Audiolense

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53

Tråd: Audiolense

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audiolense

Var egentlig på jakt etter en ny surroundreceiver med bra romkorreksjon men kom i går på en ny ide... hvorfor ikke bruke den eksisterende receiveren "direct/passthrough" og heller foretra romkorreksjon på signalkilden, dvs HTPCen!

Så spørsmålet mitt er egentlig... finnes der lydkort med skikkelig romkorreksjonsmuilgheter? Alternativt, er softwarebassert romkorreksjon som kan brukes mellom HTPC program og lydkortet.

Edit: Etter litt mer leting har jeg funnet bl.a. Audiolense som virker spennende... regner med den er ett par hakk bedre enn den innebygde i Vista? Noen som har gjort seg opp noen meininger om hvor bra/dårlig dette er sammenlignet med nyere surroundreceivere? Er det så enkelt som å plugge i en mikrofon (av OK kvalitet) eller er det vesentlig mye vanskeligere enn på en surroundreciver?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg litt undrende til hvorfor du vil gjøre dette inne i PCen din hvor elektrisk støy kan påvirke signalet. For meg var det litt være eller ikke være å få lyden så ren som mulig ut av PCen og gjøre resten i en reciver. Som jeg anser som overlegen til å prosesere lyden sammenlignet med en PC. Ihvertfall når man snakker om forbruker nivå.

AKIRA

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg bruker PC som signalkilde alikevell så vil jeg tro ingenting påvirker lyden i negativ retning så lite som å gjør det på PCen

Du ser kanskje receiveren som overlegen for å prosessere lyd, men jeg tror ganske mange er uenige med deg... Prosessoren i receiveren er uansett veldig begrenset med tanke på regnekraft mens en PC i teorien har uendelig så jeg kjøper ikke det poenget... isåfall er det pga dårlig utviklede program/hardware til PCen.

Audiolense som jeg linket til har jeg lest litt om idag og utifra det har jeg foreløpig konkludert med at dette virker veldig spennende og jeg har lyst å prøve det. Flere brukere påpeker at dette er en vesentlig bedre (og mer avansert) løsning enn selv dyre eksterne romkorrigerings enheter og i en helt annen klasse enn de som er i receivere. Så jeg håper det er noen brukere også her av Audiolense som kan komme med sine erfaringer!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt Inguz or DRC med min Transporter. Fungerer bra synes jeg, selv om jeg har ikke brukt så mye tid på det (du kan tweake utrolig mye der).

Her finner du linkene:
    DRC: Digital Room Correction
    inguz audio - tools and utilities

Det finnes helt sikkert flere ...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Siden jeg bruker PC som signalkilde alikevell så vil jeg tro ingenting påvirker lyden i negativ retning så lite som å gjør det på PCen

Du ser kanskje receiveren som overlegen for å prosessere lyd, men jeg tror ganske mange er uenige med deg... Prosessoren i receiveren er uansett veldig begrenset med tanke på regnekraft mens en PC i teorien har uendelig så jeg kjøper ikke det poenget... isåfall er det pga dårlig utviklede program/hardware til PCen.

Audiolense som jeg linket til har jeg lest litt om idag og utifra det har jeg foreløpig konkludert med at dette virker veldig spennende og jeg har lyst å prøve det. Flere brukere påpeker at dette er en vesentlig bedre (og mer avansert) løsning enn selv dyre eksterne romkorrigerings enheter og i en helt annen klasse enn de som er i receivere. Så jeg håper det er noen brukere også her av Audiolense som kan komme med sine erfaringer!
    Så fort du skal gjøre noe i PCen så kan du vel ikke lenger sende direkte til S/PDIF og ut, men du må innom behandling i lydkortet og da vil vel støy kunne være ett problem.

/PWB

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjennom lydkortet skal jo uansett lyden for å komme utav PCen uavhengig om det er digitalt eller analogt!?

Og er prosesseringa softwarebassert så skjer jo det jo før lydkortet slik at "utstrømen" går akkurat samme veg som den ellers ville gått uavhengig av om det er romkallibrert eller ei.

Audiolense blir f.eks. slik jeg forstår det kun lagt inn som ett DSP filter på avspillingskilde (f.ekw. WMP) slik at "output device" er akkurat den samme som ved vanlig avspilling.

Takker for linker Jerome, skal sjekke de ut for de ser imotsetning til Audiolense ut til å være gratis Det er litt dumt med Audiolense en får ikke prøvd det før en har kjøpt det, demoversjonen gir ingen lyd ut

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt dumt med Audiolense en får ikke prøvd det før en har kjøpt det, demoversjonen gir ingen lyd ut
    Det er riktig. Men jeg garanterer at Audiolense gir et vesentlig løft i lydkvalitet. Dessuten så er det mulig å reversere et lisenskjøp om man ikke er fornøyd.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pwb
    Så fort du skal gjøre noe i PCen så kan du vel ikke lenger sende direkte til S/PDIF og ut, men du må innom behandling i lydkortet og da vil vel støy kunne være ett problem.

/PWB
    Nei, ikke så lenge vi snakker om ett digitalt signal...

Ellers må jeg si jeg også er på jakt etter romkorreksjon som kan utføres i software på pc. Dette fordi jeg holder på å lage meg htpc som skal kjøre alt av musikk, blu-ray og dvd. Alt skal sendes digitalt, så støy er ikke noe problem. Men jeg vet ikke om det finnes noe godt program for slikt? Evt må pc gjøre alt om til LPCM for å så la programmet gjøre sin magi? Ikke vet jeg, men med tanke på alle lydformatene som skal brukes så er kanskje kompabilitet ett problem?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BerntR
    Det er riktig. Men jeg garanterer at Audiolense gir et vesentlig løft i lydkvalitet. Dessuten så er det mulig å reversere et lisenskjøp om man ikke er fornøyd.
    Da er det plutselig mye mer aktuelt å prøve

Har jeg forstått det korrekt ved at audiolense generer ei (romkorrigert)fil som deretter kan brukes i f.eks Convolver og at det dermed kan brukes direkte i de fleste mediaavspillingsprogram? Vet du om dette er støttet i XBMC for WIndows og/eller Mediaportal? Og at en på denne måten strengt tatt ikke skal miste noe lydkvalitet og/eller blir tilført støy? Isåfall høres det ut som Herminator og kanskje kan ha bruk for dette

Vet du om dette er støttet i XBMC for WIndows og/eller Mediaportal?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fått prøvd Audiolense selv enda om jeg har kjøpt det, men utifra hva jeg har lest så overgår det romkorreksjonen i surround receivere med mange, mange hakk. Skal ikke kunne sammenlignes.
    Men det er absolutt ikke noe plug and play. Du må vite hvordan du vil endre på frekvensresponsen. Når følger det med veiledning, men den er ikke veldig grundig og forklarende. (Bernt: Her har kan du forbedre).

Når det gjelder dette med elektronisk støy og PC tror jeg det er myntet på mye fordommer og hvordan det var tidligere. Bruker du et kvalitets lydkort, så er det skjermet for sånt. Audiolense selger også LynxTwoB som er et refereranse kort og har seks utganger. Men du finner også rimeligere kort som vil gjøre jobben meget bra. F.eks Audiotrak og ESI.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det plutselig mye mer aktuelt å prøve

Har jeg forstått det korrekt ved at audiolense generer ei (romkorrigert)fil som deretter kan brukes i f.eks Convolver og at det dermed kan brukes direkte i de fleste mediaavspillingsprogram? Vet du om dette er støttet i XBMC for WIndows og/eller Mediaportal? Og at en på denne måten strengt tatt ikke skal miste noe lydkvalitet og/eller blir tilført støy? Isåfall høres det ut som Herminator og kanskje kan ha bruk for dette

Vet du om dette er støttet i XBMC for WIndows og/eller Mediaportal?
    Det stemmer at korreksjonsfilene fra Audiolense kan brukes i convolver med flere - og derved er anvendelig i mange oppsett.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, 3 kjappe spørsmål.

-Er det mulig å sende det korrigerte signalet ut via s/p-dif? (har et ESI juli@)
    -er det fare for at visse frekvenser økes så mye at man kan skade høyttalere eller forsterker når man øker volumet?(bør man evt. bare korrigere over en viss frekvens?
    -Virker som setting av target-kurve er essensielt å få gjort riktig. Kreves det mye kunnskaper for å gjøre dette, og bør man evt. overlate det punktet til en profesjonell?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Hei, 3 kjappe spørsmål.

-Er det mulig å sende det korrigerte signalet ut via s/p-dif? (har et ESI juli@)
    -er det fare for at visse frekvenser økes så mye at man kan skade høyttalere eller forsterker når man øker volumet?(bør man evt. bare korrigere over en viss frekvens?
    -Virker som setting av target-kurve er essensielt å få gjort riktig. Kreves det mye kunnskaper for å gjøre dette, og bør man evt. overlate det punktet til en profesjonell?
    1) Ja. Men sjekk for sikkerhets skyld med brukermanualen for lydkortet i forhold til det oppsettet du ønsker.

2) Dette blir det samme som å spille for høyt i et ukorrigert anlegg. Men korreksjonsfiltrene demper gjerne signalet med ca 10dB. Så den tonedøve festdeltakeren som alltid drar på for full guffe får gjort mindre skade med korreksjon enn uten.

Jeg får alltid bedre lyd med å korrigere over hele frekvensspekteret. Vel og merke når jeg har funnet en target som gir en god klangbalanse. Men jeg har kunder som kun foretrekker å korrigere de nederste oktaver.

3) Det er stort sett enkelt å få til en vesentlig forbedring i lydkvaliteten. Og så krever det en del eksperimentering før man er sikker på at nå er det så bra som det kan bli. Det hjelper å ha erfarne fjellfolk til stede, som er vant til sammenhenger mellom hvordan ting måler og hvordan det låter. Men det er ingen forutsetning hvis man er villig til å eksperimentere en del selv.

Hvis man har et sett rimelig kompetente høyttalere, så kan man begynnne å lete etter ideallyden et sted mellom en rett target og en som i større grad følger høyttalerens ukorrigerte respons, men glatter ut lokale variasjoner. Jeg har gjort et forsøk på dette nedenfor.

Audiolense-target-variasjon-jpg

Jeg pleier å starte med en rettlinjet target (den blå ovenfor). Ofte så fungerer det bra, og da er det bare å bevege seg til neste punkt på lista. Hvis en rett target ikke fungerer, så går jeg i retning høyttalerens naturlige tilbøyeligheter, ref den rosa target responsen.

Deretter gjelder det å finne den rette fasongen - den rette avrundingen i diskanten. Den som luftig og dynamisk uten å låte anstrengt. Her gir ofte diskantens naturlige forløp en god indikasjon.

Så gjelder det å velge en avrunding i bassen som ikke låter "boomy" (med mindre man ønsker det da). Dette er som regel enkelt å få til. Jeg vil tro at den blå kurven ovenfor med fordel skulle vært rundet av litt mer gradvis. Det er mulig det blir litt vel mye bassrefleks-aktig bass og litt maskering av nedre mellomtone slik den er tegnet nå.

Til slutt kan det være hensiktsmessig å prøve ut ulik grad av tilting av target responsen. En flatere target vil gi gi en luftigere gjengivelse og mer smekk på trommeskinnet. En brattere target vil gi mer fysisk nærvær av bassen. Men de egenskapene man har oppnådd i forhold til om ting låter naturlig eller ei vil i liten grad påvirkes av en slik tilting.

Dette er ikke så vanskelig, men det er nok uvant om man ikke har hatt en slik tweakemulighet tidligere. En dB fra eller til over et bredt område kan høres svært godt. De to kurvene jeg har tegnet ovenfor ser kanskje ikke så forskjellige ut, men de låter svært forskjellig. Men begge korreksjonene låter klart bedre enn den ukorrigerte høyttaleren.

Enkelte høyttalere kan bringes opp i en høyere divisjon lydkvalitetsmessig bare ved å finne en optimal target. Høyttalerne på illustrasjonen går hørbart dypere i bassen (fordi den nest laveste oktaven blir temmet), og de åpner seg opp i mellomtonen (fordi hengekøyen blir eliminert eller kraftig redusert). Og med en litt flatere target enn det jeg har skissert her, så får man mye sterkere nærvær av trommeskinn og trommestikker.

Tuning av aktive systemer introduserer mange flere ukjente variabler og er mer krevende. Der er det ønskelig med et visst nivå av DIY høyttalerbyggingskunskaper.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, det må jeg si var et grundig svar på det jeg lurte på.
    Gleder meg til å prøve ut dette. Bare et lite spørsmål til, kom over et sted at det ble justert delningsfrekvens, er det kun mulig/nødvendig med Audiolense XO, og er det kun nødvendig i et aktivt system?
    Og hvis jeg senere ønsker å lure inn en sub i oppsettet, bør jeg satse på Audiolense XO med det samme, eller kan jeg integrere sub også ved hjelp av 2.0 versjonen? (oops, ble vist 2.. )

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger Audiolense Surround eller XO for bass management. Hvis du skal få skikkelig bassintegrasjon så må du la Audiolense ordne deling og synkronisering med hovedhøyttalerne. Synkroniseringen må skje fra begge sider og en separat sub med egen DSP gjør bare halve jobben.

LFE går selvfølgelig utenom dette: Da fungerer sub'en som en egen høyttaler, og da er det ikke snakk om cross-over integrasjon men bare vanlig integrasjon på linje med de andre høyttalerne i oppsettet.

Audiolense 2.0 støtter kunn vanlig stereo-oppsett, dvs høyre og venstre høyttaler.

Audiolense Surround støtter surroundoppsett fra 2.0 opp til 7.2, og fleksibelt bass management der man også kan la store fronthøyttalere fungere som basser. Med Audiolense Surround setter du kun ønsket delfrekvens.

Audiolense XO har mer sofistikerte korreksjonsalgoritmer tilgjengelig, og gir brukeren kontroll over flere parametere - som for eksempel steilhet på delefiltrene. XO henspiller ikke bare på cross-overs og aktive høyttalere, men spiller også på kvalitetshierarkiet i Cognac. Audiolense 2.0 og Surround er VSOP kvalitet, mens Audiolense XO kvalitetsmessig ligger hakket over - også for et vanlig stereo-oppsett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde kanskje startet en ny tråd men da det på sett og vis er en fortsettelse (eller start?) så fortsetter jeg her...

Har omsider kjøpt meg en Behringer ECM8000 og micamp og fått koblet dette opp mot PCen. Men videre herfra er jeg helt grønn, noen som har tips/oppskrift til hvordan jeg kommer i gang med alt fra lage frekvenskurver av rommet til hvordan jeg kan få lagd filter og til slutt få det inn i avspiller?

Vurderer fortsatt Audiolense som virker veldig lovende, men må komme litt i gang først.

Dersom du leser dette Bernt: Du skulle komt med en fullfungerende 30 dagers demo så hadde du sikkert fått enda flere lystne kjøpere

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AKIRAx27
    Jeg stiller meg litt undrende til hvorfor du vil gjøre dette inne i PCen din hvor elektrisk støy kan påvirke signalet. For meg var det litt være eller ikke være å få lyden så ren som mulig ut av PCen og gjøre resten i en reciver...
    Sitat Opprinnelig postet av pwb

/PWB
    Jeg må bare riste på hodet... Dere vet at de fleste CD-ene dere har på hylla antagelig har blitt prosessert på en PC/mac? At lydprosessering vanligvis skjer i cpu-en, og at det eneste lydkortet gjør er å sende en lydstrøm ut av spdif/DAC som har litt forskjellige sample-verdier?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BerntR:
    Det er mulig at du har sagt det, men det stemmer vel at det er du som står bak audiolense? Bare slik at alle lesere vet hvordan det henger sammen...

-k

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer fortsatt Audiolense som virker veldig lovende, men må komme litt i gang først.

Dersom du leser dette Bernt: Du skulle komt med en fullfungerende 30 dagers demo så hadde du sikkert fått enda flere lystne kjøpere
    Demoversjonen av Audiolense fungerer bra til målinger, til å simulere hva man kan forvente å få av målbare resultater - og til å integrasjonsteste hele oppsettet med dummy filtre. Men for å lytte til resultatet må man dessverre ha en lisens.

30 dagers demo er ikke aktuelt for øyeblikket, hovedsaklig av tekniske årsaker. Derfor gir jeg heller lisenspengene i retur om noen ikke får et tilfredsstillende resultat.

Edit: Er det bedre nå Knut?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne tenkt meg å høre resultatet selv før jeg evt skulle handlet. Er jo litt tungvindt å kjøpe for å så reversere kjøpet. Er jo snakk litt penger, er det ikke?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •