på usb.

men hva er idèelt her da? er det desto mere luft den flytter desto bedre, eller vil du heller gå litt på bekostningen av kjøling og velge en stillegående vifte?. ville kansje anbefalt en 120mm, disse flytter bra med luft samtidig som de fleste er ganske stillegående.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror neppe du finner USB-vifter med noe særlig ork i?
    Det er tross alt begrenset hva du kan belaste en USB-utgang med, og dermed bør du nok mekke en 12v-utgang fra PC´n.
    Det finnes nok av stillegående 120mm vifter, men disse krever som regel mer strøm enn hva du får fra en USB-utgang.
    Foreslår i farten et par av disse, som du evnt kan seriekoble for å redusere støy: Microplex Norge AS
    Andre alternativer finnes selvsagt! ;-)

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å ta en ledig kontakt fra strømforsyninga, da kan du velge både 5 og 12V med mer en nok ampere. Minuset er at du får en ledning som må komme ut fra kabinettet et sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja.. Får vel bare åpne kabinettet og lete meg frem til en ledig 12v ledning

Vifta må være så stille som mulig ja, men den til 159 virker superb! Må bare komme opp med en smart måte å skjule vifta sett fra utsiden, så det blir pent

Newcomer Cowstian sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noctua!!!

Komplett.no - Noctua NF-S12-800, 120mm Vifte, 800RPM, 8 dB(A)

Her har du skikkelig vifte! 120mm 8db i støy, disse er roligere enn en lydløs fis! Den Papst viften har rundt 40db med støy!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Flott, bra tips! 8 db er jo ingenting

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe må du nok forsake for lite støy; luftmengden er nok ikke i nærheten av hva pabst-eksempelet kan oppvise.
    Som jeg nevnte: Om man seriekobler to slike vifter, får man jo også et stillegående resultat. Og antakelig en bedre luftmengde.
    You decide! ;-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a-beck
    Hehe! Flott, bra tips! 8 db er jo ingenting
    Rettelse, 40dB er "ingenting"!
    8dB er stillere enn i verdensrommet (bare noe jeg tror, har ikke vært der )

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40dB er faktisk ganske plagsomt, i lengden. Medmindre man pøser på med vellyd godt over det nivået da!
    Men som sagt: Man seriekobler gjerne slike vifter, for å eliminere det meste av støyen. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt.. Du seriekobler 2 vifter for å få mindre støy? Tenker du da at de deler 12 v, så de går saktere, men tilsammen gir de effekten til en vifte?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    40dB er faktisk ganske plagsomt, i lengden. Medmindre man pøser på med vellyd godt over det nivået da!
    Men som sagt: Man seriekobler gjerne slike vifter, for å eliminere det meste av støyen. ;-)
    40dB plagsomt? Da skjønner jeg hvorfor noen klager på PS3 og andre mener de er helt stillegående.

Jeg har målt støy på mange kontorer, og hvis det stilles høye krav til vedvarende konsentrasjon, er kravet 55dB, anbefalt 45dB.

Jeg har riktignok aldri målt hjemme i min egen stue, men med et par barn i huset er man ikke bortskjemt med stillhet :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt.. Du seriekobler 2 vifter for å få mindre støy? Tenker du da at de deler 12 v, så de går saktere, men tilsammen gir de effekten til en vifte?
    Joda, du skjønner! :-D
    Man seriekobler elektrisk ja, slik at viftene går med tilnærmet halv hastighet. Vifteblad-arealet dobles imidlertid, og i de aller fleste tilfelle oppnår man en noe bedre gjennomstrømning / luftmengde, i forhold til å bruke én vifte.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    40dB plagsomt? Da skjønner jeg hvorfor noen klager på PS3 og andre mener de er helt stillegående.

Jeg har målt støy på mange kontorer, og hvis det stilles høye krav til vedvarende konsentrasjon, er kravet 55dB, anbefalt 45dB.

Jeg har riktignok aldri målt hjemme i min egen stue, men med et par barn i huset er man ikke bortskjemt med stillhet :-D
    Alt er jo relativt da, norcad. ;-)
    Her på kinorommet mitt har jeg en vannkjølt og etter mitt skjønn en meget stillegående PC.
    Har riktignok ikke fått målt faktisk støy, men tipper den ligger rundt 25 - 30dB
    Likefullt er den hørbar når alt annet er stille. Over tid blir jo også dette plagsomt, eller kanskje vi skal si irriterende i stedet?

PS3 og PS3, fru blom. Det finnes visstnok to utgaver av denne, hvor den ene visstnok bråker vesentlig mer.
    Sjøl har jeg 40Gb-utgaven, som jeg oppfatter som tilnærmet lydløs. Tror 60Gb-varianten bråker mer, uten at jeg kan bekrefte dette.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem å få det fint selv om man henter 5, 7 eller 12V fra pcen. Bare å lage et lite hull i kabinettet, montere en chassis-kontakt av en eller annen form (f.eks 2,5mm chassis og 2,5mm plugg for å koble til viften).

Trenger vel egentlig ikke noe fancy for å få litt lavere spenning enn 12V. Litt nevenyttighet så bytter du plass på jord og 5V pinnen i en ledig molex kontakt i pcen så har du 7V (potensialforskjellen mellom 12V og 5V er 7V og viften vil "se" 7V)

Jeg har modifisert møbelet mitt med litt kjøling (papst på 7,5V) drevet av et biltema adapter med regulerbar spenning (5,6,7, 9, 12). Post nr 53 viser hvordan. Støvfilter er å anbefale, og det gjør det også litt penere enn å se viftebladene direkte. Overtrykk (altså, suge luft inn i skapet der pcen står) gjennom støvfilter fører også til at det kommer mindre støv i pcen)

Husk også at dersom du har to vifter på 20dB så blir ikke summen av de to viftene 20dB+mere kjøling, men 23dB+mere kjøling. (regnetstykket blir selvfølgelig ikke det samme dersom de to viftene har lavere spenning enn èn vifte)

I stedet for å gjøre som jeg gjorde (vifte drevet av eget strømadapter) så ville jeg gjort som du tenkte, ta strøm fra pcen, slik at viften kun går når pcen er på.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å parallell koble 2 vifter på 8 db? Vil jeg ikke da få tilnærmet dobbel effekt, og fremdeles godt under 40 db støy?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å parallell koble 2 vifter på 8 db? Vil jeg ikke da få tilnærmet dobbel effekt, og fremdeles godt under 40 db støy?
    Joda, dobbel effekt og 8dB+8dB=11dB, men husk at 8dB viftene ikke tåler mye motstand før effekten nærmest forsvinner... Da bør du ha god utluftingshull i tillegg til vifte-innsug-hull.

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •