Koble lydkort mot receiver og få 5.1 lyd på spill

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble lydkort mot receiver og få 5.1 lyd på spill

Hei

Er det noen som vet om slike kort finnes? ser at Creative har en modell som heter Creative SB X-Fi Elite Pro. På den får man TOSLINK utgang, altså optisk utgang. Vet noen om man ved å kjøre optisk fra denne inn i receiveren, om det da blir ekte 5.1 lyd på spillene? I såfall må jeg ha et sånt kort. Kanskje noen også vet om noen billigere alternativer? Nå har jeg allerede et X-Fi lydkort fra creative, da går det kanskje eventuelt å kjøpe denne tilleggsboksen?

mvh Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

S/pdif

Hvis du bruker toslink så er det vel PCM 48 signal som sendes til reciveren og da er det reciveren som dekoder signalet som kommer inn. Hvis spillet da er i 5.1 så er det ikke noe problem, men hvis spillet kun har stereo lyd så vil du jo ikke få 5.1, da må du vel bruke en eller annen simulert modus på reciveren. Husk også at ett lydkort med toslink til 150,- er like bra som ett til 5000,- hvis du kun skal bruke det digitale signalet.

/PWB

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pwb
    Hvis spillet da er i 5.1 så er det ikke noe problem
    /PWB
    Hvis du ikke har et "kort" med Dolby encoding er du stuck med stereo.. 5.1 ukomprimert kan ikke sendes via Toslink. Hvis du har encoder (f.eks. nvidia nForce 2) får du komprimert lossy (degradert) 5.1-lyd.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemt alt som har med creative-kort å gjøre når du vil ha 5.1 digitalt fra spill.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takker for svar. Jeg vet ikke om mitt kort som heter X-Fi Xtreme Music har dolby emcoding, men kortet skal være bra som bare det. Eventuell løsning som bare må virke blir vel å ta minijack fra de 3 utgangene på lydkortet til analog inngangene inn (phono) på forsterkeren (Denon av3802), da må det jo gå...

Takker for alle svar

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om målet er analog til reciver så vil et X-Fi Elite Pro gjøre en mye bedre jobb en X-Fi Xtreme Music
    (det sitter mye bedre DAC - Digital til analog converter i et Elite Pro kort)

Nå tar jeg ikke HD lyder som eksempel men lyd som sendes med optisk / coax kabel.

Man kan kort forklare surround og 5.1 lyd som ekte eller en konstruert mix (uekte)

Ekte surround___________________________________
    Ekte surround er lyd som er forhåndslaget å har lydcodec som feks DD 5.1 og DTS.
    Dette er 6 ulike lydkanaler (lydspor) som er encodet til lydcodec som feks DD 5.1 og DTS
    For å avspille dette fra et lydkort bruker man optisk eller coax kabel og sender lyd som bitstream til reciver. (spdif)

konstruert mix (uekte)(fake surround)________________
    Dette er 2.0 stereo lyd som enten ved enkelte lydkort kan gjøres om til en surround mix som feks DTS NEO , Pro Logic osv
    Har reciver mulighet til DTS NEO osv kan man sende 2.0 lyd til reciver så gjør den om til slik surroundmix.
    Du kan også laste ned software encoder til pc som kan encode 2.0 stereo til feks DD 5.1 og sende lyden med optisk , coax til reciver eller enkelte lydkort kan lage en slik mix.
    Dette var noen eksempler men alt dette er uekte surround.

Når du nå nevner at din lyd fra spill skal gjøres om til ekte surround så lar det seg ikke gjøre.
    Den eneste måten som kan gå men som ikke kan kalles for ekte er om du har lyd som er 5.1 surround men ikke encodet til surround codec ennå.
    (du må encode lyden pga skal lyden sendes som optisk , coax så får du bare 2.0 PCM om ikke lyden er i et lydcodec som kan bitstreames)
    Da kan du med enkelte lydkort eller software encode disse 6 lydsporene (kanaler) til lydcodec å overføre de som bitstream til reciver med optisk eller coax kabel.

Jeg har selv et X-FI Elite Pro om du skulle ha spørsmål om det men slik jeg ser det er dette et for avansert kort og for dyrt i forhold til nytte du trenger av et kort. (ut fra beskrivelse av hva du skal bruke kortet til)

Denon 3802 har mulighet til enkelte surroundmix typer der du enten sender stereo inn med analoge kabler eller stereo med optisk , coax for så la reciver lage en slik konstruert mix (ikke ekte surround)

Forskjellen mellom en uekte/ekte surround er kort å godt at den uekte lager litt ulik lyd til 6 kanaler ved hjelp av filter osv.
    Den ekte er den som blir laget til film , musikk osv som 6 separate lydspor og encodet til codec
    Forskjellen mellom fake og ekte er enorm.

?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk Hygen

Takk for grundig svar.

Da glemmer jeg optisk mulighet og kjøper i stedet 3 stk "minijack til phono x2" kabler og kobler fra analog ut på lydkortet til analog inn på receiveren. Da vil jo det bli en minijack fra lydkortet FL og FR til phono FL og FR, en minijack fra lydkortet SL og SR og inn tilsvarnede i receiver og sist minijack fra lydkort center og sub inn i receiver venter og sub. Dette må jo gå. Dette blir som fra min pc i dag inn i mitt Z-5500, og det blir jo ekte 5.1 surround på spill som støtter dette.
    Dette burde virke, ikke sant? Håper håper håper det !! :neutral: :neutral:

Håper noen kan bekrefte eller avkrefte dette..

mvh Thomas (Sanyo z-2000 1080p projektor) her skal spilles

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører et slikt oppsett fra mitt creative Xifi kort og inn i 7.1 analog inn på min Marantz reciever.

Fungerer som bare rakkern det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •